Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Mysterieus landgoed naast de Vliegveldstraat

Over de rijke historie van de stad.
Plaats reactie
Jeff
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 5:30 pm

Mysterieus landgoed naast de Vliegveldstraat

Bericht door Jeff »

landgoed.png
Midden op deze plattegrond ('linksboven' het vliegveld) zie je een wegenplan wat op een of ander landgoed lijkt te wijzen.
Alle wegen er naar toe lijken afgesloten.

Het adres is mogelijk Oude Postweg 65 maar verder kan ik er niets over vinden wat me nieuwsgierig maakt.

Weet iemand hier meer over? Wat voor landgoed is dit?
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Mysterieus landgoed naast de Vliegveldstraat

Bericht door hans »

Jeff
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 5:30 pm

Re: Mysterieus landgoed naast de Vliegveldstraat

Bericht door Jeff »

Volgens mij is dat vooral het gebied rond de twee meertjes links op de plattegrond uitsnede.

Het lijkt me niet dat het landgoed net boven het midden van de plattegrond daar bij hoort?
Ter aanvulling nog een luchtfoto van wat ik zoek.
landgoed2.jpg
Boriq
Member
Member
Berichten: 110
Lid geworden op: vr nov 18, 2016 7:02 pm

Re: Mysterieus landgoed naast de Vliegveldstraat

Bericht door Boriq »

Dat is Landgoed het Oosterveld, was ooit van Van Heek en is een tijdje terug verkocht (volgens mij aan Frans op de Bult)
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Mysterieus landgoed naast de Vliegveldstraat

Bericht door Arie »

Misschien het landgoed Slöttelmos. Dit landgoed is bij de aanleg van het vliegveld Twente verloren geraakt. De toegangspoort van dit oude landgoed is nog wel te vinden in het oude stukje Weerseloseweg achter het restaurant Kleinsman. zie ook mijn bericht van 6-11-2012 in topic Gezocht/wat is dit? op: viewtopic.php?f=9&t=648&start=340
Bijlagen
Weerseloseweg fragment toegangspoort landgoed Slottelmos.JPG
Weerseloseweg oude toegangspoort vervallen landgoed Slottelmos langs vervallen stukje Weerseloseweg.JPG
Weerseloseweg oude toegangspoort vervallen landgoed Slottelmos langs vervallen stukje Weerseloseweg.JPG (323 KiB) 3123 keer bekeken
Weerseloseweg .oude toegangspoort vervallen landgoed Slottelmos langs vervallen stukje Weerseloseweg.JPG
Jeff
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 5:30 pm

Re: Mysterieus landgoed naast de Vliegveldstraat

Bericht door Jeff »

Toch achterhaald: het is landgoed Het Oosterveld met daarop Huize Oosterveld.

Als je googled Landgoed Oosterveld Deurningen vind je vooral een bestemmingsplan om wat andere gebouwen op het terrein te slopen en te vervangen door een nieuw huis.
Het Oosterveld, gelegen in Deurningen, is ontstaan in de 20e eeuw. Rond 1930 zijn de tuinen, het park en het bos van het landgoed aangelegd en daarna, rond 1950, is het landhuis gebouwd. In het begin van de 20e eeuw –voordat het landgoed is gesticht –was het landschap nog ongerept en bestond het voornamelijk uit ‘woeste gronden’ –open heide met drassige stukken. Daarna heeft het landschap een enorme verandering ondergaan: het bos op het landgoed is volgroeid en is op een groot deel van het landgoed beeldbepalend. Het park is stijlvol ontworpen en het landhuis, een villa, maakt onderdeel uit van de ruimtelijke compositie. Meerdere zichtassen verspreiden zich vanaf de villa door het park. De belangrijkste zichtas loopt als een laan door het bos. Deze laan maakt deel uit van een rechtlijnig stelsel van brede, statige beukenlanen dat het park omringt en dat door het bos loopt.
Ook nog een foto tegengekomen:
villa.jpg
villa.jpg (45.14 KiB) 3086 keer bekeken
Gevonden door op http://www.oldmapsonline.org/ een oude plattegrond op te roepen waar de aanduiding 'Oosterveld' te zien was.
Plaats reactie