Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Bevrijding Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

Op 1e paasdag 1945 was de bevrijding van Enschede. Zie ook topic: forum/viewtopic.php?f=22&t=538&hilit=bevrijding

Fotonummer 000402
Titel Langestraat
Beschrijving Bevrijding Enschede, voor het stadhuis, 1e paasdag
Collecties fotoarchief gemeentearchief

Datering apr-1945
Trefwoorden Stadhuis, bevrijdingsfeest
Bijlagen
bevrijding 1e paasdag 1945.jpg
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door bartg »

Hier de zijkant van het stadhuis .De Langestraat 2 april 1945
de foto is van het " Imperial War Museum " in Londen

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door bartg »

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Hier nog een van de Edobergsmabrug 2 April 1945.

Mijn vader staat met de rug tegen de tank met de hoed op.
Ik loop naar hem toe met de handen in de zak ,korte broek en duitse laarsjes aan.
Deze had ik net daar voor bij het wehrmachtsheim aan de Marthalaan weg gehaald.
Mijn vader zag die laarsjes en werdt erg boos .Ik moest onmiddelijk de laarsen uit doen en hij gooide ze over de brug in de spoorsloot. Ik kon op de sokken naar huis.
Deze foto heeft jarenlang op 3x4 meter in de hal van het ImperialWar Museum gehangen
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

Mooie foto en mooi verhaal Bart. Was het toen wel echt kortebroekenweer?
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door bartg »

Arie schreef:Mooie foto en mooi verhaal Bart. Was het toen wel echt kortebroekenweer?
Ja, dat weet ik eigenlijk niet meer. Ik weet wel dat het vochtig was .Ook weet ik dat ik een goeie broek had voor de zondag.En als we thuis kwamen uit de kerk dan moest deze weer uit. Ik weet wel dat mijn moeder erg boos was dat mijn vader mij op de sokken met dat natte weer naar huis gestuurd heeft. Nu was dat niet zo ver want we woonde om de hoek in de Ribbeltsweg.Het verhaal dat mijn vader de laarsen over de brug kiepelde is vaak verteld thuis.
Ik vond deze foto in het boek wat tubantia uitgegeven heeft in 1985 ter ere van 40 jaar bevrijding van de achterhoek en Twente Via de redactie heb ik het adres gekregen van het IWM in Londen en deze beide foto's besteld.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

Bart weet je ook waar deze foto is gemaakt? Ik vond deze op: http://marceltettero.nl/oorlog/Enschede/index.html
Bijlagen
Meldingpost.jpg
Meldingpost.jpg (60.41 KiB) 24534 keer bekeken
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Hendrik »

De laatse bevrijdingsfoto is volgens mijn bescheiden mening bij het oude politieburo aan de Haaksbergerstraat.
Bart, met deze vrij onbekende foto's en je ooggetuigeverhalen breng je de bevrijding tastbaar dichtbij.
Van mijn ouders heb ik ook een bevrijdingsverhaal(tje); mijn ouderlijk huis stond aan de Semarangstraat, Vlakbij de Perikweg waar in de Bato fabriek, waar nu de Opera zit, een onderkomen en opslagplaats van de wehrmacht zat. Het hele gebouw zat tjokvol allerlei huisraad en wat je nog meer kunt bedenken wat de wehrmachtsoldaten geroofd hadden uit het verwoeste Arnhem. Toen ze gevlucht waren is het gebouw door de buurtbewoners leeggeplunderd. iedereen liep met van alles en nog wat, tot complete auto's toe. Één van de buren haalde 's nacht een band van de wagen, bang als hij was dat een ander er op zijn beurt weer met de auto van door ging. Hoe het verder met die auto is afgelopen weet ik niet. Wel heeft mijn moeder tot in de jaren 70 een koekepan in gebruik gehad die daar ook vandaan kwam.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Bart, mooie foto's, ik ben wel eens in dat museum geweest.

Volgens mij moest je alles op straffe terugbrengen wat er van de Duitsers gepikt was.
Aan de Toekomststraat heeft tot in de zeventiger jaren een flinke partij onder de planken van de slaapkamer gelegen.
Bij een verbouwing kwam ze ter voorschijn.
De bewoner was waarschijnlijk zo bang met zijn spulletjes uit richtersbleek, dat hij ze maar onder vloer heeft gestopt.

Als je nog weet waar je vader die laarzen in de spoorsloot heeft gegooid, wil ik daar nog wel eens zoeken. Doen nu gemak 100 euro. :)
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door bartg »

De foto van Arie is het oude politiebureau aan de Haaksbergerstraat .
Dit was in het begin een van de punten waar NSBers en andere Collaberateurs werden op gesloten.
Op de foto is ook te zien dat er iemand word opgebracht.
De oorlog was voor ons jongens een groot avontuur. Vaak zag je ernst en het gevaar niet.
Aangezien mijn "harde schijf" nog goed werkt heb ikalle verhalen die ik van 7-12 jaar heb meegmaakt al eens opgeschreven voor mijn kleinzoons.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

Ik hoop Bart dat je enkele van die verhalen ook met ons wilt delen, want wij genieten daarvan. Misschien kunnen we dan daarvan ook een foto bijzoeken of maken.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door bartg »

Arie schreef:Ik hoop Bart dat je enkele van die verhalen ook met ons wilt delen, want wij genieten daarvan. Misschien kunnen we dan daarvan ook een foto bijzoeken of maken.
Arie ,hier is zo'n verhaal uit mijn boek voor de kleinkinderen.

Dan moet ik jullie vertellen van het bombardement van 10 Oktober 1943.Je moet weten dat wij als jongens van het Ribbelt fervente supporters waren van de R.K.Voetbalvereniging VOSTA .Een club die weer gekoppeld was aan de parochie st.Jozef.VOSTA speelde die bewuste zondag een uitwedstrijd tegen RIGTERSBLEEK op het Rigtersbleekterein aan de G.J.van Heekstraat. De wedstrijd begon zoals gebruikelijk
om 14.30. Het was een stralende zondagmiddag en wij lagen naast elkaar in het gras naar de wedstrijd te kijken .In de verte hoorden we het geluid van vliegtuigen. Het is belangrijk om te weten dat het voetbalveld naast het fabriek van Rigters¬bleek lag. Een textielfabriek waarna de voetbalclub was ge¬noemd. Op het dak van de fabriek stond Lucht afweer geschut.
De Duitse soldaten stonden ook op het veld naar de wedstrijd te kijken.Het geluid van de aanzwellende vliegtuigen nam toe en ieder begon wat bang te kijken .Een Duitse officier schreeuwde “Nach oben !” en de soldaten renden naar boven .
Het geluid kwam uit het oosten dus zei iedereen “er kan niet veel gebeuren,want ze zijn leeg”Plotseling verschenen er van alle kanten Duitse vliegtuigen en begon er boven onze hoofden een luchtgevecht van de grond uit begonnen ze ook te schieten

op de vliegtuigen. Toen kwam het lucht alarm. De vliegtuigen Lieten de bommen vallen,ze waren niet leeg. Iedereen rende ergens naar toe,wij ook. De bommen vielen vlak bij ons .Op de straat rende wij in de richting van de Min.Loudonlaan. Bij het huis op de hoek van de Min.Loudonlaan stond een grote dikke boom in de tuin,om de tuin was een muurtje van ongeveer 80 cm hoog. Weer gierden de bommen naar beneden.Hoe dat klinkt kon ik niet beschrijven,het is een aanzwellend gierend geluid wat eindig in een enorme knal .Toen er weer een aankwam sprongen we achter het muurtje,dus tussen de boom en het muurtje.
Aan alle kanten vielen bommen,straten en huizen waren al kapot.
Wat oudere meisjes bij ons uit de buurt, die ook Vosta fan waren, riepen ons toe om weg te gaan en renden zonder om te kijken de Min.Loudonlaan in. Wij besloten ook om maar weg te rennen,en tussen het vallen van de bommen vlogen we ook de Min.Loud¬onlaan in .Plotseling kwam er weer een aan gieren en wij vlogen een tuin in en kropen achter een muurtje. Toen we op keken stond de boom er niet meer. De Meisjes hadden dat ook gezien. Midden in de straat op nog geen 10 meter afstand was een groot gat in de straat. Uit een kelder¬raam aan de overkant van de straat werd ons toegeroepen om bij hun in de kelder te komen. We renden de straat over en vlogen op de kop via kelder¬raam de kelder in,boven op een rekje met eieren. Dit stelde de vrouw des huizes niet erg op prijs. Bij de sprong in de kelder had ik mijn knie opengehaald .Dit werd in de kelder verbonden.
We bleven in de kelder tot dat het veilig was. Na het veilig signaal gingen we naar huis .
Dat was toch altijd nog een half uur lopen. De tocht ging via de Tubantiasingel en ,Hengelosestraat,Molenstraat.Oosterstraat naar de Ribbeltsweg.
Wat we op straat tegenkwamen is met geen pen te beschrijven. Straten lagen vol met glas,puin en lijken. Op de Hengelosestraat stak een vrouw branden de straat over Die ellende eindigde ongeveer bij de Oldenzaalsestraat.In de Ribbeltsweg aangekomen Stonden onze ouders te huilen op straat. De meisjes hadden verteld dat we dood waren. Ze hadden ons immers achter de boom zien liggen en gezien dat de boom omgevallen was.
Maar niet gezien dat we al weg waren. En zo hadden zij hun conclusie getrokken Het weerzien was derhalve erg emotioneel. De bommen zijn op deze dag gevallen op een deel van het Hogeland en op het Zwik ,dat was de buurt waar wij waren. Er waren totaal 191 totaal vernielde panden ,zwaar beschadigd 32 en 8 fabrieken Ruim 2.200 panden werden licht beschadigd. Meer dan 150 mensen vonden de dood,er waren 60 zwaar gewonden en 341 licht gewonden .Op 91 plaatsen brak brand uit in de stad. En daar zat ik als 10 jarig jongetje midden tussen in. Hoe en waarom de geallieerde vliegtuigen hun bommen boven Enschede losten is nog steeds niet geklaard. Ze kwamen van Duitsland en waren op de terug weg. Het meest aannemelijke is dat ze zich in de stad vergist hebben.
Laatst gewijzigd door bartg op ma apr 09, 2012 10:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

BartG.

Voetbalden De Boys of Sportclub toen niet op het Van Heekpark, en was die wedstrijd niet net afgelopen, liepen er daarom zoveel mensen op straat ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door bartg »

enschedeinansichten schreef:BartG.

Voetbalden De Boys of Sportclub toen niet op het Van Heekpark, en was die wedstrijd niet net afgelopen, liepen er daarom zoveel mensen op straat ?
Er werd volgens mij ook gevoetbald op het van Heekpark en daar speelde volgens mij Sportclub Enschede.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

Bart dat was een heel indrukwekkend verhaal over wat je hebt meegemaakt in de oorlog.

Hierbij een foto uit het gemeentearchief van het bombardement op de Min. Loudonlaan op 10 okt. 1943

Fotonummer 000390
Titel Loudonlaan, Minister
Beschrijving Zicht op een woning getroffen door een bombardement
Collecties fotoarchief

Datering okt-1943
Trefwoorden Oorlog
Bijlagen
Min.Loudonlaan bombardement okt.1943.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

Fotonummer 008613
Titel Lindelaan, Cort van der
Beschrijving Schade na bombardement van 10.10.1943 (o.m. Woning van dr. Wefers-Bettink).
Collecties fotoarchief gemeentearchief

Datering okt-1943
Trefwoorden Bombardement, Oorlog
Bijlagen
Lindelaan, Cort van der okt.1943.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

Bombardement Tubantiasingel:

Fotonummer 008625
Titel Tubantiasingel
Beschrijving Weverij Schuttersveld (Gebr. Van Heek) getroffen door bombardement van 10.10.1943
Collecties fotoarchief gemeentearchief
Datering 1943

Fotonummer:008626
Titel: Tubantiasingel
Beschrijving: Weverij Schuttersveld (Gebr. Van Heek) getroffen door bombardement van 10.10.1943
Datering: 1943
Bijlagen
Weverij Schuttersveld (Gebr. Van Heek) getroffen door bombardement van 10.10.1943.jpg
Tubantiasingel bombardement 10-10-1943.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

Fotonummer 000403
Titel Haaksbergerstraat
Beschrijving Mensen bekijken Het Parool met nieuws over de bevrijding van E'de
Collecties fotoarchief gemeentearchief
Datering apr-1945
Bijlagen
bevrijding Enschede april 1945.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

Gevelsteen herinnering bombardement huis aan de Cort van der Lindelaan
Bijlagen
gevelsteen herinnering bombardement 1943 Cortvan der lindenlaan.jpg
Cort van der Lindelaan.jpg
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Peter.h »

Dat is het huis van onze huisarts.
http://kroeze.praktijkinfo.nl/
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Plaats reactie