Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Gezocht / Wat is dit?

Over de rijke historie van de stad.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Rene »

Ik herken hem ook. De tijd die ik wat meer met hem te maken had was zo'n 20 jaar later, en inmiddels brildragend.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

hans schreef:zo herken ik hem niet , de zuurpruim....
Hans, ouwe mopperpot :D Nijhuis was een nerd. Gewoon dat. Hij was allergisch voor mensen die het woord “torretje” gebruikten, bijvoorbeeld. Dat is niet goed voor een zakenman, maar zo was hij nu eenmaal. Zijn vrouw hielp in de winkel en heeft toch ettelijke malen moeten schipperen. Ik kon verschrikkelijk goed met ‘m overweg. Ik kan me daar alles bij voorstellen, op een bepaald moment ga je door het lint bij de honderd-en-eenste die vraagt: “maar kan ik dan echt geen <vul maar in>?” Je krijgt dan de neiging om MAD Magazines “Snappy Answers To Stupid Questions” in de praktijk te gaan toepassen.

Als computertechneut kom je soms in aanraking met mensen waarvan je zegt: “WAT heb je gedaan? En nu verwacht je dat ik dat –even- voor je oplos? Graties ende voor noppes?” Van die intuelen die ruimte nodig hebben op de disk en dan de Windows directory weggooien. “Want daar stond niets in wat ze ooit gebruikten” Whoehah!

Het is gewoon niet anders. Tref je mij met een soortgelijke vraag op het verkeerde moment dan ben ik ook de verpersoonlijking van Beëlzebub :P

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

Hoe oud zal hij daar geweest zijn? 25? 30? Niet veel ouder. Volgens mij was zijn oudste zoon net geboren, die heb ik ooit als stagiair gehad. Die was van 1960 of daaromtrent. Misschien dat Hendrik dat weet? Die kende ‘m vanuit een andere hoek.

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Hendrik »

Hoe oud zal hij daar geweest zijn? 25? 30? Niet veel ouder. Volgens mij was zijn oudste zoon net geboren, die heb ik ooit als stagiair gehad. Die was van 1960 of daaromtrent. Misschien dat Hendrik dat weet? Die kende ‘m vanuit een andere hoe

Eh, welke?
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

Hendrik schreef:Hoe oud zal hij daar geweest zijn? 25? 30? Niet veel ouder. Volgens mij was zijn oudste zoon net geboren, die heb ik ooit als stagiair gehad. Die was van 1960 of daaromtrent. Misschien dat Hendrik dat weet? Die kende ‘m vanuit een andere hoe

Eh, welke?
Antieke auto's, dacht ik. Ik dacht dat jij misschien wist hoe oud hi was.

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4173
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door GerritHondelink »

Heeft iemand gehoord van een cafe SAM SAM PIEPKE.?
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Hendrik »

Pitr de Nerd schreef:
Hendrik schreef:Hoe oud zal hij daar geweest zijn? 25? 30? Niet veel ouder. Volgens mij was zijn oudste zoon net geboren, die heb ik ooit als stagiair gehad. Die was van 1960 of daaromtrent. Misschien dat Hendrik dat weet? Die kende ‘m vanuit een andere hoe

Eh, welke?
Antieke auto's, dacht ik. Ik dacht dat jij misschien wist hoe oud hi was.

Pieter
Ja, daarmee heb ik hem een keer ontmoet. Mijn zwager was meubelstoffeerder bij Rekers en heeft een zeer oude auto opnieuw met leer bekleed. Maar zijn leeftijd? ik heb geen idee.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Veteraan »

GerritHondelink schreef:Heeft iemand gehoord van een cafe SAM SAM PIEPKE.?
In de Centrale Bibliotheek is een spreekkamer die 't Piepke heeft. Dus misschien was het een café aan de Pijpenstraat.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

En weer een vraagje in het kader van “één dwaas kan meer vragen…”.

Vroegâh (en dat is meer dan vijftig jaar geleden) had ik een modelvliegtuigje met een 3,2 cc motortje en een lijnbesturing. Dat ding lieten we vliegen in een gebied wat volgens mijn dagboek de “Vliegerheide” heette. Ik kan het me nog zo voor de geest halen. Heide, paar berken, vliegdennen, en een kaal stuk grond waar we de vliegtuigjes lieten starten en landen. In “the middle of nowhere” want anders hadden we geheid klachten gehad over het voortdurende gejank van de motor.

Ik woonde toen in de van Leeuwenhoekstraat, en het was redelijk dichtbij want minder dan een half uur fietsen. Ik heb alleen niet opgeschreven waar het was. Zoeken op het Internet leverde niets op, alleen dat vliegheide of vliegerheide meestal een oud vliegveld was. Die vind je in Eindhoven, Soesterberg, Gilze-Rijen, en meer van die plaatsen waar vroeger of nu nog een vliegveld was.

Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen? Was er inderdaad een Vliegerheide aan de oostzijde van Enschede? Of was dat alleen maar een naam die wij jochies er aan gaven? En als ie bestaan heeft, waar lag die dan?


Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4196
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Wij noemden een stuk hei net buiten Enschede aan de oostkant Hokkiesveld dat is waar nu die hondendressuur zit. Aan de nieuwe Oostweg ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21477
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Misschien het weiland achter de Dommert aan de Gronausestraat, want daar is van 28 september tot 2 oktober 1910 de bevolking voor het eerst in de gelegenheid kennis te maken met het opstijgen en landen van een vliegtuig door de Belg Jan Olieslagers. zie: http://www.glanerbrug.info/joomla/histo ... -vliegshow
Bijlagen
Gronausestraat 1910 vliegtuig met Jan Olieslagers op weiland achter de Dommert.jpg
Gronausestraat 1910 vliegtuig met Jan Olieslagers op weiland achter de Dommert.jpg (161.97 KiB) 9102 keer bekeken
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Hendrik »

enschedeinansichten schreef:Wij noemden een stuk hei net buiten Enschede aan de oostkant Hokkiesveld dat is waar nu die hondendressuur zit. Aan de nieuwe Oostweg ?
Ik sluit mij hierbij aan. Met jongens uit de straat ben ik daar meermalen geweest vroeger. Met vroeger bedoel ik meer dan 50 jaar geleden. Er weden eigengebouwde vliegtuigjes opgelate. Net alleen met echte motoren. Maar ook met opgedraaide elastieken. Dat ging vaak mis, maar we hadden er veel plezier mee. Volgens mij is het heideveldje er nog steeds. Zou best eens nu de hondendressuur kunnen zijn. En al schrijvende herinner ik me ook dat hetzelfde veldje gebruikt werd om met pasen eieren te verstoppen. Als ik me niet vergis gebeurde dat door de personeelsvereniging van spinnerij Tubantia. Daar werkte mijn vader toen. Nu heb ik het wel over 55 tot 60 jaar geleden. Het was toen ver buiten de stad.
Wat sas as dós was kaans.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door bartg »

Onze zoon was al vroeg gek van modelvliegtuigjes. We woonden op de Wesselerbrink. We gingen met de vliegtuigjes naar een veld aan de Aamsveenweg hoek Lappenpad vliegen. Hier waren vaak ook anderen met hun vliegtuig/helikopter aan het vliegen.
Ik praat nu over midden jaren 70.
.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

Bartg, midden jaren 70 waren dempers al verplicht op de motoren, de tijd waarover ik praat is 1962-63. Toen deden we nog niet aan dat soort nieuwerwetsigheden. :D het terrein wat jij beschrijft ligt midden tussen de boerderijtjes, daar was geheid een klacht van gekomen. Een tweetakt motor zonder demper maakt nogal wat herrie. Voor grotere waarden van herrie.

Willem, Hendrik, ik denk dat jullie in de buurt zitten. Ik kan alleen de precieze plek niet vinden op Google Earth. De stad is daar nogal veranderd in die 55 jaar. Hebben jullie iets meer info over die lokatie?


Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4196
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Ik spreek ook over de beginjaren zestig.
hokkiesveld.jpg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

Willem, bedankt! Ik ga het eens bekijken. Misschien zie ik iets bekends.

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21477
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Op deze oude foto van de Hengelosestraat met het gemeentehuis van Lonneker staat rechts een voorwerp, waarvan ik niet weet wat het is. Is het een kunstwerk geweest of was het een soort hijskraan? Wie weet?
Bijlagen
Hengelosestraat Gemeentehuis van Lonneker.jpg
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4196
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Dit is een hijskraan. Je kunt de kabels met daar aan het hijsblok herkennen.
hijsblok.JPG
hijsblok.JPG (13.51 KiB) 6179 keer bekeken
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4196
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Kan iemand dit dateren ?
luchtfoto centrum.jpeg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21477
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef: zo apr 22, 2018 2:59 pm Kan iemand dit dateren ?luchtfoto centrum.jpeg
De panden op de hoek Haverstraat en Langestraat staan er nog. Dus voor het bombardement van 1944.
Plaats reactie