Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Veteraan »

Op deze kaart van 1923 zie je dezelfde hoek. Volgens mij stond dat grote pand waar nu het grasveld met die bijzonder boom staat. Dat kleine witte huisje stond waar de autodealer in zat en de makelaar, dus tegenover het stadskantoor.
Dat Volkswagenbusje komt van de Deurningerstraat.
Het bord dat naar het vliegveld wijst, kan ik toch niet helemaal snappen.
Bijlagen
1923.JPG
1923.JPG (146.1 KiB) 7657 keer bekeken
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Veteraan »

Op deze is de vorm van de panden te zien:
Bijlagen
M15 1913.tif
(491.04 KiB) 1 keer gedownload
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door enschedeinansichten »

Arie, die weg loop naar de loodsen van het station (denk ik).

Die huisjes zie je op mijn foto rechts.

http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... ts_id=1621
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Hendrik »

Veteraan schreef:Op deze kaart van 1923 zie je dezelfde hoek. Volgens mij stond dat grote pand waar nu het grasveld met die bijzonder boom staat. Dat kleine witte huisje stond waar de autodealer in zat en de makelaar, dus tegenover het stadskantoor.
Dat Volkswagenbusje komt van de Deurningerstraat.
Het bord dat naar het vliegveld wijst, kan ik toch niet helemaal snappen.
Dat kleine witte huisje stond op de plek waar nu het stadskantoor staat. Je kijkt dus de Hengelosestraat in. In de richting van het Fortyunplein. In de verte kun je nog net de contouren van de villla op de hoek van de Raifeissenstraat/Hengelosedwarsstraat zien. Die villa heeft een torentje en is daarom zo goed herkenbaar. De villa rechts is inderdaad het oude Licht en Vrede op de hoek van de Deurnigerstraat/Hengelosestraat. Het bord nar het vliegveld is dan ook verklaarbaar. En op dat grasveld met die bijzondere boom stond de Ledeboer Kleiboervilla. En die zag er echt anders uit Grootser/protserige stijl. Wel mooi overigens. Oh ja en dat straatje naar links ging naar de loodsen achter het (oude) station. Volgens mij stond daar o.a. Gerlach. En verder over de Beatrixtunnel.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Arie »

Bedankt voor jullie informatie :okay: . Op de plattegrond van Veteraan is de straat mooi te zien en met de uitleg van Hendrik lijkt mij het ook dat het straatje naar de goederenloodsen bij het spoor gaat. Ook op de foto van enschedeinansichten is de situatie mooi te zien dat op de plek van het Stadskantoor die lage huisjes stonden. Aan dat Volkswagenbusje te zien stonden die huisjes er in de jaren 60 er nog. Ik heb op facebook nog onderstaande luchtfoto ge zien. Hierop is de hoek Deurningerstraat en Hengelosestraat mooi te zien met de beide villa's Kleiboor en die van Van Heek (later bejaardentehuis), ook aan de overkant zijn hierop die lage huisjes weer te zien. Ook de vroegere fabriek van Hardick (achter villa Kleiboer) is hierop mooi te zien.
Bijlagen
Deurningerstraat hoek Hengelosestraat.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Arie »

Hierbij nog een foto van de beide villa's op de hoek Deurningerstraat en Hengelosestraat, rechts villa Kleiboer en links villa Van Heek (later bejaardentehuis)
Bijlagen
Deurningerstraat hoek Hengelosestraat rechts villa Kleiboer links villa Van Heek (later bejaardentehuis).jpg
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Neckar »

Op de luchtfoto is onze zandbak ook te zien bij het Kantongerecht. Daar speelden wij kinderen van de Oranje Nassau school in.
Bertie heeft nog een mooie foto van deze zandbak. De emmertjes en schepjes lagen in een schuurtje achter het gerecht. Dis was rond 1953. Groet Neckar.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door bartg »

Even een vraag. In mijn jeugd (ik ben van voor de oorlog) zat er aan de Minkmaatstraat op de hoek met de Laaresstraat een melkfabriek Volgens mij was dit van Dinkleland. Hier werd ook limonade gemaakt. Weet iemand hier iets meer van? Of heeft hier iemand een foto van ?
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door enschedeinansichten »

Welke villa zou dit moeten zijn ? Ze zeggen Enschede.
Villa enschede.JPG
Villa enschede.JPG (54.32 KiB) 7200 keer bekeken
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Rene »

bartg schreef:Even een vraag. In mijn jeugd (ik ben van voor de oorlog) zat er aan de Minkmaatstraat op de hoek met de Laaresstraat een melkfabriek Volgens mij was dit van Dinkleland. Hier werd ook limonade gemaakt. Weet iemand hier iets meer van? Of heeft hier iemand een foto van ?
Dinkelland. Zo'n naam zou ik me in Losser kunnen voorstellen. Ik weet alleen dat er op de hoek van Laaresstraat en Minkmaatstraat machinefabriek Tubantia stond. Aan de andere kant zat groothandel . Dalenoord,
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door GerritHondelink »

enschedeinansichten schreef:Welke villa zou dit moeten zijn ? Ze zeggen Enschede.
Villa enschede.JPG

Lijkt erg veel op de villa van A. van Heek aan de Oldenzaalsestraat.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door bartg »

Rene schreef:
bartg schreef:Even een vraag. In mijn jeugd (ik ben van voor de oorlog) zat er aan de Minkmaatstraat op de hoek met de Laaresstraat een melkfabriek Volgens mij was dit van Dinkleland. Hier werd ook limonade gemaakt. Weet iemand hier iets meer van? Of heeft hier iemand een foto van ?
Dinkelland. Zo'n naam zou ik me in Losser kunnen voorstellen. Ik weet alleen dat er op de hoek van Laaresstraat en Minkmaatstraat machinefabriek Tubantia stond. Aan de andere kant zat groothandel . Dalenoord,
Klopt Hans maar Tubantia zat meer aan de Laaresstraat zie de plattegrond. Op het lege hoekje van de Minkmaatstraat en de Laaresstraat zat de door mij bedoelde melkfabriek.
Bijlagen
L16 1924.tif
(241.04 KiB) 2 keer gedownload
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door bartg »

enschedeinansichten schreef:Welke villa zou dit moeten zijn ? Ze zeggen Enschede.
Villa enschede.JPG
Lijkt mij geen Enschede .Diverse villa's lijken er op maar missen toch wat. Nee, volgens mij is dit geen Enschede.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Arie »

GerritHondelink schreef:
enschedeinansichten schreef:Welke villa zou dit moeten zijn ? Ze zeggen Enschede.
De bijlage Villa enschede.JPG is niet meer beschikbaar

Lijkt erg veel op de villa van A. van Heek aan de Oldenzaalsestraat.
Ik dacht even aan villa Blijdenstein (De Bank) in het Blijdensteinpark aan de Boulevard vroeger Hessenweg.
Bijlagen
Boulevard 1945 Blijdensteinpark  vroeger Gronausestraat, Helweg, Hessenweg villa Blijdenstein (De Bank) achterzijde.jpg
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door bartg »

bartg schreef:
Rene schreef:
bartg schreef:Even een vraag. In mijn jeugd (ik ben van voor de oorlog) zat er aan de Minkmaatstraat op de hoek met de Laaresstraat een melkfabriek Volgens mij was dit van Dinkleland. Hier werd ook limonade gemaakt. Weet iemand hier iets meer van? Of heeft hier iemand een foto van ?
Dinkelland. Zo'n naam zou ik me in Losser kunnen voorstellen. Ik weet alleen dat er op de hoek van Laaresstraat en Minkmaatstraat machinefabriek Tubantia stond. Aan de andere kant zat groothandel . Dalenoord,
Klopt Hans maar Tubantia zat meer aan de Laaresstraat zie de plattegrond. Op het lege hoekje van de Minkmaatstraat en de Laaresstraat zat de door mij bedoelde melkfabriek.
Deze foto vond ik zoeven op de Facebook pagina oud Enschede
Nu het boek maar eens kopen misschien staat er nog meer over in
Bijlagen
laares oud.jpg
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door GerritHondelink »

Ik ben op zoek naar fotos verhalen eigenlijk alles wat men weet over het K.I. station dat gelegen was aan de Geesinkweg.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door GerritHondelink »

Wie weet er wat over de WALHOFS woningen wij noemden dat afdakswoningen aan destijds de broekheurneweg. Ik neem aan dat walhof de eigenaar was van deze afdakswoningen maar is dat wel waar?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Arie »

Nooit geweten dat er aan de Voortsweg ook een melkfabriek is geweest. Voortsweg 56 Melkinrichting NV Frisia Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 05-06-1931.
Bijlagen
Voortsweg 56 Melkinrichting NV Frisia Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 05-06-1931.jpg
Voortsweg 56 Melkinrichting NV Frisia Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 05-06-1931.jpg (71.95 KiB) 6811 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Arie »

Arie schreef:Nooit geweten dat er aan de Voortsweg ook een melkfabriek is geweest. Voortsweg 56 Melkinrichting NV Frisia Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 05-06-1931.
Op Voortsweg 56 zat ook Hölscher's Moderne Chemische Reiniging,
Bijlagen
Voortsweg 56 Hölscher's Moderne Chemische Reiniging,.JPG
Voortsweg 56 Hölscher's Moderne Chemische Reiniging,.JPG (43.85 KiB) 6853 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Arie »

GerritHondelink schreef:Wie weet er wat over de WALHOFS woningen wij noemden dat afdakswoningen aan destijds de broekheurneweg. Ik neem aan dat walhof de eigenaar was van deze afdakswoningen maar is dat wel waar?
Die zijn in 1904 afgebrand volgens dit krantenbericht: Twentsch Nieuws. Enschede, 28 Juni.". "Tubantia". Enschede, 28-06-1904
Bijlagen
Broekheurnerweg Twentsch Nieuws. Enschede, 28 Juni.. Tubantia. Enschede, 28-06-1904.jpg
Broekheurnerweg Twentsch Nieuws. Enschede, 28 Juni.. Tubantia. Enschede, 28-06-1904.jpg (78.68 KiB) 6808 keer bekeken
Plaats reactie