Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Over de rijke historie van de stad.
Bericht
Auteur
Arie
Member
Member

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

#81 Bericht door Arie » do jun 09, 2016 5:30 pm

sjonge, sjonge dat is mij nog al wat daar aan de Galvanistraat. Vandaar dat spandoek over die straat.
Bijlagen
Galvanistraat.jpg
Galvanistraat.jpg (52.03 KiB) 3895 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Arie
Member
Member

#82 Bericht door Arie » do jun 09, 2016 5:33 pm

Voor de nieuwkomers. Lees even dat verhaal van Pieter op de vorige pagina. Het lezen de moeite waard. Bedankt nog Pieter :okay:

Veteraan
Member
Member

#83 Bericht door Veteraan » do jun 09, 2016 6:26 pm

Een hartig verhaal, of juist pittig?

Pitr de Nerd
Member
Member

#84 Bericht door Pitr de Nerd » do jun 09, 2016 7:35 pm

Veteraan schreef:Een hartig verhaal, of juist pittig?
pittig! Net als mijn salsa. die maak ik met jalapeno pepers. Je roert dat om met een roestvaststalen lepel. wanneer die niet binnen tien seconden in een model afgebrand lucifertje verandert moet er nog peper bij. :D

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"

Pitr de Nerd
Member
Member

#85 Bericht door Pitr de Nerd » do jun 09, 2016 7:50 pm

Ergens in de Galvanistraat woonde ook een zekere Zwarte Annie. Ik weet nu welk beroep die dame uitoefende, maar als jongetje van tien begreep je dat niet. Je kon het er ook niet over hebben, want mijn ouders wilden eigenlijk niet dat je omging met mensen uit die buurt. Maar ja: kinderrijke gezinnen, een groot deel van de kinderen op school kwamen er vandaan. En zo speel je er mee. Als jong jochie zie je het verschil niet…

De Galvanistraat liep uit op de Oostburgweg, en daar achter lag het verdiepte spoor naar Gronau. Daar reed nog een railbus op, zo’n mooie rooie in DB kleuren. We legden daar centen op de rails, en stukken grint van de spoorlijn. Vooral dat laatste. Wanneer je een stuk kwarts had dan spatte dat met grote vonken uit elkaar (vuursteen op staal). Alleen hadden we ooit een mooi groot stuk, dat ging iets harder dan bedoeld. Stukken daarvan vlogen boven aan de helling door het raam van een huis aan de Oostburgweg. We moesten lopen voor ons leven. Want de bewoner had daar andere ideeën over dan wij :D

Willy Haasewinkel (goed gespeld?) kwam ook uit die straat. De pooierkoning van Enschede. Die heeft ooit in Brazilië in de bak gezeten vanwege vrouwenhandel. Hij zat een klas lager dan ik, bij mijn broer. Hij stierf jong, 41 volgens mij, en de rouwadvertentie was een krantenpagina groot. In de Telegraaf. Volgens mij kon je een eengezinswoning kopen van de prijs van die advertentie, toen.

Pieter

Rene
Member
Member

#86 Bericht door Rene » do jun 09, 2016 8:20 pm

Die railbus heb ik maar 1 keer zien rijden, dat was een experiment, zo rond 1980. En volgens was dat ook de laatste keer dat ik hem zag. Daarna duurde het nog jaren voordat men uiteindelijk de huidige trein ging inzetten. Twee belangrijke redenen om daar vanaf Nederlandse kant aan mee te doen waren volgens mij dat 1) het autoverkeer van Duitse van de andere kant was flink aan het toenemen en 2) de Duitse kant wilde wel meebetalen aan het plan.

De Galvanistraat, daar ook nog een familie die bijna allemaal tamelijk fors van postuur waren en verschillende op van die kleine brommertjes reden. Naam van de familie is me ontschoten.

Veteraan
Member
Member

#87 Bericht door Veteraan » do jun 09, 2016 8:26 pm

Pitr de Nerd schreef:
Veteraan schreef:Een hartig verhaal, of juist pittig?
pittig! Net als mijn salsa. die maak ik met jalapeno pepers. Je roert dat om met een roestvaststalen lepel. wanneer die niet binnen tien seconden in een model afgebrand lucifertje verandert moet er nog peper bij. :D

Pieter
Uit welk materiaal bestaat jouw strot? :lol: :lol: :lol:
Eerlijk gezegd wacht ik niet op een uitnodiging om aan te schuiven aan die bijzondere dis. Hoewel...

Veteraan
Member
Member

#88 Bericht door Veteraan » do jun 09, 2016 8:36 pm

Dan wordt het nu tijd voor het Adresboek uit 1939:
Bijlagen
Galvanistraat uit het Adresboek 1939.pdf
(128.46 KiB) 108 keer gedownload

Pitr de Nerd
Member
Member

#89 Bericht door Pitr de Nerd » do jun 09, 2016 8:47 pm

Veteraan schreef: Uit welk materiaal bestaat jouw strot? :lol: :lol: :lol:
Eerlijk gezegd wacht ik niet op een uitnodiging om aan te schuiven aan die bijzondere dis. Hoewel...
Roestvast staal met Molybdeen coating :D Wees maar niet bang, dit soort dingen maak ik alleen voor mijn neven en mij. Want normale mensen zijn drie dagen blind geweest van de tranen toen ze alleen maar aan de lepel geroken hadden :D
Ik heb gedurende mijn dienstreizen aardig rondgepionierd in landen als Thailand, Maleisie en die hoek. Daar eten ze iets heter dan hier, voor grotere waarden van iets.
Maar ik moet zeggen: ik heb er wel eens last van wanneer ik het iets te heet maak. Maar niet vaak <grijns>

Pieter

Pitr de Nerd
Member
Member

#90 Bericht door Pitr de Nerd » do jun 09, 2016 8:54 pm

Rene schreef:Die railbus heb ik maar 1 keer zien rijden, dat was een experiment, zo rond 1980. En volgens was dat ook de laatste keer dat ik hem zag. Daarna duurde het nog jaren voordat men uiteindelijk de huidige trein ging inzetten. Twee belangrijke redenen om daar vanaf Nederlandse kant aan mee te doen waren volgens mij dat 1) het autoverkeer van Duitse van de andere kant was flink aan het toenemen en 2) de Duitse kant wilde wel meebetalen aan het plan.
Deze:
Schienenbus bij Glsanerbrug, 1970.jpg
Schienenbus bij Glsanerbrug, 1970.jpg (48.92 KiB) 3886 keer bekeken
Foto is uit 1970, maar dit type reed er. en soms reed er zo'n dikke Duitse diesel, ook rood:
Dieseltrein DB.JPG
Dieseltrein DB.JPG (33.16 KiB) 3886 keer bekeken
Met een hele ros kolenwagens er achter. dat was volgens mij in 1960 afgelopen.

Pieter

Rene
Member
Member

#91 Bericht door Rene » do jun 09, 2016 11:39 pm

Aan de tijd die jij beschreef te zien leek het inderdaad een stuk eerder dan 1980.

Deze bedoelde ik, en volgens het artikel was dit 1985.

Afbeelding

Arie
Member
Member

#92 Bericht door Arie » vr jun 10, 2016 11:22 am

Aan de Oostburgweg was er ook nog een opslag voor woon- en kermiswagens. Foto van 1969.
Bijlagen
Oostburgweg 1969 Opslag woon- en kermiswagens, op achtergrond de Oosterstraat.jpg

Arie
Member
Member

#93 Bericht door Arie » wo mar 11, 2020 7:19 am

In de Enschedese Gaskrim ben je er nog steeds voor elkaar
Gepubliceerd: Dinsdag 10 maart 2020 17:50
Laura Ratering | 1Twente

In de Enschedese Gaskrim ben je er nog steeds voor elkaar
De oude Gaskrim in Enschede. Een niet meer bestaande wijk, destijds gelegen tussen de Varviksingel, de Zuiderval en de Kuipersdijk. Een wijk waar de politie zelden kwam en mensen als een blok achter elkaar stonden. Dat zegt Benno Hendriks (62). Hij is oud-bewoner, woonde tot hij 12 jaar oud was in de woonwagenwijk en kan veel vertellen over zijn kinderjaren. Onderzoeker Ben Boksebeld kan onderbouwen hoe de wijk en de criminaliteit is ontstaan: “Armoede doet iets met het gedrag.”

De Gaskrim was vanaf eind jaren 30 een wijk voor oude Krim-bewoners die moesten verhuizen. Toen wilde de gemeente de stad uitbreiden en werd besloten de Krim te slopen. In de oude Krim in de binnenstad, een paar straatjes achter het voormalige postkantoor, woonden vooral textielarbeiders. Toen deze arbeiders nieuwe huizen elders in de stad kregen, bleven de zigeuners met woonwagens, de orgeldraaiers, lompenboeren, kermisexploitanten, dagloners en venters over en die vertrokken naar de Gaskrim.

Unieke wijk
“Het was een unieke wijk met unieke bewoners”, begint Benno zijn verhaal. Hij staat op het oude terrein van de Gaskrim en kijkt om zich heen. Hij kan precies aanwijzen waar de woonwagens stonden en wie waar woonde. “Ik voel me weleens somber als ik aan vroegere tijden denk. Het was zo: wat de ene niet had, dat kreeg die van een ander. Dat heb je tegenwoordig niet meer.”

Wie met Benno praat, merkt snel dat hij waarde hecht aan de oude tijden. Zijn broer Ferdinand Josep Holtkamp woont nog steeds in de Gaskrim. Niet meer precies op het oude terrein, maar iets verder. “We zijn trots op wat we hier hebben”, zegt Benno. Of het een eigen cultuur is? Hij twijfelt. “Misschien. Maar wat het vooral is: een gemeenschap. We waren en zijn er nog steeds voor elkaar.”

Criminaliteit
Maar het was niet alleen saamhorigheid in de Gaskrim. “Schietpartijen, vechtpartijen, brandstichtingen… Mensen verkochten allerlei rotzooi. Maakt niet uit of het gestolen of gekocht was. Sommigen hadden zelfs een jeneverbranderijtje”, beschrijft Benno het dagelijkse leven. “Alles wat niet mocht, gebeurde er. Als kind ervaar je dat anders. Maar ik weet het nog wel heel goed.”

Armoede
Volgens Benno is deze wijk en het gedrag ontstaan uit armoede. “Kijk, ik wil niet zeggen dat we arm waren. We hadden het soms niet breed, dat kan wel”, aldus Benno. “Ik ben een kind van kermisexploitanten. Ik heb het van mijn ouders meegekregen. Als ik nu ergens op de kermis sta en ’s nachts klaar ben, zet ik de koffie en andere collega’s komen langs. Dan kruipen we bij elkaar en praten over vroeger. Dat deden mijn ouders al en dat was in de Gaskrim ook zo.”

Overdraagbaarheid
Uit het verhaal van Benno wordt duidelijk: wat de ouders doen, dat doen vaak ook de kinderen. Een fenomeen dat in de Gaskrim zichtbaar was. Een groot aantal bewoners doet vandaag nog steeds wat de ouders deden of heeft het bedrijf van de ouders overgenomen. Onlangs het niet altijd leuk was in de Gaskrim, probeerden bewoners het beste uit hun situatie te halen.

Armoede = stress
“Maar als iemand echt in armoede zit, wordt deze armoede snel als stress ervaren”, licht onderzoeker Ben Boksebeld toe. Hij werkt als docent op de afdeling Social Work van Saxion in Enschede. “Wie langdurig in armoede, dus in stress, opgroeit, leert minder makkelijk en ziet de armoede steeds vaker als een bedreiging en kiest vervolgens voor de makkelijke weg.” Ouders die bezig zijn met geld verdienen, kunnen minder tijd besteden aan de verzorging van de kinderen. En wie minder binnen krijgt, maakt minder kans op een betekenisvolle participatie in de samenleving. Het is logisch dat kinderen het gedrag en het beroep van de ouders overnemen.

Soms kan afkomst dus het leven van iemand bepalen. Dat heeft niet altijd met armoede te maken, maar ook hoe zich een cultuur en een leefstijl ontwikkelt. “Vaak zijn ruzie maken of het tonen van crimineel gedrag gevolgen van armoede. Want armoede doet vaak iets met je gedrag”, aldus Boksebeld.

1Twente nam samen met Benno een kijkje op het oude terrein van de Gaskrim. Bekijk de video hieronder.
zie: http://enschede.1twente.nl/video-%7c-in ... em?1154907
Bijlagen
In de Enschedese Gaskrim ben je er nog steeds voor elkaar.jpg

Plaats reactie