Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Oud Enschede in kleur

Over de rijke historie van de stad.
dwars

Bericht door dwars »

Robert schreef:Zal ik eens wat oude plaatjes opzoeken. :D
Ja! Ja! :)
Waeske

Bericht door Waeske »

Ik moet nog maar wat meer oefenen met kleurplaten. :)
Robert

Bericht door Robert »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het viel niet mee om wat fatsoenlijks te vinden......
Errik schreef:Voor 1862 zat er een stompe spits op de toren, ook een erg raar gezicht.
In Hellendoorn nog steeds...

Hellendoorn, stompen toorn,
Lange heiden, korte weiden,
Groot'n buul, weinig geld,
Zo is 't in Hellendoorn e'steld. :D
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Er zijn ook nog schilderijen. Één van de Langstraat met de toren op de achtergrond en één van een uitzicht op het stadje vanaf de es.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
dwars

Bericht door dwars »

Fascinerend dat ze steeds die spits vervangen hebben. Komt dat omdat het dak vaker aan vervanging toe is?
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Nou, er brand wel eens iets af hè? En de periodieke stormen zijn ook geen pretje natuurlijk. ;)
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
dwars

Bericht door dwars »

Nooit geweten ook dat die kerk zo oud was.
Robert

Bericht door Robert »

Lees het hele topic ontstaansgeschiedenis van Enschede eens door.... :D

In 2053 het 1000 jarig bestaan van 'het' Vicarie. Kuch. ;)
Waeske

Bericht door Waeske »

Ik heb ook het boekje enschede in kleur gekocht. Leuke foto's. Ook de bijschriften zijn nuttig en vermakelijk.

Van het andere boekje dat ik heb vraag ik me af waar onderstaand gebouw heeft gestaan. Is dat op de plek waar later de grolsch is gebouwd?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Klopt. Dat is brouwerij De Klok. Ik neem aan dat er niets van over is gebleven. Het brouwhuis zal er wel bovenop staan.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Bjorn

Bericht door Bjorn »

Ik zou wel graag willen dat ze een kleine brouwerij op de locatie houden En daar weer Enschede bier gaan brouwen.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Het bier van de Enschedesche Brouwerij De Klok was trouwens niet te drinken. Uiteindelijk werd de fabriek overgenomen door Grolsch. Daarna groeide de brouwerij uit tot de joekel die het nu is.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Boek over alledaagse leven

OVERIJSSEL - In opdracht van het Historisch Centrum Overijssel werkt de Almelose schrijver, kunstschilder en verzamelaar Peter Leeuwen aan een fotoboek over het alledaagse leven van gewone mensen in Overijssel in de jaren vijftig en zestig.


Geen gemakkelijke opdracht, want in fotoalbums en dialades ontbreken volgens Leeuwen vaak de kiekjes van alledag. Ze tonen namelijk vooral de 'hoogtepunten' in het gezinsleven: van het vakantieplaatje tot het verjaardagskiekje. De Almeloër, die eerder vier stadsboeken - over Enschede, Hengelo, Almelo en Zwolle - maakte met dia's uit de periode 1950-1970, wil in het provinciale boek thematisch te werk gaan en alle Overijsselse plaatsen, van klein tot groot, aan bod laten komen. Daarbij staan bijvoorbeeld in Ootmarsum de paasgebruiken centraal, voor Oldenzaal het carnaval en voor Almelo, zeer waarschijnlijk, de braderie met Jan en Marie, in de bewust tijd een begrip. Mensen die nog over dia's over het alledaagse leven uit de jaren vijftig en zestig beschikken, kunnen contact opnemen met Leeuwen, tel. 0546 81 39 17 of apleeuwen@home.nl. Het is de bedoeling dat het boek in september 2008 uitkomt.
TCT

Tof!
eazy

Bericht door eazy »

Geeft 8
Afbeelding

Afbeelding

via
ESG

Bericht door ESG »

zoek de verschillen :)

Afbeelding

Afbeelding
Schot

Bericht door Schot »

Ik zie wel een overeenkomst tussen de burgerluchtvaart en de bommenwerper die op de ansichtkaart staat (rechtsonder de tekst Langestraat)
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Oud Enschede in kleur

Bericht door enschedeinansichten »

Dit is echt de moeite waard. Een prachtig stuk werk in de kelder van de modelbouw winkel. :okay:

Open dag Zuiderspoor Pijpenstraat
donderdag 10 december 2009 TCT

Dit gebouw is iedere Enschedeër welbekend: het Jannink, maar dan op schaal nagemaakt. foto Alberto Gomes

ENSCHEDE - In de kelder van speelgoedspeciaalstraat Pijp-Lines aan de Pijpenstraat wordt zaterdag een open dag gehouden. Het publiek kan tussen 10.00 en 16.00 uur de voortgang bewonderen bij de historische modelspoorweg van Albert Platvoet. De oud-eigenaar van het Avia tankstation aan de Zuiderval bouwt het spoorwegemplacement van Enschede Zuid in alle details na.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Plaats reactie