Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Over de rijke historie van de stad.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Neckar »

In 1965 werkte ik bij de Coop Oost aan de Oldenzaalsestraat tegen over Taxi Kuipers en naast de bioscoop. Naast Taxi Kuipers zat Coop schoenen. Mijn collega's waren Herman S. de loodgieter en Herman R. die de chef was en tevens verkoper witgoed, haarden en kachels en elektrische apparatuur en ik zeg de gek Herman M.
De gashaarden waren in opgang met de komst van het aardgas en wij moesten de haarden aansluiten..
In de oude Spits aan de Genestetstraat moesten we een gasleiding leggen en meestal werd deze onder de vloer gelegd. Toen we aankwamen in onze oude witte kever, met de koperen leidingen onder de auto door en aan de bumpers vastgebonden, moesten we eerst ons gereedschap uitpakken en bij de opdrachtgeefster naar binnen brengen. Ik kan me het huis nog goed herinneren het was het tweede of vierde huis vanaf rechts. Er zat al een kruipluik bij de voordeur en ik onder de vloer. Je moest altijd oppassen voor ratten en daarom had ik de broekspijpen met weckringen dichtgemaakt om te voorkomen dat die krengen naar binnen kropen en in mijn geheime gereedschap zouden bijten. Ik had ook altijd een mes in de tuk..
Ik schoof mijn looplamp voor me uit (die dingen werden altijd gloeiend heet door de 60 watt lamp) en zag iets liggen onder een groot stuk zeil. Ik dacht oh ja ik weer. Ik schoof met mijn buigijzer het zeil iets aan de kant en verwachte eigenlijk wel 1 of twee lijken die al opgedroogd waren. En alles schoot door mijn hoofd. Ik ben eerst even blijven liggen het hard klopte me namelijk in de keel. En heb met een ruk liggend op mijn buik het zeil weg getrokken en daar lag hij een knoert van een ........
Machine geweer/mitrailleur een met twee ronde magazijnen boven op en twee lopen er zat een steun onder. Er lagen nog enkele magazijnen meer. Snel schoof ik het zeil weer terug en schoof naar achteren tot ik weer bij de voordeur was en vroeg of mijn collega even met me mee wilde naar de auto.. Ik vertelde hem wat ik gevonden had. Ook hij moest onder de vloer en toen hij weer boven was zei hij die is veur mie !!.
Ik was 16/17 en natuurlijk niets te vertellen en zo hielp ik mee met een handeling die ik nooit meer vergeet..
Mevrouw mag ik oe wat vragen. Ik ben vandaag jarig en wil trakteren op gebak als U nu zorgt voor de koffie en misschien zou U ook gebak willen halen dan betaal ik alles.. De mevrouw feliciteerde hem met zijn verjaardag en vond dat ze wel even even naar de Bakker kon gebak halen. Ze had de kont nog niet gekeerd of wij als ratten onder de vloer en de zware mitrailleur naar boven getrokken met een doek erover naar de Volkswagen gebeurt en hoe we hem er in gekregen hebben weet ik niet meer maar ik weet wel dat het supersnel was. Hij kon er net in omdat in de kever geen achterbank en rugleuning meer had..
Tijdens de koffie met gebak vroeg mijn collega nog hoelang ze daar woonde ?? nog maar 6 jaar was het antwoord. En ik zag mijn collega lachen. We hebben onze leidingen gelegd en de haarden geplaatst en mijn collega moest nog even naar de zaak
om wat onderdelen op te halen. Ja Ja.. Later in de kever keek ik hem aan en hij zei daar heb ik wel een liefhebber voor.
Verder hebben we er volgens mij niet meer over gesproken. Enkele weken later kreeg ik mijn loon (dit zat nog in een zakje )
en kreeg te horen dat ik prima werk had geleverd en dat dat beloond moest worden en voor ongeveer 5 extra weeklonen heb ik tot nu toe mijn mond gehouden..
Ik heb een fijne tijd gehad bij de Coop en toen de zaak sloot mocht ik wat uit ons gereedschap uitzoeken ik koos een ringsleutel set van Bahco welke ik nog steeds dagelijks gebruik.
En ons geheim die staat wel ergens in een verzameling of museum. Later begreep ik het !! ze hadden dat ding uit een Jeep gejat in de oorlog en toen verborgen en vergeten tot wij hem vonden twintig jaar later.
Neckar.
martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door martinus »

Neckar schreef:In 1965 werkte ik bij de Coop Oost aan de Oldenzaalsestraat tegen over Taxi Kuipers en naast de bioscoop. Naast Taxi Kuipers zat Coop schoenen. Mijn collega's waren Herman S. de loodgieter en Herman R. die de chef was en tevens verkoper witgoed, haarden en kachels en elektrische apparatuur en ik zeg de gek Herman M.
De gashaarden waren in opgang met de komst van het aardgas en wij moesten de haarden aansluiten..
In de oude Spits aan de Genestetstraat moesten we een gasleiding leggen en meestal werd deze onder de vloer gelegd. Toen we aankwamen in onze oude witte kever, met de koperen leidingen onder de auto door en aan de bumpers vastgebonden, moesten we eerst ons gereedschap uitpakken en bij de opdrachtgeefster naar binnen brengen. Ik kan me het huis nog goed herinneren het was het tweede of vierde huis vanaf rechts. Er zat al een kruipluik bij de voordeur en ik onder de vloer. Je moest altijd oppassen voor ratten en daarom had ik de broekspijpen met weckringen dichtgemaakt om te voorkomen dat die krengen naar binnen kropen en in mijn geheime gereedschap zouden bijten. Ik had ook altijd een mes in de tuk..
Ik schoof mijn looplamp voor me uit (die dingen werden altijd gloeiend heet door de 60 watt lamp) en zag iets liggen onder een groot stuk zeil. Ik dacht oh ja ik weer. Ik schoof met mijn buigijzer het zeil iets aan de kant en verwachte eigenlijk wel 1 of twee lijken die al opgedroogd waren. En alles schoot door mijn hoofd. Ik ben eerst even blijven liggen het hard klopte me namelijk in de keel. En heb met een ruk liggend op mijn buik het zeil weg getrokken en daar lag hij een knoert van een ........
Machine geweer/mitrailleur een met twee ronde magazijnen boven op en twee lopen er zat een steun onder. Er lagen nog enkele magazijnen meer. Snel schoof ik het zeil weer terug en schoof naar achteren tot ik weer bij de voordeur was en vroeg of mijn collega even met me mee wilde naar de auto.. Ik vertelde hem wat ik gevonden had. Ook hij moest onder de vloer en toen hij weer boven was zei hij die is veur mie !!.
Ik was 16/17 en natuurlijk niets te vertellen en zo hielp ik mee met een handeling die ik nooit meer vergeet..
Mevrouw mag ik oe wat vragen. Ik ben vandaag jarig en wil trakteren op gebak als U nu zorgt voor de koffie en misschien zou U ook gebak willen halen dan betaal ik alles.. De mevrouw feliciteerde hem met zijn verjaardag en vond dat ze wel even even naar de Bakker kon gebak halen. Ze had de kont nog niet gekeerd of wij als ratten onder de vloer en de zware mitrailleur naar boven getrokken met een doek erover naar de Volkswagen gebeurt en hoe we hem er in gekregen hebben weet ik niet meer maar ik weet wel dat het supersnel was. Hij kon er net in omdat in de kever geen achterbank en rugleuning meer had..
Tijdens de koffie met gebak vroeg mijn collega nog hoelang ze daar woonde ?? nog maar 6 jaar was het antwoord. En ik zag mijn collega lachen. We hebben onze leidingen gelegd en de haarden geplaatst en mijn collega moest nog even naar de zaak
om wat onderdelen op te halen. Ja Ja.. Later in de kever keek ik hem aan en hij zei daar heb ik wel een liefhebber voor.
Verder hebben we er volgens mij niet meer over gesproken. Enkele weken later kreeg ik mijn loon (dit zat nog in een zakje )
en kreeg te horen dat ik prima werk had geleverd en dat dat beloond moest worden en voor ongeveer 5 extra weeklonen heb ik tot nu toe mijn mond gehouden..
Ik heb een fijne tijd gehad bij de Coop en toen de zaak sloot mocht ik wat uit ons gereedschap uitzoeken ik koos een ringsleutel set van Bahco welke ik nog steeds dagelijks gebruik.
En ons geheim die staat wel ergens in een verzameling of museum. Later begreep ik het !! ze hadden dat ding uit een Jeep gejat in de oorlog en toen verborgen en vergeten tot wij hem vonden twintig jaar later.
Neckar.
Mooi verhaal :okay: Die Herman S is dat toevallig Herman Soer?
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Veteraan »

Prachtig verhaal!
Dat lucht op, hè? :)
Je hebt vast en zeker meer spannende verhalen.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Neckar »

Helaas, niet Herman Soer. Volgens mijn informatie leeft mijn Herman Sch...... niet meer.. Hij had vroeger een rode volkswagen Karmann Ghia Cabrio..
Neckar.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door enschedeinansichten »

Ja dat gebeurde er in de oorlog, ook bij verbouwingen kwamen regelmatig spullen te voorschijn.
Zo weet ik van een Stengun en heleboel textielspullen uit de fabriek van Richterbleek waar een opslag en herstel werkplaats was.
Na de oorlog werd die geplunderd maar er kwam een bevel van de burgemeester dat alles teruggebracht moest worden anders werd men zwaar gestraft.
Velen zullen dat gedaan hebben maar anderen verstopten het tussen de vloeren of in de kruipruimte.

Mijn zoon is zo met zijn verzameling begonnen met onder anderen veel broodzakken en werkjasjes.
Hij heeft dit uitgebouwd tot een bedrijf.
http://www.janssen-militaria.com/
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Pitr de Nerd »

Neckar, Ik hoop wel dat ie in een museum terechtgekomen is, er zijn niet zoveel dubbelloops machinegeweren met een rond magazijn. Het klinkt als een Lewis automatic rifle, uitgedacht in de eerste wereldoorlog, en tot aan de Koreaanse oorlog gebruikt door de Engelsen en Canadezen.

Zo’n ding is redelijk zeldzaam in dit deel van de wereld.

En om een soortgelijk verhaal te vertellen: in 1966 kocht mijn oom een vrijstaand huis in het buitengebied van Enschede. Dat had sinds 1945 leeggestaan. Het huis was zo’n vooroorlogs kavalje met een heel onlogische indeling van binnen, veel kleine kamertjes boven en beneden, de trap onhandig door het huis zodat je maximaal ruimte verloor, enzovoort. Er is een verbouwingsplan opgezet om dat te verbeteren. Het was zomervakantie, ik was net geslaagd voor de HBSB, ik zou helpen met het grove breekwerk om er een iets moderner huis van te maken. Wel: we zetten boven de koevoet in de plafondplaten (van dat mooie zachtboard met beslag erop) en bij de eerste ruk komt het halve plafond omlaag. Compleet met een paar stenguns, een MP40, een paar Duitse pistolen, twee panzerfausten en een lading patronen en handgranaten. Niet dat ik die toen kon herkennen (nu wel) maar mijn oom was marinier geweest en die had met al dat spul gewerkt. We zijn nog nooit zo snel beneden en buiten geweest. Het is gelukkig niet afgegaan. We zijn teruggegaan, hebben het bekeken, alles was roestig na twintig jaar.

Daar heeft ie de mijnopruimingsdienst maar bijgehaald, we gingen geen onstabiele explosieven zelf verplaatsen. Je kent de beroemde laatste woorden: “dat ding? Dat explodeert net zo min als i…”

Het bleek dat er een opslagplaats was in de holle vloer die vanaf zolder toegankelijk was, maar na die tijd waren de houten draagbalken verrot en kwam het omlaag.

De rest van het breekwerk hebben we iets voorzichtiger gedaan.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Pitr de Nerd »

enschedeinansichten schreef: Mijn zoon is zo met zijn verzameling begonnen met onder anderen veel broodzakken en werkjasjes.
Hij heeft dit uitgebouwd tot een bedrijf.
http://www.janssen-militaria.com/
Gut. Daar heb ik wel eens zaken mee gedaan. ik heb een VLB Twente badge van hem gekocht volgens mij. Kleine wereld...

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Neckar »

Het tapijt is gelegd !! Waar blijven de andere story's ????
Heeft niemand nooit iets meegemaakt in Enschede. Zou jammer zijn dat dit topic ook een roemloos einde sterft..
Groet Neckar..
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door bartg »

Zoals ik al eerder eens heb gezegd heb ik voor mijn kleinkinderen veel opgeschreven wat ik zoal in mijn leven heb meegemaakt. Velen weten ook dat ik nog van voor de oorlog ben.Hier nog een vehaal wat ik ook voor mijn kleinkinderen heb opgeschreven.

.........Ik wil je wat de zorg om brandstof betreft nog een verhaal vertellen.
De kolen kwamen in het algemeen via de spoorlijn Gronau-Enschede Nederland binnen,dus langs de Oosterstraat
Zoals gezegd,wij woonden aan de Ribbeltsweg en dat was dicht bij de Oosterstraat. Aan de Oosterstraat was in een voorkamer van een woning een kapsalon ingericht. Ter hoogte van het toenmalige textielfabriek “Blijdenstein” stond aan het spoor een seinhuis.Van hieruit werden de seinen voor het binnenlopen van de trein op het station bediend. Op dit seinhuis werkten goede en slechte Nederlanders. Wanneer er goede Nederlanders op het seinhuis werkten werd er in de buurt ,vraag niet hoe ,bekend gemaakt dat er een kolentrein aankwam en ... voor het signaal tot stilstand kwam. Hij bleef dan ongeveer tien minuten staan .Veel buurt bewoners hadden zich in de spoorsloot verstopt en op het moment dat de trein stil stond vlogen ze op de trein af,kropen er boven op en gooiden er kolen of briketten af aan de andere kant. Hier stond toen nog de textielfabrieken van “van Heek”.De mensen vlogen aan de andere kant weer van de trein af en onder dekking van de trein rende men naar achteren toe en zo via het tweede gedeelte van de Oosterstraat met de waren naar huis. Maar op een keer,mijn vader was op voorhand al naar de kapper gegaan om zich te laten scheren,stond de trein er weer. Mijn vader met het scheerschuim nog op zijn gezicht,vloog naar de trein ,ik ook. En tot onze grote schrik begonnen ze van af het seinhuis met mitrailleurs op ons te schieten. Velen vlogen aan de fabrieks¬kant er af en renden naar huis .Maar enkelen ,waaronder mijn vader en ik, konden om een of andere reden niet van de wagons af of durfden niet van de reeds rijdende trein te springen en moesten mee naar het station. Wat daar gebeurde weet ik niet meer. Wel dat mijn vaders scheerschuim niet meer wit was maar zwart en dat was een komisch gezicht...............
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Neckar »

Nu je het over kolen hebt !!
Mijn Opa werkte haast 50jaar, op 3 maanden na, bij de firma Wevers. Zij handelden in brandstoffen o.a. kolen.
Deze kolen kwamen uit Duitsland en via Alstatte de grens over. Mijn Opa vertelde dat hij voor de oorlog een uitstekende relatiekring had opgebouwd in de Kolenpot zoals hij dat noemde maar toen de oorlog uitbrak en zijn Duitse handelscollega hem vertelde Antoon wij zijn nu vijanden omdat anderen dat willen maar wij hoeven ons daarom nog niet te haten..en laten we proberen om contact te houden. Mijn Opa vertelde toen een story welke hij meerdere malen heeft verteld. Het blijkt dat toen ze een hele trein kolen hebben laten komen voor het toenmalige Duitse gezag een extra wagon kolen hebben mee laten komen.
In dit complot zaten zowel Enschede kolen inkopers en Duitse verkopers en natuurlijk waren de kolen ook voor het verzet die de kolen weer verdeelden tussen gezinnen waar onderduikers verstopt zaten. Vanaf de kolenmijnen werden de wagons geteld en alle personen die moesten tellen waren omgekocht dit was gedaan door de Duitsers die ook in het complot zaten en hiermee grote risico's namen.. In ieder geval liep het haast spaak bij de grens toen een contolerende Duitse officier meetelde en een wagon extra telde. De rest in het kantoor hadden met hun hand op het hart het juiste aantal geteld. Ahum..
De wagons kwamen aan volgens mij via Alstatte maar dat weet ik niet zeker het kan ook via Gronau zijn gebeurt.
In ieder geval is de extra wagon op een zijspoor, volgens op spoor zuid, gezet en met een rot vaart ontdaan van zijn lading. Na de oorlog ging de handel weer gewoon door en ook had mijn Opa weer gewoon contact met zijn oude Duitse collega,s voor hen ging het leven ja ook door. Wie de lading heeft betaald en hoe het verder is verlopen weet ik niet.. Maar het was wel een sterk staaltje van internationale samenwerking in oorlog's tijd.. Er waren foute Hollanders maar ook goede Duitsers blijkbaar..
Neckar.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Arie »

Mooie verhalen Bart en Neckar over de kolenhandel. :okay: Ter illustratie hierbij een foto van het Zuiderspoor met kolenloodsen in 1932.
bron foto, zie ook: http://www.zuiderspoor.nl/index_bestanden/Page334.htm
Bijlagen
Zuiderspoor 1932.jpg
Zuiderspoor 1932.jpg (26.9 KiB) 19715 keer bekeken
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Veteraan »

Dat ben ik met Arie eens.
Mooie verhalen.
Helaas kan ik hier niet bijdragen. Mijn ouders komen uit de Kop van Overijssel en waren gedurende de oorlog elkaar nog niet tegengekomen.
Dus hun verhalen speelden zich af in Kampen en Steenwijk.
Maar ik geniet wel van de verhalen die hier neergeschreven worden. :read2: Ik lees ze graag!
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Vincent1971 »

bartg schreef:Zoals ik al eerder eens heb gezegd heb ik voor mijn kleinkinderen veel opgeschreven wat ik zoal in mijn leven heb meegemaakt. Velen weten ook dat ik nog van voor de oorlog ben.Hier nog een vehaal wat ik ook voor mijn kleinkinderen heb opgeschreven.

.........Ik wil je wat de zorg om brandstof betreft nog een verhaal vertellen.
De kolen kwamen in het algemeen via de spoorlijn Gronau-Enschede Nederland binnen,dus langs de Oosterstraat
Zoals gezegd,wij woonden aan de Ribbeltsweg en dat was dicht bij de Oosterstraat. Aan de Oosterstraat was in een voorkamer van een woning een kapsalon ingericht. Ter hoogte van het toenmalige textielfabriek “Blijdenstein” stond aan het spoor een seinhuis.Van hieruit werden de seinen voor het binnenlopen van de trein op het station bediend. Op dit seinhuis werkten goede en slechte Nederlanders. Wanneer er goede Nederlanders op het seinhuis werkten werd er in de buurt ,vraag niet hoe ,bekend gemaakt dat er een kolentrein aankwam en ... voor het signaal tot stilstand kwam. Hij bleef dan ongeveer tien minuten staan .Veel buurt bewoners hadden zich in de spoorsloot verstopt en op het moment dat de trein stil stond vlogen ze op de trein af,kropen er boven op en gooiden er kolen of briketten af aan de andere kant. Hier stond toen nog de textielfabrieken van “van Heek”.De mensen vlogen aan de andere kant weer van de trein af en onder dekking van de trein rende men naar achteren toe en zo via het tweede gedeelte van de Oosterstraat met de waren naar huis. Maar op een keer,mijn vader was op voorhand al naar de kapper gegaan om zich te laten scheren,stond de trein er weer. Mijn vader met het scheerschuim nog op zijn gezicht,vloog naar de trein ,ik ook. En tot onze grote schrik begonnen ze van af het seinhuis met mitrailleurs op ons te schieten. Velen vlogen aan de fabrieks¬kant er af en renden naar huis .Maar enkelen ,waaronder mijn vader en ik, konden om een of andere reden niet van de wagons af of durfden niet van de reeds rijdende trein te springen en moesten mee naar het station. Wat daar gebeurde weet ik niet meer. Wel dat mijn vaders scheerschuim niet meer wit was maar zwart en dat was een komisch gezicht...............
Toevallig kapper Slotboom, hoek Oosterstraat/Steenweg?
Een goed begin heeft geen einde
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Hendrik »

Arie schreef:Mooie verhalen Bart en Neckar over de kolenhandel. :okay: Ter illustratie hierbij een foto van het Zuiderspoor met kolenloodsen in 1932.
bron foto, zie ook: http://www.zuiderspoor.nl/index_bestanden/Page334.htm
Mooie site over het spoor Zuid. Ik kan mij nog herinneren dat de nieuwe brug geopend werd. Ik stond als 5 of 6 jarig ventje met mijn broer vooraan. Mijn moeder had mij een witte overall aangetrokken. nergen ben ik nog een foto tegengekomen van de openingsceremonie. Dat ging met lint en schaar door een dame in bontjas samen met een kind. Toch moeten er in archieven foto's zijn van die opening want het was een groot festijn. Leuk detail: een van mijn zoons woont nu in de nieuwbouw aan de Getfertweg. Oh. ja die witte overall was wel aanleiding dat ik door veel kinderen met "Ha schilder" werd aangesproken.
Wat sas as dós was kaans.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door bartg »

Vincent1971 schreef:
bartg schreef:Zoals ik al eerder eens heb gezegd heb ik voor mijn kleinkinderen veel opgeschreven wat ik zoal in mijn leven heb meegemaakt. Velen weten ook dat ik nog van voor de oorlog ben.Hier nog een vehaal wat ik ook voor mijn kleinkinderen heb opgeschreven.

.........Ik wil je wat de zorg om brandstof betreft nog een verhaal vertellen.
De kolen kwamen in het algemeen via de spoorlijn Gronau-Enschede Nederland binnen,dus langs de Oosterstraat
Zoals gezegd,wij woonden aan de Ribbeltsweg en dat was dicht bij de Oosterstraat. Aan de Oosterstraat was in een voorkamer van een woning een kapsalon ingericht. Ter hoogte van het toenmalige textielfabriek “Blijdenstein” stond aan het spoor een seinhuis.Van hieruit werden de seinen voor het binnenlopen van de trein op het station bediend. Op dit seinhuis werkten goede en slechte Nederlanders. Wanneer er goede Nederlanders op het seinhuis werkten werd er in de buurt ,vraag niet hoe ,bekend gemaakt dat er een kolentrein aankwam en ... voor het signaal tot stilstand kwam. Hij bleef dan ongeveer tien minuten staan .Veel buurt bewoners hadden zich in de spoorsloot verstopt en op het moment dat de trein stil stond vlogen ze op de trein af,kropen er boven op en gooiden er kolen of briketten af aan de andere kant. Hier stond toen nog de textielfabrieken van “van Heek”.De mensen vlogen aan de andere kant weer van de trein af en onder dekking van de trein rende men naar achteren toe en zo via het tweede gedeelte van de Oosterstraat met de waren naar huis. Maar op een keer,mijn vader was op voorhand al naar de kapper gegaan om zich te laten scheren,stond de trein er weer. Mijn vader met het scheerschuim nog op zijn gezicht,vloog naar de trein ,ik ook. En tot onze grote schrik begonnen ze van af het seinhuis met mitrailleurs op ons te schieten. Velen vlogen aan de fabrieks¬kant er af en renden naar huis .Maar enkelen ,waaronder mijn vader en ik, konden om een of andere reden niet van de wagons af of durfden niet van de reeds rijdende trein te springen en moesten mee naar het station. Wat daar gebeurde weet ik niet meer. Wel dat mijn vaders scheerschuim niet meer wit was maar zwart en dat was een komisch gezicht...............
Toevallig kapper Slotboom, hoek Oosterstraat/Steenweg?
Nee het was geen kapper Slotboom.
Het was een woonhuis tussen de Ribbeltsweg en de Rozenstraat. Het huis staat er nog . Het is een rijtjeshuis.
van de Ribbeltsweg is het het laatste "oude"huis van het rijtje voor de Rozenstraat.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Veteraan »

Hendrik schreef:
Arie schreef:Mooie verhalen Bart en Neckar over de kolenhandel. :okay: Ter illustratie hierbij een foto van het Zuiderspoor met kolenloodsen in 1932.
bron foto, zie ook: http://www.zuiderspoor.nl/index_bestanden/Page334.htm
Mooie site over het spoor Zuid. Ik kan mij nog herinneren dat de nieuwe brug geopend werd. Ik stond als 5 of 6 jarig ventje met mijn broer vooraan. Mijn moeder had mij een witte overall aangetrokken. nergen ben ik nog een foto tegengekomen van de openingsceremonie. Dat ging met lint en schaar door een dame in bontjas samen met een kind. Toch moeten er in archieven foto's zijn van die opening want het was een groot festijn. Leuk detail: een van mijn zoons woont nu in de nieuwbouw aan de Getfertweg. Oh. ja die witte overall was wel aanleiding dat ik door veel kinderen met "Ha schilder" werd aangesproken.
Dus op deze foto's ben je niet te vinden?
Bijlagen
Getfertsingel. In gebruikneming brug Zuid Weth. Nijkampbrug. Datering mei 1931.jpg
Weth. Nijkampbrug, Opening van de brug. Datering 1931.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Arie »

Ik denk dat Hendrik de opening van de herstelde Nijkampbrug in 1952 bedoeld. zie ook: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... d=nfqbjkue
Volgens de site van zuiderspoor.nl is met de bouw van de brug in 1952 begonnen en op 5 mei 1959 geopend. zie: http://www.zuiderspoor.nl/index_bestanden/Page1938.htm
martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door martinus »

Als kind in de jaren 60 veel gespeeld in de omgeving spoor zuid. Ook op het terrein waar nu de Aldi is gevestigd. Waar nu garage kolenaar zit zat vroeger een oud ijzer handelaar. Op het terrein van die handelaar lagen veel spullen uit de oorlog. Helmen van het Engelse leger, patroontassen, pistoolhouders ect,ect. Natuurlijk moesten wij van die spullen hebben om oorlogje te spelen. We gingen op en bepaalde dag tegen schemer naar het terrein en gingen onder het draad door om wat van die spullen te gappen. Gelukkig had niemand wat in de gaten en konden wij onze gang gaan. Toen wij later weer eens wat spullen wilden gappen, liep er een waakhond rond. We hebben ons kostelijk vermaakt met de spullen uit het leger.
Het Terrein waar nu de Aldi is gingen we vroeger met de fiets crossen, het was een hobbelig terrein. Op dat terrein was ook een kleine omheinde vijver met een doodskop in het gaas. We gooiden dan een steen in het smerige water, dat dan alle kleuren van de regenboog kreeg.
Ik vraag mij af of men die verontreinigde grond ooit heeft afgegraven.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Hendrik »

Arie schreef:Ik denk dat Hendrik de opening van de herstelde Nijkampbrug in 1952 bedoeld. zie ook: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... d=nfqbjkue
Volgens de site van zuiderspoor.nl is met de bouw van de brug in 1952 begonnen en op 5 mei 1959 geopend. zie: http://www.zuiderspoor.nl/index_bestanden/Page1938.htm
Inderdaad ik bedoel de opening in de jaren '50. Maar daar is geen 7 jaar over gebouwd! 5 mei 1959 is de datum van de onthulling van het monument. De brug was veel eerder klaar.
Wat sas as dós was kaans.
martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door martinus »

Hendrik schreef:
Arie schreef:Ik denk dat Hendrik de opening van de herstelde Nijkampbrug in 1952 bedoeld. zie ook: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... d=nfqbjkue
Volgens de site van zuiderspoor.nl is met de bouw van de brug in 1952 begonnen en op 5 mei 1959 geopend. zie: http://www.zuiderspoor.nl/index_bestanden/Page1938.htm
Inderdaad ik bedoel de opening in de jaren '50. =ar daar is geen 7 jaar over gebouwd! 5 mei 1959 is de datum van de onthulling van het monument. De brug was veel eerder klaar.
Volgens mij was de brug in 1954 klaar.

http://4en5mei.enschede.nl/archief/0004 ... &monument=
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
Plaats reactie