Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Jugendstilhuizen Ripperdastraat

Over de rijke historie van de stad.
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

En nu maar hopen dat ze er uitgegooid worden! Wel gebruiken, maar niet ervoor betalen doet me denken aan winkeldiefstal. Misschien kan ik een afspraak maken met mijn Albert Heijn dat ik elke avond vlak voor sluitingstijd langs kom om gratis mee te nemen wat zij die dag toch niet meer verkopen. Of zij het morgen misschien wel kunnen verkopen (of de huiseigenaar op een later moment iets met zijn pand wil doen) is dan voor mij toch niet van belang.Ik denk gewoon lekker aan mijzelf.
Martin

Bericht door Martin »

Doe er dan ook maar een bonusaanbieding voor die krakers bij. :D
Het personeel van Appie is zeer goed in het uitdelen van bonusaanbiedingen. ;)
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Nou, als een pand strucureel leegstaat, met de bedoeling winst te maken terwijl een boel mensen geen huis kunnen vinden, is kraken heel goed te verdedigen.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

Errik schreef:Nou, als een pand strucureel leegstaat, met de bedoeling winst te maken terwijl een boel mensen geen huis kunnen vinden, is kraken heel goed te verdedigen.
Nou zijn de meeste krakers in mijn beleving vaak werkschuw, (lang)harige types die gewoon niet de interesse hebben om geld te verdienen en een huis te gaan zoeken die past bij hun beurs. Het enige wat wel goed lukt is meestal het gekraakte in een mum van tijd (verder) te laten verkommeren.     ;)
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Dit zijn akistudenten, aankomende kunstenaars dus. Lijkt me niet perse werkschuw tuig. Wat een vooroordelen, Kubus!  :nono:
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

Maar wie niet kan leven van zijn/haar kunst kan volgens mij beter iets anders gaan doen. Want de redenering "ik maak iets moois, maar niemand wil het hebben, dus ben ik zonder inkomen en daarom kraak ik maar" is mij iets te kort door de bocht.    ;)  ;)
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Creatievelingen maken een stad. Zonder de Akistudenten en afgestudeerde kunstenaars, succesvol of niet, zou Enschede een stuk minder interessant zijn. Een soort Hengelo, zeg maar.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
dwars

Bericht door dwars »

Ik ben voormalig kraker en kan je zeggen dat kraken niet per definitie gebeurt door werkschuw tuig of kunstenaars zonder succes. Kraken is een vorm van maatschappelijk verzet en is, zoals ik al eerder in dit topic heb uitgelegd, volstrekt legaal.

De mensen die kraken zijn meestal mensen met de wil om iets te bereiken, mensen met een idee of ideaal dat ergens anders niet te realiseren valt. Af en toe slaat een initiatief zo goed aan dat het een definitieve vorm krijgt; In Enschede zijn goede voorbeelden van uit de kraakscene voortgekomen projecten Atak, Planet Art en De Wonne.

Je een beetje verdiepen in een onderwerp voordat je maar iets op het net gooit zou je sieren, Kubus...
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

Sinds wanneer wordt er niet meer op de emoticons gelet?
:?  :?  :?
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

:)
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Krakers stoppen vanwege hoge proceskosten

ENSCHEDE - Het kraken werd te lastig en vanwege de vele processen te duur. Een groep AKI-studenten heeft daarom enkele dagen terug de twee karakteristieke woonhuizen aan de Ripperdastraat verlaten.

Kennelijk was het Medisch Spectrum Twente (MST), eigenaar van de panden, daarvan niet op de hoogte. Gistermiddag diende namelijk een kort geding bij de Almelose rechtbank, waarin het ziekenhuis eist dat de krakers binnen twee dagen verhuizen.

De rechtszaak was voor de krakers een goede stimulans om hun boeltje te pakken. ‘We maken toch geen kans bij de rechter’, licht Ries, één van de krakers, het vertrek toe.

Een paar maanden geleden wonnen ze een kort geding tegen de Staat, nadat de officier van justitie toestemming voor ontruiming had gegeven terwijl de woningen langer dan een jaar leeg stonden. In de civiele rechtszaak die het ziekenhuis nu is begonnen hebben de krakers geen vertrouwen. Zoals eerder gemeld staan de panden te koop en zijn er enkele gegadigden.

Ries en de meeste van zijn voormalige huisgenoten laten het kraken even voor wat het is. Ze huren op dit moment woonruimte. ‘Wel zo rustig...’, lacht hij. ‘We hebben de laatste tijd enkele keren moeten verhuizen. Bovendien werd het te duur. Al die proceskosten tikken nogal aan.’

Een nieuw leegstaand gebouw heeft de groep dan ook nog niet op het oog. Ries sluit niet uit dat ze weer iets gaan kraken, maar de komende maanden waarschijnlijk niet.

Bron: Bans

Eigenlijk ook maar beter zo hè? :)
Martin

Bericht door Martin »

Er staat nog wel een pand leeg aan de Deurningerstraat, het voormalig Arke-pand.
Geen flauw idee wat daarmee gaat gebeuren.  :?
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Onofficieele zwerversopvang.

Ik hoop dat het gebouw gesloopt wordt. Is een leuke plek voor een bescheiden woontoren.  ;)
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Martin

Bericht door Martin »

Dan eis ik wel minimaal 30 meter hoog.  :yes:
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

50! En geen meter lager.
de kloomp'maj anhoalen
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

Niet te zuinig!! Gewoon hoger dan Montevideo en Westpoint!!  :okay:
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Dat zou nog eens een stunt zijn. :lol:
de kloomp'maj anhoalen
Robert

Bericht door Robert »

Ripperdastraat ook gered
Deel van Zwik krijgt beschermd stadsgezicht

De veelbesproken Jugendstil-panden aan de Ripperdastraat krijgen definitief de status van beschermd stadsgezicht. Dat geldt ook voor de huizen op de hoek van de Dr. Schaepmanlaan en de Groen van Prinstererlaan. Over de historische gebouwen van de Vliegbasis Twenthe valt pas later een beslissing.

De nostalgische huizen aan de zuidkant van de Ripperdastraat, eigendom van het MST, kregen begin dit jaar al een voorlopige bescherming. Om te voorkomen dat deze karakteristieke panden na verkoop door het ziekenhuis onverhoopt door de nieuwe eigenaars worden gesloopt. Per slot van rekening zijn deze woningen zwaar getekend door jarenlang achterstallig onderhoud.

‘Nu staan ze’, aldus wethouder André Le Loux, ‘als beschermd stadsgezicht op de monumentenlijst die gisteravond aan de orde kwam in de stedelijke commissie. ‘De woningen zijn niet alle even waardevol, maar ze beschikken wel over dusdanige specifieke kenmerken dat ze als geheel waardevol zijn. Ook het blok woningen op de hoek van de Dr. Schaepmanlaan en de Groen van Prinstererlaan in het Zwik krijgt een soortgelijke complexbescherming.’

Daarentegen vallen Pathmos en de oude woningen op en rond het Plein West Indië buiten de boot. Volgens Le Loux liggen er bij Pathmos geen stedenbouwkundige gevaren op de loer.

‘Het punt is dat alle woningen eigendom zijn van één woningcorporatie. Dat betekent makkelijk overleg als er wat over deze vooroorlogse huizen moet worden besproken. In de Welstandsnota is precies aangegeven wat er wel en niet aan deze woningen mag worden veranderd. Mochten deze huizen ooit worden verkocht, dan krijgen de nieuwe eigenaren alle relevante gegevens mee die er zijn. Een soortgelijk verhaal geldt voor het Plein West-Indië. Een aantal woningen was zo slecht dat ze niet eens meer met goed fatsoen konden worden gerenoveerd.’

Ten aanzien van de oude Duitse bebouwing op de vliegbasis volgt B en W niet het advies van de stichting Het Oversticht dat een rapport over nieuwe monumenten heeft opgesteld. Het Oversticht adviseert om alle waardevolle elementen, zoals het Prins Bernhardpark, in de nieuwe ontwikkelingsplannen op te nemen. Daarna moet worden onderzocht welke panden op de gemeentelijke monumentenlijst kunnen komen. De monumentencommissie kan zich daar volgens Le Loux in vinden, maar is tevens van mening dat nu al 43 objecten als gemeentelijk monument en twaalf als beeldondersteunend pand moeten worden aangewezen.

‘We stellen de besluitvorming hierover echter uit totdat de onderhandelingen over de aankoop van de basis door Enschede zijn afgerond. Als het landschapsplan voor deze terreinen wordt gemaakt zullen de diverse historische panden uiteraard worden ingepast. We gaan echt heel zorgvuldig met het militair erfgoed om. Al zullen we als gemeente niet alles bewaren. We hebben met de monumentencommissie afgesproken dat we deze mensen bij alles zullen betrekken wat we als gemeente rond het vliegveld gaan doen. Er zal bijvoorbeeld niets zonder medeweten van deze commissie worden gesloopt.’

Voorzitter Frans Roeloffzen van de monumentencommissie was niet voor commentaar bereikbaar.
Bron: TCTubantia

Ach, die Roeloffzen toch...  :shake:
de huizen op de hoek van de Dr. Schaepmanlaan en de Groen van Prinstererlaan
Welke zijn dat?
Martin

Bericht door Martin »

de hoek van de Dr. Schaepmanlaan en de Groen van Prinstererlaan
Ik weet niet eens waar die straten zich bevinden. :oops:
Robert

Bericht door Robert »

schaapje_martin schreef:Ik weet niet eens waar die straten zich bevinden. :oops:
Hier.
Plaats reactie