Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Scholen in Enschede

Over de rijke historie van de stad.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door bartg »

hans schreef:waar stond die school ?
Het officieele adres was Molenstraat 91. Maar de school stond aan de Nieuwe Schoolweg
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door bartg »

hans schreef:waar stond die school ?
De school is officieel gebouwd aan Molenstraat 91. Maar de school stond aan de Nieuwe Schoolweg
Later is het adres gewijzigd in Nieuwe Schoolweg 2
Bijlagen
nieuwe schoolweg1.jpg
nieuwe schoolweg1.jpg (102.23 KiB) 16105 keer bekeken
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
hans
Member
Member
Berichten: 2738
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Scholen in Enschede

Bericht door hans »

nu valt het op zijn plek , het kwam me al zo bekend voor.
bedankt !
Ostar
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr aug 21, 2009 9:23 am
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Ostar »

Rene schreef:Ook zag ik nog een hyves versie van je oude school. Wellicht dat je oude schoolgenoten je wat verder kunnen helpen?/
Bedankt voor je speurwerk Rene, maar dit is niet mijn school! Ik ben alleen geïnteresseerd omdat deze school aan de overkant van de straat stond ten opzichte van mijn woning. Ik heb gehoord dat in de "slechte tijd" van Deppenbroek er werd gedealed op het schoolplein en dat soort dingen.

Mijn basisschool staat (stond) in Drachten.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

St Paulusschool
Bijlagen
St. Paulusschool.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

Jan Vermeer ulo school
Bijlagen
Jan Vermeerstraat Uloschool.jpg
frank n

Re: Scholen in Enschede

Bericht door frank n »

Een van de scholen waar ik op heb gezeten was het roc ,voormalig textielvakschool.
Bijlagen
foto,s van oud enschede 826.jpg
frank n

Re: Scholen in Enschede

Bericht door frank n »

Dit was ook zo,n prachtig schoolgebouw.
Bijlagen
oud enschede.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

Eerste bijbelschool in Oost-Nederland in Glanerbrug
Datum: 19 Februari 2013

Aan de Kerkstraat 18 in Glanerbrug komt binnenkort een Bijbelschool. Volgens de initiatiefnemers zijn ze de eerste in Oost-Nederland met een officiële school die zich uitsluitend op bijbelonderwijs richt. De bijbelschool heeft als basis een opleiding die in 1994 door bijbelonderwijzer Andrew Wommack is ontwikkeld. Zijn televisieprogramma The Gospel Truth wordt dagelijks over de gehele wereld uitgezonden. Op de bijbelschool wordt een tweejarige deeltijdopleiding gegeven. Bij afronding ontvangen de deelnemers een certificaat. De lessen zijn iedere maandagavond in het Parochiehuis in Glanerbrug.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/nl/nieuws.ph ... emID=12408
hans
Member
Member
Berichten: 2738
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Scholen in Enschede

Bericht door hans »

mooi , inholland stopt met de imam opleiding , dan kunnen m/n-ede(r)landers op zoek naar "hoger" onderwijs binnenkort in glanerbrug terecht...
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

Internationale school in Enschede moet Twentse economie versterken

dinsdag 10 september 2013

In Enschede is in relatieve stilte een internationale school gestart. De school moet kunnen concurreren met de Internationale School Eerde in Ommen.

De Internationale School Twente biedt Engelstalig primair en voortgezet onderwijs en is een samenwerking van de Prinseschool en het Stedelijk Lyceum. De school is bedoeld voor kinderen van zogenoemde expats: buitenlandse hoogopgeleide medewerkers die tijdelijk in Twente werken bij internationals als Apollo Vredestein en Grolsch. Apollo Vredestein is één van de bedrijven die het plan voor een internationale school steunt; de Braziliaanse directeur gaf eerder te kennen in Twente een internationale school erg te missen.

'Zo snel mogelijk op niveau'

De Prinseschool en Het Stedelijk Lyceum hadden al internationale klassen en zijn in dat gat gesprongen. De Internationale School Twente zit nu nog op de locatie Zuid van Het Stedelijk Lyceum, maar loopt daar tegen huisvestingsproblemen aan en overweegt een zelfstandige locatie.

De scholen hebben de gemeente om 800.000 euro gevraagd voor een Engelstalige projectleider en om het onderwijs zo snel mogelijk op hoog niveau te krijgen.

Internationale bedrijven behouden en aantrekken
Burgemeester Den Oudsten van Enschede is een warm voorstander van de school. Volgens Den Oudsten is de Internationale School Twente van belang voor de hele regio, omdat Twente daarmee aantrekkelijker wordt voor internationale bedrijven en de Twentse economie daarbij gebaat is. Het college van burgemeester en wethouders vraagt daarom de Regio Twente om een deel van die acht ton voor haar rekening te nemen.

Particulier versus openbaar

De Internationale School Eerde in Ommen is een concurrent van de nieuwe school in Enschede. Maar de school in Ommen is minder aantrekkelijk omdat die ver van Enschede is en een particuliere school is en daarmee prijzig. De Internationale School Twente is een openbare school onder verantwoordelijkheid van de openbare Prinseschool en Het Stedelijk Lyceum.

Expats kiezen volgens Den Oudsten voor kwalitatief goed onderwijs, het criterium particuliere of openbare school weegt niet mee. Het is onduidelijk hoeveel kinderen er nu al les krijgen op de Internationale School Twente en hoeveel leerlingen de school nodig heeft om rendabel te zijn.
bron: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.as ... 0724&cat=1
Bijlagen
Het Stedelijk Lyceum locatie Zuid.jpg
Het Stedelijk Lyceum locatie Zuid.jpg (19.75 KiB) 15337 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Peter.h »

Mijn oude basisschool "de Mariaschool" aan de Mekkelholtsweg.
Afbeelding

Afbeelding
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Pitr de Nerd »

chrhbs1.jpg
Mijn middelbare school, de Christelijke HBS aan de Jochemsweg. Foto is van feb 1965, oude noodschool op de voorgrond, nieuwbouw (het huidige Bonhoeffer aan de Bruggertstraat) op de achtergrond.

Pitr
Laatst gewijzigd door Pitr de Nerd op zo jan 26, 2014 11:50 am, 1 keer totaal gewijzigd.
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Pitr de Nerd »

Wel. nu ik de post terugzie merk ik dat het niet helemaal klopt. Dit was mijn eerste poging om een foto te plaatsen, dat is gelukt, nu nog werken aan de nauwkeurigheid :D Sorry voor de hele lap wit :(

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Pitr de Nerd »

bc2.jpg
bc2.jpg (29.94 KiB) 14897 keer bekeken
Dit is het Ichthus College, net voor of net na de fusie tot Bonhoeffer. Foto is van 2002 volgens mij, want de huidige begroeiing staat er nog niet. Ik heb nog net één jaar in dat gebouw gezeten, was het eerste examenjaar daarin.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

De Mariaschool aan de Mekkelholtsweg 1n 1927 en 1928
Bijlagen
Mekkelholtsweg Mariaschool 1927.jpg
Mekkelholtsweg Mariaschool 1928.jpg
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Peter.h »

Zo te zien,is er na die tijd een stuk bij aangebouwd,iemand enig idee wanneer?
En de school is ook ooit een keer bijna afgebrand,wanneer?????
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

Peter.h schreef:Zo te zien,is er na die tijd een stuk bij aangebouwd,iemand enig idee wanneer?
En de school is ook ooit een keer bijna afgebrand,wanneer?????
Dat was op 2 juni 1932 volgens De Tijd : godsdienstig-staatkundig dagblad. zie: http://kranten.delpher.nl/nl/view/index ... perpage=10
Bijlagen
brand Mariaschool Mekkelholtsweg 2-6-1932.jpg
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Pitr de Nerd »

Een stuk hierboven heb ik een foto geplaatst van het Ichthus college met het voorbehoud of het nog het Ichthus was dan wel Bonhoeffer. Wel: het laatste. Want de tekst Ichthus College is van de gevel. Hieronder het Ichtus in 1985:
Ichthus College 1984
Ichthus College 1984
Edit: zucht. zullen we er maar 1985 van maken in dat foto onderschrift? Mijn herinneringsvermogen is ook niet meer wat het geweest is. Grrrrr...

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

Bonhoeffer en Greijdanus gaan samenwerken

Gepubliceerd op: 03/02/2014

Het Bonhoeffer College en de school Greijdanus in Enschede gaan samenwerken. Dat hebben beide scholen maandag bekendgemaakt. Sinds vorig jaar zijn Greijdanus en Bonhoeffer met elkaar in gesprek om vorm te geven aan de samenwerking. Binnenkort wordt de intentieverklaring officieel ondertekend. Door de samenwerking kunnen leerlingen gemakkelijk overstappen en de leerweg van de ene school vervolgen bij de andere school. Greijdanus geeft onderwijs vanuit de gereformeerde basis. Bij Bonhoeffer is het onderwijs gebaseerd op verschillende geloofsovertuigingen.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/boswinkel-en ... item?19668
Plaats reactie