Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Gezocht / Wat is dit?

Over de rijke historie van de stad.
Schot

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Schot »

Nieuwe vraag,
Aan de Noordesmarkenrondweg staat Villa DeWagt.
Hier stond bij de ingang altijd een oude grenspaal Enschede-Pruissen.
Ooit stond deze grijze, ronde natuurstenen paal bij de grensovergang in Glanerbrug.
Een aantal jaar geleden is er een nieuw toegangshek geplaatst bij de villa en de oude grenspaal is weggehaald.
Weet iemand waar die grenspaal gebleven is?
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Neckar »

Ik denk dat hij, net zo als vele dingen, gewoon ergens in een tuin staat.
Zoek de publiciteit en misschien komt hij dan wel weer terug..
Groet Neckar.
Schot

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Schot »

Dit verhaaltje staat er op internet over:

Grenspaal Glanerbrug

Deze fraaie, oude grenssteen staat nu langs de Noord Esmarkerrondweg. Eens leerden Glanerbrugse kinderen er op bokspringen.

Bij de grensovergang in Glanerbrug stond heel lang een mooie dikke grenspaal. Kinderen leerden er vroeger op bokspringen en als je er over heen kon was je groot. Langs de bovenrand van de grenssteen stonden de woorden PRUISSEN en NEDERLAND gebeiteld.
Al betalen altijd twee partijen voor een grenspaal, het is onduidelijk wie de eigenaar van grenspalen is. Wel vindt er meestal eens per drie jaar een schouw plaats en worden reparaties door beide partijen betaald. Grensstenen horen eigenlijk precies op de grens te staan, waardoor beide partijen precies voor de helft eigenaar zouden kunnen zijn, maar in de praktijk werkt dat niet altijd zo.
In 1936 heeft steenhouwer Dove deze grenspaal gekocht voor 5 gulden, maar het is niet meer bekend van wie hij de steen kocht. De paal lag toen 2 km van de grens af, in de berm van de Gronausestraat. Sinds 1936 lag hij dus bij Dove; en daar hebben de bewoners van Huize de Wagt hem in de vijftiger jaren van de vorige eeuw gekocht. De steen staat dus al weer een halve eeuw aan de Noord Esmarkerrondweg bij Huize de Wagt. De naam De Wagt is er bij in gebeiteld, naar een ‘wachthuis’ dat hier vroeger in de buurt zou hebben gestaan, waarschijnlijk bij een doorgang in een landweer.
De grenssteen is 1.20 m hoog met nog eens een voet van 80 cm. Hij weegt ongeveer 2.500 kilo en is van gemaakt van Belgisch hardsteen. Die mooie, dure steensoort werd niet vaak voor grensstenen gebruikt, in deze streek was het meestal Bentheimer zandsteen. Het is niet bekend wanneer de bijzondere steen geplaatst is. Verondersteld wordt in 1875 bij de komst van de spoorlijn naar Gronau. Uit oude foto’s van de grensovergang bij Glanerbrug blijkt dat deze steen daar tot ongeveer 1914 heeft gestaan. Toen werd er een nieuw ontvangstkantoor gebouwd en is de steen verplaatst. Tot nu toe is nog niet achterhaald wat er tussen 1914 en 1936 met de steen gebeurd is. De Loaksteencommissie van de SHSEL houdt alle grens en markestenen van Enschede in de gaten. Er wordt verschillend gedacht over het terugplaatsen van de steen bij de grensovergang, als de huidige eigenaren dat al zouden toestaan. Daardoor zou dan weliswaar een stuk geschiedenis worden teruggeplaatst, maar er zou ook een halve eeuw geschiedenis aan de Noordesmarkerrondweg teniet worden gedaan. Voor de SHSEL is het in ieder geval belangrijk dat dit historische monumentje goed behouden blijft en de geschiedenis er van bekend blijft.
Geert Bekkering en Harry van der Sleen (loaksteencommissie)

De Stichting Historische Sociëteit Enschede Lonneker geeft het kwartaalblad ’n Sliepsteen uit (tel 053-4775531) en heeft diverse werkgroepen. http://www.SHSEL.com


Maar ja, nu staat hij dus niet meer aan de Noordesmarkerondweg.....
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Neckar »

De naam de Wagt er bij in gebeiteld ???? en gekocht voor 5 gulden je zou er haast iets bij gaan denken..
Hoe is het mogelijk..
Groet Neckar.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21489
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

In de wijk Zwering op de hoek van Marie de Roodelaan en Fre Cohenlaan staan in het Hattelerpark deze stenen. Ik weet niet of het een kunstwerk is of een speelplek. Misschien heeft men hier zichtbaar willen maken dat hier vroeger een gebouw of boerderij was? Ik kan er niets over vinden op internet. Weet iemand wat dit is?
Bijlagen
Marie de Roodelaan hoek Fre Cohenlaan Hattelerpark.JPG
Marie de Roodelaan hoek Fre Cohenlaan Hattelerpark (2).JPG
Marie de Roodelaan hoek Fre Cohenlaan Hattelerpark (3).JPG
Marie de Roodelaan hoek Fre Cohenlaan Hattelerpark (4).JPG
Marie de Roodelaan hoek Fre Cohenlaan Hattelerpark (5).JPG
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie, ik heb even de stafkaart van 1965 over Google Earth gelegd. op de plek van de rode punt ligt jouw "kunstwerk", ik zie daar in de directe omgeving geen ouwe boerderijen. waarschijnlijk een kinder speel object...
overlay.jpg
overlay.jpg (96.66 KiB) 9806 keer bekeken
Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21489
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Bedankt voor je zoektocht Pitr. Ik vind het toch wel vreemd dit stenen geheel. Lijkt mij toch geen kinderspeelpaats, want die ligt wel een stukje verder bij de school De Triangel aan de Gerard Terborghstraat. Aan de overkant van dit "project" ligt nog wel een monumentale 18eeuwse boerdrij 't Elferink op de hoek Marie de Roodelaan en Zweringhoekweg 45. zie ook: http://rijksmonumenten.nl/monument/4661 ... /enschede/ en onderstaande foto die ik eens heb gemaakt. Ik krijg toch de indruk dat men hier de oude fundamenten van een oud bouwwerk in beeld wil brengen.
Bijlagen
Zweringhoekweg 45 (4).JPG
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie, klopt. dat is er volgens mij recht tegenover. maar hemelbreed toch nog gauw 30 m zo geen 50. op de plaats van jouw fundament ligt geen enkel oud bouwwerk. jammer genoeg gaan mijn stafkaarten niet verder terug dan 1965.
Ik zal nog wel eens zoeken op het internet naar ouwe kaarten. Miscchien vinden we iets :-)

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Spruwel »

Op de 'Wandelkaart van Enschede en Omstreken' uit 1889 staat wel een gebouw getekend, ongeveer op die lokatie. Dat zal elferink zijn. http://overijssel1880-1930.blogspot.nl/ ... %281889%29
Bijlagen
Vergroting Wandelkaart van Enschede en Omstreken
Vergroting Wandelkaart van Enschede en Omstreken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21489
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Ik heb via Facebook inmiddels ook e.e.a. vernomen over deze plek. Dit is toch een archeologische vondst geweest van bewoningssporen uit de ijzertijd. De vindplaats was de Elfrinkses in 1992 aan de Zweringhoekweg waar een boerenerf uit 600 voor Chr, werd opgegraven. Hierbij enkele van de vele foto's welke hiervan in het gemeentearchief zijn terug te vinden onder het trefwoord Zweringhoekweg.
Bijlagen
Zweringhoekweg 1992 Bewoningssporen uit de Ijzertijd. Op de achtergrond flats aan de Thomas de Keyserstraat.jpg
Zweringhoekweg 1992 Boerderijsporen uit de ijzertijd.(3).jpg
Zweringhoekweg 1992 Boerderijsporen uit de ijzertijd.jpg
Zweringhoekweg 1992 Ontgraving van een esch nabij erve Elverink, met bewoningssporen uit de ijzertijd.jpg
Zweringhoekweg 1992 Opgraving boerderij In het midden waarschijnlijk een sloot uit de 14e eeuw.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21489
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

meer over de opgravingen aan de Zweringhoekweg te vinden op: http://cultuurtijdschriften.nl/download ... cid=483214
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Cafe Chris Bos aan de Hofstraat.

Bericht door Neckar »

Wie heeft er informatie over Chris Bos hij had in de 60er jaren een cafe aan de Hofstraat. Het pand heeft er tot in de 60er jaren gestaan en is als laatste afgebroken t.b.v. de uitbreiding en nieuwbouw van het Stadhuis.

Dank Neckar.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21489
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Cafe Chris Bos aan de Hofstraat.

Bericht door Arie »

Neckar schreef:Wie heeft er informatie over Chris Bos hij had in de 60er jaren een cafe aan de Hofstraat. Het pand heeft er tot in de 60er jaren gestaan en is als laatste afgebroken t.b.v. de uitbreiding en nieuwbouw van het Stadhuis.

Dank Neckar.
Is dat cafe nog op deze foto te zien?
Bijlagen
Hofstraat.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21489
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Op deze foto van 1930 van de Hofstraat is links ook een cafe te zien.
Bijlagen
Hofstraat 1930  In noordelijke richting.jpg
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Neckar »

De eerste foto is gemaakt van de Hofstraat vanaf de zijde langestraat. Het Cafe is te zien aan de rechterkant van de foto,achter de muur, ook is er nog een uitgangbord of lichtreclame te zien. Er is nog een duidelijker foto waarop het Cafe nog beter is afgebeeld.
Het Cafe is bekend maar het gaat om de uitbater Chris Bos of Bosch. Ook de indeling van het pand is voor mij voor belang. Wie is of was Chris Bos(ch) leeft er nog familie van hem ????
Groet H oet E.
martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door martinus »

Hallo Herman, ik vond deze op het net. Misschien had je hem zelf al gevonden.
Misschien heb je er iets aan in je zoektocht.


http://cultuurtijdschriften.nl/download ... cid=479204
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Neckar »

Martinus, hallo op de grond van 1201 en 1203 staat het pand waarin Chris Bos(ch)zijn cafe had. De kaart was mij bekend !!
Groet Neckar.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Spruwel »

Op de kaart uit 1923 staat op deze plek Hotel Centrum vermeld. Voorloper van het café?
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Neckar »

Dat zou kunnen ?? Mijn familie heeft het al voor 1923 verkocht ik zal dat eens uitzoeken. Maar het was mij niet bekend.
Is het wel op de goede plaats en niet om de hoek..??
Hotel Centrum ?? Komt me helemaal niet bekend voor misschien heeft een lezer nog meer Informatie !!
Dank Neckar.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21489
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Gezocht / Wat is dit?

Bericht door Arie »

Neckar schreef:Dat zou kunnen ?? Mijn familie heeft het al voor 1923 verkocht ik zal dat eens uitzoeken. Maar het was mij niet bekend.
Is het wel op de goede plaats en niet om de hoek..??
Hotel Centrum ?? Komt me helemaal niet bekend voor misschien heeft een lezer nog meer Informatie !!
Dank Neckar.
van Bruggen, C. van, Café "Centrum", Hofstraat 6
zie: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... ek1915.php
Plaats reactie