Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Gezocht / Wat is dit?

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21507
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Over Radio Nijhuis is al iets eerder 'geschreven en foto's geplaatst, zie daarvoor op: http://enschede-stad.nl/forum/viewtopic ... er#p124182
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie schreef:Over Radio Nijhuis is al iets eerder 'geschreven en foto's geplaatst, zie daarvoor op: http://enschede-stad.nl/forum/viewtopic ... er#p124182
Die heb ik gemist, toen had mijn wettige eega net een nieuwe heup en was ik te druk met van alles en nog wat. Over die jampotontvanger en die Pioniers heb ik ook nog een heel verhaal, waar plaats ik dat?

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4808
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Veteraan »

Ik haak een beetje af. Dat vinden jullie vast niet erg. :)
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Rene »

Pitr de Nerd schreef:
Arie schreef:Over Radio Nijhuis is al iets eerder 'geschreven en foto's geplaatst, zie daarvoor op: http://enschede-stad.nl/forum/viewtopic ... er#p124182
Die heb ik gemist, toen had mijn wettige eega net een nieuwe heup en was ik te druk met van alles en nog wat. Over die jampotontvanger en die Pioniers heb ik ook nog een heel verhaal, waar plaats ik dat?

Pitr
Allereerst, mooie foto's trouwens die je hebt geplaatst. Nu weet ik hoe een gedeelte van oud Enschede, in dit geval Oldenzaalsestraat er vroeger uitzag. Want toen het stadserf is aangelegd, Oldenzaalsestraat is verlegd richting Boulevard en deel in het centrum de Heurne is gaan heten, was ik eigenlijk nog te jong (ongeveer 10 jaar) mij dit alles te beseffen. Trouwens wist je dat Brilman radio en TV er aan de overkant nog steeds zit?

Wat betreft de stugheid van de Nijhuis mensen, je ziet aan de link van het topic van Arie dat er daar ook wat mensen waren die duidelijk die houding niet op prijs stelden. Je zei: " daar moet je doorheen prikken". Daar klopt wel maar dat moet je wel de gelegenheid krijgen iemand wat beter te leren kennen. De gemiddelde klant wil gewoon kopen wat hij nodig heeft, in al zijn onschuld en en naïviteit een goed advies en duidelijke uitleg. Dan vind ik je dat je het je als ondernemer niet kunt permiteren je zo op te stellen naar je klanten. En inderdaad, de zoon had er ook een handje van. Wellicht een belangrijke reden waarom hij gestopt is ondernemer te zijn. Vroeger werd dit wellicht nog geaccepteerd bij gebrek aan beter, tegenwoordig rennen de klanten binnen no-time bij je weg. Afijn, Nijhuis is niet meer, en over de doden niets dan goeds. Ongetwijfeld hadden achter dat masker best goede kanten, zoals jullie al eerder hebben opgemerkt. Dus ik hou er over op.

Je bovenstaande, ik zou zeggen open zelf een topic hierover. Je hebt er zelf volgens mij voldoende over te vertellen en aanvullend is het toch weer een stukje Enschedese geschiedenis. Mijn suggestie ergens in "geschiedenis".
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21507
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Pitr de Nerd schreef:
Arie schreef:Over Radio Nijhuis is al iets eerder 'geschreven en foto's geplaatst, zie daarvoor op: http://enschede-stad.nl/forum/viewtopic ... er#p124182
Die heb ik gemist, toen had mijn wettige eega net een nieuwe heup en was ik te druk met van alles en nog wat. Over die jampotontvanger en die Pioniers heb ik ook nog een heel verhaal, waar plaats ik dat?

Pitr
Daarvoor hebben we een verhalen topic, zie: http://enschede-stad.nl/forum/viewtopic ... t=verhalen
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

Veteraan schreef:Ik haak een beetje af. Dat vinden jullie vast niet erg. :)
waarom? volgens het handboek van de Pionier III waren dames ook geinteresseerd in elektronica, kijk maar:
plaatje.jpg
plaatje.jpg (128.12 KiB) 9767 keer bekeken
En bedenk: dat was 1961, feminisme bestond toen zelfs nog niet als woord :D Oh: en wij nerds, hardware hackers zo je wilt, zijn volstrekt ongevaarlijk. Nog erger: omdat ze dames op een voetstuk plaatsen zijn ze eigenlijk een goeie vangst :D Want ze dragen die dame op handen <gruwelijk grandioos grote grijns>.

Oh: dit hierboven is vakidioten humor. vat dat alstublief niet verkeerd op, gewoon een onschuldig geintje. dat ik deze waarschuwing er tegenwoordig bij moet zetten is al erg genoeg. Niet dat jij zo bent, maar anderen lezen dit ook. het is een openbaar forum.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie schreef: Daarvoor hebben we een verhalen topic, zie: http://enschede-stad.nl/forum/viewtopic ... t=verhalen
Klopt. nu je het noemt weet ik het weer, ik heb daar al een aantal verhalen neergezet. gewoon vergeten door de lange afwezigheid.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4808
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Veteraan »

:) Ik kwam in de ICT terecht. Daar zijn veel contactgestoorde schatten te vinden...
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

En we zoeken verder. Ik heb ooit een blauwe maandag gewerkt bij de fabriek van Blijdenstein, als vakantiewerker. In 1962. Ik was op zoek naar een foto van het gebouw met de blusvijver ervoor, dit plaatje:
blijdenstein.jpg
blijdenstein.jpg (10.34 KiB) 9747 keer bekeken
Zoek je op het Internet dan vind je de volgende site :D :
http://www.enschede-stad.nl/forum/viewt ... &start=340
Oude foto's van Enschedese gebouwen, pagina 18. En dat is ook de enige versie van die foto die ik kan vinden.
Helaas kan ik alleen Googles thumbnail bewonderen, want op die genoemde pagina staat zo'n okkeloks ding van imageshack:
imgshack.jpg
imgshack.jpg (8.74 KiB) 9747 keer bekeken
Ugh. Iemand die dat plaatje nog in het groot heeft?

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1294
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Vincent1971 »

Afbeelding

Bij deze
Een goed begin heeft geen einde
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door bartg »

De duitsers die in de oorlog in de fabriek zaten dumpte aan het eind van de oorlog de overgebleven munutie in de vijver.Wij, als jongens van 11jaar hebben er heel wat uitgevist.Dit werd ons door onze ouders niet in dank afgenomen Alles werd door de Engelse soldaten in beslag genomen. O ja , de inbeslag genomen radio, s werden opgesls iin het lage gedeelte rechts . Dit deel staat niet op de foto .Er verdwenen af en toe wel eens wat .Gek is dat er op de Laares en het Ribbelt stiekem naar radio oranje geluisterd werd.Mijn jeugd heb aan de Ribbeltsweg doorgebracht .
Laatst gewijzigd door bartg op ma mar 09, 2015 9:39 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

Vincent1971 schreef:
Bij deze
Danku danku :D

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

En de volgende vraag. Eén idioot kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden. Of zo. :D :D :D

Ooit heeft er op de Boulevard 1945 een "groene golf" verkeersregeling gezeten. Wanneer weet ik niet, maar ik vond in mijn toen bijgehouden dagboek een aantekening over die constructie. Namelijk de verzuchting dat ik wilde dat Hengelo, "Red Light City", een groene golf zou maken zoals op de Boulevard in Enschede. Die aantekening was in 1974, toen ik dagelijks met de motor van Signaal Hengelo door de stad naar Oldenzaal moest. Waarbij alle stoplichten op rood stonden. Het moet in ieder geval rond 1966 zijn geweest, want toen heb ik mijn motorrijbewijs gehaald: die golf zat alleen op de hoofdrijbaan en niet op de parallelwegen.

Er staat me vaag iets van bij dat die golf werd aangegeven met het woord "GOLF" in een groen verkeerslicht. Hield je je aan de maximumsnelheid dan kon je doorrijden van de Gronausestraat tot aan de Prinsessetunnel.

Probleem is dat je niet kunt zoeken op groene golf, want dan krijg je alleen maar hits over verkeerd geparkeerde groenkleurige Volkswagens. De enige twee hits zijn op facebook waar dat wordt aangestipt als "boulevard, kastanjebomen, groene golf", en een raadsbesluit uit 2006 over het instellen van een groene golf bij de Perikweg.

Iemand die meer informatie heeft over die golf op de boulevard?

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
hans
Member
Member
Berichten: 2738
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door hans »

in de catagorie (on)bekende enschedeërs ,bernard breukink.
de "uitvinder" van de groene golf.
misschien vindt je daar iets mee ?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21507
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Hierbij een foto van de Boulevard in 1979. Volgens mij stond op het middelste stoplicht de groene golf.
Bijlagen
H.J. van Heekplein nov. 1979 Panorama van de kruising met de Boulevard 1945, van Loenshof en Beltstraat.jpg
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

hans schreef:in de catagorie (on)bekende enschedeërs ,bernard breukink.
de "uitvinder" van de groene golf.
misschien vindt je daar iets mee ?
Hans, geprobeerd om te zoeken met die naam, maar helaas, niks. In ieder geval niet in de eerste tien pagina's Google. Behalve een entry van jouw hand op dit onvolprezen forum uit 2012.

Waarbij ik ook de grote waardering zag die jullie hadden voor mijn meest favoriete enschedeer: Dick Buursink. Favoriet van onderaan wel te verstaan. :D

Maar goed: ook met die naam is het een probleem en levert het geen hits op. Jammer.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie schreef:Hierbij een foto van de Boulevard in 1979. Volgens mij stond op het middelste stoplicht de groene golf.
Arie, die had ik ook gezien. ik dacht dat dat ronde lichie zo'n speciaal bus-stoplicht was met vier lampen er in, twee rood, twee wit.
Ik kan me gewoon niet meer herinneren in welke tijd dat systeem er was. in ieder geval tussen 1966 en 1974, maar later? In 1979 woonde ik al weer in Enschede, en volgens mij was de golf toen al weg.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21507
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Pitr de Nerd schreef:
Arie schreef:Hierbij een foto van de Boulevard in 1979. Volgens mij stond op het middelste stoplicht de groene golf.
Arie, die had ik ook gezien. ik dacht dat dat ronde lichie zo'n speciaal bus-stoplicht was met vier lampen er in, twee rood, twee wit.
Ik kan me gewoon niet meer herinneren in welke tijd dat systeem er was. in ieder geval tussen 1966 en 1974, maar later? In 1979 woonde ik al weer in Enschede, en volgens mij was de golf toen al weg.

Pitr
Ja, lijkt mij nu ook een busstoplicht.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21507
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Een interessant artikel over het Boulevardplan te vinden op: http://cultuurtijdschriften.nl/download ... cid=514314
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie schreef:Een interessant artikel over het Boulevardplan te vinden op: http://cultuurtijdschriften.nl/download ... cid=514314
Gelezen. Mooi verhaal. Ook een mooie foto van het benzinestation aan de kant van de singel trouwens. Bedankt!

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Plaats reactie