Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Scholen in Enschede

Over de rijke historie van de stad.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Scholen in Enschede

Bericht door hans »

lekker met je giechel voor het raam gadeslaan wat zoal over de boulevard de stad doorkruisde terwijl je met smaak de bami nuttigde met een flesje heineken oud bruin er naast.
herinneringen...
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Veteraan »

Arie schreef: za feb 03, 2018 7:28 pm
Veteraan schreef: za feb 03, 2018 6:09 pm Bestaat er ergens een maquette van Enschede van de jaren '30 of '40 ?
Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar. Ik denk het niet.
Ik weet wel dat Albert Platvoet in zijn treinenkelder in de winkel van Pijp-Lines aan de Pijpenstraat een maquette heeft geplaatst van Het Zuiderspoor met omgeving. Zie meer hierover op zijn site: http://www.zuiderspoor.nl/index.htm
Ja, die is mooi. Heb ik gezien. Alleen al om nog eens in de kelder van Franzo de wijngeur op te snuiven.
Nee hoor, ik heb echt met belangstelling gekeken naar het Zuiderspoor en de omgeving.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Veteraan »

hans schreef: za feb 03, 2018 11:11 pm lekker met je giechel voor het raam gadeslaan wat zoal over de boulevard de stad doorkruisde terwijl je met smaak de bami nuttigde met een flesje heineken oud bruin er naast.
herinneringen...
Toevallig gisteren nog met iemand over De Mandarijn gehad, maar ook over Hermine Wink en over de inham bij Bol & Scharp waar je op de bus kon wachten als het regende.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Scholen in Enschede

Bericht door GerritHondelink »

Veteraan schreef: za feb 03, 2018 11:48 pm
hans schreef: za feb 03, 2018 11:11 pm lekker met je giechel voor het raam gadeslaan wat zoal over de boulevard de stad doorkruisde terwijl je met smaak de bami nuttigde met een flesje heineken oud bruin er naast.
herinneringen...
Toevallig gisteren nog met iemand over De Mandarijn gehad, maar ook over Hermine Wink en over de inham bij Bol & Scharp waar je op de bus kon wachten als het regende.
Nu ik dit lees heb ik de volgende vraag waar Hermine Wink haar winkel stond aan de Haaksbergerstr heeft daar ook een school gestaan?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

GerritHondelink schreef: zo feb 04, 2018 9:55 am
Veteraan schreef: za feb 03, 2018 11:48 pm
hans schreef: za feb 03, 2018 11:11 pm lekker met je giechel voor het raam gadeslaan wat zoal over de boulevard de stad doorkruisde terwijl je met smaak de bami nuttigde met een flesje heineken oud bruin er naast.
herinneringen...
Toevallig gisteren nog met iemand over De Mandarijn gehad, maar ook over Hermine Wink en over de inham bij Bol & Scharp waar je op de bus kon wachten als het regende.
Nu ik dit lees heb ik de volgende vraag waar Hermine Wink haar winkel stond aan de Haaksbergerstr heeft daar ook een school gestaan?
Hermine Wink zat, voorzover ik weet, in een van de noodwinkels aan het Van Loenshof. Daar op de hoek bij de Zuiderhagen, waar nu de Scapino is, stond de Bloemendaalschool. Zie hiervoor mijn bericht van 1-2-2018.
Zie ook het artikel in .n Sliepsteen nr. 89 jaar 2007 op: http://cultuurtijdschriften.nl/download ... cid=514814
Bijlagen
H.J. van Heekplein  vanaf  Beltstraat richting Van Loenshof links noodwinkels  o.a.  ANWB en Hermine Wink Achteraan pakhuis Gerhard Jannink & Zonen daarnaast C&A. 1950.jpg
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Scholen in Enschede

Bericht door GerritHondelink »

Arie schreef: zo feb 04, 2018 10:24 am
GerritHondelink schreef: zo feb 04, 2018 9:55 am
Veteraan schreef: za feb 03, 2018 11:48 pm

Toevallig gisteren nog met iemand over De Mandarijn gehad, maar ook over Hermine Wink en over de inham bij Bol & Scharp waar je op de bus kon wachten als het regende.
Nu ik dit lees heb ik de volgende vraag waar Hermine Wink haar winkel stond aan de Haaksbergerstr heeft daar ook een school gestaan?
Hermine Wink zat, voorzover ik weet, in een van de noodwinkels aan het Van Loenshof. Daar op de hoek bij de Zuiderhagen, waar nu de Scapino is, stond de Bloemendaalschool. Zie hiervoor mijn bericht van 1-2-2018.
Zie ook het artikel in .n Sliepsteen nr. 89 jaar 2007 op: http://cultuurtijdschriften.nl/download ... cid=514814
Dat klopt; maar haar winkel stond ook eens aan de Haaksbergerstr met er naast dacht ik een etalage van een begrafenis ondernemer???? op de hoek van de Blekerstraat tegenover de TAD garage.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

Gerrit Hondelink bedoel je de Teerinkschool aan de Haaksbergerstraat 95 Hoek Getfertweg? Zie foto van de Teerinkschool na bombardement 22-4-1944 in deze topic bij mijn bericht van 6-1-2018.
Bijlagen
Haaksbergerstraat 95 Hoek Getfertweg de Teerinkschool na bombardement 22-4-1944.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

GerritHondelink schreef: zo feb 04, 2018 12:01 pm
Arie schreef: zo feb 04, 2018 10:24 am
GerritHondelink schreef: zo feb 04, 2018 9:55 am

Nu ik dit lees heb ik de volgende vraag waar Hermine Wink haar winkel stond aan de Haaksbergerstr heeft daar ook een school gestaan?
Hermine Wink zat, voorzover ik weet, in een van de noodwinkels aan het Van Loenshof. Daar op de hoek bij de Zuiderhagen, waar nu de Scapino is, stond de Bloemendaalschool. Zie hiervoor mijn bericht van 1-2-2018.
Zie ook het artikel in .n Sliepsteen nr. 89 jaar 2007 op: http://cultuurtijdschriften.nl/download ... cid=514814
Dat klopt; maar haar winkel stond ook eens aan de Haaksbergerstr met er naast dacht ik een etalage van een begrafenis ondernemer???? op de hoek van de Blekerstraat tegenover de TAD garage.
Gerrit ik heb ook nog dit krantenbericht gevonden uit de Tubantia van 27-1-1949. Hierin wordt de Firma Wink vermeld als steenhouwerij en wordt ook melding gegeven van de bouw van een 2e C.V.O. school. Ik vraag mij wel af welke school hiermee wordt bedoeld. Misschien de school aan de Veldkampstraat?
Bijlagen
Haaksbergerstraat Getfertweg bouw 2e CVO school krantenbericht Tubantia 27-1-1949.jpg
Haaksbergerstraat Getfertweg bouw 2e CVO school krantenbericht Tubantia 27-1-1949.jpg (166.25 KiB) 8117 keer bekeken
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Scholen in Enschede

Bericht door GerritHondelink »

Arie schreef: zo feb 04, 2018 6:19 pm
GerritHondelink schreef: zo feb 04, 2018 12:01 pm
Arie schreef: zo feb 04, 2018 10:24 am
Hermine Wink zat, voorzover ik weet, in een van de noodwinkels aan het Van Loenshof. Daar op de hoek bij de Zuiderhagen, waar nu de Scapino is, stond de Bloemendaalschool. Zie hiervoor mijn bericht van 1-2-2018.
Zie ook het artikel in .n Sliepsteen nr. 89 jaar 2007 op: http://cultuurtijdschriften.nl/download ... cid=514814
Dat klopt; maar haar winkel stond ook eens aan de Haaksbergerstr met er naast dacht ik een etalage van een begrafenis ondernemer???? op de hoek van de Blekerstraat tegenover de TAD garage.
Gerrit ik heb ook nog dit krantenbericht gevonden uit de Tubantia van 27-1-1949. Hierin wordt de Firma Wink vermeld als steenhouwerij en wordt ook melding gegeven van de bouw van een 2e C.V.O. school. Ik vraag mij wel af welke school hiermee wordt bedoeld. Misschien de school aan de Veldkampstraat?
Ja dat denk ik ook de Prins Willemschool.
Ik heb nog een foto van dat huis aan de Haaksbergerstr van de winkel van Hermine Wink maar ik weet niet hoe ik die hier moet plaatsen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

Gerrit foto's plaatsen:
via plaats reactie
dan onderaan bijlagen aanklikken
dan bestanden toevoegen aanklikken
je komt dan in je map afbeeldingen en dus de foto er bij zoeken.
let wel: de foto moet dan in jpeg formaat en niet groter dan 499 kb zijn (verkleinen kan via paint).
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Scholen in Enschede

Bericht door GerritHondelink »

haaksbergerstr 1.jpg
haaksbergerstr 1.jpg (77.49 KiB) 8094 keer bekeken
haaksbergerstr 1.jpg
haaksbergerstr 1.jpg (77.49 KiB) 8094 keer bekeken
het middelste huis
GerritHondelink schreef: ma feb 05, 2018 10:49 am
Arie schreef: zo feb 04, 2018 6:19 pm
GerritHondelink schreef: zo feb 04, 2018 12:01 pm

Dat klopt; maar haar winkel stond ook eens aan de Haaksbergerstr met er naast dacht ik een etalage van een begrafenis ondernemer???? op de hoek van de Blekerstraat tegenover de TAD garage.
Gerrit ik heb ook nog dit krantenbericht gevonden uit de Tubantia van 27-1-1949. Hierin wordt de Firma Wink vermeld als steenhouwerij en wordt ook melding gegeven van de bouw van een 2e C.V.O. school. Ik vraag mij wel af welke school hiermee wordt bedoeld. Misschien de school aan de Veldkampstraat?
Ja dat denk ik ook de Prins Willemschool.
Ik heb nog een foto van dat huis aan de Haaksbergerstr van de winkel van Hermine Wink maar ik weet niet hoe ik die hier moet plaatsen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

Het is je dus gelukt om de foto te plaatsen Gerrit :okay: Het lijkt mij dat op die plek waar de winkel van Wink stond, eerder de Teerinkschool heeft gestaan aan de Haaksbergerstraat 95 hoek Getfertsingel zoals ik hiervoor in mijn bericht van 4-2-2018 had vermeld.
De Teerinkschool is bij het bombardement in feb. 1944 geheel verwoest. Zie ook nog het onderstaande gedeelte van het krantenbericht uit het Twentsch nieuwsblad van 24-2-1944.
Bijlagen
Haaksbergerstraat Teerinkschool door brandbommen verwoest krantenbericht Twentsch nieuwsblad 24-2-1944.jpg
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Scholen in Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Arie foei. Geen Getfertsingel :oops:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef: ma feb 05, 2018 3:03 pm Arie foei. Geen Getfertsingel :oops:
Okay Getfertweg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

Volgens onderstaand krantenbericht uit de Tubantia van 11-4-1942 waren er destijds 4 scholen met de bijbel in Enschede, t.w. aan de Schoolstraat 1, Visserijstraat 15, Haaksbergerstraat 416 en Elshofplein 3A.
Van de School met de Bijbel aan de Haaksbergerstraat 416 (nu De Bron) zijn al eens foto's geplaatst in deze topic bij mijn bericht van 25-9-2017, zie: viewtopic.php?f=9&t=2791&p=168026&hilit ... el#p168026

Vandaag foto's van de Eerste School met de Bijbel aan de Schoolstraat. Deze school werd daar in 1890 gebouwd en op 17-2-1891 in gebruik genomen. In 1941 bestond deze school dus een halve eeuw en hieraan is uitvoerig aandacht besteed in de Tubantia van 18-2-1941. Zie onderstaand krantenbericht.
De Eerste School met de Bijbel aan de Schoolstraat werd bij het bombardement op 22-2-1944 beschadigd en de school is later afgebroken. Enkele klassen hebben nog onderdak gekregen bij het Gemeentelijk Lyceum aan de C.F. Klaarstraat. Ook deze school is later afgebroken. Door de aanleg van de Boulevard 1945 is ook de Schoolstraat (bij de Zuiderhagen) verdwenen.
Bijlagen
Sxhoolstraat School met de bijbel halve eeuw krantenbericht Tubantia 18-2-1941.jpg
Schoolstraat Eerste school met de Bijbel 1936.jpg
Schoolstraat Eerste school met de Bijbel.jpg
Schoolstraat Eerste school met de Bijbel.jpg (147.99 KiB) 8077 keer bekeken
Schoolstraat 1 School met de bijbel krantenbericht Tubantia 11-4-1942.jpg
Schoolstraat (vroeger Wolfstraatje) Willemstraat (vroeger Poortmansweg).jpg
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Hendrik »

Op de dag dag mijn 4e kind werd geboren in 1991, 30 mei werd het 100 jarig bestaan van de 1e School met den bijbel gevierd. De eerste drie kinderen gingen die dag naar school, die school waar ook hun moeder kleuterjuf was toen, de 1e school met den bijbel( ik weet niet of de naam toen al veranderd was in De Fontein). Maar ja dat feest meevieren gaat moeilijk als je in wee-en hebt.Je vrouw dan in de steek laten is ook geen optie. De hele school ging naar het van Heekplein, verzamelen voor het chinees restaurant in de Hermesflat en vandaaruit in optocht, de oorspronkelijke plek ,naar de Tegelerweg 7 waar in 1953 een nieuwe school was gebouwd. Heel leuk om alles wat zich de eerste vijftig jaar heeft afgespeeld te lezen. Mijn broer heeft nog les gehad in het overgebleven deel aan de Schoolstraat.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

Elshofplein 7 Vierde school met de Bijbel nu De Fontein genoemd. zie ook foto;s bij mijn bericht van 27-9-2017 op: viewtopic.php?f=9&t=2791&hilit=elshofplein&start=120

Dit schoolgebouw is een rijksmonument en wordt als volgt beschreven:
Op initiatief van de vereniging De school met de bijbel werd in 1931 de "vierde SCHOOL met den bijbel" gebouwd aan het Elshofplein.

Tot 1886 werd lager onderwijs aan de verschillende gezindten voorafgegaan door en afgesloten met gebed en dankzegging door de schoolmeester. In de hogere klassen werd bijbelse geschiedenis uit het Oude en Nieuwe Testament onderwezen uit de werkjes van de r.k. geestelijke C. Schmidt, zowel aan protestanten, katholieken als joden.

Toen deze vakken in 1886 uit het lesprogramma verdwenen en de scholen neutraal werden, werd in hetzelfde jaar de Vereninging tot stichting en instandhouding van Scholen met de bijbel in Enschede en Lonneker, kortweg De school met de bijbel, opgericht en koninklijk goedgekeurd op 28 maart 1886. De eerste school werd gebouwd in 1891, de laatste was de Vierde School met den bijbel aan het Elshofplein. In totaal zijn vijf scholen gebouwd, waaronder ook een ULO met de bijbel.

De Vierde school met den bijbel is uitgevoerd in Amsterdamse Schoolstijl, met bijzondere aandacht voor kozijnvormen, materiaalbehandeling, detaillering en ornamentering. Aan de zuidzijde en op het binnenterrein is de school uitgebreid met een modern schoollokaal. Het interieur op de begane grond is gewijzigd. Thans heet de school De Elshof.

Voor de entree twee solitaire cypressen binnen de gemetselde erfscheiding.

Omschrijving
Schoolgebouw opgetrokken in bruine baksteen in Noors kettingverband over twee bouwlagen. De school bestaat uit twee haaks op elkaar staande langwerpige lokalengebouwen, verbonden door een entreepartij met trappenhuis. De lokalengebouwen onder schilddak zijn bedekt met zwarte Hollandse pannen. Op de nokeinden pironnen.

De overhoekse entree is geplaatst onder een halfronde luifel. Erboven, voor het trappenhuis, drie stroken met drielichten, bekroond met een zonnewijzer. Rechts van de entree een blinde gevel met in smeedijzeren letters: "Vierde school [horizontaal] met den bijbel [verticaal]". In de noord- en oostgevel van de entreepartij drie hoge vensters. In de oostgevel voor de vier lokalen grote drielicht vensters met meerruits bovenlichten en een doorlopende betonnen tussendorpel. Links is één lokaal aangebouwd onder een steekkap in dezelfde stijl en materialen. Hier eveneens een groot drielicht venster.

In de noordgevel op de begane grond vier laddervensters onder één doorlopende latei. Op de verdieping vier spitse paraboolvormige vensters met betonnen sluit- en aanzetstenen. Rechts om de hoek in de kopse westgevel een halfronde hoekrisaliet.

De gevels aan de binnenzijde hebben verschillende vensterpartijen en in de oksel een entree.
Van het interieur zijn enkele details bewaard gebleven, waaronder glas-in-lood vensters, kasten, tegellambrizeringen en -vloeren.

Waardering
School van cultuur-, architectuurhistorisch en stedebouwkundig belang
- als laatst gebouwde school met de bijbel
- vanwege de kwaliteit van met name het gevelontwerp en de detaillering
- vanwege de beeldbepalende ligging in De Elshof
bron: https://www.monumenten.nl/monument/47791

- vanwege de zeldzame combinatie van schooltypologie en architectonische vormgeving

- vanwege de zeldzaamheid van redelijk stijlzuivere Amsterdamse Schoolstijl in Enschede
Bijlagen
Elshofplein 7 Vierdeschool met de bijbel.rijksmonument.jpeg
Elshofplein 7 Vierdeschool met de bijbel.rijksmonument.jpeg (138.74 KiB) 8062 keer bekeken
Elshofplein De Fontein Voorgevel.jpg
Elshofplein vooraan grasveld met op achtergrond vierde school met de Bijbel.1951.jpg
Elshofplein.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

Gronausestraat 827 Glanerbrug Dolphiaschool
Bijlagen
Gronausestraat 827 Dolphiaschool openbare lagere school GII 1981.jpg
Gronausestraat 827 Dolphiaschool, openbare lagere school 1978.jpg
Gronausestraat 827 O.L. school GII (Dolphiaschool) (Glanerbrug) 1930.jpg
Gronausestraat 827 Dolphiaschool.jpg
Gronausestraat 827 Dolphiaschool met tramrails.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

Schipholtstraat 165 Glanerbrug vroeger was er hier een openbare lagere school. Nu is er op dit adres een sportschool Sports Academy by Chico.
Bijlagen
Schipholtstraat 165 Glanerbrug  O.L. school G3  1930.jpg
Schipholtstraat 165, openbare lagere school 1986.jpg
Schipholtstraat 165 Voormalige dorpsschool.jpg
Schipholtstraat 165 Voormalige dorpsschool.jpg (80.67 KiB) 7979 keer bekeken
Schipholtstraat 165 Sports Academy.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Scholen in Enschede

Bericht door Arie »

Schipholtstraat 48 Glanerbrug Jan Ligthartschool.
zie ook foto op: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... d=nfqbjkue
Bijlagen
Schipholstraat 48 Jan Ligthartschool openbare lagere school (Finse school) 1981.jpg
Schipholtstraat 48 Glanerbrug Jan Ligthartschool 1986.jpg
Schipholtstraat 48 Glanerbrug Jan Ligthartschool 1975.jpg
Plaats reactie