Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Parkschool

Over de rijke historie van de stad.
Plaats reactie
FritsB
Member
Member
Berichten: 2
Lid geworden op: wo aug 04, 2021 3:16 pm

Parkschool

Bericht door FritsB »

Op bijgaande foto, de bovenste, staat als onderschrift dat dit de Parkschool in Enschede is, in 1929. Die had ik als Volksparkschool in mijn archief staan omdat beweerd werd dat het de Volksparkschool is. Nu kwam de foto weer voorbij op facebook met de opmerking dat het de Volksparkschool is. Toen heb de foto vergeleken met de Volksparkschool in 1931 (onderste foto). En dan valt mij op dat de contouren wel hetzelfde zijn maar de gevel toch totaal anders. Nu heb ik mijn twijfels of die bovenste foto inderdaad de Volksparkschool is. Ik kan ook nergens iets vinden over een Parkschool in Enschede. Wel een Parkschool in Hengelo aan de Enschedesestraat. Helaas is deze school in oktober 1944 volledig verwoest en ik kan geen foto vinden van vóór die datum. Dan zou je kunnen zien hoe die school er uit gezien heeft.
Heeft iemand enig idee of het klopt dat die bovenste foto de Volksparkschool wel is?
volksparkschool 1929 en 1931.jpg
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Parkschool

Bericht door Hendrik »

De bovenste foto is inderdaad niet de Borstelwegschool. Volksparkschool is een naam van latere datum. Toen die school is gebouwd was de Volksparksingel er nog niet. De naam Borstelwegschool komt van mijn vader die hier in 1916 naar school ging.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Parkschool

Bericht door Arie »

Die bovenste foto is inderdaad anders en lijkt mij ook niet de Volksparkschool. Het schoolgebouw staat er nog steeds en is gelegen tussen de Borstelweg 29 en de Volksparksingel. Ik heb op de Volksparkschool gezeten vanaf 1950 tot 1956. Ook heb daar op de V.G.L.O (7e leerjaar) gezeten in de periode 1956/1957. Nu zit in dat schoolgebouw de Stichting De Werkhaven met ateliers voor kunstenaars. zie ook: https://cultureelerfgoedenschede.nl/wor ... arkschool/
Bijlagen
Borstelweg 29 Volksparkschool nu gebouw De Werkhaven voor kunstenaars.jpg
Borstelweg 29 Volksparkschool 1931 (2).jpg
Borstelweg 29 Volksparksingel volksparkschool 4-4-1980.jpg
Volksparksingel 41 volksparkschool 1983.jpg
Borstelweg 29 Volksparksingel Volksparkschool ingang.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Parkschool

Bericht door Arie »

In mijn tijd op die school werd het ook nog steeds Borstelwegschool genoemd. Maar in de schoolrapporten stond wel Volksparkschool. Ik herinner mij de toiletten voor jongens en meisjes ook nog goed, zoals op onderstaande foto is tezien. Als er met Pasen kermis was op het Volkspark werden de kinderen van de kermisexploitanten ook tijdelijk bij de Volksparkschool onder gebracht. Het opbouwen en afbreken duurde toen nog ongeveer 3 weken. Later kwam er een mobiele kermisschool die met de kermissen meereisde.
Bijlagen
Borstelweg 29 Volksparksingel Volksparkschool interieur toiletten.jpg
Borstelweg 29 Volksparksingel Volksparkschool interieur toiletten.jpg (153.86 KiB) 1263 keer bekeken
Borstelweg 29 v.m. Volksparkschool 2013.JPG
FritsB
Member
Member
Berichten: 2
Lid geworden op: wo aug 04, 2021 3:16 pm

Re: Parkschool

Bericht door FritsB »

Dank je wel Hendrik en Arie. Ik ben er nu wel van overtuigd dat die Parkschool NIET hetzelfde is als de Volksparkschool!
Plaats reactie