Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Bevrijding Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

Fotonummer 005057
Titel Bevrijdingsfestiviteiten in Het Overschot op koninginnedag (Wilhelmina)
Beschrijving Een grote poort is als ereboog opgericht, daarachter een met vlaggetjes en groen versierde straat
Collecties fotoarchief gemeentearchief
Datering 31-08-1945
Bijlagen
Bevrijdingsfestiviteiten in Het Overschot op koninginnedag (Wilhelmina).jpg
ericheijink
Member
Member
Berichten: 6
Lid geworden op: di sep 18, 2012 7:46 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door ericheijink »

Afbeelding

Uitzinnige burgers zwaaien hun bevrijders toe in Enschede in april 1945.
Bekijk ook mijn website over Enschede in WO2: http://www.secondworldwar.nl/enschede/
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

Tentoonstelling: Enschede in de oorlog

ENSCHEDE - Op zaterdag 4 en zondag 5 mei is aan de Zuidkamp 21 in Enschede een speciale tijdelijke tentoonstelling te zien over Enschede in de Tweede Wereldoorlog. Aan de hand van persoonlijke verhalen worden enkele opvallende gebeurtenissen belicht, geïllustreerd met kranten, foto’s, documenten, en allerlei voorwerpen uit de privécollectie van verzamelaar Eric Heijink.

De tentoonstelling bevat diverse foto's uit Canadese en Britse privécollecties van eenheden die tussen april en juni 1945 in Enschede gestationeerd waren. Op veel
van de foto's is lokale jeugd te zien. Ook zullen er filmbeelden van de bevrijding van Enschede worden vertoond.

Bijzondere locatie
De locatie van de tentoonstelling is bijzonder. Zuidkamp werd in 1940 in opdracht van de bezetter gebouwd en diende als legerkampement voor het Duitse Luftwaffe
personeel dat gestationeerd was op vliegveld Twente. Het vliegveld is in die vijf jaar tijd uitgegroeid van een klein grasveld tot een grote vliegbasis voor Duitse
nachtjagers. Zuidkamp was tijdens de oorlog het grootste wooncomplex voor de Luftwaffe in Nederland en het is nog grotendeels als zodanig te herkennen.

Openingstijden
Zaterdag 4 mei van 10.00 tot 17.00 en zondag 5 mei van 12.00 tot 17.00. Soldaten van de 51st Highland Division in Enschede – April 1945.
bron: http://www.twentejournaal.nl/artikel/18 ... log_2.html
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

bartg schreef:
Arie schreef:Ik hoop Bart dat je enkele van die verhalen ook met ons wilt delen, want wij genieten daarvan. Misschien kunnen we dan daarvan ook een foto bijzoeken of maken.
Arie ,hier is zo'n verhaal uit mijn boek voor de kleinkinderen.

Dan moet ik jullie vertellen van het bombardement van 10 Oktober 1943.Je moet weten dat wij als jongens van het Ribbelt fervente supporters waren van de R.K.Voetbalvereniging VOSTA .Een club die weer gekoppeld was aan de parochie st.Jozef.VOSTA speelde die bewuste zondag een uitwedstrijd tegen RIGTERSBLEEK op het Rigtersbleekterein aan de G.J.van Heekstraat. De wedstrijd begon zoals gebruikelijk
om 14.30. Het was een stralende zondagmiddag en wij lagen naast elkaar in het gras naar de wedstrijd te kijken .In de verte hoorden we het geluid van vliegtuigen. Het is belangrijk om te weten dat het voetbalveld naast het fabriek van Rigters¬bleek lag. Een textielfabriek waarna de voetbalclub was ge¬noemd. Op het dak van de fabriek stond Lucht afweer geschut.
De Duitse soldaten stonden ook op het veld naar de wedstrijd te kijken.Het geluid van de aanzwellende vliegtuigen nam toe en ieder begon wat bang te kijken .Een Duitse officier schreeuwde “Nach oben !” en de soldaten renden naar boven .
Het geluid kwam uit het oosten dus zei iedereen “er kan niet veel gebeuren,want ze zijn leeg”Plotseling verschenen er van alle kanten Duitse vliegtuigen en begon er boven onze hoofden een luchtgevecht van de grond uit begonnen ze ook te schieten

op de vliegtuigen. Toen kwam het lucht alarm. De vliegtuigen Lieten de bommen vallen,ze waren niet leeg. Iedereen rende ergens naar toe,wij ook. De bommen vielen vlak bij ons .Op de straat rende wij in de richting van de Min.Loudonlaan. Bij het huis op de hoek van de Min.Loudonlaan stond een grote dikke boom in de tuin,om de tuin was een muurtje van ongeveer 80 cm hoog. Weer gierden de bommen naar beneden.Hoe dat klinkt kon ik niet beschrijven,het is een aanzwellend gierend geluid wat eindig in een enorme knal .Toen er weer een aankwam sprongen we achter het muurtje,dus tussen de boom en het muurtje.
Aan alle kanten vielen bommen,straten en huizen waren al kapot.
Wat oudere meisjes bij ons uit de buurt, die ook Vosta fan waren, riepen ons toe om weg te gaan en renden zonder om te kijken de Min.Loudonlaan in. Wij besloten ook om maar weg te rennen,en tussen het vallen van de bommen vlogen we ook de Min.Loud¬onlaan in .Plotseling kwam er weer een aan gieren en wij vlogen een tuin in en kropen achter een muurtje. Toen we op keken stond de boom er niet meer. De Meisjes hadden dat ook gezien. Midden in de straat op nog geen 10 meter afstand was een groot gat in de straat. Uit een kelder¬raam aan de overkant van de straat werd ons toegeroepen om bij hun in de kelder te komen. We renden de straat over en vlogen op de kop via kelder¬raam de kelder in,boven op een rekje met eieren. Dit stelde de vrouw des huizes niet erg op prijs. Bij de sprong in de kelder had ik mijn knie opengehaald .Dit werd in de kelder verbonden.
We bleven in de kelder tot dat het veilig was. Na het veilig signaal gingen we naar huis .
Dat was toch altijd nog een half uur lopen. De tocht ging via de Tubantiasingel en ,Hengelosestraat,Molenstraat.Oosterstraat naar de Ribbeltsweg.
Wat we op straat tegenkwamen is met geen pen te beschrijven. Straten lagen vol met glas,puin en lijken. Op de Hengelosestraat stak een vrouw branden de straat over Die ellende eindigde ongeveer bij de Oldenzaalsestraat.In de Ribbeltsweg aangekomen Stonden onze ouders te huilen op straat. De meisjes hadden verteld dat we dood waren. Ze hadden ons immers achter de boom zien liggen en gezien dat de boom omgevallen was.
Maar niet gezien dat we al weg waren. En zo hadden zij hun conclusie getrokken Het weerzien was derhalve erg emotioneel. De bommen zijn op deze dag gevallen op een deel van het Hogeland en op het Zwik ,dat was de buurt waar wij waren. Er waren totaal 191 totaal vernielde panden ,zwaar beschadigd 32 en 8 fabrieken Ruim 2.200 panden werden licht beschadigd. Meer dan 150 mensen vonden de dood,er waren 60 zwaar gewonden en 341 licht gewonden .Op 91 plaatsen brak brand uit in de stad. En daar zat ik als 10 jarig jongetje midden tussen in. Hoe en waarom de geallieerde vliegtuigen hun bommen boven Enschede losten is nog steeds niet geklaard. Ze kwamen van Duitsland en waren op de terug weg. Het meest aannemelijke is dat ze zich in de stad vergist hebben.
Bombardement van 10 october 1943: Vandaag alweer 70 jaar geleden. Zie ook de papieren Tubantia van vandaag.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door bartg »

In de papieren Tubantia word gesproken over het bombardement van 10 Oktober 1943
Het verhaal gaat met name over de woniningen aan de Boeroestraat 17-21
Hier een foto van de achterzijde van deze woningen.
Bijlagen
achter boeroestraat 19-21.jpg
achter boeroestraat 19-21.jpg (174.4 KiB) 14750 keer bekeken
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gaitj

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Gaitj »

De voormalige bewoners van mijn huis drinken een kopje thee met de (Engelse?) bevrijders:

Afbeelding
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door bartg »

Ik denk niet dat dit engelse soldaten zijn .Die hadden ander soort helmen .ik denk eerder dat het amerikanen zijn
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Neckar »

Het zijn toch echt wel Engelsen !! De Amerikanen waren toen in geen velden of wegen te zien..Die zijn via Remagen de Rijn overgestoken en waren op weg naar Berlijn..
Neckar..
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

Neckar schreef:Het zijn toch echt wel Engelsen !! De Amerikanen waren toen in geen velden of wegen te zien..Die zijn via Remagen de Rijn overgestoken en waren op weg naar Berlijn..
Neckar..
Of misschien Canadezen?
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door bartg »

Hier zie je helmen van de Engelse soldaten.

http://www.secondworldwar.nl/enschede/b ... briggs.php
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

En hier van de Canadese soldaten. zie: http://www.secondworldwar.nl/enschede/e ... giften.php
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Neckar »

Ik ga er van uit dat de woning in Enschede staat en dat de foto gemaakt is tijdens of net na de bevrijding.
En toen waren hier (volgens mij) in Enschede geen Canadezen of Amerikanen. We zijn toch echt door de Engelsen bevrijd.
Er zit veel stof op de foto en hij zou nog iets scherper kunnen denk ik misschien is er dan meer of duidelijker iets te zien..
Ben zelf ook wel een beetje nieuwsgierig. In het gemeente archief moet toch na te zien zijn wie er toen in de woning verbleven. Of misschien weet Gait meer.
Misschien leven er nog kinderen ??
Groet Neckar.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Veteraan »

Om de verwarring nog groter te maken:
http://www.ergensinnederland1939-1945.nl/items-benoemd
Bijlagen
Britse helm.JPG
Britse helm.JPG (30.58 KiB) 14459 keer bekeken
The Guardian.JPG
The Guardian.JPG (35.97 KiB) 14459 keer bekeken
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door bartg »

Het Engelse leger had de rangonderscheidingstekens op de mouw en niet op de schouders
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

Neckar schreef:Ik ga er van uit dat de woning in Enschede staat en dat de foto gemaakt is tijdens of net na de bevrijding.
En toen waren hier (volgens mij) in Enschede geen Canadezen of Amerikanen. We zijn toch echt door de Engelsen bevrijd.
Er zit veel stof op de foto en hij zou nog iets scherper kunnen denk ik misschien is er dan meer of duidelijker iets te zien..
Ben zelf ook wel een beetje nieuwsgierig. In het gemeente archief moet toch na te zien zijn wie er toen in de woning verbleven. Of misschien weet Gait meer.
Misschien leven er nog kinderen ??
Groet Neckar.
De Kangaroo 1 CACR (Canadian armoured car regiment)
De Kangaroo 1 CACR regiment werd op 16/17 mei 1945 naar Enschede verplaatst. zie: http://www.secondworldwar.nl/enschede/b ... giment.php
Bij ons thuis aan de Dennenweg 200 waren volgens mijn ouders ook enkele Canadese soldaten een korte tijd ingekwartierd. Er heeft een Canadese tank vlak voor ons huis gestaan. Dat was in de jaren 50 nog goed zichtbaar, want de trotoirband voor ons huis zat er nog steeds scheef in. Ik kan mij dat nog goed herinneren. Mijn ouders hebben in die naoorlogse jaren nog overwogen om naar Canada te emigreren. De emigratieformulieren hebben nog lange tijd bij ons thuis gelegen, alsmede een Nederlands-Engelse taal cursusboek met als titel Step by Step.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Hier de story van de bevrijding van Enschede. http://4en5mei.enschede.nl/archief/0004 ... &monument=

Op de foto staan waarschijnlijk Canadezen, de Engelsen hebben ons bevrijd en de Canadezen hebben de laatste rommel opgeruimd.
De Engelsen en Canadezen hadden hetzelfde uniform, je kunt alleen aan de details zien wie ze zijn en die kun je niet op deze foto zien. Dat hadden alle legers van de Gemene Best.
Amerikanen waren hier niet.

Hoogst waarschijnlijk gaat het gezien de kleding om de bemanning van een Bran Gun Carrier.
brand gun carrier.jpg
brand gun carrier.jpg (44.06 KiB) 14416 keer bekeken
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Neckar »

De onderscheidingstekens op de schouder van de eerste soldaat zijn de vingers van de dame achter hem..
Neckar..
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Veteraan »

Neckar schreef:De onderscheidingstekens op de schouder van de eerste soldaat zijn de vingers van de dame achter hem..
Neckar..
Ik zocht ook al en zag alleen die vingers ... :lol:
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

Uit het feit dat ze thee dronken zou je ook wel weer kunnen zeggen dat het Engelsen zijn. :)
Plaats reactie