Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Arie »

sjonge, sjonge dat is mij nog al wat daar aan de Galvanistraat. Vandaar dat spandoek over die straat.
Bijlagen
Galvanistraat.jpg
Galvanistraat.jpg (52.03 KiB) 11864 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Arie »

Voor de nieuwkomers. Lees even dat verhaal van Pieter op de vorige pagina. Het lezen de moeite waard. Bedankt nog Pieter :okay:
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Veteraan »

Een hartig verhaal, of juist pittig?
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Pitr de Nerd »

Veteraan schreef:Een hartig verhaal, of juist pittig?
pittig! Net als mijn salsa. die maak ik met jalapeno pepers. Je roert dat om met een roestvaststalen lepel. wanneer die niet binnen tien seconden in een model afgebrand lucifertje verandert moet er nog peper bij. :D

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Pitr de Nerd »

Ergens in de Galvanistraat woonde ook een zekere Zwarte Annie. Ik weet nu welk beroep die dame uitoefende, maar als jongetje van tien begreep je dat niet. Je kon het er ook niet over hebben, want mijn ouders wilden eigenlijk niet dat je omging met mensen uit die buurt. Maar ja: kinderrijke gezinnen, een groot deel van de kinderen op school kwamen er vandaan. En zo speel je er mee. Als jong jochie zie je het verschil niet…

De Galvanistraat liep uit op de Oostburgweg, en daar achter lag het verdiepte spoor naar Gronau. Daar reed nog een railbus op, zo’n mooie rooie in DB kleuren. We legden daar centen op de rails, en stukken grint van de spoorlijn. Vooral dat laatste. Wanneer je een stuk kwarts had dan spatte dat met grote vonken uit elkaar (vuursteen op staal). Alleen hadden we ooit een mooi groot stuk, dat ging iets harder dan bedoeld. Stukken daarvan vlogen boven aan de helling door het raam van een huis aan de Oostburgweg. We moesten lopen voor ons leven. Want de bewoner had daar andere ideeën over dan wij :D

Willy Haasewinkel (goed gespeld?) kwam ook uit die straat. De pooierkoning van Enschede. Die heeft ooit in Brazilië in de bak gezeten vanwege vrouwenhandel. Hij zat een klas lager dan ik, bij mijn broer. Hij stierf jong, 41 volgens mij, en de rouwadvertentie was een krantenpagina groot. In de Telegraaf. Volgens mij kon je een eengezinswoning kopen van de prijs van die advertentie, toen.


Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Rene »

Die railbus heb ik maar 1 keer zien rijden, dat was een experiment, zo rond 1980. En volgens was dat ook de laatste keer dat ik hem zag. Daarna duurde het nog jaren voordat men uiteindelijk de huidige trein ging inzetten. Twee belangrijke redenen om daar vanaf Nederlandse kant aan mee te doen waren volgens mij dat 1) het autoverkeer van Duitse van de andere kant was flink aan het toenemen en 2) de Duitse kant wilde wel meebetalen aan het plan.

De Galvanistraat, daar ook nog een familie die bijna allemaal tamelijk fors van postuur waren en verschillende op van die kleine brommertjes reden. Naam van de familie is me ontschoten.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Veteraan »

Pitr de Nerd schreef:
Veteraan schreef:Een hartig verhaal, of juist pittig?
pittig! Net als mijn salsa. die maak ik met jalapeno pepers. Je roert dat om met een roestvaststalen lepel. wanneer die niet binnen tien seconden in een model afgebrand lucifertje verandert moet er nog peper bij. :D

Pieter
Uit welk materiaal bestaat jouw strot? :lol: :lol: :lol:
Eerlijk gezegd wacht ik niet op een uitnodiging om aan te schuiven aan die bijzondere dis. Hoewel...
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Veteraan »

Dan wordt het nu tijd voor het Adresboek uit 1939:
Bijlagen
Galvanistraat uit het Adresboek 1939.pdf
(128.46 KiB) 318 keer gedownload
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Pitr de Nerd »

Veteraan schreef: Uit welk materiaal bestaat jouw strot? :lol: :lol: :lol:
Eerlijk gezegd wacht ik niet op een uitnodiging om aan te schuiven aan die bijzondere dis. Hoewel...
Roestvast staal met Molybdeen coating :D Wees maar niet bang, dit soort dingen maak ik alleen voor mijn neven en mij. Want normale mensen zijn drie dagen blind geweest van de tranen toen ze alleen maar aan de lepel geroken hadden :D
Ik heb gedurende mijn dienstreizen aardig rondgepionierd in landen als Thailand, Maleisie en die hoek. Daar eten ze iets heter dan hier, voor grotere waarden van iets.
Maar ik moet zeggen: ik heb er wel eens last van wanneer ik het iets te heet maak. Maar niet vaak <grijns>

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Pitr de Nerd »

Rene schreef:Die railbus heb ik maar 1 keer zien rijden, dat was een experiment, zo rond 1980. En volgens was dat ook de laatste keer dat ik hem zag. Daarna duurde het nog jaren voordat men uiteindelijk de huidige trein ging inzetten. Twee belangrijke redenen om daar vanaf Nederlandse kant aan mee te doen waren volgens mij dat 1) het autoverkeer van Duitse van de andere kant was flink aan het toenemen en 2) de Duitse kant wilde wel meebetalen aan het plan.
Deze:
Schienenbus bij Glsanerbrug, 1970.jpg
Schienenbus bij Glsanerbrug, 1970.jpg (48.92 KiB) 11921 keer bekeken
Foto is uit 1970, maar dit type reed er. en soms reed er zo'n dikke Duitse diesel, ook rood:
Dieseltrein DB.JPG
Dieseltrein DB.JPG (33.16 KiB) 11858 keer bekeken
Met een hele ros kolenwagens er achter. dat was volgens mij in 1960 afgelopen.

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Rene »

Aan de tijd die jij beschreef te zien leek het inderdaad een stuk eerder dan 1980.

Deze bedoelde ik, en volgens het artikel was dit 1985.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Arie »

Aan de Oostburgweg was er ook nog een opslag voor woon- en kermiswagens. Foto van 1969.
Bijlagen
Oostburgweg 1969 Opslag woon- en kermiswagens, op achtergrond de Oosterstraat.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Arie »

In de Enschedese Gaskrim ben je er nog steeds voor elkaar
Gepubliceerd: Dinsdag 10 maart 2020 17:50
Laura Ratering | 1Twente

In de Enschedese Gaskrim ben je er nog steeds voor elkaar
De oude Gaskrim in Enschede. Een niet meer bestaande wijk, destijds gelegen tussen de Varviksingel, de Zuiderval en de Kuipersdijk. Een wijk waar de politie zelden kwam en mensen als een blok achter elkaar stonden. Dat zegt Benno Hendriks (62). Hij is oud-bewoner, woonde tot hij 12 jaar oud was in de woonwagenwijk en kan veel vertellen over zijn kinderjaren. Onderzoeker Ben Boksebeld kan onderbouwen hoe de wijk en de criminaliteit is ontstaan: “Armoede doet iets met het gedrag.”

De Gaskrim was vanaf eind jaren 30 een wijk voor oude Krim-bewoners die moesten verhuizen. Toen wilde de gemeente de stad uitbreiden en werd besloten de Krim te slopen. In de oude Krim in de binnenstad, een paar straatjes achter het voormalige postkantoor, woonden vooral textielarbeiders. Toen deze arbeiders nieuwe huizen elders in de stad kregen, bleven de zigeuners met woonwagens, de orgeldraaiers, lompenboeren, kermisexploitanten, dagloners en venters over en die vertrokken naar de Gaskrim.

Unieke wijk
“Het was een unieke wijk met unieke bewoners”, begint Benno zijn verhaal. Hij staat op het oude terrein van de Gaskrim en kijkt om zich heen. Hij kan precies aanwijzen waar de woonwagens stonden en wie waar woonde. “Ik voel me weleens somber als ik aan vroegere tijden denk. Het was zo: wat de ene niet had, dat kreeg die van een ander. Dat heb je tegenwoordig niet meer.”

Wie met Benno praat, merkt snel dat hij waarde hecht aan de oude tijden. Zijn broer Ferdinand Josep Holtkamp woont nog steeds in de Gaskrim. Niet meer precies op het oude terrein, maar iets verder. “We zijn trots op wat we hier hebben”, zegt Benno. Of het een eigen cultuur is? Hij twijfelt. “Misschien. Maar wat het vooral is: een gemeenschap. We waren en zijn er nog steeds voor elkaar.”

Criminaliteit
Maar het was niet alleen saamhorigheid in de Gaskrim. “Schietpartijen, vechtpartijen, brandstichtingen… Mensen verkochten allerlei rotzooi. Maakt niet uit of het gestolen of gekocht was. Sommigen hadden zelfs een jeneverbranderijtje”, beschrijft Benno het dagelijkse leven. “Alles wat niet mocht, gebeurde er. Als kind ervaar je dat anders. Maar ik weet het nog wel heel goed.”

Armoede
Volgens Benno is deze wijk en het gedrag ontstaan uit armoede. “Kijk, ik wil niet zeggen dat we arm waren. We hadden het soms niet breed, dat kan wel”, aldus Benno. “Ik ben een kind van kermisexploitanten. Ik heb het van mijn ouders meegekregen. Als ik nu ergens op de kermis sta en ’s nachts klaar ben, zet ik de koffie en andere collega’s komen langs. Dan kruipen we bij elkaar en praten over vroeger. Dat deden mijn ouders al en dat was in de Gaskrim ook zo.”

Overdraagbaarheid
Uit het verhaal van Benno wordt duidelijk: wat de ouders doen, dat doen vaak ook de kinderen. Een fenomeen dat in de Gaskrim zichtbaar was. Een groot aantal bewoners doet vandaag nog steeds wat de ouders deden of heeft het bedrijf van de ouders overgenomen. Onlangs het niet altijd leuk was in de Gaskrim, probeerden bewoners het beste uit hun situatie te halen.

Armoede = stress
“Maar als iemand echt in armoede zit, wordt deze armoede snel als stress ervaren”, licht onderzoeker Ben Boksebeld toe. Hij werkt als docent op de afdeling Social Work van Saxion in Enschede. “Wie langdurig in armoede, dus in stress, opgroeit, leert minder makkelijk en ziet de armoede steeds vaker als een bedreiging en kiest vervolgens voor de makkelijke weg.” Ouders die bezig zijn met geld verdienen, kunnen minder tijd besteden aan de verzorging van de kinderen. En wie minder binnen krijgt, maakt minder kans op een betekenisvolle participatie in de samenleving. Het is logisch dat kinderen het gedrag en het beroep van de ouders overnemen.

Soms kan afkomst dus het leven van iemand bepalen. Dat heeft niet altijd met armoede te maken, maar ook hoe zich een cultuur en een leefstijl ontwikkelt. “Vaak zijn ruzie maken of het tonen van crimineel gedrag gevolgen van armoede. Want armoede doet vaak iets met je gedrag”, aldus Boksebeld.

1Twente nam samen met Benno een kijkje op het oude terrein van de Gaskrim. Bekijk de video hieronder.
zie: http://enschede.1twente.nl/video-%7c-in ... em?1154907
Bijlagen
In de Enschedese Gaskrim ben je er nog steeds voor elkaar.jpg
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Pitr de Nerd »

Maar weer eens een verhaal uit mijn slechte verleden. De achtergrond: mijn broer, ondergetekende en twee vrienden trokken altijd met elkaar op. Zo ook in dit verhaal. Waarom nu? Zoekende in ouwe knipsels kwam ik een foto tegen. Die staat hieronder. Een hele jonge versie van uw correspondent staat rechts van het midden, net voor de witte paal. En het bijbehorende verhaal er onder.
Paaskermis Enschede 1966.jpg
Paaskermis Enschede 1966.jpg (70.25 KiB) 7467 keer bekeken
Wij waren allemaal lid van de Hervormde kerk, en die hield zich in die tijd nogal strak aan de Christelijke feestdagen. Dus ook Tweede Kerstdag, Tweede Paasdag en Tweede Pinksterdag. Dat waren Christelijke dagen waarop je geacht werd Christelijk te doen. Yep. Voor 17– en 18–jarigen? Njetnjet. Daggutnie. Tweede paasdag begon traditioneel de paaskermis in Enschede, maar daar mochten we niet naar toe. Awright, dan niet. Op papier. We gingen in 1966 toch met z’n allen, dat ontdekt niemand, want echte Christenen mochten niet naar de kermis (Je zag *wie* daar? Hoe kan dat? Wat deed je daar eigenlijk?) en de rest had er geen last van. Failsafe toch? Nou: nee. We hadden buiten de krant gerekend. Dinsdag 12 april stond er een foto van de kermis in de Tubantia, rechts bovenaan op pagina 3, over de halve paginabreedte. Raad eens wie daar glorieus herkenbaar op stonden bij de swingmill? Yep. Alle vier in één keer goed. De pleures brak uit. De beide maten hebben een tijd huisarrest gekregen, maar wij zijn gered door de (atheïstische) broer van mijn moeder. Die zei dat verbieden alleen maar stiekemerds en kat–in–het–donker–knijperds maakte, zie maar wat er nu gebeurd is. Gered door de hel^H^H^H bel dus. Vanaf dat moment mochten we iets meer.

Dat kwam ook deels door mijn vader. Die zag op school hoe verschrikkelijk pubers de fout in konden gaan, grote bekken, geweld, drank, drugs, zwanger, niet willen leren, diefstal, veroordelingen, gevangenis, vergeleek dat met zijn eigen zonen en kwam tot de conclusie dat we nogal rustige jongens waren. Yep. Niet te geloven, maar toch. In ieder geval vergeleken met de rest.

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Arie »

Ik ben blij dat je weer terug bent Pieter. Dat wordt weer genieten met die waar gebeurde verhalen. Ik heb die verhalen van van jou op de vorige pagina's nog maar eens weer gelezen. Ik vind het wel jammer dat Neckar niet meer reageert.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door hans »

ik heb herman ook al een poosje niet gezien
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Pitr de Nerd »

Dit is iets waar de “ouwetjes” onder ons mee te maken gehad hebben: de distributie. Het verhaal hieronder is uit mijn uitgewerkte dagboek, over bonkaarten en stamkaarten. Oh: enig sarcasme is me niet vreemd...
bonkaart2.jpg
En als we het toch over die Tweede Wereldoorlog hebben: oorlog over, en van alles was er weer genoeg? Njet. Uiteraard njet. De prioriteiten van Militair Gezag waren niet die van de burgers. Zelfs ik kreeg nog een stamkaart. In 1948. Alles was nog zo ongeveer op de bon. Ook voor mij. Pas vier jaar na WOII, ongeveer bij de geboorte van mijn broer, waren de normale spullen weer goed te krijgen. Alleen koffie en tabak bleven op de bon tot 1952, het jaar waarin mijn zus geboren is. Gelukkig rookte ik niet en dronk ik ook geen koffie toen. Want ja, prioriteiten moeten er zijn. “Kanonen statt Butter!” Oeps. Dat was iemand anders. Maar wel hetzelfde uitgangspunt. Die militaire jokers zijn zooo voorspelbaar… maar de regering dan? Kon die niet voor de spullen zorgen? Nee. Die waren veel te druk met bepalen wie goud of foet waren. Of zoiets. Degenen met veel goud waren altijd foet. Zeker weten. Oh: goeie Nederlanders zijnde waren ze natuurlijk ook bezig met het confisqueren van nagelaten Joods bezit. Er zou eens iemand een voordeeltje hebben…
stamkaart.jpg
stamkaart.jpg (120.7 KiB) 7383 keer bekeken
Mijn stamkaart is een zogenaamde “tweede distributie stamkaart”, ooit door onze Oosterburen ingevoerd om onderduikers en verzetsmensen af te snijden van voedsel. Volgens L. de Jong is dat niet gelukt, want uiteindelijk zijn er meer kaarten uitgegeven in Nederland dan er persoonsbewijzen waren, en niemand kon vertellen waar het lek zat. Dat ding werd tot 1950 nog gewoon gebruikt… Nee, ambtenaren en burgerbelangen. Werkt geweldig. Of niet.

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Pitr de Nerd »

OK. nog eentje dan.

Mijn oom waar ik naar genoemd ben was marinier, en was in 1947 uitgezonden naar Nederlands Indie. In december van dat jaar kregen mijn grootouders bericht dat hij vermist was. Nu betekende “vermist” in de praktijk “gesneuveld”, maar in dit geval was dat niet zo. Mijn oom had achterop een Jeep gezeten op het reservewiel, die Jeep was op een mijn gereden, iedereen was dood, behalve mijn oom. Die was van de Jeep geslingerd, bewusteloos in de bush terechtgekomen, door inlanders gevonden en meegenomen naar hun kampong, en pas de dag er op zijn de militaire autoriteiten daarvan in kennis gesteld. Oom had alleen een hersenschudding en was een pietsie groggy. Helaas was het telegram toen al onderweg naar mijn grootouders.

Mijn ouders hebben toen besloten om mij te vernoemen, stel dat mijn oom werkelijk sneuvelde dan was er tenminste nog een Pieter in de familie. Dat gebeurde, en na mijn geboorte stuurde mijn vader een telegram naar mijn oom:
telegram1.jpg
Waarop die ter verantwoording werd geroepen door zijn commandant, want die had uit de tekst van het telegram opgemaakt dat mijn oom “een meisje in moeilijkheden had gebracht”. Dat was een doodzonde voor een marinier. Privacy? Briefgeheim? Nah. Wij zijn militairen, dat maken wij wel uit! Wat mijn oom ook beweerde, hij werd niet geloofd. Pas toen de aalmoezenier contact had opgenomen met de dominee in Enschede werd het geloofd. Dat duurde een week. Maar gedurende die week mocht m’n oom het kamp niet af…

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Pitr de Nerd »

Het onderstaande verhaal gaat over buiten spelen. Voor mij was dat in de van Leeuwenhoekstraat, waar we op twee adressen gewoond hebben. Ik denk dat iedereen van mijn leeftijd hetzelfde verhaal kan vertellen.

Pieter

Het is in deze tijd, waarin ieder kind zo ongeveer vastgekleefd zit aan zijn gameconsole (en, toegevoegd in 2012, hun luliezer), niet voor te stellen, maar wij speelden vroeger op straat. Nog erger: zonder toezicht. En nog erger: er gebeurde ook nog eens niets. Ehhh: bijna niets. Er ging wel eens een bal door een ruit, maar iedereen was verzekerd en we konden hard lopen. :D Dat laatste niet om de schade te ontlopen maar het pak slaag van degene waar de bal door de ruit was gegaan. Gerechtigheid werd in die tijd gemeten in dreunen, en niemand die de politie waarschuwde.

Toen we op #49 woonden speelde ik niet veel op straat, teveel huismus. Hooguit een potje knikkeren met de buurkinderen, maar ik was nog te jong en kon niet tegen m’n verlies.

Maar op #70 was ik ouder, en woonden we op een ideaal punt. Aan de oneven genummerde kant lag een groenstrook tussen de huizen en de straat waarin op regelmatige afstanden bomen stonden, en langs de Snelliusstraat was links en rechts van het deel tussen de Leeuwenhoekstraat en de Lipperkerkstraat geen bebouwing. Tussen onze buren op #72 en de winkel op de hoek stond een blinde muur met glasscherven er boven op. Die wij als kinderen er uit wrikten zodat we er op konden zitten, maar dat terzijde. Ertegenover lag braakliggend terrein, in de volksmond “de Bulten” genoemd. Vanwege de bulten zand die er op gestort waren. Daar speelde ik wel buiten. Als mijn moeder me uit m’n boek kon rukken welteverstaan.

Zijstapje: toen ik er jaren later nog eens doorheenkwam waren de groenstroken veranderd in parkeerhavens, en waren de braakliggende stukken grond volgebouwd met huizen en bedrijven.

We speelden paalvoetbal op de groenstrook schuin tegenover ons, links en rechts geen ramen, dus ook geen kapotte ramen. Als doelpalen werden de bomen gebruikt. Ondanks dat we daar geen vlieg kwaad deden vond de buurman van de hoek het nodig om zo nu en dan de bal af te pakken en lek te steken. Ach. Pis door de brievenbus of een brandende krant op zijn drempel met een hondedrol er in en vervolgens aanbellen was ons weerwoord. Wij hielden het langer vol…

Anekdote: dan speel je drie tegen drie paalvoetbal, begint er ineens iemand “ofsait, ofsait” te brullen. Hoe je in Gh dsvredesnaam offside kunt staan met maar zes spelers is me een raadsel, maar het doelpunt telde niet, vond de tegenpartij. Selectief regels toepassen, noem ik het. Ach. Jochies onderling.

Wat we ook speelden was tiepel’n (op zien Tweents). Dat is een spel waarbij je een korte stok (de tiepel) met een langere weg moest slaan. Wie het verste kwam won. Dat kon daar. Want rondvliegende stukken bezemsteel zijn niet echt gezond. Tegenwoordig zouden die in beslag genomen worden.

Landveroveren. In deze contreien mesjepinkel’n genaamd. Met een aardappeleschillemessie (in het Rotterdams) dan wel een tuffelmes of eerpelmes op z’n Twents. En je moeder zich maar afvragen hoe haar schilmesje zo stomp kwam. De bedoeling was om zo veel mogelijk land te veroveren door een mes te laten vallen en dan in de snijrichting grenzen te trekken, met als non plus ultra het maken dan een eiland. Gefaajlijk want een mes! Huuuu…

Stoepkanten. Ook zoiets. Aan beide kanten van de straat gaan staan en proberen een bal te laten stuiteren op de trottoirband aan de overkant. Hels moeilijk. Maar de gelukzaligheid als het lukte was veel waard.

In de winter reden we sleetje en gooiden we met sneeuwballen. De winters in die tijd waren een stuk kouder dan nu (Echt. Niet van “Opa vertelt weer waanzin”), 1950–1980 was de koudste periode van de twintigste eeuw. De koudste winter van die eeuw viel in 1962–1963. Begin maart konden we nog op straat schaatsen. Een van de grappen die we uithaalden met sneeuwballen gooien was bij de kerk. Daar probeerden we de ‘n’ uit de naam te gooien. U vraagt zich af wat daar leuk aan is? Wel: die kerk heette Pniël… Puberhumor… :D Lukte dat dan kwam de koster met een ladder om de sneeuw weg te vegen. Want gij zult het huis des Heeren niet ontheiligen. Whoehah!

Cowboy & Boef. De goeien tegen de slechten. Dat ging soms mis. Dan werd er iemand iets te ruw aangepakt en werd het vechten. Inclusief blauwe ogen. Dan was de lol er gauw af. We speelden dat op een braakliggend terrein wat zuidelijk van de Velveweg lag, tegenover het winkelcentrum daar. Wat er toen nog niet was, net zo min als de Velveweg op dat punt. Je had daar een waterplas en allerlei bosjes waarin je je kon verstoppen en de goeien overvallen vanuit hinderlaag. We maakten onze eigen pistolen van een stuk hout, een stuk elektrapijp en een paar stukken elastiek van een binnenband. Oeps. Wapens. Moest verbooie worden tegenswoordigs. M’n buurmeisje had verkering met een Engels militair, die had voor mijn buurjongen een 1 op 1 model van een cowboy Colt meegenomen uit Duitsland, compleet met twaalf kogels waarin van die plastic klappertjes gingen. Dat ding was het einde.

Tijdens zo’n sessie hebben we een keer het etterbakkie van de buurt aan een boom gebonden en daarna “vergeten”. Paniek in de buurt toen ie niet thuiskwam met het eten. Alle ouders hielpen zoeken. Totdat er iemand zei dat ie misschien wel erreges daaro aan een boom vastzat. Het joch was nog een verraajer ook: we werden allemaal aangebracht. Dat werd binnenzitten. Voor mij geen straf, maar voor de rest wel.

Security is mostly a superstition. It does not exist in nature, nor do children of humans as a whole experience it. Avoiding danger is no safer in the long run than outright exposure. Life is either a daring adventure or nothing.

Mocht u zich afvragen hoe het kwam dat we zo ver van huis konden spelen: dat was normaal in die tijd. Zoals al in het hoofdstuk “Achtergrond” gezegd: we waren vrij in die tijd. Geen controle en geen paniek als je eens vijf minuten te laat thuis was. Kom daar nu maar eens om. En ja, het verkeer is drukker nu, jazeker! Maar niet overal en altijd. Het is ook de instelling van de ouders. Die overal boze mannen en grote honden zien. Of kleine poesjes. Daar zou hun Joris–Jan–Jaap van kunnen schrikken en een trauma oplopen! Net mijn oma. Die zag overal ontvoerende zigeunders. Maar ja. Niks aan te doen.

Rechercher la manière
De la voir, de lui plaire
L’approcher lui parler
Et ne pas la brusquer
Lui dire des mots d’amour
Sans savoir en retour
Claude–Michel Schonberg — Le Premier Pas


Het enige waarvoor je me altijd naar buiten kon krijgen was overlopertje. Je begon met één tikker en de rest. De bedoeling van de tikker was om anderen aan te tikken, die werden dan ook tikker. Totdat er eentje overbleef die niet getikt was, die won. Wat was daar nou leuk aan? Wel: je speelde dat gemengd. Kon je eindelijk eens aan de waive zitten :D :D :D

Les femmes pour moi c’était clair,
Mais les filles restaient un mystère
Claude–Michel Schönberg — Quinze Ans


En zo kwamen we er stapje voor stapje achter dat je met de dames andere dingen kon doen dan aan hun haar trekken. De gekozen aanpak was niet altijd succesvol, want ook toen al had ik de voorzichtigheid van een op hol geslagen kudde neushoorns en de tact van een half pond zelfrijzend bakmeel. Dat wil wel eens botsen.

We werden ouder, gingen aan bromfietsen sleutelen, sommigen (Hoezooo? Ik? Waarom denkt u dat? Is m’n heiligenkransje roestig?) kregen verkering, en toen verhuisden we. Naar een buurt waar geen andere kinderen woonden. Voor mij niet erg, ik was zestien, maar mijn zus was twaalf. Die had ineens geen vriendinnetjes meer…
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door hans »

veur duuster thuus !
de winter was verschrikkelijk,half vijf al binnen , terwijl er nog zoveel ongein uitgehaald kon worden...
Plaats reactie