Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Bouwhuistunnel(tje)

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Veteraan »

Neckar schreef:Er zijn twee boeken uitgegeven over het Twekkelerveld jammer genoeg heeft volgens mij
de schrijfster veel te weinig medewerking gehad wat betreft story's uit het directe verleden. Maar het ook wel moeilijk om dit te verzamelen. En wie wil het lezen.
Ik woonde vroeger aan de schietbaanweg we speelden in de wei bij de restanten van de bloemenkassen van Hienz aan de Hengelosestraat. Midden in een braak liggend stuk land
tegenover ons (hoek Maanstraat en Schietbaanweg) lag een grote betonnen fundering van een of andere pers. Wij hadden daaronder een hut zoals iedereen uit die tijd.
Jammer genoeg had hierover ook iets in een van de bovenvernoemde boeken moeten staan. Waarvan was deze betonnen fundering volgens geruchten moet er een machinefabriekje hebben gestaan maar waarvan en van wie ??
Sorry webmaster dit hoort niet thuis in dit topic maar wilde het even kwijt.
Misschien komt er nog wel een derde uitgave met echte twekkelerstory's en dingen die we gedaan hebben en raadselachtige openbaringen wie weet kunnen onze verhalen daar ook in Veteraan..
Neckar..
Beide boekjes zijn door mij verslonden. Dus de derde mag komen. Jenni van Ulzen inschakelen?
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Neckar »

Ik denk dat Jenni er een beetje zat van is. Het altijd een hele toer om zoiets op te zetten toch denk ik dat het mogelijk moet zijn om verhalen te verzamelen maar dan moet het wel snel gebeuren omdat steeds meer mensen vanuit die tijd ons ontvallen.
Toen wij in 1953 hier naar toe verhuisden was er niets alleen maar zand. Wij woonden als eersten in het nieuwe twekkelerveld. De flats aan de maanstraat waren nog niet klaar
nog ruik ik de kalk die in uitgegraven putten bewaard werd. En de steigers die bestonden uit palen die met touw bij elkaar werden gehouden en daarover heen de steigerplanken.
Wie weet leest Jenni dit wel en begint het weer te jeuken..
Neckar.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Veteraan »

Binnenkort spreek ik Jenni weer, zal ik ..... ?
Begin maar vast trefwoorden op te schrijven en de schoenendozen met foto's van de zolder afhalen.
Jaaaa.... het gaat weer gebeuren!

Even iets gewijzigd, wat een drukte zeg!
Bijlagen
Niet bewegende cheerleaders.JPG
Niet bewegende cheerleaders.JPG (11.27 KiB) 14055 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21481
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Arie »

Deze foto uit Noordnl.nl mag toch niet ontbreken bij de collectie foto's in dit topic:
Bijlagen
1Spooronderdoor%20Enschede%200446.jpg
1Spooronderdoor%20Enschede%200446.jpg (42.55 KiB) 13826 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Peter.h »

Klopt,was mij ook al op gevallen. :okay:
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Veteraan »

Van het gemeentearchief: http://217.114.107.60/atlantispubliek/Default.aspx#
beelddocument
Fotonummer:001613
Titel: Buddestraat, Lambertus
Beschrijving: Nieuwe spoorwegovergang, middenin de nieuwe Twekkelertunnel, oude en nieuwe tunnel in beeld
Datering: 1978
Trefwoord: Straatbeeld, Twekkelertunnel


Omdat hierboven niet gesproken wordt over het 'Bouwhuistunneltje' is deze foto blijkbaar niet vaak gevonden.
En omdat ik hem bij voorgaande foto's niet zag, wil ik hem toch evn plaatsen, juist vanwege het feit dat de oude en nieuwe tunnel er samen op staan.
Bijlagen
Lambertus  Buddestraat, Nieuwe spoorwegovergang, middenin de nieuwe Twekkelertunnel, oude en nieuwe tunnel in beeld, 1978.jpg
hans
Member
Member
Berichten: 2737
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door hans »

die spoorlijn liep dan naar de fabriek op de richtersbleek ?
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4198
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door enschedeinansichten »

Die ging naar station Noord en daarna verder naar Lonneker en Oldenzaal. Net achter het oude Station Staatsspoor.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
frank n

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door frank n »

hans schreef:die spoorlijn liep dan naar de fabriek op de richtersbleek ?
Hans op deze foto kun je zien hoe het spoor liep.
Bijlagen
rigtersbleek.JPG
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Veteraan »

Midden onder zie je de huizen (2 onder éénkap) aan de Lambertus Buddestraat.
Bijlagen
Lambertus Buddestraat - naast Rigtersbleek.JPG
hans
Member
Member
Berichten: 2737
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door hans »

gave fotos !
ik weet nog dat toen de opnames gemaakt werden met wim de bie , ik heb de fabrieken nooit in werking gezien maar wel meegemaakt dat ze "opeens" weg waren...
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door bartg »

Hier nog een mooi plaatje uit de oude doos.
overweg parkweg met op de achtergrond het Bouwhuistunneltje en de overwachwegwachteres
Bijlagen
overwegwachteres.jpg
overwegwachteres.jpg (176.19 KiB) 13299 keer bekeken
Overweg Parkweg GOLSlijn.jpg
Overweg Parkweg GOLSlijn.jpg (120.53 KiB) 13299 keer bekeken
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Tunneltje
Member
Member
Berichten: 42
Lid geworden op: di mei 24, 2005 12:39 pm
Locatie: Oldenzaal

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Tunneltje »

Beste Bartg,
Dat is een fraaie foto van een overwegwachteres, maar niet van de overwegen bij het Bouwhuistunneltje. Aan beide zijden van het Bouwhuistunneltje lag een overweg, in de Spoordijkstraat en de IJsbaanweg. Deze gaven toegang tot het gecombineerde straat/spoor onder het tunneltje. Even verderop lag nog de overweg in de Hendrik ter Kuilestraat. Deze drie overwegen werden bediend vanuit wachtpost nr. 20 bij de middelste overweg. Hierbij een foto van overwegwachteres mevrouw Grietje Beugel-Booiman bij een van de windwerken bij deze wachtpost waarmee de overwegen bediend werden. Deze foto is afgedrukt in een artikel over de overwegwachteressen bij de NS in het blad Nieuw Spoor van juli 1959. De foto is ook afgedrukt in het bekende boek "Lokaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek" van Evert Heusinkveld, maar ongelukkigerwijs gespiegeld. Het gezin Beugel, haar man was wegwerker bij de NS, woonde in de spoorwoning bij de overweg in de Hendrik ter Kuilestraat die op jouw tweede foto (van C. van de Meene) te zien is.
Afbeelding
Overigens ben ik nog altijd op zoek naar foto's van deze woning en genoemde wachtpost. Zoals eerder in dit draadje gemeld bouw ik het Bouwhuistunneltje en de drie overwegen in spoor 0 (1:43,5). Ik heb de nodige foto's uit het gemeente-archief, van C. van de Meene, R Ankersmit, de MBS, 'n Sliepsteen, etc. maar ik houd me aanbevolen voor nog meer.
Groeten, Frank
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door bartg »

Tunneltje schreef:Beste Bartg,
Dat is een fraaie foto van een overwegwachteres, maar niet van de overwegen bij het Bouwhuistunneltje. Aan beide zijden van het Bouwhuistunneltje lag een overweg, in de Spoordijkstraat en de IJsbaanweg. Deze gaven toegang tot het gecombineerde straat/spoor onder het tunneltje. Even verderop lag nog de overweg in de Hendrik ter Kuilestraat. Deze drie overwegen werden bediend vanuit wachtpost nr. 20 bij de middelste overweg. Hierbij een foto van overwegwachteres mevrouw Grietje Beugel-Booiman bij een van de windwerken bij deze wachtpost waarmee de overwegen bediend werden. Deze foto is afgedrukt in een artikel over de overwegwachteressen bij de NS in het blad Nieuw Spoor van juli 1959. De foto is ook afgedrukt in het bekende boek "Lokaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek" van Evert Heusinkveld, maar ongelukkigerwijs gespiegeld. Het gezin Beugel, haar man was wegwerker bij de NS, woonde in de spoorwoning bij de overweg in de Hendrik ter Kuilestraat die op jouw tweede foto (van C. van de Meene) te zien is.
Afbeelding
Overigens ben ik nog altijd op zoek naar foto's van deze woning en genoemde wachtpost. Zoals eerder in dit draadje gemeld bouw ik het Bouwhuistunneltje en de drie overwegen in spoor 0 (1:43,5). Ik heb de nodige foto's uit het gemeente-archief, van C. van de Meene, R Ankersmit, de MBS, 'n Sliepsteen, etc. maar ik houd me aanbevolen voor nog meer.
Groeten, Frank

IK weet niet of je deze site kent maar hier staat aardig wat info op over het spoor oud en nieuw in en rondom Enschede
http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=enschede
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21481
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Arie »

Vandaag dit knipsel gezien op facebook waarin onze site ook wordt genoemd.
Bijlagen
Bouwhuis ballade 2 coupletten.jpg
Bouwhuis ballade 2 coupletten.jpg (39.21 KiB) 12368 keer bekeken
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Neckar »

Ja mooi he..
Vele uren doorgebracht aan het schap bij Willie en zijn ouders. Moeders maakte de beste uitsmijters van de stad.. Mooie oude tijden samen met mijn vrienden op de kruk en ja in de schuur gebeurde wel eens duistere dingen ik zou niet weten wat ?????.
Neckar..
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21481
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Arie »

Neckar schreef:Ja mooi he..
Vele uren doorgebracht aan het schap bij Willie en zijn ouders. Moeders maakte de beste uitsmijters van de stad.. Mooie oude tijden samen met mijn vrienden op de kruk en ja in de schuur gebeurde wel eens duistere dingen ik zou niet weten wat ?????.
Neckar..
Hier dus. zie ook: http://enschede-stad.nl/forum/viewtopic ... e+bouwhuis
Bijlagen
Spoordijkstraat cafe Bouwhuis.jpg
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Acidor »

Wat ik me dus vandaag afvroeg. Ik moest naar de lonnekerbrugstraat en herinnerde me ineens dit topic over het tunneltje, waarvan het spoor o.a. naar Lonneker liep. Waar komt de naam lonnekerbrug vandaan? Heeft dit iets met het spoor naar Lonneker te maken?
De lonnekerbrugstraat ligt niet echt in de buurt van Lonneker.
Ooh noh
hans
Member
Member
Berichten: 2737
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door hans »

twekkelerveld is toch kadastraal lonneker.
zoals een groot deel van enschede....
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Re: Bouwhuistunnel(tje)

Bericht door Acidor »

Aah ok, dat wist ik niet. Dat verklaard al het e.e.a.
Ooh noh
Plaats reactie