Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Acidor »

Ja mooie tijd. Toen je nog door de buurt moet fietsen om te kijken waar je vriendjes waren. niks geen playstation of mobiel. Buskruit spelen, in bomen klimmen en lekker met vieze kleren te laat thuiskomen.
Tja de jeugd van tegenwoordig vind hun status op insta veel belangrijker.
Ooh noh
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Arie »

Die bon kaarten kan ik mij ook nog wel herinneren. Ik ben van 1945, maar ik kan het mij niet herinneren dati ik ook een distributeie stamkaart heb gehad. Ik werd al op jonge leeftijd naar de kruidenier aan de overkant gestuurd om wat boodschappen te doen en dan kreeg je ook de bonkaarten mee. Ook het oude muntgeld van voor de oorlog was toen nog in gebruik. De oude koperen centen en zilveren dubbeltjes en kwartjes met afbeeldingen van Wilhelmina kan ik mij nog herinneren. In de jaren 50 kwam het nieuwe muntgeld na de kroning van Juliana.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door hans »

in 1948 ?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Arie »

hans schreef: zo jul 05, 2020 11:41 amin 1948 ?
De kroning was in 1948, maar de nieuwe munten werden pas in 1950 uitgegeven met Juliana er op. Toen is er ook nog eenmalig een munt met het jaartal 1948 gemaakt met Wilhelmina er op.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Arie »

Arie schreef: zo jul 05, 2020 11:48 am
hans schreef: zo jul 05, 2020 11:41 amin 1948 ?
De kroning was in 1948, maar de nieuwe munten werden pas in 1950 uitgegeven met Juliana er op. Toen is er ook nog eenmalig een munt met het jaartal 1948 gemaakt met Wilhelmina er op.
Die cent is nu 25 eurocent waard of zelfs 14 Euro of 49,95 Euro zie: https://www.verzamelaarsmarkt.nl/munten ... -1948.html
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door hans »

ik kan me een hoop zilveren guldens herinneren met juliana er op van 1968
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Pitr de Nerd »

Heb ik ook nog een stukkie over. Dat staat hier onder. Ik heb nog ergens een papieren rijksdaalder, een papieren gulden helaas niet. ik heb ook nog oude munten van voor de tweede wereldoorlog, zoals een zilveren halve gulden met Willem III er op.

Pieter

Nu we het toch over kopen hebben: geld. In die tijd waren er geen gulden en rijksdaalder munten. Oorzaak? In en vlak na de oorlog was de zilverwaarde van de gulden hoger dan de koopkracht. Mensen potten die munten op, smolten ze om of begroeven ze (in 1989 werd er nog een pot met honderden zilveren rijksdaalders opgegraven op landgoed Het Hakenberg in Losser). Om dat tekort op te heffen werden er in 1949 zogenaamde zilverbonnen uitgegeven, biljetten die, wanneer er weer zilveren munten zouden komen, ingewisseld konden worden voor munten. De kleine muntjes (centen, stuivers, dubbeltjes en kwartjes) bleven nog een tijdje van zink: oorlogsgeld. Er was gewoon niet voldoende koper om nieuwe munten te slaan. Pas in 1950 kwamen er nieuwe, met datum 1948. Probleem was dat de schaarste langer duurde dan verwacht. Want toen men weer munten uitgaf (guldens in 1955, rijksdaalders in 1960) werden die ook opgepot, ook al was de waarde minder dan de koopkracht. Je weet tenslotte maar nooit, er zou zo maar weer een oorlog uit kunnen breken. Pas in 1967, met de invoering van het nikkelen geld, verdwenen die biljetten. Omdat de biljetten alleen in 1949 gedrukt zijn waren het op het laatst vodjes waarvan de kleur allang verlopen was. De papieren knaak verdween eerst, en daarna de gulden.
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Arie »

Die papieren rijksdaalder is nu minstens 75 Euro waard. zie: https://www.verzamelaarsmarkt.nl/bankbi ... liana.html
Bijlagen
nederland-1-gulden-1949-juliana.jpg
nederland-2halve-gulden-1949-juliana.jpg
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Acidor »

Toch wel jammer dat onze gulden verloren is gegaan. Aan de andere kant is het op vakantie wel handig één valuta.
Ooh noh
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Het gebeurde in Enschede. Waar gebeurde verhalen !!

Bericht door Arie »

Ik mis de waargebeurde verhalen van Pieter. Hij heeft al lange tijd niet meer gereageerd.
Plaats reactie