Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Over de rijke historie van de stad.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door bartg »

enschedeinansichten schreef: do nov 30, 2017 9:58 pm Ik denk dat het nooit gebouwd is. Er is volgens mij ook nooit een Vincentius vereniging in Enschede geweest. Hier was Ariëns actief. :)
Het vincentiusgebouw is voor mij volkomen nieuw. Nooit van gehoord.
Vincentius verenigingen waren er wel degelijk in onze stad. Iedere parochie had een eigen vincentius vereniging
in de kerk regelmatig een collecte voor werd gehouden. Veel arme gezinnen zijn destijds o.a. gekleed door de vincentius vereniging. Zij hebben destijds goed werk gedaan
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door enschedeinansichten »

Op het internet is niets te vinden in de combinatie Enschede / Vincentius-vereniging of -stichting.
Ik ken de Vincentius verenigingen wel prima zaak. Oldenzaal, Groenlo en zelf kwamen wij ze tegen in Frankrijk afgelopen vakantie.
Er is ook een overkoepelnde organisatie.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Veteraan »

Kan het niet zo zijn dat de heer van de Brink (architect) deze tekening heeft gemaakt, maar dat de bouw nooit is uitgevoerd? Dus het plan is gewoon op de tekentafel gestorven?
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door bartg »

enschedeinansichten schreef: vr dec 01, 2017 11:29 am Op het internet is niets te vinden in de combinatie Enschede / Vincentius-vereniging of -stichting.
Ik ken de Vincentius verenigingen wel prima zaak. Oldenzaal, Groenlo en zelf kwamen wij ze tegen in Frankrijk afgelopen vakantie.
Er is ook een overkoepelnde organisatie.
Zoals ik al eerder heb gemeld had iedere parochie een Vincentiusvereniging.
Er waren ook andere organisaties in de parochie bezig met het helpen van de minderbedeelden
In 1966 zijn de Vincentiusvereniging- Elizabethvereniging en het armenbestuur samengegaan en verder gegaan als
Parociëlecaritas, bron www,katholiekenschede.nl
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Arie »

Veteraan schreef: vr dec 01, 2017 11:46 am Kan het niet zo zijn dat de heer van de Brink (architect) deze tekening heeft gemaakt, maar dat de bouw nooit is uitgevoerd? Dus het plan is gewoon op de tekentafel gestorven?
Ik denk ook dat van die tekening van architect v.d. Brink de bouw van het Vincentius Gesticht nooit is uitgevoerd.
Er is ook nog een tekening van 1899 van het R.K. Ziekenhuis die aan de (Oude) Markt moet hebben gestaan. Deze bouw moet wel hebben plaatsgevonden, maar ik vraag mij hierbij wel af waar precies aan de Markt dit ziekenhuis heeft gestaan. Was dat naast de oude R.K. Jacobus kerk? Zijn daarvan misschien ook foto's?
Bijlagen
Markt RK Ziekenhuis 1889.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Arie »

Ik denk dat het R.K. Ziekenhuis aan de Markt rechts van de oude Jacobuskerk moet hebben gestaan. Volgens mij op onderstaande foto rechts nog iets van het ziekenhuis te zien.
Bijlagen
Langestraat Jacobuskerk 1920.jpg
Langestraat Jacobuskerk 1920.jpg (65.23 KiB) 9108 keer bekeken
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door enschedeinansichten »

Ok Bart ik ken de Vincentius vereniging van Groenlo en die is van meerder RK kerken.
Ik denk dat die tekening toch van een overkoepelend iets moet zijn want het lijkt mij onbetaalbaar voor een parochie.
We zullen het waarschijlijk nooit weten. :)
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door enschedeinansichten »

Ja het ziekenhuis(je) stond rechts van de kerk.

http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... cts_id=605
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef: do nov 30, 2017 9:58 pm Ik denk dat het nooit gebouwd is. Er is volgens mij ook nooit een Vincentius vereniging in Enschede geweest. Hier was Ariëns actief. :)
Er is wel een St. Vincentiusvereniging in Enschede geweest. zie hiervoor het artikel ""Tivoli" aan Oldenzaalsestraat door Alphons Ariëns gesticht" in 'n Sliepsteen nr. 3 jaar 1985, waarin o.m. het volgende is beschreven:

In .Tivoli" vergaderden
de St. Vincentiusvereniging van de
St. Jozefparochie, en besturen van vele
andere verenigingen.


zie: http://cultuurtijdschriften.nl/download ... cid=478064
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door enschedeinansichten »

Geachte mede Enschedeërs en andere in onze stad geïnteresseerden.
Wie kan ons vertellen welke de bewoners van "Het Suikerpaleis" zijn geweest en wanneer ze er gewoond hebben?
We weten dat Dhr. Arnold van Heek er heeft gewoond, alvorens hij verhuisde naar "Hoge Boekel". Dat Dr. Visser er de eerste Hartkliniek
vestigde. Volgens de overleveringen heeft ook de Familie van Glabbeek er gewoond. We weten alleen niet van wanneer tot wanneer.
Wie heeft het antwoord op onze vraag?

Een eerder antwoord,
Re: Villa Hofstede..

Bericht door Hendrik » 08 mar 2012 20:09

Er stond een villa het zgn. Suikerpaleis op de hoek van de Oldenzaalsestraat/Laaressingel. Het woonhuis van de tuinman stond aan de Bentrotstraat. In de oorlog en enkele jaren daarna woonde daar de Familie Arnold van Heek. gehuwd met ....Scholten. Zij hebben dit huis cadeau gekregen van vader van Heek bij hun huwelijk. Na de oorlog is dit huis verkocht aan de eerste cardioloog in Enschede. De van Heeks erfden de Hooge Boekel en verhuisden daar naar toe. De naam van deze arts weet ik even niet maar bij de opening van de hartkliniek in Enschede was er in de achterwand van de receptie van de nieuwe hartkliniek een enorme uitvergroting van deze villa zichtbaar. Het werd kennelijk beschouwd als een verre voorloper van de nieuwe kliniek.
Het huis van de tuinman aan de Bentrotstraat moet vrij groot zijn geweest want in de oorlog toen de duitsers de van Heekvilla vorderden kon de familie van Heek veel inboedel onderbrengen in de tuinmanswoning. Ik weet veel meer details omdat mijn tante in de oorlog daar dienstbode/kokkin was.
Bedoel je dit beschreven huis? daar heb ik wel een mooie foto van.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Hendrik »

Ik weet van mijn tante die bij Arnold van Heek en Minie van Heek Scholten heeft gewerkt in het Suikerpaleis dat de van Heeks het Suikerpaleis als huwelijksgeschenk hebben gekregen. Wanneer en door wie het is gebouwd en of het voor hen is gebouwd....?
Wat sas as dós was kaans.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door hans »

de registerkaarten van de gemeente ?
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Hendrik »

In het gemeentearchief kunnen ze je zeker verder helpen. Dat is mij vorig jaar ook gelukt met een kerkgebouw van de gereformeerden aan Achter 't Hofje. Er is welwillende medewerking van het personeel daar.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Arie »

De villa van Arnold van Heek stond aan de Oldenzaalsestraat 200 volgens dit krantenbericht uit de Tubantia van 4-3-1938.
Bijlagen
Oldenzaalsestraat 200 villa Arnold van Heek krantenbericht Tubantia 4-3-1938.jpg
Oldenzaalsestraat 200 villa Arnold van Heek krantenbericht Tubantia 4-3-1938.jpg (155.59 KiB) 9030 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Arie »

Bij de bouw (of verbouwing) in 1929 was de architect van de villa aan de Oldenzaalsestraat 200 hoek Laaressingel dhr. J.D.G. Balder, die kantoor had aan de Nieuwstraat in Enschede volgens deze advertentie uit de Tubantia van 19-1-1929.
Bijlagen
Oldenzaalsestraat 200 hoek Laaressingel villa architect J.D.G. Balder advertentie Tubantia 19-1-1929.jpg
Oldenzaalsestraat 200 hoek Laaressingel villa architect J.D.G. Balder advertentie Tubantia 19-1-1929.jpg (123.64 KiB) 9030 keer bekeken
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door enschedeinansichten »

Sherman tanks op de kruising Laaressingel en de Oldenzaalsestraat te Enschede. Op de achtergrond de villa van A. van Heek, het zg Suikerpaleis. Van 1951 tot 1957 woonde en praktiseerde hier de eerste Overijsselse cardioloog Dr. J.F. Visser. De prachtige villa moest aan het eind van de jaren 50 plaatsmaken voor een flatgebouw.
suikerpaleis sherman tanks.JPG
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Arie »

In 1928 woonde nog in de villa aan de Oldenzaalsestraat 200 de heer H.P.H. van Glabbeek volgens deze advertentie uit de Tubantia van 24-9-1928.
Bijlagen
Oldenzaalsestraat 200 H.P.H. van Glabbeek advertentie Tubantia 24-9-1928 .jpg
Oldenzaalsestraat 200 H.P.H. van Glabbeek advertentie Tubantia 24-9-1928 .jpg (107.94 KiB) 9026 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Arie »

Arnold van heek was ook voorzitter van de Stichting
Internationale Tentoonstellingen te
Enschede , die onder meer de FF in
195 I en de 3 x A in 1962
organiseerde . Jarenlang bekleedde hij
het voorzitterschap van de
plaatselijke VVV en van het
Operagezelschap Forum en had hij
zitting in de Volkspark commissie. bron: http://cultuurtijdschriften.nl/download ... cid=479337
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door Arie »

De Fam. van Glabbeek woonden al in 1919 in het pand aan de Oldenzaalsestraat 200 volgens deze advertentie uit de Tubantia van 30-8-1919.
Bijlagen
Oldenzaalsestraat 200 advertentie Tubantia 30-8-1919.jpg
Oldenzaalsestraat 200 advertentie Tubantia 30-8-1919.jpg (43.7 KiB) 9099 keer bekeken
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Wie, Wat, Waar. Vragen over oud Enschede.

Bericht door enschedeinansichten »

Arnold van Heek geboren 19-5-1904.
Gehuwd 12-11-1929 met Willij Scholten.
Direkteur P.J. Blom NV, overhemdenfabriek te Enschede
Overleden 29-12-1999

De villa van Arnold van Heek is gebouwd in 1930 en was een huwlijksgeschenk van zijn vader.
suikerpaleis foto a v heek.JPG
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Plaats reactie