Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Scholen in Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Veteraan »

Ik heb niks te vertellen. Jij schrijft dat het vroeger een kleuterschool was. Tja, dan gaat mijn fantasie op de loop. Ik zie die mini-kapstokjes met kabouters en klompjes...kleine wc-tjes etc. Lijkt me leuk voor Havo-klantjes. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21483
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

Arie schreef: wo nov 01, 2017 4:40 pm
Veteraan schreef: wo nov 01, 2017 4:37 pm
Arie schreef: wo nov 01, 2017 4:35 pm Dotterbloemstraat 75 Openbare Scholengemeenschap Het Stedelijk Lyceum Havo Mavo Vbo Lwoo. Vroeger was op dit adres kleuterschool De Dotterbloem.
Het niveau is hopelijk wel aangepast?
Evenals de wc-tjes? :lol:
Vertel. Ik ben benieuwd. :)
Je bedoelt toch niet dat er in de naastgelegen vijver de Roberskom werd geplast? :D
Bijlagen
Weth. Haantjesstraat vijver Roberskom.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21483
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

Sorry Veteraan. Ik was te vroeg met mijn reactie. Ik heb eigenlijk nog nooit op een kleuterschool gezeten, want dat was in mijn tijd zo kort na de oorlog niet mogelijk. Natuurlijk heb ik later wel kleuterscholen gezien toen mijn zoon er op zat.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Veteraan »

Ik ging naar de kleuterschool in het bijgebouw van de Maranathakerk. Ingang vanaf de Poolmansweg langs het pad met de hoge populieren. Het geluid in de bladeren vond ik mooi. Juffrouw De Vuist (ze gebruikte haar vuisten echt niet hoor, de schat). Meer herinneringen heb ik eigenlijk niet aan de kleuterschool. Er waren zeker geen mini-toiletten.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1294
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Vincent1971 »

Arie schreef: wo nov 01, 2017 4:40 pm
Veteraan schreef: wo nov 01, 2017 4:37 pm
Arie schreef: wo nov 01, 2017 4:35 pm Dotterbloemstraat 75 Openbare Scholengemeenschap Het Stedelijk Lyceum Havo Mavo Vbo Lwoo. Vroeger was op dit adres kleuterschool De Dotterbloem.
Het niveau is hopelijk wel aangepast?
Evenals de wc-tjes? :lol:
Vertel. Ik ben benieuwd. :)
De Dotterbloem was een lagere cq basisschool en ook kleuterschool :rock:
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21483
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

Veteraan schreef: wo nov 01, 2017 5:28 pm Ik ging naar de kleuterschool in het bijgebouw van de Maranathakerk. Ingang vanaf de Poolmansweg langs het pad met de hoge populieren. Het geluid in de bladeren vond ik mooi. Juffrouw De Vuist (ze gebruikte haar vuisten echt niet hoor, de schat). Meer herinneringen heb ik eigenlijk niet aan de kleuterschool. Er waren zeker geen mini-toiletten.
Iets verder aan de Poolmansweg staat er nog een schoolgebouw waar ik in het schooljaar 1957/1957 naar de v.g.l.o. ben geweest. Het was eigenlijk een dependance van de v.g.l.o. school aan de Emmastraat hoek Kortenaerstraat. Ook was er een dependance hiervan in de Volksparkschool aan de Borstelweg.
Nu zit er in dat voormalig schoolgebouw aan de Poolmansweg een islamitisch gebedshuis van de Turkse vereniging Davet.
Bijlagen
Poolmansweg school 1920.jpg
Poolmansweg school 1930.jpg
Poolmansweg school 1986.jpg
Poolmansweg school 2013 (2).JPG
Poolmansweg vroeger poolmansschool 2013 nu een islamitisch gebedshuis van de Turkse vereniging Davet.JPG
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Veteraan »

Rechts van de school liep de Veilingstraat. Vroeger stonden daar nog wat lage gebouwtjes met plat dak. Ik heb het nooit in bedrijf gezien. Daarnaast lag de boel braak - jarenlang. Er zou een schuilkelder zijn, wij zagen wel een gat met omlijsting in de grond tussen de grillige paadjes waar je tegenwoordig met een mountainbike overheen zou crossen. Toen werden gewone fietsen dubbel zo snel naar de Filistijnen geholpen.
Mijn oudste broer heeft op de Veilingstraat "rijles" gekregen van onze jongste oom in zo'n autootje waarbij de voorkant als deur functioneert. Naam van dat ding ben ik kwijt.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21483
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

Veteraan schreef: wo nov 01, 2017 6:39 pm Rechts van de school liep de Veilingstraat. Vroeger stonden daar nog wat lage gebouwtjes met plat dak. Ik heb het nooit in bedrijf gezien. Daarnaast lag de boel braak - jarenlang. Er zou een schuilkelder zijn, wij zagen wel een gat met omlijsting in de grond tussen de grillige paadjes waar je tegenwoordig met een mountainbike overheen zou crossen. Toen werden gewone fietsen dubbel zo snel naar de Filistijnen geholpen.
Mijn oudste broer heeft op de Veilingstraat "rijles" gekregen van onze jongste oom in zo'n autootje waarbij de voorkant als deur functioneert. Naam van dat ding ben ik kwijt.
Daar kan ik mij ook nog wel iets van herinneren. Volgens mij waren daar restanten van een timmerfabriek die daar ooit heeft gezeten. Onderstaande foto van dat fabriek is echter van 1920. Daarnaast was er ook nog een gebouw waarin een vrachtauto stond van verhuisbedrijf Mantel. Vroeger was dit de gaarkeuken.
Bijlagen
Poolmansweg timmerfabriek bij het slachthuis 1920.jpg
Poolmansweg gaarkeuken.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Veteraan »

De Veilingstraat was niet zo "netjes" geen stoepranden of zo. Vergeleken bij het gebouwtje met kapotte ruiten en roestige metalen kozijntjes zijn deze gaarkeukens hypermodern .
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21483
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

Veteraan schreef: wo nov 01, 2017 7:05 pm De Veilingstraat was niet zo "netjes" geen stoepranden of zo. Vergeleken bij het gebouwtje met kapotte ruiten en roestige metalen kozijntjes zijn deze gaarkeukens hypermodern .
Deze gaarkeuken (nog in aanbouw) stond aan de Poolmansweg. Een zelfde type gaarkeuken was ook gebouw aan de Oliemolensingel 22.
Bijlagen
Oliemolensingel 22 Gaarkeuken.jpg
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4199
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Scholen in Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Was het deze ?
BMW_Isetta_front.jpg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21483
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

zie ook het artikel "Onze gaarkeukens 1941-1946 / Voedselvoorziening in oorlogstijd in Enschede" in n Sliepsteen nr. 60 jaar 1999 op: http://cultuurtijdschriften.nl/download ... cid=514055
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4199
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Scholen in Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Arie ik denk dat de twee gaarkeukens door elkaar worden gehaald op de foto's.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21483
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef: wo nov 01, 2017 7:44 pm Arie ik denk dat de twee gaarkeukens door elkaar worden gehaald op de foto's.
Nee het zijn wel verschillende foto''s. Dit is ook al eens vermeld op het facebook. De beide gaarkeuken worden ook vermeld in het artikel van de Sliepsteen. Ze zijn dus gebouwd met dezelfde bouwtekening. Kijk maar eens naar de stoep voor beide foto's.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4199
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Scholen in Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Je hebt gelijk en dan krijg je het ook. :)
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21483
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

zie ook nog het krantenbericht uit de Tubantia van 6-5-1941 waaruit blijkt dat 2 indentieke faarkeukens zijn gebouwd aan de Poolmansweg en Oliemolensingel
Bijlagen
Oliemolensingel gaarkeuken krantenbericht Tubantia 6-5-1941.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21483
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

hierbij nog het onderste deel van het krantenbericht Tubantia van 6-5-1941.
Bijlagen
Oliemolensingel gaarkeuken krantenbericht Tubantia 6-5-1941.jpg
Oliemolensingel gaarkeuken krantenbericht Tubantia 6-5-1941.jpg (151.12 KiB) 6675 keer bekeken
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Veteraan »

enschedeinansichten schreef: wo nov 01, 2017 7:33 pm Was het deze ?

BMW_Isetta_front.jpg
Ja, zo'n ding was het! :okay:
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21483
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

Ik plaats hierbij maar weer eens foto's van schoolgebouwen en dit keer weer een kleuterschool. Het is de kleuterschool De Bijenkorf aan de Jacob van Ruysdaelstraat Nr. 31, een foto van 1986. In dit gebouw kwam later de Openbare bibliotheek voor de wijk Stadsveld en omgeving. Later is dit gebouw gesloopt en kwam er tijdelijk een moestuin voor in de plaats. Inmiddels staan op deze plek nieuwbouwwoningen. Zie hiervoor topic Stadsveld: Project Fabritius op: https://www.enschede-stad.nl/viewtopic. ... us#p166296
Bijlagen
jacob van ruysdaelstraat Nr. 31, kleuterschool De Bijenkorf 1986.jpg
Jacob van Ruysdaelstraat vroeger plek kleuterschool nu moesstuin.JPG
Jacob van Ruysdaelstraat vroeger plek kleuterschool (2).JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21483
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

Enschedese peuters en kleuters breiden woordenschat uit met 'Pim'

Gepubliceerd op: 02/11/2017

Enschedese peuters en kleuters breiden woordenschat uit met 'Pim'
Peuters en kleuters uit Enschede gaan de komende tijd hun woordenschat uitbreiden met het project 'Praten met Pim'. Jonge kinderen met een kleine woordenschat van de Nederlandse taal gaan hierin aan de slag met woordkaarten, praatplaten en liedjes.

Enschede kent een groot aantal anderstalige gezinnen. De kinderen uit deze gezinnen zijn gebaat bij een duidelijk en structureel taalaanbod, zoals in het project 'Praten met Pim'. Vrijdag reikt wethouder Eelco Eerenberg de eerste lesdoos uit aan RK Basisschool de Troubadour in Enschede.

Lesdoos
De lesdoos wordt uitgedeeld aan bijna alle peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en onderbouwgroepen op basisscholen in Enschede. De Gemeente Enschede ontwikkelde de innovatieve woordenschatlijn 'Praten met Puim - Spelen met woorden' in samenwerking met de directeuren en bestuurders van de Enschedese kinderopvangorganisaties en scholenkoepels.

In de lesdoos, die op de werkvloer zijn ontwikkeld, staan Pim en zijn familie centraal. Onder andere in de thema's dit ben ik, familie en buitenspelen volgen de peuters en kleuters de avonturen van Pim en leren hiermee nieuwe woorden.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/enschedese-p ... tem?997423
Bijlagen
Sonatestraat 44a Glanerbrug R.K. Basisschool De Troubadour.jpg
Plaats reactie