Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Scholen in Enschede

Over de rijke historie van de stad.
hans
Member
Member
Berichten: 2738
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Scholen in Enschede

Bericht door hans »

Bij Bonhoeffer is het onderwijs gebaseerd op verschillende geloofsovertuigingen.

wat verstaat men daaronder ? , ik dacht dat het meer de protestantse richting was die daar wordt aangehangen....
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21507
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

Iemand een idee waar ongeveer aan de Deurningerstraat deze Lonneker Landbouw- en Huishoudschool heeft gestaan?
bron foto: gemeentearchief Fotonummer 049611
Bijlagen
Deurningerstraat Lonneker Landbouw- en Huishoudschool.jpg
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Hendrik »

Die school stond op de hoek Deurningerstraat Dr Benthemstraat.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Pitr de Nerd »

hans schreef:Bij Bonhoeffer is het onderwijs gebaseerd op verschillende geloofsovertuigingen.

wat verstaat men daaronder ? , ik dacht dat het meer de protestantse richting was die daar wordt aangehangen....
Hans, Bonhoeffer is het samengaan van de confessionele middelbare scholen in Enschede en omgeving. het Ichthus was Protestants-christelijk, maar het Jacobus Rooms Katholiek. die twee zitten nu onder één bestuur.

Oftewel: verschillende geloofsovertuigingen. Waarom niet? het CDA is uiteindelijk ook de samensmelting van KVP, AR en CHU. De scholen op reformatorische grondslag deden tot nu toe niet mee. Die bleven recht in de leer, de lagere scholen bijvoorbeeld vallen onder de VGPO, terwijl de protestantse scholen onder het VCO vallen. Niet erg, maar je hebt wel dubbele kosten.

Dat, en natuurlijk ook de veranderende maatschappij, zal de doorslag gegeven hebben voor de samenwerking. want wat is er Rooms aan Engels? Of prot-Chr aan wereldorientatie? of reformatorisch aan rekenen? OKOK, die laatste is natuurlijk waar, aftrekken is verboden en vermenigviuldigen gaat sneller /sarc. Nee, is niet serieus bedoeld die laatste zin.

Dus? zo zit dat.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21507
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

Hendrik schreef:Die school stond op de hoek Deurningerstraat Dr Benthemstraat.
Bedankt Hendrik. :okay: Deze school dus naast het Arkepand.
Bijlagen
Deurningerstraat hoek Dr. Benthemstraat 1982.jpg
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Neckar »

Op het laatst zat er een dovenschool in. Jammer van dat mooie gebouw het streelde mijn herinneringen Dr. Benthemstraat mijn roots.
Neckar.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Hendrik »

Pitr de Nerd schreef:
hans schreef:Bij Bonhoeffer is het onderwijs gebaseerd op verschillende geloofsovertuigingen.

wat verstaat men daaronder ? , ik dacht dat het meer de protestantse richting was die daar wordt aangehangen....
Hans, Bonhoeffer is het samengaan van de confessionele middelbare scholen in Enschede en omgeving. het Ichthus was Protestants-christelijk, maar het Jacobus Rooms Katholiek. die twee zitten nu onder één bestuur.

Oftewel: verschillende geloofsovertuigingen. Waarom niet? het CDA is uiteindelijk ook de samensmelting van KVP, AR en CHU. De scholen op reformatorische grondslag deden tot nu toe niet mee. Die bleven recht in de leer, de lagere scholen bijvoorbeeld vallen onder de VGPO, terwijl de protestantse scholen onder het VCO vallen. Niet erg, maar je hebt wel dubbele kosten.

Dat, en natuurlijk ook de veranderende maatschappij, zal de doorslag gegeven hebben voor de samenwerking. want wat is er Rooms aan Engels? Of prot-Chr aan wereldorientatie? of reformatorisch aan rekenen? OKOK, die laatste is natuurlijk waar, aftrekken is verboden en vermenigviuldigen gaat sneller /sarc. Nee, is niet serieus bedoeld die laatste zin.

Dus? zo zit dat.

Pitr
De Reformatorische scholen zijn toch anderen dan waar het Greydanus college onder valt. De reformatorischen zitten in de Biblebelt. Dichtsbijzijnd in Rijssen. Je weet wel rokken en hoedjes. Ieder zijn meug maar de (vrijgemaakt) gereformeerden waar het Greydanus onder valt is toch iets anders. De schoolverenigin(gen) waar de Enschedese tak onder valt bestaan overigens al sinds 1886. Mijn grootouders gingen eind 19e eeuw al naar de 1e school met den Bijbel aan de schoolstraat in Enschede. De gereformeerden namen hun verantwoordelijkheid voor onderwijs al voor er sprake was van leerplicht. Nog voor de VCO de latere CVO hetzelfde deden.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Pitr de Nerd »

Hendrik schreef: De Reformatorische scholen zijn toch anderen dan waar het Greydanus college onder valt. De reformatorischen zitten in de Biblebelt. Dichtsbijzijnd in Rijssen. Je weet wel rokken en hoedjes. Ieder zijn meug maar de (vrijgemaakt) gereformeerden waar het Greydanus onder valt is toch iets anders. De schoolverenigin(gen) waar de Enschedese tak onder valt bestaan overigens al sinds 1886. Mijn grootouders gingen eind 19e eeuw al naar de 1e school met den Bijbel aan de schoolstraat in Enschede. De gereformeerden namen hun verantwoordelijkheid voor onderwijs al voor er sprake was van leerplicht. Nog voor de VCO de latere CVO hetzelfde deden.
Ze zeggen wel eens: schoenmaker, blijf bij je leest. Hendrik, je hebt alweer gelijk. mijn vingers waren weer eens vlugger dan mijn verstand. maar de strekking van mijn verhaal blijft overeind: Bonhoeffer is een soort CDA onder de scholen, niet alleen protestans-christelijk.

Ik heb me altijd afgevraagd waarom ze het Bonhoeffer genoemd hebben. Waren er geen Nederlandse verzetshelden meer te vinden? Zoals ik op een ander forum al eens poneerde:
Waren Dominee Slomp (Frits de zwerver), Heleen Kuipers (Tante Riek) of Walraven van Hall (de Olieman) niet goed genoeg voor die mensen? De buitengewoon bijzondere Bonhoeffer bekte blijkbaar beter?
Ach. Ik ben niet meer leerplichtig, ik heb er geen last meer van.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Hendrik »

Zelfs in Enschede zijn wel verzetsmensen van protestantse/Gereformeerde signatuur te vinden die naamgever voor de scholengemeeschap hadden kunnen zijn. Wat denk je van Dolle Dries Nijenhuis of Johannes ter Horst. De laatste heeft het met zijn leven moeten bekopen. Maar waarom Bonhoeffer? Hij was in Duitsland wel iemand die van het begin af zich verzette tegen de Nazi's. Hij durfde het te zeggen en schrijven ook. Zeer principieel gefundeerd. Als je dingen van hem terugleest denk je: nou die durfde. Natuurlijk waren er meer mensen in Nazi Duitsland die tegen Hitler waren. Maar die hielden meestal hun mond.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4808
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Veteraan »

Mijn oude school op een dia. De Prins Willem School tussen de Johannes ter Horststraat en de Jan Harm Boschstraat aan het Veldkampplantsoen.
Bijlagen
Prins Willemschool op het Veldkampplantsoen wordt afgebroken (5).jpg
Prins Willemschool op het Veldkampplantsoen wordt afgebroken (5).jpg (258.19 KiB) 17060 keer bekeken
Prins Willemschool op het Veldkampplantsoen wordt afgebroken (3).jpg
Prins Willemschool op het Veldkampplantsoen wordt afgebroken (3).jpg (239.38 KiB) 17060 keer bekeken
Prins Willemschool op het Veldkampplantsoen wordt afgebroken (8).jpg
Prins Willemschool op het Veldkampplantsoen wordt afgebroken (8).jpg (357.01 KiB) 17060 keer bekeken
hans
Member
Member
Berichten: 2738
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Scholen in Enschede

Bericht door hans »

en met het gebouw gaat gevoelsmatig een stuk van je jeugd naar de stort...
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4808
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Veteraan »

hans schreef:en met het gebouw gaat gevoelsmatig een stuk van je jeugd naar de stort...
Precies, Hans, dat voelde ik toen ook heel duidelijk.
Ondanks de vreselijke herinneringen aan de schooltandarts die in het meesterskamertje domicilie koos...
De tegeltjes rond het fonteintje in de gang, de haken waar we onze jassen aan hingen, de tegels op het schoolplein met "2 voeten op 1 tegel!" en doodse stilte alvorens 2 aan 2 naar binnen de LOPEN, niet rennen!
Ja, ondanks dat was het bovenal een fijne tijd. Je kende nog geen ellende en geen namen van enge ziektes - die werden toen ook voor kinderoortjes weggehouden. Je werd voorgelezen ondanks dat je zelf al kon lezen. Ah, dat was zo gezellig.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21507
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

Architectenbureau koopt oude school Bonairestraat

Gepubliceerd op: 04/06/2014

De gemeente Enschede verkoopt de voormalige West-Indië school aan de Bonairestraat aan architectenbureau BLM. De nieuwe eigenaar combineert in het schoolgebouw wonen en werken.

De oude school is één van de gemeentepanden die verkocht worden. De verkoop is onderdeel van een bezuinigingsoperatie. Enschede wil met de verkoop van panden de verkoopopbrengsten met 2,14 miljoen euro aanvullen. De winst uit de verkoop van de West-Indië school wordt als reserve voor onderhuisvesting gebruikt.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/architectenb ... item?67371
Bijlagen
Bonairestraat vm West-Indieschool.jpg
Bonairestraat vm West-Indieschool.jpg (37.36 KiB) 16627 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21507
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

Plein West Indie Bonairestraat
Bijlagen
Plein West Indie Bonairestraat 1931.jpg
Plein West Indie lagere school toen.jpg
Plein West Indie lagere school nu.jpg
Plein West Indie.jpg
Plein West Indie School.jpg
Gebruikersavatar
Bjorn Keizers
Member
Member
Berichten: 49
Lid geworden op: zo mei 25, 2014 6:20 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Bjorn Keizers »

Leuke topic. Ik denk dat ik er zelf ook nog wel twee op de foto kan zetten.

Eind jaren '90 zat ik de laatste twee jaar op OBS Robers Kom. Groep 7 op de tijdelijke locatie bij winkelcentrum Stokhorst (Ja, we hadden een mooi uitzicht… ) en groep 8 op de hoofdlocatie aan de Dotterbloemstraat.

Nou zat ik dus even te Googlen, maar de hoofdlocatie is dus inmiddels al weer sinds 2009 gesloten las ik. Toen nog met 55 leerlingen, die overgingen naar de Lar Es.

Aangezien ik daar nog steeds relatief dicht bij woon… toch maar eens langs met de camera.

Ook bracht ik de eerste twee jaar op het Stedelijk Lyceum Kottenpark locatie Hofstedeweg. Google zegt dat dit nog steeds een actieve locatie is, maar wel als "Innova, eigentijds onderwijs". Jemig, wat zweverig klinkt dat weer. Maar goed, daar dus maar eens langs.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21507
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

Bjorn Keizers schreef:Leuke topic. Ik denk dat ik er zelf ook nog wel twee op de foto kan zetten.

Eind jaren '90 zat ik de laatste twee jaar op OBS Robers Kom. Groep 7 op de tijdelijke locatie bij winkelcentrum Stokhorst (Ja, we hadden een mooi uitzicht… ) en groep 8 op de hoofdlocatie aan de Dotterbloemstraat.

Nou zat ik dus even te Googlen, maar de hoofdlocatie is dus inmiddels al weer sinds 2009 gesloten las ik. Toen nog met 55 leerlingen, die overgingen naar de Lar Es.

Aangezien ik daar nog steeds relatief dicht bij woon… toch maar eens langs met de camera.

Ook bracht ik de eerste twee jaar op het Stedelijk Lyceum Kottenpark locatie Hofstedeweg. Google zegt dat dit nog steeds een actieve locatie is, maar wel als "Innova, eigentijds onderwijs". Jemig, wat zweverig klinkt dat weer. Maar goed, daar dus maar eens langs.
Ik ben benieuwd naar die foto's Bjorn. Foto's, verhalen en andere informatie over scholen in Enschede zijn op deze topic altijd welkom.
Cloudbuilder

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Cloudbuilder »

Ik heb nog wat info over de Jozefschool in Enschede.
In de jaren 52 tot 58 bezocht ik die school. De eerste klassen hadden een juffrouw. Degene die ik gehad heb heette Sanders. De tweede klas was van de heer Davina. Mijnheer Jeunink had eerst een gemengde tweede/derde en toen heb ik bij hem in de derde/vierde gezeten. Dus in het totaal 3 jaren bij de heer Jeunink, die een orgeltje in de klas had en daarop met zang speelde. Daarna bij de heer Dorren, die geweldig kon vertellen over bergbeklimmen en over de tour de France. Van origine kwam hij dacht ik uit Valkenburg. Hij was de eerste die in een auto op school kwam. Een tweepersoons auto. Je kon het voordeel weg klappen en dan uitstappen. De zesde klas had het toenmalige hoofd de heer Wegdam. Verder herinner ik mij de heer ter Horst, die had de derde klas en de heer Vieker die een gemengde vijfde/zesde had. Verder was er nog een juf in de eerste en een onderwijzer in de vierde. Een lange grote man, maar zijn naam ben ik kwijt.
Ik kan mij ook nog herinneren, dat in die jaren een van de leerlingen met een solex (of wat er op moest lijken) op school kwam.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21507
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

Brand voormalig ROC-gebouw Hengelosestraat

Gepubliceerd op: 04/06/2015

Brand voormalig ROC-gebouw Hengelosestraat
In het leegstaande schoolgebouw van het ROC van Twente aan de Schietbaanweg is woensdagavond een klein brandje geweest. De brand werd rond 22.45 uur gemeld.

De brand woedde op de eerste verdieping. De brandweer moest enkele ruiten forceren om het gebouw binnen te kunnen komen. Daarna was de brand snel geblust. Nadat de brand geblust was heeft de politie onderzoek gedaan in het gebouw. Het pand staat al een aantal jaren leeg, maar de sloop ligt stil doordat er asbest gevonden is. De politie sluit brandstichting niet uit.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/brand-voorma ... tem?210434
Bijlagen
Hengelosestraat 381 ROC gebouw voormalig Textielschool (5).JPG
hans
Member
Member
Berichten: 2738
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Scholen in Enschede

Bericht door hans »

en dat terwijl toevallig vorige week iemand langs de deur ging met een handtekeninglijst voor een versnelde afbraak wegen vermeend brandgevaar....
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Neckar »

Toen de school geopend werd, ik denk door Juliana stonden wij (schoolkinderen)netjes in de rij om haar welkom te heten. Ik kan me dat nog goed herinneren. Eind 50er jaren. Zijn hier nog foto's van..??
Neckar.
Plaats reactie