Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Jugendstilhuizen Ripperdastraat

Over de rijke historie van de stad.
Martin

Jugendstilhuizen Ripperdastraat

Bericht door Martin »

Jugendstilhuizen Ripperdastraat beschermd stadsgezicht
Historische panden behoed voor sloop
Een paar jaar lang is er door diverse partijen strijd voor geleverd. Hun inzet is niet voor niets geweest. Wethouder A. Le Loux heeft de veelbesproken oude Jugendstil-huizen aan de Ripperdastraat die met sloop werden bedreigd met voorrang op de monumentenlijst gezet. Definitieve redding is nu nabij.


Volgende maand gaan de historische Ripperdapanden die eigendom zijn van het Medisch Spectrum Twente in de verkoop. Om te voorkomen dat de nieuwe eigenaar moeilijk gaat doen over de toekomst van de veel besproken gevelrij, heeft wethouder Le Loux het gehele zestien panden tellende complex op de gemeentelijke monumentenlijst gezet.

‘Dat heb ik gedaan in overleg met de directie van het MST. De directie weet dat het college deze karakteristieke panden wil behouden en is ook genegen om daarin mee te gaan. Je weet alleen niet wat een nieuwe eigenaar gaat doen. Om te voorkomen dat de huidige uitstraling van de panden wordt aangetast ben ik tot deze preventieve actie overgegaan. We laten een paar artikelen van de in 2003 vastgestelde Monumentenverordening in werking treden. Dat houdt in dat het verboden is om tijdens de aanwijzingsprocedure een gemeentelijk monument te beschadigen, vernielen, wijzigen, verplaatsen of nog erger, af te breken.’

Wethouder Le Loux laat weten dat het onderzoek door het bureau Het Oversticht naar waardevolle stadsgezichten in Enschede al veel eerder had moeten zijn afgerond. Maar door ziekte van enkele medewerkers heeft de afronding van dit project vertraging opgelopen.

‘In maart wordt bekend gemaakt welke stadsgezichten in Pathmos, ’t Zwik en in Enschede Noord op de monumentenlijst komen. Het onderzoek naar de panden in de Ripperdastraat is echter door mij om tactische redenen naar voren gehaald.’

Onderhoud

Enige haast is ook uit bouwkundig oogpunt geboden. De beeldbepalende gevels worden aan de buitenkant deels door ijzeren balken en platen gestut. Het achterstallig onderhoud aan de veelbesproken oude huizen is voor iedereen met het blote oog zichtbaar. Zeker nadat de Jugendstil-panden leeg kwamen te staan.


VVD-raadslid A. Enklaar, een van de voorvechters van het behoud van de Ripperdapanden, spreekt zich lovend uit over het alerte optreden van Le Loux. ‘Hij verdient een pluim voor zijn doortastendheid. Dit is een nieuwe mijlpaal in het Enschedese monumentenbeleid.’


Voorzitter F. Roeloffzen van de monumentencommissie is eveneens zeer te spreken over de jongste ontwikkelingen.

‘We hebben onlangs nog met de voltallige commissie en een aantal ambtenaren de woningen geïnspecteerd. De gevelrij is van grote waarde. Je moet zorgen dat deze intact blijft en dat er niet een of twee huizen tussenuit vallen. Vergelijk het met een mooi gebit waarin een slechte tand zit, dat ziet er niet uit.’

Roeloffzen voegt er aan toen dat de monumentencommissie van mening is dat twee panden ook een individuele waarde hebben: het hoekpand aan de oostkant en de woning met een aparte luifel boven de erker.

‘We verschillen daarmee van inzicht met het Oversticht. Dat roemt alleen de ensemblewaarde. In mijn ogen passen de Ripperdawoningen heel goed bij de bebouwing van het Ariënsplein. En in het bijzonder bij het schoolgebouw De Maere. In deze hoek van de stad zijn in het verleden zulke missers gemaakt dat je je niet nog een miskleun kan permitteren. Ik doel op de afbraak van de oude woningen waardoor het pand van het GAK kon worden gerealiseerd. Dat is een Stasibunker geworden. Zo’n complex zou in het oosten van Duitsland nu worden afgebroken’, besluit Roeloffzen.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Gelukkig maar, zoveel Jugendstil hebben we niet in Enschede.
Afbeelding
de kloomp'maj anhoalen
Martin

Bericht door Martin »

het zijn prachtige panden :okay:
waar enschede echt trots op mag zijn dat ze er nog staan :)
Robert

Bericht door Robert »

‘We verschillen daarmee van inzicht met het Oversticht. Dat roemt alleen de ensemblewaarde. In mijn ogen passen de Ripperdawoningen heel goed bij de bebouwing van het Ariënsplein. En in het bijzonder bij het schoolgebouw De Maere. In deze hoek van de stad zijn in het verleden zulke missers gemaakt dat je je niet nog een miskleun kan permitteren. Ik doel op de afbraak van de oude woningen waardoor het pand van het GAK kon worden gerealiseerd. Dat is een Stasibunker geworden. Zo’n complex zou in het oosten van Duitsland nu worden afgebroken’, besluit Roeloffzen.
Help. Roeloffzen. Oud mannetje oude visie? ;) [voor buitenstaanders: een ;) betekend een grapje.]

Hoe is 't MST eigenlijk eigenaar geworden? En, wat is de vervolgplanning... Ook ik vind 't prachtige panden, maar dat was al wel bekend bij enkelen.
Martin

Bericht door Martin »

hoe het MST ooit aan de panden zijn gekomen is voor mij ook een raadsel :? maar dan moet je geloof ik wel heel lang teruggaan in de tijd :D
maar het feit is wel dat ze in de verkoop gaan en dat ze op de monumentenlijst zijn gezet :okay:
ik neem aan dat de kopers straks de panden(met name de voorgevels) grondig gaan opknappen dat hebben die panden wel verdiend :banaan:
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM »

idd goede zaak, daar ben ik ook al tijden voorstander van.
Ik denk dat als er ook nog eens echte hoogbouw komt achter die huizen dat het prachtig zal staan :)
Martin

Bericht door Martin »

laten ze dat oerlelijke voormalige GAKgebouw snel slopen en daar ook hoogbouw neerzetten of wat dan ook :)
verschrikkelijk zonde dat ze destijds die villa's op die plek hebben gesloopt :head:
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik vind Jugenstil een nogal overdreven karakterisering van deze gevelwand. Er zijn wat summiere elementjes te herkennen, maar dan ook echt heeeel summier.
Desalniettemin ben geheel voor het handhaven van de huizen. Maar bij restauratie zou het plaatsen van wat sierlijker kozijnen ed. wel leuk zijn. Grappig toch hoe deze, op landelijke schaal gezien, weinig waardevolle panden zo'n ophef kunnen veroorzaken. Conclusie: Enschede is qua traditionele architectuur zeer slecht bedeeld. Jugendstil...
DIT is Jugenstil:

Afbeelding
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Niettemin goed nieuws voor dit leuke hoekje, nu nog iets fatsoenlijks er mee doen en niet verder laten verpauperen.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Martin

Bericht door Martin »

jammer dat er weinig foto's beschikbaar zijn van die Jugendstilpanden aan de ripperdastraat
hele internet site afgezocht naar wat meer foto's :cry:

wie o wie :? beschikt over meer foto's van de Jugendstilhuizen aan de ripperdastraat :D
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Nog 1tje heb ik er.
Bijlagen
Ripperdastraat
Ripperdastraat
Ripperdastraat.jpg (66.47 KiB) 15339 keer bekeken
de kloomp'maj anhoalen
Mctijn

Bericht door Mctijn »

In het straatje van de Emmastraat richting het Volkspark staan ook Jugendstil huisjes dacht ik. Die mogen ze ook nooit slopen...
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Aan de Soendastraat staan vergelijkbare panden:

Afbeelding
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Jugendstilhuizen Ripperdastraat beschermd stadsgezicht
Historische panden behoed voor sloop
:okay: :banaan: :cheer:

Las het zelf ook in de krant. :)

Eindelijk wordt er eens fatsoenlijk werk gemaakt van het beschermen van een rij zeer aardige panden in Enschede...
Bjorn

Bericht door Bjorn »

Goed nieuws, Erg fraai panden. eindelijk krijgt Enschede in de gaten dat er niet te snel gesloopt moet worden.
Martin

Bericht door Martin »

In deze hoek van de stad zijn in het verleden zulke missers gemaakt dat je je niet nog een miskleun kan permitteren. Ik doel op de afbraak van de oude woningen waardoor het pand van het GAK kon worden gerealiseerd. Dat is een Stasibunker geworden. Zo’n complex zou in het oosten van Duitsland nu worden afgebroken’, besluit Roeloffzen



zonde, zonde, zonde dat ze destijds de boel daar hebben afgebroken voor een foeilelijk pand als het voormalig GAKpand :head:
Martin

Bericht door Martin »

Stadsvilla’s te koop, mét krakers

ENSCHEDE - De vervallen stadsvilla moet minimaal 160.000 euro kosten. Dat is exclusief noodzakelijke verbouwingskosten en, zo lijkt het, inclusief kunstzinnige studenten. Eigenaar MST biedt zes karakteristieke panden aan de Ripperdastraat te koop aan. Twee zijn er gekraakt.


Eigenlijk hadden ze de mooiste panden in het rijtje willen bezetten, die met de lichte bakstenen bij het Ariënsplein. ‘Maar daar valt niet meer te wonen’, weet kraakster Elise. Vocht, brand en rot hebben de eens trotse stadsvilla’s ernstig verminkt. Daar wonen ging te ver - hoewel zij en haar zes mede-krakers behoorlijk verlegen zitten om ruimte, sinds ze uit voormalig café Clup Koel in de Walstraat zijn gezet. De AKI-studenten hebben gekozen voor de nummers 1A en 3, in dezelfde karakteristieke gevelrij.

Niet dat het in 1923 gebouwde dubbele woonhuis helemaal okee is. Carel heeft in ‘zijn’ helft een gebruikte injectiespuit gevonden en in de douchebak ligt menselijke ontlasting. Het zijn waarschijnlijk resten van de drugsgebruikers die de woning in 2003 een tijdje hebben gekraakt.

Op een achterhaalde internetsite met Enschedese hotels staat nummer drie nog aangeprezen. De muntjesautomaat in de douche beneden herinnert nog aan dat verleden. De krakers zeggen zeker te weten dat de twee panden al jaren leeg staan. Het interieur lijkt hen gelijk te geven: vochtplekken hebben het verkleurde bloemetjesbehang op diverse plekken aangetast, de vloerbedekking is versleten en de keuken is antiek. ‘We staan sterk, want de eigenaar heeft ook geen duidelijk plan voor de toekomst’, zegt Carel.

Dat laatste is niet waar. Twee dagen na hun bezetting, afgelopen zaterdag, bood eigenaar Medisch Spectrum Twente de panden en die bij het Ariënsplein te koop aan in deze krant. ‘Daar wisten we niets van’, zegt Carel. Argwanend: ‘De vorige krakers moesten er uit omdat het pand verkocht zou worden. Dat is dus nooit gebeurd.’

Maar de zaken liggen nu anders, vertelt directeur G.B. Suters van bedrijfsmakelaar Ten Hag. Hij regelt de verkoop namens het ziekenhuis. Tot 1 maart kunnen belangstellenden een bod doen. Dat de panden niet eerder verkocht zijn, ligt mede aan de procedure die de overheid het ziekenhuis oplegt. Zo houdt een apart college toezicht en moet de verkoop openbaar bij inschrijving. De minimale prijzen liggen tussen de 115.000 en 160.000 euro, de noodzakelijke bouwkundige verbeteringen tussen de 70.000 en 160.000 euro.

Dat de verkoop nu plaatsvindt heeft niets te maken met de wens van wethouder A. Le Loux om de gevelrij op de monumentenlijst te zetten, bezweert Suters. Sloop is sowieso niet meer aan de orde, omdat de panden de status van voorbescherming hebben gekregen. ‘Dat is afgestemd met het MST’, aldus een woordvoerster van de gemeente.

Suters verwacht dat het MST uiteindelijk ook de andere panden aan de Ripperdastraat verkoopt.

Het MST wilde gisteren niet reageren op de verkoop van de panden en de kraakactie.

bron: http://www.tctubantia.nl/regioportal/TC ... 0_,00.html
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

3 krakers halen, 2 betalen.  ;)
de kloomp'maj anhoalen
Martin

Bericht door Martin »

‘We staan sterk, want de eigenaar heeft ook geen duidelijk plan voor de toekomst’, zegt Carel. Dat laatste is niet waar.
Twee dagen na hun bezetting, afgelopen zaterdag, bood eigenaar Medisch Spectrum Twente de panden en die bij het Ariënsplein te koop aan in deze krant. ‘Daar wisten we niets van’, zegt Carel.
Die krakers zijn vast slecht op de hoogte. :D
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Kloten dat ze Klup Koel al weer uitgezet zijn. Ik heb de zaterdag na hun kraakactie een paar biertjes gedronken daar. Was heel gezellig. Ik had nog wel hoop dat ze een aparte rol konden gaan spelen in het Enschedese uitgaansleven. Ik ben wel benieuwd hoe dat allemaal in zijn werk is gegaan. Wat voor plannen heeft Centipede eigenlijk met dat pand aan de Walstraat. Een ander gebouw van ze, naast het Huis met de Zwarte Ogen (;)) staat ook al tijden leeg.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Plaats reactie