Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Goeie Ouwe Tijd

Over de rijke historie van de stad.
Plaats reactie
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Goeie Ouwe Tijd

Bericht door Rene »

Mensen gebruiken nogal eens de term "goeie ouwe tijd" om daarmee aan te duiden dat een bepaalde situatie in het verleden beter geregeld was dan nu. En was die situatie inderdaad beter of moeten hier dan toch meer denken aan termen als "tijd heelt alle wonden" of "selectief geheugen"?

Zelf vind ik het aantal auto's tegenwoordig nogal aan de hoge kant. Menige straat puilt dan ook uit van dat blik, het aangezicht v.d. straat wordt er bepaald niet fraaier door. Bij me in de buurt hebben mensen maar besloten de auto diagonaal op straat te plaatsen zodat eenieder z'n auto nog enigszins kwijt kan.

Een ander voorbeeld is dat ik het idee heb dat er zo'n 30-40 jaar geleden er maar 1 kostwinner in een gezin nodig was om dat hele gezin te onderhouden. Met andere woorden, ik heb het vermoeden dat bepaalde kosten van levensonderhoud de afgelopen decennia wel erg gestegen zijn. Werkelijkheid of mythe?

Dit topic heb ik geopend n.a.v. onderstaande opmerking over het baddergedrag van Nederlanders in de jaren '60

Hendrik schreef:
Rene schreef:
Hendrik schreef:Door die deur ben ik vaak op zaterdagmiddag naar binnen gegaan in de jaren '60. Wachten, soms lang, tot je aan de beurt was en dan douchen. 15 minuten en dan een klop op de deur dat het tijd was. Waar? aan de Spinnerstraat, badhuis Pathmos. In 1969 kregen we een douche op het Hogeland/Varvik en was het gedaan met 1 x per week douchen. Wat een vies gedoe eigenlijk. Maar iedereen deed het zo.

Waarom vies? Mensen wasten zich toen toch ook wel? Alleen toen wat vaker met de hand en teiltje in de keuken. En misschien wel wat milieuvrindelijker aangezien er toen niet zo kwistig werd omgesprongen met zeep, shampoo en douchegels.
Je stelt je vragen veronderstellend. Ik neem dus aan dat je die tijd niet hebt meegemaakt. Stel je even voor; geen wastafel met warm en koud water, slechts 1 kraan in huis in een onverwarmde keuken waarin ook gekookt werd. Gingen wij ons daar elke dag wassen?. Ja, je gezicht en misschien de nek als het niet al te koud was. Maar de delen die het meest om water verlegen waren kregen 1x per week op zaterdagmiddag/avond een beurt. En dan had je geluk als je niet in hetzelfde water terecht kwam als je oudere broer of zus. Elke dag een schone onderbroek? ja me'n moeder zag me aankomen met zo'n ouderwetse wasmachien. Houten kuip met als er wat meer centen waren een elechtrische wringer. Hoewel weet de jongere generatie nog wat een wringer is? Laat maar anders wordt dit verhaal veel te lang.

Waarom laat maar? Ook dit is waardevolle geschiedenis en geeft een goede mogelijheid eens te vergelijken met nu. Ook wanneer er weer eens gesproken worden in termen van "goeie ouwe tijd". Ook niet verkeerd om dan eens vergelijkingen te trekken met andere landen uit de zelfde tijd. Als we dan eens kijken naar Oostbloklanden, dus Sovjetunie, daar kende men al ruim voor WO2 stadsverwarming, zowel voor douche als CV. Niet dat het efficient was, maar wel doeltreffend.
Afgezien van dat, inderdaad ik stelde de vraag veronderstellend. Ik heb een leven zonder douche alleen de eerste 5 jaar meegemaakt, dus zo bar veel kan ik me er niet bij voorstellen.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Goeie Ouwe Tijd

Bericht door bartg »

Dit is ook "de goede oude tijd "
Bijlagen
goede oude tijd.png
goede oude tijd.png (52.09 KiB) 12040 keer bekeken
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
hans
Member
Member
Berichten: 2738
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Goeie Ouwe Tijd

Bericht door hans »

winterbanden zijn er sinds 1936...
nokia , finland.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4206
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Goeie Ouwe Tijd

Bericht door enschedeinansichten »

@ BartG :okay:
@Rene van welk jaartal ben jij ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Goeie Ouwe Tijd

Bericht door Rene »

enschedeinansichten schreef:@ BartG :okay:
@Rene van welk jaartal ben jij ?
Een roemrucht jaar http://www.vandehakopdetak.nl/geschiedenis/1966.htm
Hoe zag Enschede er toen uit?
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Goeie Ouwe Tijd

Bericht door Spruwel »

Het probleem van 'de goeie ouwe tijd' is volgens mij dat het altijd een soort onliner is om een weemoedig gevoel te benadrukken. Dat zie je ook terug in die afbeelding van bartg hierboven.
Dat neemt niet weg dat ik het altijd wel interessant vind om te lezen hoe het leven vroeger was. Programma's als Andere Tijden zijn daar ook een mooi voorbeeld van. Het liefst voorzien van een duiding zodat we niet blijven steken in een sfeer dat het vroeger allemaal beter was.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4206
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Goeie Ouwe Tijd

Bericht door enschedeinansichten »

goede oude tijd.jpg
goede oude tijd.jpg (12.09 KiB) 12017 keer bekeken
Gestolen van internet. :)

Nou het leuke van "mijn goede ouwe tijd" was dat ik opgroeide in een tijd dat alles steeds béter werd !Van helemaal niéts naar steeds wéér ietsje meer ,noem dat maar géén mooie tijd !
Ik ben de armoede nooit vergeten en heb daardoor geleerd dat niets vanzelfsprekend is .
Dát is iets heel belangrijks dat de jongste generatie meestal niet geleerd heeft en daarom wordt er zo gezeurd nu het allemaal iets minder moet .
Ik kan ( hoewel ik zeker niet rijk ben )nog héél wat minder eer ik de armoede van vroeger tegenkom !
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Goeie Ouwe Tijd

Bericht door Pitr de Nerd »

Jao, jao. Die goeie ouwe tijd. Inderdaad. Nou: ik verlang er echies niet naar terug. Mijn vader werd werkeloos in 1954 omdat ie vakbondslid was. Dat was het jaar dat ik handgezaagde houten blokken voor Sinterklaas kreeg. Niet echt leuk. De tandarts werkte met een spreekuur voor ziekenfonds patiënten, voor negen uur binnen zijn want anders kon je onverrichterzake weer naar huis. Mijn tanden en kiezen van mijn melkgebit werden zonder verdoving getrokken, verdoven was alleen voor particuliere patiënten. Mijn ouders woonden vijf jaar in bij mijn grootouders omdat je pas met drie kinderen in aanmerking kwam voor een eigen woning. En die lag dan aan de van Leeuwenhoekstraat, nou niet ’s werelds netste buurt. Je had echt helemaal niks. Ik heb het net als “enschede in ansichten” (Willem?) alleen maar beter gekregen. Badkamer? Bennugek? We hadden een lavet op de bovenverdieping. Mijn vader heeft daar heet water van een geiser naar toe gebracht zodat we konden douchen. Dat het ijs op je deken stond en de ijsbloemen op de ramen zou nu ook wel lukken, maar dan moet je wel een week of wat de CV uitzetten. Huizen koelen in de winter namelijk niet meer zo af als vrougâh.
Mijn grootvader stierf aan kapotte nieren, want nierdialyse was nog niet uitgevonden. Ik weet niet hoe het met jullie ging, maar wanneer het heet weer was mochten we niet gaan zwemmen: bang voor polio. Dat kwam pas goed nadat daar een vaccin voor was.

En om bij de topicstarter verder te gaan: ach. Je hebt wel blik op straat meer geen paarden meer. En daardoor geen paardenstront. En daardoor geen tetanus. En geen “onverwacht” op hol geslagen paarden. Waar het inderdaad wringt met het blik is in oude wijken, maar waar in Enschede heb je die nog?

De enkele kostwinner is ook iets van het verleden, en dan bedoel ik een verder verleden dan jij. Mijn moeder moest namelijk huizen schoonmaken om haar kinderen te kunnen laten leren, dus bij ons waren we al heel moderne tweeverdieners :D

Dus nee, laat mij maar lekker in deze tijd leven en de “goeie” ouwe tijd vooral verleden tijd laten zijn.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Goeie Ouwe Tijd

Bericht door Rene »

Is het vreemd dat ik prijzen in Euro's nog steeds regelmatig omreken naar guldens?
Wanneer ik winkeliers en andere ondernemers dan confronteer dat ze toch wel erg hun prijzen hebben verhoogd
sinds de invoering van de Euro, krijg ik steevast als verklaring dat dit geen eerlijke vergelijking is?
Waarom niet, er zit aleen maar de omrekenfactor 2,2071 tussen?

Een andere vraag, ben je meer gaan kopen sinds door invoering van de Euro alles 50% goedkoper lijkt?
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Goeie Ouwe Tijd

Bericht door Rene »

enschedeinansichten schreef:
Gestolen van internet. :)

Nou het leuke van "mijn goede ouwe tijd" was dat ik opgroeide in een tijd dat alles steeds béter werd !Van helemaal niéts naar steeds wéér ietsje meer ,noem dat maar géén mooie tijd !
Ik ben de armoede nooit vergeten en heb daardoor geleerd dat niets vanzelfsprekend is .
Dát is iets heel belangrijks dat de jongste generatie meestal niet geleerd heeft en daarom wordt er zo gezeurd nu het allemaal iets minder moet .
Ik kan ( hoewel ik zeker niet rijk ben )nog héél wat minder eer ik de armoede van vroeger tegenkom !
Da's enigszins te vergelijken met generaties ondernemers in een familie:
1e generatie doet vanuit ambitie en passie en wellicht ook noodzaak een serieuze poging een bedrijf van de grond te krijgen, weinig luxe en hard werken.
2e generatie is al enigszins gewend aan de luxe verworven door de ouders maar nog steeds ambitieus en wil de zaak laten groeien.
3e generatie, weet al niet eens meer wat armoede is, is gewend aan een gemakkelijk leven van alles kan en mag. Wil eigenlijk ook niet meer veel moeite in de zaak steken en eigenlijk al vrij vroeg gaan rentenieren. Gevolg is dan meestal ook dat het bedrijf uiteindelijk wordt verkocht aan een concurrent die geen feeling heeft met het bedrijf zelf. Andere mogelijkheid is dat de 3e generatie door gebrek aan inzet de basis legt voor een faillissement door falend beleid, niet investeren en slechts de vruchten plukken.

Ook in onze maatschappij wordt al wel eens de vergelijking gemaakt met voormalige culturen zoals Romeinen en Grieken: extreme rijkdom leidt tot luiheid, luiheid tot decadentie en decadentie uiteindelijk tot verval.......zo erg zal het met ons toch nog niet zijn?
hans
Member
Member
Berichten: 2738
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Goeie Ouwe Tijd

Bericht door hans »

Rene schreef:Is het vreemd dat ik prijzen in Euro's nog steeds regelmatig omreken naar guldens?
Wanneer ik winkeliers en andere ondernemers dan confronteer dat ze toch wel erg hun prijzen hebben verhoogd
sinds de invoering van de Euro, krijg ik steevast als verklaring dat dit geen eerlijke vergelijking is?
Waarom niet, er zit aleen maar de omrekenfactor 2,2071 tussen?

Een andere vraag, ben je meer gaan kopen sinds door invoering van de Euro alles 50% goedkoper lijkt?
er mist een 3 , het is 2,20371
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Goeie Ouwe Tijd

Bericht door Rene »

Nog's wat anders: dat supermarkten nu bijna 24/7 geopend zijn en zo vol liggen dat we nog maar moeilijk een keus kunnen maken uit dat kolossale aanbod, zijn we daar nu als mens rijker en gelukkiger van geworden?
Geinteresseerd in jullie mening.
hans
Member
Member
Berichten: 2738
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Goeie Ouwe Tijd

Bericht door hans »

helemaal niet , ik ga ook niet buiten de normale tijden om naar een winkel.
je zult er maar op een mooie zondagmiddag moeten staan voor anderhalve man en een paardekop...
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Goeie Ouwe Tijd

Bericht door Spruwel »

Ik heb er geen problemen mee dat een winkel langer/vaker open is vooral bij supermarkten is dat een uitkomst. Ik ben een paar keer op zondag bij de AH Miro geweest om nog wat te kopen en zag toen wel meer dan een anderhalf menspersoon en een paardekop. Er is dus wel een behoefte om buiten de bekende tijden iets te kunnen kopen.

Maar goed, ik zou het ook geen ramp vinden als de zondagverkoop weer ongedaan gemaakt wordt. Genoeg tijd om op andere momenten wat te kopen. Nu winkels 's avonds ook vaker open zijn kan dat prima.

Qua keuze is het soms wel lastig te kiezen. Sta je zomaar een minuut naar een bepaald schap te staren om aan het einde bij het produkt te belanden dat je altijd al koopt. Overdaad ja, maar of ik terug wil naar de tijd waar kiezen een luxe was, dat denk ik niet.
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Goeie Ouwe Tijd

Bericht door Peter.h »

Laat de winkels Zondag's gewoon dicht,hebben we tenminste één rustdag,blijft er tenminste iets bij het oude.
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21491
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Goeie Ouwe Tijd

Bericht door Arie »

Ik vind het prettig dat de winkels op zondag open zijn, maar nog liever al 's morgens vanaf 11 uur tot 15 uur in de middag.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1294
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Goeie Ouwe Tijd

Bericht door Vincent1971 »

Van mij mag die winkeltijdenwet per direct afgeschaft worden. Laat het over aan de winkel zelf. Als die 24 uur per dag open wil is er een markt voor.
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4806
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Goeie Ouwe Tijd

Bericht door Veteraan »

Peter.h schreef:Laat de winkels Zondag's gewoon dicht,hebben we tenminste één rustdag,blijft er tenminste iets bij het oude.
Hier sluit ik me graag bij aan.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Goeie Ouwe Tijd

Bericht door Rene »

Zowel voor- als tegenstanders van de 24/7 winkeltijden merk ik.

Om even bij de Miro te blijven, als voorbeeld, kan ik maar niet begrijpen waarom mensen op zondagmddag in drommen (100-150 mensen) voor die deuren staan te wachten totdat een medewerker ze om 16:00u aan de andere kant opent. Als je dan ziet hoe mensen naar binnen rennen alsof hun laatste uur geslagen heeft en men in 3 weken niet meer heeft gegeten, komen er bij mij toch verschillende vraagtekens op. Het schijnt dat we weer in economische crisistijden leven, maar zo erg is het toch nog niet? Zonder gekheid, als die Miro de hele week al tot 22:00u. geopend is, hoe kan het dan dat er op zondag nog steeds zoveel mensen met haastige spoed die supermarkt moeten bezoeken?
Allemaal mensen die altijd alles op het laatste moment doen en steeds net overal op tijd zijn of net niet?

Afgezien van dat, het zal jullie ook zijn opgevallen dat je je boodschappen bij de Miro zelf mag scannen en afrekenen zonder dat daar nog een winkelbediende aan te pas komt. Zo zijn er in Enschede ook reeds verschillende tankstations die deze vorm van automatisering gebruiken, net als IKEA. Ik zou me dus zomaar kunnen voorstellen dat met name in supermarkten in de toekomst het winkelpersoneel grotendeels zal verdwijnen.

In ieder geval 24/7 winkeltijden worden wereldwijd gehanteerd. Echter van oorsprong was dit alleen in toeristengebieden en landen die economisch aan het ontwikkelen zijn.
Ook is al lang gebleken dat mensen er niet zozeer meer door gaan consumeren, maar meer hun aankopen over de hele week spreiden. Welk doel het dan dient?
Plaats reactie