Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Gezocht / Wat is dit?

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:Ik heb wat foto's gevonden van de RAF november 1944. http://watwaswaar.nl/#kS-X2-4-ea-1v-1-4rCI-2K8m---fx4

Daar zie je de fabriek die ik bedoel en op de hoek waar ik denk dat de foto is genomen een witte vlek. Deze witte vlek komt op alle foto's voor
en is dus geen wolk of belichtings fout.

Ook mis je op die plek de zwarte schaduwen dat zou dus een open plek kunnen zijn. ik weet dat in de jaren zeventig tegenover deze plek een kale onbebouwde plek op de hoek was.

Op de oude kaarten zie verder alleen aan de Singel en in de Veldkamp vergelijkbaar grote gebouwen. Niet in Pathmos zoals de achterkant van de foto vermeld.

Net na de oorlog is op deze hoek de HEDO zelfbediening gebouwd, dat zou dus de invulling van de openplek kunnen zijn.
Verder is de aan de Usselerweg (een oude straat) de bebouwing veel ouder dan in de Pathmos wijk dus de woningen zoals op de foto zouden daar gestaan kunnen hebben.
De bijlage pathmos nov 1944.jpg is niet meer beschikbaar
Ik heb bovengenoemd bericht maar weer eens even opgezocht, Heeft op die witte vlek op de foto misschien de winkel van Condor aan de Usselerweg gestaan? Jarenlang is het na de oorlog een braakliggend terrein geweest op de hoek Usselerweg en Buitenweg en later ook nog parkeerplaats voor de tegenover liggende supermarkt van Sanders. (vroeger Hedo)
Bijlagen
Pathmos nov 1944.jpg
Pathmos nov 1944.jpg (81.54 KiB) 11391 keer bekeken
Usselerweg hoek Buitenweg de Condor (Pathmos).JPG
Usselerweg hoek Dr. Kosterstraat HEDO 1956.jpg
Usselerweg hoek Dr. Kosterstraat HEDO 1956.jpg (48.46 KiB) 11391 keer bekeken
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Daniela »

Leuk die foto van de Supermarkt, ik ben opgegroeid in dezelfde straat, met als uitzicht deze supermarkt, later Sanders genaamd.
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Daniela »

Dat ´torentje´ er bovenop, woonden studenten geloof ik, althans dat dacht ik.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Veteraan »

Ik weet alleen dat Simon de Wit daar zat.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Hedo was van Heddendorp was een echt warenhuis, verkochten meer dan alleen food. Later Simon de Wit.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Rene »

Nog even de geschiedenis van Simon de Wit.
De mijne zat in de Minkmaatstraat.
Simon de Wit was tot begin jaren tachtig een Nederlandse supermarktketen. De keten was tot 1973 in handen van de familie De Wit en een investeringsgroep. Doordat het distributiecentrum van Simon de Wit aan de Conradstraat in Zaandam geheel afbrandde in 1972, week Simon de Wit uit naar het distributiecentrum van de COOP in Utrecht. De oudere directie en de investeringsgroep zagen de oplossing in verkoop aan Albert Heijn. Voor Albert Heijn was het een interessante stap, daar er ruimte was in haar nieuwe distributiecentrum in de Achtersluispolder in Zaandam en het feit dat de omlooptijd van de voorraad van Simon de Wit acht dagen was terwijl die van Albert Heijn 14 dagen was. Met de kennis van Simon de Wit verkortte AH ook de omloopsnelheid van de voorraad en het geïnvesteerd vermogen in de voorraad.

Net als De Gruyter en de Vana, andere ketens van kruidenierswinkels, heeft deze winkelketen de omslag van kruidenierszaak naar supermarkt niet op tijd kunnen maken. In 1973 is de keten overgenomen door het Ahold concern. De winkels van Simon de Wit werden omgebouwd tot Simon, een voordelige supermarkt. In 1980 startte Albert Heijn zelf een campagne met lagere prijzen, waarmee de Simon-formule overbodig werd en als zodanig uit het straatbeeld is verdwenen. Veel winkels werden omgezet in Albert Heijn.
En die AH campagne heette volgens mij Het Witte Merkenplan.
Gepubliceerd op: 18 maart 1982Meer informatie
^;?S Miro introduceert ruim zeventig witte merken
ZAANDAM — De Miro-warenhuizen (onderdeel van Ahold) hebben woensdag een geheel nieuwe lijn van ruim 70 witte artikelen in zowel de levensmiddelensector als daarbuiten geintroduceerd.

Daarmee doet deze supermarktorganisatie niet alleen opnieuw een belangrijke stap in de nog altijd woedende strijd om de consumentengulden, maar het is ook het eerste bedrijf in Nederland dat witte merken in één keer op zo grote schaal gaat voeren. In een mededeling van de Miro wordt gezegd dat het witte merken-plan artikelen aanbiedt voor prijzen die tot'' tientallen procenten lager zijn dan vergelijkbare merkartikelen, terwijl de kwaliteit overeenkomt met het merkartikel. artikelen, zodat de consument eenvoudig de grote prijsverschillen kan constateren. Miro, die na de reorganisatie tot hypermarkt van vorig jaar het klantenbezoek met 20 pet zag toenemen waaruit een aanzienlijke omzetstijging volgde, ziet de witte merken vooral als belangrijke klantenbinder.

http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... tte-merken

De Miro, voor wie het nog weet was in het begin zo ongeveer het omgekeerde van V&D, primair een hele grote supermarkt met daarnaast wat kleine afdelingen op het gebied van sieraden, speelgoed, kleding, schoene, wit- bruingoed en muziek. Men had ook een witte merken tankstation. Ook weet ik nog dat de bierkratten tot aan het plafond opgestapeld stonden. In de jaren '80 bleef daar alleen speegoed, kleiding muziek van over dat werden geintegreerd in een van de gangen van de supermarkt. Gaandenweg werd die Miro in een paar stappen steeds kleiner naar een grote versie van een Albert Heijn. De rest aan ruimte werd vervangen door van Haren, Marca (C&A) en Giraffe (Blokker). De naam Mirocenter bleef bestaan, de jaren '80 formule van AH werd opgeheven
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Een optocht aan de Oldenzaalsestraat. Bij welke gelegenheid was dit? Dit is ook al eens gevraagd bij een andere foto van enschedeinansichten.nl, zie: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... ts_id=1406
Bijlagen
Oldenzaalsestraat optocht.jpg
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door bartg »

De vlag hangt ook uit . Mischien een vervroegde Koninginedag optocht ? Er was vroeger altijd met Koninginedag een allegorische optoch.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

bartg schreef:De vlag hangt ook uit . Mischien een vervroegde Koninginedag optocht ? Er was vroeger altijd met Koninginedag een allegorische optoch.
Dat plaatje komt dus uit een serie foto's.
Waar heb je die gevonden Arie ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:
bartg schreef:De vlag hangt ook uit . Mischien een vervroegde Koninginedag optocht ? Er was vroeger altijd met Koninginedag een allegorische optoch.
Dat plaatje komt dus uit een serie foto's.
Waar heb je die gevonden Arie ?
op facebook
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

Wie kan hier iets meer over zeggen ?
Harenberg Enschede.jpeg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Is dit in Enschede? Zo ja, welke straat? Ik weet het niet.
Bijlagen
onbekend.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:Wie kan hier iets meer over zeggen ?
Harenberg Enschede.jpeg
De Twentsch Gloeikousjesfabriek Gebroeders Harenberg zat volgens het telefoonboek 1915 aan het Lasonderpad, zie: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... ek1915.php
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Waaar is dit?

Bericht door Arie »

In de Hoesbreef van november 2015 van de Stichting Historische Sociëteit Enschede Lonneker zag ik deze oproep:

De overgrootvader van Ine Smit was Gradus Scholten, een melkventer die met de hondenkar door
Enschede reed. Hij overleed in 1908. Ze is in het bezit van deze foto van hem met zijn kar en zou
graag weten waar die genomen zou kunnen zijn. Het huis heeft een mooi bewerkte voordeur en
achter de ramen zijn dienstmeisjes te zien, geen arme buurt dus. Als iemand de plek van de foto thuis
kan brengen, dan graag een berichtje naar Max Schulte, schultem@xs4all.nl. Hij is de buurman van
Ine Smit en helpt haar in haar zoektocht.
Bijlagen
waar is dit.jpg
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

enschedeinansichten schreef:Het is een beeldje uit mijn verzameling Ramie Union.
De bijlage DSCF1508.JPG is niet meer beschikbaar
Vandaag weer iets er bij gekregen. :banaan:
Ramie asbaK.jpg
Asbak ramie det.jpg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Veteraan »

Gefeliciteerd. Wanneer wordt de vitrine ten toon gespreid?
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door enschedeinansichten »

ik zal het binnenkort op de gevoelige plaat vastleggen. :)
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

In dit topic hebben we het een paar keer over Radio Nijhuis gehad. ik was aan het zoeken in mijn elektronica-archief en kwam deze foto tegen:
nijhuis.jpg
nijhuis.jpg (51.35 KiB) 9919 keer bekeken
Dat was bij een prijsuitreiking in 1961 van een of andere Amroh prijsvraag. Het interieur is van het kleine onderdelenwinkeltje wat net naast de zaak aan de Oldenzaalsestraat zat.

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Bedankt voor het plaatsen van deze foto Pieter. Zo herken ik de heer Nijhuis nog.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door hans »

zo herken ik hem niet , de zuurpruim....
Plaats reactie