Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Waar is dit.

Over de rijke historie van de stad.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Waar is dit.

Bericht door hans »

O......
echt ?
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Waar is dit.

Bericht door enschedeinansichten »

Het valt wel op dat andere mensen even niet posten. Zegt wel wat over deze discussie. :oops:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Waar is dit.

Bericht door bartg »

Ik weet niet of het tot iedereen doorgedrongen is maar als je op onderstaande link klikt kom je op de databankenwet
In de linker kolom zie je "alle wetten" staan en daar vind je dan ook ALLE wetten ook de auteurswet.

http://www.st-ab.nl/wetten/0067_Databankenwet.htm
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Waar is dit.

Bericht door enschedeinansichten »

Dank Bart en die is zo duidelijk als wat. :okay:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Waar is dit.

Bericht door Neckar »

En nu weer over naar de orde van de dag..
Weet je wel hoeveel foto's ze van mij gejat hebben door de jaren heen. Ben ook wel eens boos geweest !! Ben gaan slapen en de volgende dag dacht ik er niet meer aan..
Ik kan me er niet meer druk om maken net zoals de jongens die de zwarte piet krijgen.
Neckar.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Waar is dit.

Bericht door Hendrik »

De pijn zit hem niet in het incidenteel gebruiken van een foto van een site. Maar in een website zoals Enschede in Ansichten zit heel, heel veel werk. Maar als anderen de foto's verspreiden via allerlei andere kanalen waaronder hele dvd's vol. Of nog erger, nieuwe databestanden opzetten met gebruikmaking van andermans materiaal. Ja dan knelt er wat om het eens zachtjes uit te drukken. Bronvermelding is er niet bij. En wat is er makkelijker dan op een visite als het over oud Enschede gaat te verwijzen naar de bestaande site?. Ik zie werkelijk niet in waarom je dat ook al is het voor persoonlijk gebruik op een dvd moet zetten. Het foto materiaal is altijd beschikbaar via internet. En gebruik je iets in het openbaar?, dan is bronvermelding wel zo netjes. Laatst gebeurde dat met foto's van mij van het nieuwe ziekenhuis die naar HHF werd geplaatst door iemand die ik niet ken. Met! bronvermelding.
Wat sas as dós was kaans.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Waar is dit.

Bericht door Neckar »

Ik hamer ook altijd op bronvermelding. Er zijn wel eens foto's van mij op posters gezet waar ik niets van wist en er maanden later achter kwam. Ik natuurlijk bloedlink maar het was gebeurt. Sorry Sorry..
Mijn werk gaat straks allemaal naar het POP Archief Twente een onderdeel van de Oudheidkamer..
En later !! Dan blijft de bronvermelding over.. Het zij zo.
Neckar.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Waar is dit.

Bericht door Spruwel »

bartg schreef:Ik weet niet of het tot iedereen doorgedrongen is maar als je op onderstaande link klikt kom je op de databankenwet
In de linker kolom zie je "alle wetten" staan en daar vind je dan ook ALLE wetten ook de auteurswet.

http://www.st-ab.nl/wetten/0067_Databankenwet.htm
Ja, dus?
In plaats van te linken naar overzicht van alle wetten kun je misschien de punten eruit pikken die relevant zijn. En dan vertellen waarom mijn interpretatie fout of goed is.

Bronvermelding vind ik altijd ook op zijn plaats trouwens. Hoewel dat bij overduidelijk publiek domein ook weer niet hoeft.
Maar een bronvermelding ansich vertelt niets over de rechten op een afbeelding.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Waar is dit.

Bericht door Arie »

Ik heb ook altijd bronvermelding gebruikt. Overigens de foto's op de beeldbank van het stadsarchief zijn wel weer te raadplegen. De mededeling dat de foto's auteursrechterlijk zijn beschermd is weggehaald.
martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede

Re: Waar is dit.

Bericht door martinus »

Gisteren heb ik een mail gestuurd naar de gemeente met de vraag waarom de afbeeldingen auteursrechtelijk waren beschermd. Ik kreeg vandaag antwoord dat het vermoedelijk om een storing ging.
Inmiddels zijn de foto's weer te bekijken :)
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Waar is dit.

Bericht door Pitr de Nerd »

Hendrik schreef: Ik zie werkelijk niet in waarom je dat ook al is het voor persoonlijk gebruik op een dvd moet zetten. Het foto materiaal is altijd beschikbaar via internet.
Hendrik, sorry. Maar dat is niet waar. Wanneer ik iets vind op het Internet wat van belang is voor mijn eigen toepassing dan kopieer ik dat altijd. Want het Internet zit vol met linkrot: verplaatste sites, gesloten sites, DMCA verboden, dat soort dingen. Ik heb in de zomer van 2011 (augustus dus) een verhaal geschreven voor een website. In de “wilt u meer weten” sectie stonden twaalf links. Daarvan werken er al vier niet meer. Zaak gesloten, website al anderhalf jaar niet bijgewerkt, informatie achter een betaalmuur.

Gewoon hier in Nederland is de site songteksten.nl gesloten. Waarom? Weet niemand. Ander voorbeeld: Ik ben bezig om mijn dagboeken uit te werken die ik tussen 1961 en 1987 heb bijgehouden, en de beeldbank was daarbij een geweldig hulpmiddel. Dom voorbeeld: waar zat sportzaak ’t Hoen op de oude kruising bij de CF Klaarstraat/Ripperdastraat? Nog een voorbeeld: zat fotograaf van Ulzen op de hoek van de Spelbergsweg? Nee dus, dat was een sigarenzaak. Ik heb dat toen niet opgeschreven, en mijn geheugen is wel goed maar niet zo goed. Ik ben al bijna dertig jaar niet in Enschede geweest.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Waar is dit.

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie schreef:Ik heb ook altijd bronvermelding gebruikt. Overigens de foto's op de beeldbank van het stadsarchief zijn wel weer te raadplegen. De mededeling dat de foto's auteursrechterlijk zijn beschermd is weggehaald.
Voor mij blijkbaar nog niet. Heb net gezocht met zoekstring THT en krijg 56 resultaten terug, maar allemaal nog met het auteursrechtelijk beschermd plaatje.

Maar ja: ik kom dan ook uit het buitenland :) Almelo dus.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Waar is dit.

Bericht door Hendrik »

Pitr de Nerd schreef:
Hendrik schreef: Ik zie werkelijk niet in waarom je dat ook al is het voor persoonlijk gebruik op een dvd moet zetten. Het foto materiaal is altijd beschikbaar via internet.
Hendrik, sorry. Maar dat is niet waar. Wanneer ik iets vind op het Internet wat van belang is voor mijn eigen toepassing dan kopieer ik dat altijd. Want het Internet zit vol met linkrot: verplaatste sites, gesloten sites, DMCA verboden, dat soort dingen. Ik heb in de zomer van 2011 (augustus dus) een verhaal geschreven voor een website. In de “wilt u meer weten” sectie stonden twaalf links. Daarvan werken er al vier niet meer. Zaak gesloten, website al anderhalf jaar niet bijgewerkt, informatie achter een betaalmuur.

Gewoon hier in Nederland is de site songteksten.nl gesloten. Waarom? Weet niemand. Ander voorbeeld: Ik ben bezig om mijn dagboeken uit te werken die ik tussen 1961 en 1987 heb bijgehouden, en de beeldbank was daarbij een geweldig hulpmiddel. Dom voorbeeld: waar zat sportzaak ’t Hoen op de oude kruising bij de CF Klaarstraat/Ripperdastraat? Nog een voorbeeld: zat fotograaf van Ulzen op de hoek van de Spelbergsweg? Nee dus, dat was een sigarenzaak. Ik heb dat toen niet opgeschreven, en mijn geheugen is wel goed maar niet zo goed. Ik ben al bijna dertig jaar niet in Enschede geweest.

Pitr
Dat probleem wat je hier beschrijft ken ik, maar ik doelde alleen de site Enschede in ansichten. Die wordt keurig bijgehouden en is altijd beschikbaar. In tegenstelling tot Enschede sites dit ooit zijn opgezet en waar nooit meer iets mee gedaan wordt.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Waar is dit.

Bericht door Arie »

Pitr de Nerd schreef:
Arie schreef:Ik heb ook altijd bronvermelding gebruikt. Overigens de foto's op de beeldbank van het stadsarchief zijn wel weer te raadplegen. De mededeling dat de foto's auteursrechterlijk zijn beschermd is weggehaald.
Voor mij blijkbaar nog niet. Heb net gezocht met zoekstring THT en krijg 56 resultaten terug, maar allemaal nog met het auteursrechtelijk beschermd plaatje.

Maar ja: ik kom dan ook uit het buitenland :) Almelo dus.

Pitr
Je moet geen afkortingen gebruiken in Atlantis (beeldbank stadsarchief). Als je de zoekopdracht Technische Hogeschool Twente intikt krijg je 11 resultaten in beeld.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Waar is dit.

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie schreef: Je moet geen afkortingen gebruiken in Atlantis (beeldbank stadsarchief). Als je de zoekopdracht Technische Hogeschool Twente intikt krijg je 11 resultaten in beeld.
Arie, het moet toch het "buitenland" zijn. Want zoals ze zeggen: "the plot thickens." Ik heb dezelfde zoekstring weer ingevoerd net, en nu krijg ik weer 56 resultaten, maar ongeveer 40 procent is nu niet zichtbaar, de rest wel. de string "THT" is zelfs een "kenwoord" op die site. Dus helemaal jofel is het nog niet.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Waar is dit.

Bericht door Arie »

Veteraan schreef:
hans schreef:maar als ik het goed begrijp zie je dus nu niets meer op de beeldbank ?
Ja, dat had ik ook niet direct begrepen. Het is helemaal niet meer te raadplegen. Zelfs geen piepkleine plaatjes. Dat is heel erg jammer.
Begrijp me goed: sowieso is gébruik van andermans spullen niet correct, al helemaal niet zonder toestemming te vragen, maar gebruik van gemeentegoed voor doelen als dit forum is mijns inziens geen misbruik. Wij zijn de gemeente.
De piepkleine plaatjes zijn wel weer te raadplegen op de beeldbank van het gemeentearchief, maar je kunt er niet meer een vergroting van maken.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Waar is dit.

Bericht door Veteraan »

Bij mijn eerste probeersel lukt het toch wel weer.
Aan de rechter kant op het vergrotingspijltje klikken.
Bijlagen
Vergroting.JPG
Vergroting.JPG (28.58 KiB) 9448 keer bekeken
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Waar is dit.

Bericht door hans »

drogisterij/foto kiffen

daar stonden de duitsers altijd te grinniken
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Waar is dit.

Bericht door Veteraan »

hans schreef:drogisterij/foto kiffen

daar stonden de duitsers altijd te grinniken
:okay:
Maar het ging nu om het pijltje, niet om de plek. Toch een krul in je schrift!
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Waar is dit.

Bericht door hans »

:-)
Plaats reactie