Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Oorlogs Monumenten in Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Vandaag (25-02-09) een artikel in de TCT over opvang van vluchtelingen in en na de 1eWO.
Geschreven door G.L.V.

Hij besluit het stuk met: Aan hun verblijf in Enschede herinnert een beeld dat in 1921 door de
toenmalige burgemeester Ede Bergsma werd onthuld. Het staat in het G. J. van Heekpark.
Dit is natuurlijk volledig onjuist. Ook ligt het park niet aan de Lasondersingel.


Foto: Onthulling in februari 1921 door burgemeester Edo Bergsma van 'een gedenkteken te Enschede voor 75.000 doorgetrokken krijgsgevangenen in de Eerste Wereldoorlog'.
Monument_1921.jpg
Monument_1921.jpg (14.79 KiB) 26330 keer bekeken
Verder wordt er verwezen naar het monument van Termotte in het zelfde park, maar dat is het van Lochemsbleekpark. Aardig in buurt maar ook onjuist.

In het Van Lochemsbleekpark aan de Hengelose straat in het Overijsselse Enschede staat een monumentje, voorstellende; man met kruiwagen, twee vrouwen met baby en kind. De tekst op het monumentje, vervaardigd door de Vlaams-Nederlandse beeldhouwer Albert Termotte, luidt:

1914-1918
Ter herinnering aan de 600 Vlaamsche vluchtelingen die in Enschede, na de val van Antwerpen in october 1914, zijn ondergebracht en waarvan de laasten naar hunne haarsteden terugkeerden in januari 1918.

Aan de achterzijde staat vermeld: Vliegt de blauwvoet, storm op zee. De tekst; vliegt de blauwvoet, storm op zee, komt uit het boek; Kerels van Vlaanderen, van Hendrik Conscience en werd de strijdkreet van een Vlaamse beweging die zich beijverde voor het gebruik van de Nederlandse taal. Nog ieder jaar laat de Belgische ambassadeur in Nederland het Enschedese monumentje controlleren op de staat van onderhoud.
Laatst gewijzigd door enschedeinansichten op za jun 06, 2009 5:04 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Oorlogs Monumenten

Bericht door TA »

Kunnen we dit soort berichten niet in het topic plaatsen voor nieuws wat geen eigen topic verdient. (http://enschede-stad.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=1675). Je bijdragen zijn leuk hoor, daar niet van, maar het wordt 1 grote teringbende op deze manier.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Oorlogs Monumenten

Bericht door enschedeinansichten »

TA schreef:Kunnen we dit soort berichten niet in het topic plaatsen voor nieuws wat geen eigen topic verdient. (http://enschede-stad.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=1675). Je bijdragen zijn leuk hoor, daar niet van, maar het wordt 1 grote teringbende op deze manier.
Ja, op deze manier ( en taal gebruik) wordt het echt een puinhoop.
Ik plaats ook wel berichten op andere plekken maar ik denk dat dit onderwerpen zijn waar nog wel wat aan toe te voegen is.
En daardoor (is de topic) een mooie verzamelplek voor informatie over deze onderwerpen.
Ik zie je positieve bijdragen dan ook graag tegemoet.

Een opmerking van de admin. of mod. zou ik serieus nemen.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Winus »

Qua geschiedenis past dit wel, komt er weer eens wat leven in dit forumdeel.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Errik »

enschedeinansichten schreef:Vandaag (25-02-09) een artikel in de TCT over opvang van vluchtelingen in en na de 2eWO.
Geschreven door G.L.V.
Moet natuurlijk wel WO I zijn!
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Robert »

Winus schreef:Qua geschiedenis past dit wel, komt er weer eens wat leven in dit forumdeel.
Hehe. Ik ben een tijd geleden gestopt met digitaliseren uit tijdgebrek en omdat ik het nut er niet meer van inzag en de komende tijd zal dat tijdgebrek ook wel niet anders worden. Daarnaast: ik heb twee topics in Oude fotos van Enschedese gebouwen gegooid omdat het daar ook concreet over ging.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Winus »

Het was geen verwijt hoor. :)
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Arie »

Refo500 wil honderden Stolpersteine in Enschede
22-02-2011 11:10 | Kerkredactie

ENSCHEDE – In Enschede moeten er ”Stolpersteine”, gedenktekens in het trottoir, komen voor de toenmalige woningen van alle slachtoffers van het nazibewind in de Tweede Wereldoorlog, vindt de Stichting Synagoge Enschede.

Dat heeft prof. dr. H. J. Selderhuis van Refo500 maandag gemeld. De Stichting Synagoge Enschede is partner van het project Refo500, dat de Reformatieherdenking in 2017 voorbereidt. De seculiere stichting organiseert activiteiten in en rond de synagoge in de Twentse stad.

Stolpersteine (letterlijk: struikelstenen) zijn een ontwerp van de Duitse kunstenaar Günter Demnig (1947). Op de steen zijn in een messing plaatje de naam, geboortedatum, deportatiedatum en de plaats en datum van overlijden gestanst. Sinds in 1995 de eerste steen werd gelegd in Keulen, groeit het aantal Stolpersteine stormachtig. Inmiddels zijn er meer dan 22.000 steentjes geplaatst in diverse Europese landen, waarvan verreweg de meeste in Duitsland.

Ook in Nederland liggen er in verschillende plaatsen Stolpersteine, maar nooit meer dan enkele tientallen. In Enschede moeten er nu enkele honderden komen. „Het streven is om voor zo veel mogelijk slachtoffers stenen te leggen”, aldus Esly van Dam van Stichting Synagoge Enschede in het projectplan.

De stenen komen niet alleen te liggen voor de huizen waar Joden woonden. Ook voor politieke gevangenen, verzetsstrijders, homoseksuelen, Jehova’s getuigen en euthanasieslachtoffers moeten er gedenktekens in het trottoir aangebracht worden.

De Stichting Synagoge Enschede heeft van het plan bewust een Refo500-project gemaakt. „De vrijheid die de Joden met de Reformatie hadden gewonnen, werd hun in de Tweede Wereldoorlog afgenomen”, zo omschrijft Van Dam de motivatie van de Enschedese stichting om partner te worden van Refo500. „Door hier een Refo500-project van te maken, wordt de achterban sterk vergroot.”

Er zijn nog veel onderzoek en geld nodig, aldus Van Dam. Ze hoopt dat studenten en vrijwilligers het onderzoek kunnen verrichten om de gegevens van alle Enschedese nazislachtoffers boven tafel te krijgen. Voor het geld om de stenen te betalen (95 euro per stuk), hoopt de stichting op sponsors. In juli wordt bekeken of er voldoende middelen zijn om het project doorgang te laten vinden.
Bron: http://www.refdag.nl/nieuws/refo500_wil ... e_1_535735
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Arie »

Koperen bord oorlogsmonument gestolen

maandag 14 november 2011

BOEKELO - Hij vindt het te gek voor woorden. Een volstrekt gemis aan respect voor degenen die in de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen. Daarom gaat voorzitter Jeroen Verhaak van de Dorpsraad Boekelo deze week bij de wijkagent aangifte doen van diefstal van de koperen herinneringsmaquette die sinds enkele jaren het oorlogsmonument van Boekelo siert.

Dat door vrijwilligers gemetselde kunstwerk staat op een veld aan de Beckumerstraat, naast het postagentschap. Wanneer de diefstal is gebeurd weet Jeroen Verhaak niet. „Waarschijnkijk hebben de daders al een paar weken geleden toegeslagen. Ik kreeg pas onlangs te horen dat ie weg was. Naar de motieven is het gissen maar ik heb sterk het vermoeden dat het om het koper gaat. Overal om je heen hoor je verhalen over dit soort diefstallen. De kans is heel klein dat we het koperen bord terug zullen krijgen. Ik vind desondanks dat ik aangifte moet doen. Dan komt het ook onder de aandacht”, verklaart de verontwaardigde dorpsvoorzitter.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... stolen.ece
Bijlagen
oorlogsmonument_bo_2194263h.jpg
oorlogsmonument_bo_2194263h.jpg (17.84 KiB) 25086 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Arie »

Synagoge Enschede start netwerk voor stolpersteine

18-01-2012

ENSCHEDE – Stichting Synagoge Enschede heeft een landelijk netwerk opgezet om lokale initiatieven voor het plaatsen van zogeheten ”Stolpersteine” of struikelstenen te coördineren. De eerste bijeenkomst was gisteren in de synagoge van Enschede.

Stolpersteine zijn gedenktekens die worden aangebracht in het trottoir voor de huizen van mensen die door de nazi’s verdreven, gedeporteerd, vermoord of tot zelfmoord gedreven zijn. In veel Nederlandse steden werden al steentjes gelegd.

In september 2012 wil de Stichting Synagoge Enschede de eerste Stolpersteine in Enschede gaan leggen. „Als stichting lopen wij de voorbereidingen op dat project tegen allerlei praktische vragen aan”, aldus Esly van Dam van Stichting Synagoge Enschede. „We gaan ervan uit dat andere mensen die zich bezighouden met het leggen van Stolpersteine, tegen dezelfde praktische zaken aanlopen. Nu vindt iedereen het wiel telkens opnieuw uit. Vandaar dat we het initiatief hebben genomen tot een landelijk netwerk om van elkaars ervaringen te leren en te voorkomen dat we allemaal dezelfde fouten maken.”

Dat de behoefte om ervaringen en kennis uit te wisselen niet alleen bestaat bij de Stichting Synagoge Enschede, blijkt uit het grote aantal aanmeldingen voor de eerste bijeenkomst. „Er zijn mensen uit het hele land op afgekomen, van Oude Pekela tot Eindhoven en van Amersfoort tot Borne. We hebben met elkaar gesproken over het historische onderzoek, maar ook over financiële en juridische aspecten van het leggen van Stolpersteine”, aldus Van Dam.

In veel steden worden enkele tientallen struikelstenen gelegd terwijl er veel meer Joden zijn gedeporteerd. Stichting Synagoge Enschede gaat in Enschede echter uit van ongeveer 800 steentjes, voor elk slachtoffer één. Voorzitter van de stichting Frans Bakx: „Niet alleen voor de Joodse slachtoffers, maar ook voor verzetsstrijders, homoseksuelen, en jehova’s getuigen. Elk slachtoffer verdient in onze ogen een monument.” De stichting organiseert allerlei activiteiten in de synagoge van Enschede. Daarnaast organiseert de stichting cursussen, lezingen, symposia en muzikale optredens en ten minste twee keer per jaar een tentoonstelling.
bron: http://www.refdag.nl/achtergrond/geschi ... e_1_616510
Bijlagen
4187267785.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Veteraan »

Cursus voor vrijwilligers Stolpersteine project
Huis aan Huis Enschede - 22 feb 2012

De Synagoge Enschede en de Volksuniversiteit Enschede beginnen op 5 maart met een cursus voor vrijwilligers die betrokken zijn bij het Stolpersteine project van de Stichting Synagoge Enschede. Deze stichting hoopt in september te beginnen met het leggen van ongeveer 850 van deze stenen. Stolpersteine zijn kleine monumenten die op de stoep worden aangebracht, voor de huizen van waaruit mensen in de Tweede Wereldoorlog zijn afgevoerd. “De Stichting Synagoge Enschede wil bovendien over zoveel mogelijk slachtoffers zoveel mogelijk informatie verzamelen. Het streven is om een persoonlijk verhaal te schetsen van al deze mensen”, aldus Esly van Dam van de Stichting Synagoge Enschede. “Het verzamelen van informatie wordt gedaan door vrijwilligers. Zij gaan in de archieven op zoek naar gegevens. Waar mogelijk zullen nabestaanden worden geïnterviewd. We roepen mensen die nog herinneringen hebben aan slachtoffers dan ook op om hun verhaal met ons te delen en contact met ons op te nemen.” Om vrijwilligers in dit werk te trainen, wordt een cursus aangeboden. “De cursus bestaat uit vijf bijeenkomsten op de dinsdagavonden. Het wordt een hele praktische cursus, waarin mensen leren waar je kan zoeken en hoe je dingen het snelst vindt. Ook interviewtechnieken komen aan bod. We willen onze vrijwilligers graag goed voorbereid aan het werk laten gaan. Alle gevonden informatie wordt samengebracht in het documentatiecentrum in de synagoge.” Aanmelden en meer informatie: Stichting Synagoge Enschede, Esly van Dam, tel. 4324507 of e.van.dam@synagoge-enschede.nl.
Bijlagen
Stolpersteine.jpg
Stolpersteine.jpg (54.78 KiB) 24699 keer bekeken
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Ik ben er niet zo'n voorstander van. Ten eerste is het te lang geleden en er zijn nog maar weinig mensen die echt mensen persoonlijk hebben gekend die in de oorlog zijn omgekomen, het zal hoofdzakelijk van horen zeggen zijn. Ten tweede zul je altijd mensen vergeten want hoever wil je gaan. Ten derde zullen er mensen zijn die een stolpersteine niet waard zijn geweest.
Ten vierde moet we niet de mensen die na de oorlog gestorven zijn met een trauma als slachtoffer zien ?
In de plaatsen waar stolpersteine geplaatst zijn is nog nooit voor iedereen die overleden is door de oorlog een stolpersteine gelegd.
Meestal gaat men dus selectief te werk.
Ook kan ik mij voorstellen dat vele overledenen met dit Duitse initiatief niets te maken willen hebben.
Kijk alleen maar eens naar de trammelant bij de uitnodiging van de kleinzoon van Ros van Tonningen.
Doden kunnen niet praten.

Ik denk dat ons monument in het Volkspark een prachten teken van herdenking van alle slachtoffers is en daar hoeven voor mij geen namen bij.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Ik had hier nog wel een reaktie op verwacht. :oops:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Veteraan »

enschedeinansichten schreef:Ik had hier nog wel een reaktie op verwacht. :oops:
Natuurlijk mag iedereen een eigen mening hebben en die ook geven. Jij wilt (verwachtte) een reactie. Ik wil een poging doen, zonder iemand te willen kwetsen, want dat lijkt met dit onderwerp vaak te gebeuren.
1. Dat het te lang geleden is, wil niet zeggen dat de mensen vergeten zijn, veel informatie is opgeschreven
2. Om te voorkomen dat er mensen vergeten worden is het juist zo belangrijk dat veel mensen en instanties, stichtingen, documentatiecentrum van de synagoge e.d. samen werken, voorbereiden etc.
3. Gelukkig hebben wij niets over het “Laatste Oordeel” te zeggen. Er zijn in het verleden mensen onterecht opgehangen, op de brandstapel gezet, onthoofd en ga maar door. En andersom zijn er mensen die niet in het verzet hebben gezeten toch als held gevierd terwijl ze met de vijand hebben geheuld.
4. Slachtoffers zijn er inderdaad ook na de oorlog te betreuren. En evenals het graf van de onbekende soldaat, moet er ook rekening gehouden worden met onbekende slachtoffers, vermisten.
Dat het een Duits initiatief is – misschien als een schuldbekentenis is heel wat anders dan een persoon uit het nageslacht van de antisemitische Rost van Tonningen naar voren te halen, want ik begrijp niet waar dat goed voor is.
Zolang er mensen zijn die de herdenking laten bestaan, is er behoefte aan. Dat geldt voor alle herdenkingen, niet alleen voor 4 mei en 15 augustus. Volgens mij moeten we er aanwezig blijven zolang we kunnen. Er spreekt respect uit voor de gevallenen en voor de moed die mensen hebben opgebracht, maar ook tonen we meeleven voor al de angst die geleden werd. Het mag niet vergeten worden, want het mag niet herhaald worden.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Arie »

Ik ben het met je eens dat het oorlogsmonument in het Volkspark een prachtig teken van herdenking is en dat moet ook zo blijven .Maar ik vind het daarnaast ook een goed inititiatief voor het plaatsen van de zgn. stolpersteine.
Bijlagen
verzetsmonument Volkspark.jpg
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Ok, dat is wat er toen bevochten is, ieder kan hier in Nederland gewoon zijn mening geven maar je hoeft daarbij anderen niet kwetsen.

Ik vond het zelf nogal een gedurfde stelling van mij en was benieuwd naar de mening van anderen.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Veteraan »

Soms wil je weten wie iets zegt. De achtergrond van iemand, zijn/haar opvoeding, milieu, ervaringen hebben hem/haar gemaakt. Dus als iemand een mening geeft komt die van een voedingsbodem waar een ander (hier) geen weet van heeft.
Dan heeft het er niets mee te maken of je de mening van die ander in de grond wil trappen of dat je heftig instemt.
Als je een discussie aan wilt gaan, lijkt dit forum daar, wat mij betreft, niet geschikt voor.
Sowieso ben ik niet voor een discussie op "papier" althans het uitwisselen van meningen waar ook emotionele kanten aan zitten. Dan hoor ik liever de toon van de ander en zie de oogopslag.

Ik heb niet gezegd dat ik jouw mening kwetsend vond - zeker niet.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Ja je hebt gelijk, mijn ervaringen hebben mij tot deze mening gebracht.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Veteraan »

In Haaksbergen gezien:
Stolpersteine van de Familie Frankenhuis en Falkenstein
Bijlagen
Stolpersteine Haaksbergen.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oorlogs Monumenten in Enschede

Bericht door Arie »

Monument Belgische vluchtelingen 1914 - 1918 in van Lochemspark
Bijlagen
Monument Belgische vluchtelingen 1914 - 1918 in van Lochemspark.jpg
Monument Belgische vluchtelingen 1914 - 1918 in van Lochemspark2.jpg
Monument Belgische vluchtelingen 1914 - 1918 in van Lochemspark3.jpg
Monument Belgische vluchtelingen 1914 - 1918 in van Lochemspark4.jpg
Plaats reactie