Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Bouwhuistunnel(tje)

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21489
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Arie »

Bijlagen
bouwhuistunnel.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21489
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Arie »

Bijlagen
bouwhuistunneltje.jpg
bouwhuistunneltje.jpg (46.46 KiB) 12651 keer bekeken
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4806
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Veteraan »

Bij het zoeken naar de gevel van Arie, vond ik deze foto. Was die al geplaatst bij het Bouwhuis tunneltje?
Bijlagen
Mevr. Beugel bij Bouwhuistunneltje .jpg
Tunneltje
Member
Member
Berichten: 42
Lid geworden op: di mei 24, 2005 12:39 pm
Locatie: Oldenzaal

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Tunneltje »

Dag Heren,
In verband met de voorjaarsvakantie heeft het even geduurd voordat ik hier kan reageren. Hartelijk dank voor alle reakties. De geplaatste foto's kende ik al, maar niettemin erg leuk dat jullie het Bouwhuistunneltje ook interessant vinden. Ik blijf hopen op iemand die ooit foto's heeft gemaakt van de wachtpost of van de woning, wie weet... Mocht ik nog iets interessants tegenkomen dan zal ik het hier ook plaatsen.
Groeten, Frank
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Spruwel »

Tijdens het rondkijken op ruimtelijkeplannen.enschede.nl kwam ik deze tekening tegen. Duidelijker kun je de locatie niet krijgen :-)
Als ik me niet vergis zijn de contouren van het oude bouwhuis gebouw ook nog zichtbaar.
Bijlagen
bouwhuistunneltjelokatie.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4806
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Veteraan »

Is dat stukje straat bij het EVC clubgebouw nog de oorspronkelijke bestrating? Zo zag de Janninksweg er ook uit in mijn jeugdjaren!
Dit straatje heet dus nu Jan Moesstraatje.
Op bovenstaande tekening lijkt het echt de bestrating van toen, ook de bomenrij klopt.
Bijlagen
Straatje bij bouwhuistunneltje.JPG
Straatje bij bouwhuistunneltje .JPG
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4806
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Veteraan »

Met Google 'van boven af' zijn de bomen te groen om een duidelijke foto te nemen. Dus m.b.v. Google vanaf het Melkwegpad (wist ik niet eens, dat het fietspad langs de Spoordijkstraat een eigen naam had) dit plaatje gemaakt.
De oorsponkelijke weg maakte ook een haakse kromming.
Bijlagen
Jan Moesstraatje  .JPG
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Neckar »

Dit is een oud stukje bestrating van voor het cafe Bouwhuis/Hazewinkel/Eastern Star club iets verder was de spoorovergang en je ging over de spoorrails onder het tunneltje door.
Op de ene foto kun je links tussen de bomen door een grote struik zien daar in de spoordijk zit het oude tunneltje.
Honderden malen door gefiets in de winter spiegelglad en je moest oppassen dat je niet met je voorwiel in het spoor kwam je ging dan gegarandeerd op je snuffert wat eigenlijk elke dag wel eens gebeurde.. In de tijd van de Eastern Starclub in de eind 60er jaren
door drankmisbruik en overmoet hebben we de spoorbomen wel eens naar beneden gedraaid nu 45 jaar later moet ik er nog wel eens om lachen. Ik heb er echter wel verschrikkelijke spijt van. Ahum. Van het cafe heb ik een dakpan en uit de straat een kinderkopje als herinnering in mijn tuin liggen.
Neckar.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4806
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Veteraan »

Herkenbaar, wat je schrijft!
Als kind - bij pa achterop - en later op mijn eigen fietsje ben ik ook vaak door het tunneltje gekomen. We hadden een stukje land (nu heet dat moestuin) aan de spoordijk. Mijn vader fietste zelfs met een grote mandfles (waar mensen later met Chinese stokjes een tuintje in maakten) vol water, achterop de fiets, naar het land om de jonge plantjes water te kunnen geven. De spa, schoffel en hark bleven gewoon tussen de lage bonen liggen, er werd nooit iets gestolen.
Zonder vriezer of koelkast, betekende het : oogsten en uitdelen.
En lupinen plukken, met boterbloemen, korenbloemen, witte margrieten. De mooiste moederdagboeketten groeiden langs het spoor.
En dat allemaal dankzij het tunneltje.
Zijn er onder ons mensen die wel een avontuurtje willen?
Zullen we eens op een avond, gewapend met een stevige schop, het tunneltje uitgraven en daar een ouderwetse borrel gaan drinken?
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4206
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door enschedeinansichten »

Ik kwam daar eind zestiger jaren. Bouwhuus. 8)
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4206
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door enschedeinansichten »

Veteraan schreef:Herkenbaar, wat je schrijft!
Als kind - bij pa achterop - en later op mijn eigen fietsje ben ik ook vaak door het tunneltje gekomen. We hadden een stukje land (nu heet dat moestuin) aan de spoordijk. Mijn vader fietste zelfs met een grote mandfles (waar mensen later met Chinese stokjes een tuintje in maakten) vol water, achterop de fiets, naar het land om de jonge plantjes water te kunnen geven. De spa, schoffel en hark bleven gewoon tussen de lage bonen liggen, er werd nooit iets gestolen.
Zonder vriezer of koelkast, betekende het : oogsten en uitdelen.
En lupinen plukken, met boterbloemen, korenbloemen, witte margrieten. De mooiste moederdagboeketten groeiden langs het spoor.
En dat allemaal dankzij het tunneltje.
Zijn er onder ons mensen die wel een avontuurtje willen?
Zullen we eens op een avond, gewapend met een stevige schop, het tunneltje uitgraven en daar een ouderwetse borrel gaan drinken?
Ik kom wel kijken. :)
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4806
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Veteraan »

Zet eens een fotootje van die "Relikwieën" hier in het forum ....
Drankmisbruik ... zonder van dat goede goedje :lol:
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4806
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Veteraan »

enschedeinansichten schreef:Ik kwam daar eind zestiger jaren. Bouwhuus. 8)
Willem, ook voor drankmisbruik? :lol: :lol:
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4206
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door enschedeinansichten »

Nee ik ben een saaie piet, ik drink niet. :okay:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4806
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Veteraan »

enschedeinansichten schreef:Nee ik ben een saaie piet, ik drink niet. :okay:
Je klinkt wel gezellig, dus ..... :D
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Neckar »

Willem je bent ongeveer net zo oud als ik dus je weet ook nog wel dat Ma Hazewinkel hele lekkere uitsmijters maakte die je dan op moest eten op de rand van de bar.
Als je niet oppaste kiepelde hij zo van de rand op je schoot. Mijn maten uit die tijd jatten direct de zilveruitjes en de augurken van je bord wat ik meestal voorkwam om direct over je eigen uitsmijter te spugen of net zodoen alsof.
Ik kan hierover wel een heel boek schrijven.
Neckar..
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Neckar »

Veteraan was jij dat kleine meisje met die vlechtjes en rode strikjes ????
Die bleeerpiep achter op pappies fiets met de handjes onder het zadel als je weer eens met de vingers tussen de veren zat. Oei oei oei..
Ha Ha Neckar.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4806
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Veteraan »

Neckar schreef:Veteraan was jij dat kleine meisje met die vlechtjes en rode strikjes ????
Die bleeerpiep achter op pappies fiets met de handjes onder het zadel als je weer eens met de vingers tussen de veren zat. Oei oei oei..
Ha Ha Neckar.
Oei...., blèren mocht ik niet, hoewel ik nooit geslagen ben, dééd ik het ook niet. Maar die veren .... gatsiejakkes, dat is nou juist zo'n herinnering die ik volledig verbannen had en nu is die door jou weer springlevend.
De rest van het beeld klopt. Het waren ook wel eens blauwe strikken, ondanks dat het een jongenskleur was. Tja, met drie broers was het altijd een strijd. Jongens zijn altijd sterker, dus jongenskleuren ook, kijk maar naar de vla. De bruine wint het altijd van de gele.
Máárrrrr, ik heb een broer eens uit de klauwen van schele Henkie gered, die boog de vingers van mijn broer achterover. Ik heb schele Henkie "besprongen" en aan zijn haren getrokken, op zijn neus gestompt tot hij mijn broer losliet. Ik was 8, hij was (volgens andere kinderen) 18 !
Zo we dwalen weer lekker van het onderwerp af. (Nee, niet 'we', maar ik :oops: )
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4806
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Veteraan »

Neckar schreef:Willem je bent ongeveer net zo oud als ik dus je weet ook nog wel dat Ma Hazewinkel hele lekkere uitsmijters maakte die je dan op moest eten op de rand van de bar.
Als je niet oppaste kiepelde hij zo van de rand op je schoot. Mijn maten uit die tijd jatten direct de zilveruitjes en de augurken van je bord wat ik meestal voorkwam om direct over je eigen uitsmijter te spugen of net zodoen alsof.
Ik kan hierover wel een heel boek schrijven.
Neckar..
Ja, BOEK schrijven! Kan ik vast intekenen?
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Neckar »

Er zijn twee boeken uitgegeven over het Twekkelerveld jammer genoeg heeft volgens mij
de schrijfster veel te weinig medewerking gehad wat betreft story's uit het directe verleden. Maar het ook wel moeilijk om dit te verzamelen. En wie wil het lezen.
Ik woonde vroeger aan de schietbaanweg we speelden in de wei bij de restanten van de bloemenkassen van Hienz aan de Hengelosestraat. Midden in een braak liggend stuk land
tegenover ons (hoek Maanstraat en Schietbaanweg) lag een grote betonnen fundering van een of andere pers. Wij hadden daaronder een hut zoals iedereen uit die tijd.
Jammer genoeg had hierover ook iets in een van de bovenvernoemde boeken moeten staan. Waarvan was deze betonnen fundering volgens geruchten moet er een machinefabriekje hebben gestaan maar waarvan en van wie ??
Sorry webmaster dit hoort niet thuis in dit topic maar wilde het even kwijt.
Misschien komt er nog wel een derde uitgave met echte twekkelerstory's en dingen die we gedaan hebben en raadselachtige openbaringen wie weet kunnen onze verhalen daar ook in Veteraan..
Neckar..
Plaats reactie