Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Bevrijding Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

Veteraan schreef: vr jan 31, 2020 8:50 pm Ja, Bart, die foto van jou had ik een tijd geleden al opgeslagen. Heel bijzonder!
Bart ik herinner mij dat verhaal van jou ook nog. Was er ook nog iets met die laarzen?
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door bartg »

Dat klopt .De Duitse laarsjes hadden we uit het weermachtsheim aan de Marthalaan .Toen mij vader mij met de laarzen zag werd hij erg boos en gelaste mij ze uit te trekken en hij gooide ze over de brug. Zo kon ik op de kousenvoeten naar huis.
Er is door de staddichter een gedicht over geschreven.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

bartg schreef: za feb 01, 2020 10:15 am Dat klopt .De Duitse laarsjes hadden we uit het weermachtsheim aan de Marthalaan .Toen mij vader mij met de laarzen zag werd hij erg boos en gelaste mij ze uit te trekken en hij gooide ze over de brug. Zo kon ik op de kousenvoeten naar huis.
Er is door de staddichter een gedicht over geschreven.
Kun je dat gedicht hier plaatsen?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

Er was ook een Wehrmachtsheim aan de M.H. Tromplaan 55. Dat was villa van de Joodse textiel-fabrikant Menko. Na de oorlog werd het Memphishotel en weer later een architectenbureau van IAA architecten.
Bijlagen
M.H. Tromplaan 55 vroeger Wehrmachtsheim Enschede in Memphishotel nu IAA architecten.jpeg
M.H. Tromplaan 55 vroeger Wehrmachtsheim Enschede in Memphishotel nu IAA architecten.jpeg (122.81 KiB) 6966 keer bekeken
M.H. Tromplaan 55 Memphishotel, Wehrmachtsheim  1943.jpg
M.H. Tromplaan 55  Memphishotel,  vroeger Wehrmachtsheim Enschede nu IAA architecten.jpeg
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door bartg »

Hier het bewuste gedicht.
op vije voet.jpg
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

Mooi gedicht Bart. Kwamen die laarzen misschien uit het Wehrmachtsheim aan de Tromplaan? Ik kan niets vinden over een Wehrmachtsheim aan de Marthalaan.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door bartg »

Nee ik en mijn vriendjes hebben die uit een villa aan de Marthalaan weg gehaald .Daar was ook iets dergelijks van de Wehrmacht in gevestigd.
Laat ik het dan zo zeggen wij noemden die villa altijd het ""het Wehrmachtsheim" of het een officieel wehrmachtsheim was weet ik niet
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

Ook in de fabriek van de Rigtersbleek zijn door de Duitse militairen vele spullen zoals uniformen en schoenen achtergelaten. Hieronder ook nog een foto van een slaapvertrek van een Duitse sergeant.
Bijlagen
Goolkatenweg 1-4-1945 Opslagplaats schoenmateriaal bij Rigtersbleek 2e WO ..jpg
Goolkatenweg Algemeen kantoor in gebruik als slaapkamer bij Rigtersbleek. WO 2. 1-4-1945.jpg
Goolkatenweg 1-4-1945 Textielfabriek Rigtersbleek, opgestapelde duitse uniformen.jpg
Goolkatenweg 1-4-1945 Textielfabriek Rigtersbleek, vertrek in algemeen kantoor WO2.jpg
Rigtersbleek Textielfabriek ,kamer van Duitse sergeant 1945.jpg
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door hans »

mooie foto van albers !
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Er hebben veel mensen na de oorlog spullen bij Richtersbleek weg gehaald. Hierop volgde een bericht van de burgemeester dat op straffe van ... alle spullen terug gebracht moesten worden.
De mensen werden bang en verstopten de spullen b.v onder de vloer. Jaren later bij verbouwingen kwamen ze weer ter voorschijn. In Richtersbleek zat ook een reparatie werkplaats voor legerschoenen.
Enkel jaren geleden is er bij een verbouwing aan de Oldenzaalsestraat voor tienduizenden euro's aan SS uniformen gevonden.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

Hieronder nog wat foto's van aangetroffen kleding, laarzen en helmen van gesneuvelde Duitse militairen in de ruimtes van Textielfabriek Rigtersbleek aan de Goolkatenweg.
Bijlagen
Goolkatenweg Textielfabriek Rigtersbleek, verspreide kleding WO2  1-4-1945.jpg
Goolkatenweg Textielfabriek Rigtersbleek, verspreide kleding WO2 1-4-1945.jpg (146.11 KiB) 6855 keer bekeken
Goolkatenweg Textielfabriek Rigtersbleek, schoenbeslag gesneuvelden WO2 oorlog .1-4-1945.jpg
Goolkatenweg Textielfabriek Rigtersbleek, schoenbeslag gesneuvelden WO2 oorlog .1-4-1945.jpg (135.6 KiB) 6855 keer bekeken
Goolkatenweg Textielfabriek Rigtersbleek, opslagplaats schoeisel gesneuvelden WO2 .1-4-1945.jpg
Goolkatenweg Textielfabriek Rigtersbleek, opslagplaats schoeisel gesneuvelden WO2 .1-4-1945.jpg (131.41 KiB) 6855 keer bekeken
Goolkatenweg Textielfabriek Rigtersbleek, laarzen van gesneuvelde soldaten WO2 . 1-4-1945.jpg
Goolkatenweg Textielfabriek Rigtersbleek, laarzen van gesneuvelde soldaten WO2 . 1-4-1945.jpg (179.56 KiB) 6855 keer bekeken
Goolkatenweg Textielfabriek Rigtersbleek, helmen gesneuvelde soldaten WO2 1-4-1945.jpg
Goolkatenweg Textielfabriek Rigtersbleek, helmen gesneuvelde soldaten WO2 1-4-1945.jpg (187.85 KiB) 6919 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

In de textielfabriek Rigtersbleek zijn in 1945 ook niet ontplofte bommen gevonden.
Bijlagen
Goolkatenweg 1-4-1945 Textielfabriek Rigtersbleek, niet ontplofte bommen in weverijgebouw WO2.jpg
Goolkatenweg 1-4-1945 Textielfabriek Rigtersbleek, niet ontplofte bom in weverijgebouw WO2.jpg
Goolkatenweg 1-4-1945 Textielfabriek Rigtersbleek, niet ontplofte bom in een der magazijnen WO2.jpg
Goolkatenweg 1-4-1945 Textielfabriek Rigtersbleek, een der 19 niet ontplofte bommen WO2 ..jpg
Goolkatenweg Rigtersbleek Textielfabriek , niet ontplofte bommen in weverijgebouw 1945.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

Op het fabrieksterrein van Rigtersbleek aan de Goolkatenweg was ook buiten Duits oorlogsmateriaal opgeslagen o.m. een geclamoufeerde vrachtwagen. De fabriek was verder zwaar gehavend aangetroffen na de bevrijding in 1945.
Bijlagen
Goolkatenweg Rigtersbleek Textielfabriek , een gecamoufleerde duitse vrachtwagen.1945.jpg
Goolkatenweg Rigtersbleek na de bevrijding, uitgebrand magazijn 1-4-1945.jpg
Goolkatenweg Rigtersbleek na de bevrijding, uitgebrand magazijn 1-4-1945.jpg (138.48 KiB) 6873 keer bekeken
Goolkatenweg Gehavende koeltoren van textielfabriek Rigtersbleek WO2 1-4-1945.jpg
Goolkatenweg Gehavende koeltoren van textielfabriek Rigtersbleek WO2 1-4-1945.jpg (141.73 KiB) 6809 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

Onze bevrijders. Ik weet niet waar die laatste foto is gemaakt. Ik denk ergens aan de Hengelosestraat.
Bijlagen
Parkweg ter hoogte van de Borstelweg bevrijding april 1945.jpg
Haaksbergerstraat 65-67 rechts de fabriek van Scholten, nu staat daar het MST.jpg
Haaksbergerstraat 65-67 bevrijding 1-4-1945. Scholten.jpg
Haaksbergerstraat 65-67 bevrijding 1-4-1945. Scholten.jpg (43.77 KiB) 6796 keer bekeken
Hengelosestraat 24 thv Stationsplein bevrijding 1-4-1945.jpg
bevrijding 1945.jpg
bevrijding 1945.jpg (52.74 KiB) 6796 keer bekeken
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Veteraan »

Die eerste foto is volgens mij gemaakt op de Parkweg, net voorbij de Borstelweg, richting Munsterhuis,
Bijlagen
Parkweg tussen Borstelweg en Munsterhuis.JPG
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Veteraan »

Oh, stom....het ging om de laatste die je niet wist.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

75 jaar bevrijding

Een stad in oorlogstijd.

Tentoonstelling 1 april – 1 juli 2020 in de Synagoge van Enschede, zie op: http://www.synagogeenschede.nl/geen-ond ... evrijding/
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

906 Enschedese vrijheidsstrijders uitgenodigd voor wedstrijd FC Twente
Gepubliceerd: Zondag 08 maart 2020 15:19

906 Enschedese vrijheidsstrijders uitgenodigd voor wedstrijd FC Twente
Meer dan 900 veteranen uit Enschede zijn door FC Twente uitgenodigd om op 5 april de thuiswedstrijd tegen Fortuna Sittard bij te wonen. Als eerbetoon voor hun inzet voor de vrijheid. Ook wordt er - in deze week van 75 jaar bevrijding - in bijzondere shirts gespeeld.

Arjan te Bogt | Tubantia


Op 1 april is het precies 75 jaar geleden dat de stad Enschede bevrijd werd. Dat ging niet zonder verliezen; 21 Britse soldaten kwamen om. In heel Nederland wordt dit jaar op verschillende momenten stilgestaan bij 75 jaar bevrijding, en ook FC Twente wilde daar iets mee, vertelt woordvoerder Richard Peters.

„Als eerbetoon aan hen spelen we die wedstrijd met hun namen op ons shirt”, zegt Peters. „Het logo van 75 jaar bevrijding komt op de voorkant en daaronder staat de naam van een slachtoffer.” De selectie telt 21 spelers, elk shirt heeft een andere naam, elk shirt is uniek.

Vrijheid
Op de tribunes zien honderden veteranen uit Enschede hoe de spelers het er in die shirts vanaf brengen. FC Twente heeft, in samenwerking met de gemeente, in totaal 906 mannen en vrouwen uitgenodigd, die hun land dienden in oorlogsomstandigheden of tijdens vredesmissies. Onder hen vermoedelijk ook familie van de 21 omgekomen Britten, al is dat nog niet helemaal zeker, geeft Peters aan.

„Het ging ons niet alleen om de vrijheid na de Tweede Wereldoorlog, maar om vrijheid in zijn algemeenheid. Zo kwamen we erop om alle veteranen uit Enschede uit te nodigen.”

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede. Foto: Carlo ter Ellen.
bron: http://enschede.1twente.nl/906-enschede ... em?1154756
Bijlagen
906 Enschedese vrijheidsstrijders uitgenodigd voor wedstrijd FC Twente.jpg
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door bartg »

ariensstraat.jpg
ariensstraat.jpg (54.97 KiB) 6369 keer bekeken
Ik kwam deze foto tegen en het is wel 7 dagen te laat maar ik wil hem toch nog even laten zien
de bewoners van de Dr Ariënsstraat herdenken de bevrijding.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Bevrijding Enschede

Bericht door Arie »

Bijzondere film over de bevrijding in Enschede en Hengelo in april 1945 te zien op: http://in.beeldengeluid.nl/kanaal/1798- ... en-hengelo
Plaats reactie