Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Niet meer bestaande gebouwen

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Acidor »

Aangezien Enschede veel mooie gebouwen heeft gehad welke veelal zijn gesloopt of een ander lot heeft gehad, ben ik wel benieuwd welke dit allemaal zijn. Hebben jullie een favoriet of ken je er een die niet zo bekend is. Ik ben benieuwd.

Ik trap wel af. Een van mijn favorieten. Het oude politiebureau aan de haaksbergerstraat. Eeuwig zonde dat dit er niet meer is.

Afbeelding
Afbeelding
Ooh noh
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

Mooie gebouwen in Enschede die er niet meer zijn. Daarvan zijn er nog al wat. Tegenover dit mooie politiebureau aan de Haaksbergestraat stonden ook prachtige villa's of herenhuizen. Hiervoor in de plaats kwam het GAK gebouw nu gezondheidscentrum.
Bijlagen
Haaksbergerstraat 60-64 villa's met o.m. Talenpractucum Volksuniversiteit 1970.jpg
Haaksbergerstraat 60-68 villa's.jpg
Haaksbergerstraat 60-68 oude villa's rechts oude Politiebureau Lingeriezaak Octerno.jpg
Haaksbergerstraat 56-68 vroeger Haaksbergerweg smederij en villa's 7-4-1906.jpg
Haaksbergerstraat 35 met politiebureau schoorsteen Jannink. links villa's 1916.jpg
Haaksbergerstraat 35 met politiebureau schoorsteen Jannink. links villa's 1916.jpg (51.8 KiB) 17163 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

Achter het politiebureau aan de C.F. Klaarstraat stond dit mooie schoolgebouw. Het Gemeentelijk Lyceum dat ook helaas moest worden gesloopt.
Bijlagen
C.F. Klaarstraat afbraak achterkant oude Politiebureau aan de Haaksbergerstraat.jpg
C.F. Klaarstraat Gemeentelijk Lyceum met Markt 1930.jpg
C.F. Klaarstraat Gemeentelijk Lyceum en oude politiebureau.jpg
C.F. Klaarstraat hoek Beltstraat Hoogere Burger- en Handelsschool.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

Naast het politiebureau aan de Haaksbergerstraat 33 stond deze mooie school de Nederlansche School voor Nijverheid en Handel.
Bijlagen
Haaksbergerstraat 33 Nederlandsche school voor Nijverheid en Handel (2).JPG
Haaksbergerstraat 33 Nederlandsche School voor Nijverheid en Handel 1900.jpg
Haaksbergerstraat 33 De Twentsche School voor nijverheid en Handel,.jpg
Haaksbergerstraat 33 De Twentsche School voor nijverheid en Handel,.jpg (267.47 KiB) 17152 keer bekeken
Haaksbergerstraat 33 met de Nederlandse School voor Nijverheid en Handel Gebouwd in 1864.jpg
Haaksbergerstraat 33 Nederlandsche school voor nijverheid en handel 1900-1930.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

Iets verder op aan de Haaksbergerstraat stond dit mooie postkantoor. Dit type postkantoren zijn ook elders in het land gebouwd en zijn nog bewaard gebleven o.a. in Zwolle.
Bijlagen
Haaksbergerstraat 1 Hotel De Graaff postkantoor.jpg
Haaksbergerstraat 1 Hotel De graaff en Postkantoor 1904.jpg
Haaksbergerstraat 1-11 Hotel de Graaff  Postkantoor rechts Hotel Mulder links drukkerij gratis advertentieblad.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

Ook hierover is vaak gesproken. De sloop van het fraaie Hotel De Graaff dat naast het postkantoor stond. Ik heb wel ergens gelezen dat deze sloop onvermijdelijk was, omdat dit gebouw stond te verzakken. Het was n.l. gebouwd op de resten van de vroegere gracht, die daar vroeger heeft gelegen.
Bijlagen
Haaksbergerstraat 1 Kruispunt de Graaff sloop hotel De Graaff.jpg
Haaksbergerstraat 1 Kruispunt de Graaff Hotel De Graaff.jpg
Haaksbergerstraat 1 Hotel De graaff(4).jpg
Haaksbergerstraat 1 Hotel De Graaff rechts hoek Brammelerstraat pand Baurichter politie.jpg
Haaksbergerstraat 1 kruispunt de Graaff politie.JPG
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Acidor »

Jemig. Veel van deze gebouwen had ik nog nooit van gehoord. Werkelijk pareltjes. Wat is er met de stad gebeurd?
Ooh noh
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

Acidor schreef: do aug 27, 2020 4:17 pm Jemig. Veel van deze gebouwen had ik nog nooit van gehoord. Werkelijk pareltjes. Wat is er met de stad gebeurd?
In die omgeving van het oude politiebureau aan de Haaksbergerstraat is dus veel gesloopt. Zo ook de fabriek van Stoomweverij de Nijverheid (later Texoprint) aan de Haaksbergerstraat hoek Nijverheidstraat.
Bijlagen
Haaksbergerstraat 36-40 Rechts de textielfabriek De Nijverheid op de hoek van de Nijverheidstraat,.jpg
Haaksbergerstraat 36-40 Rechts de textielfabriek De Nijverheid op de hoek van de Nijverheidstraat,.jpg (67.44 KiB) 17127 keer bekeken
Haaksbergerstraat 48 Texoprint, vm textielfabriek Nijverheid. links bouw politiebureu 1979.jpg
Haaksbergerstraat 48 Hoek Nijverheidstraat met v.m. fabriek de Nijverheid (Texoprint) 1975.jpg
Haaksbergerstraat 48 Hoek Nijverheidstraat met N.V. Stoomweverij de Nijverheid, later Texoprint 1973.jpg
Haaksbergerstraat 48-50 hoek Nijverheidstraat met N.V. Stoomweverij de Nijverheid.jpg
Haaksbergerstraat 48-50 hoek Nijverheidstraat met N.V. Stoomweverij de Nijverheid.jpg (163.14 KiB) 17127 keer bekeken
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Hendrik »

Tja, ze komen waarschijnlijk allemaal weer voorbij. De gesloopte gebouwen van weleer. Jammer, maar gedane zaken nemen geen keer. Tegenwoordig zou men met de huidige opvattingen en maatstaven er appartementen in maken. Maar in die tijd waarin de boel gesloopt is zou men een rolberoerte krijgen bij het idee in een fabriek of politie bureau te moeten wonen. En wonen in een voormalige fabrikanten villa? Men zou je gevraagd hebben: "hij't goed wies kepot? of slijtage an 't benul? Tijden veranderen en opvattingen ook. Of ben ik nu te nuchter? :lol:
Wat sas as dós was kaans.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door hans »

niets moet , al helemaal geen rolberoerte krijgen, wonen in zo,n 13 in een dozijn blokkendoos mag dan voor menigeen het ultieme woongenot belichamen , ik woon liever in een wat ouder huis met een geschiedenis en wat kleine gebreken en tekortkomingen, die heb ik zelf ook en ben desondanks toch nog redelijk gelukkig.
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Acidor »

hans schreef: do aug 27, 2020 9:56 pm niets moet , al helemaal geen rolberoerte krijgen, wonen in zo,n 13 in een dozijn blokkendoos mag dan voor menigeen het ultieme woongenot belichamen , ik woon liever in een wat ouder huis met een geschiedenis en wat kleine gebreken en tekortkomingen, die heb ik zelf ook en ben desondanks toch nog redelijk gelukkig.
Helemaal mee eens Hans. Ik woon inmiddels 4 jaar in een huis uit 1927 in Oldenzaal (ja sorry). Karakteristiek zoals ze dat noemen. Af en toe heb je wat werk maar veel meer sfeer dan zo'n nieuwbouw huis. Ondanks dat ik 8 jaar in en nieuwbouw huis heb gewoond in Roombeek (Roombeekhofje).
Ik kom ook al heel wat jaren in Oostenrijk. denk al wel 30 jaar. Daar staan pas huizen. 100 keer mooier dan in NL. Veel meer huis dan hier. Veel hout, bloemen, en dan het interieur binnen. Lekker knus, gezellig en authentiek. Ik wordt niet echt warm van de huidige bouw in NL. Saai, beton, eentonig, geen sfeer. Daarom snap ik ook niet waarom al die oude panden weg zijn. Zou verboden moeten zijn.

Ik denk wel eens. Hoe zou Enschede eruit zien als al die panden er nog stonden incl. gracht. Denk dat het een van de mooiste steden van NL zou zijn. Wat jullie?
Ooh noh
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

De meeste oud Enschedeers herinneren zich nog wel de villa Ledeboer op de hoek Molenstraat, Deurningerstraat en Hengelosestraat bij de spoorwegovergang. Deze villa werd later bewoond door de heer Kleiboer o.m. bekend als organisator van tentoonstellingen zoals de Zevenmijls, 3 X A enz. Een gedeelte van het hekwerk is na de sloop geplaatst bij het Wooldrikspark aan de Gronausestraat.
Bijlagen
Molenstraat 1 hoek Hengelosestraat   villa Ledeboer later Kleiboer. links voetbrug 1905.jpg
Molenstraat 1 hoek Hengelosestraat  spoorwegovergang villa Kleiboer 1908.jpg
Molenstraat 1 hoek Hengelosestraat Villa Kleiboer met hekwerk. 1960.jpg
Deurningerstraat 2 hoek Molenstraat Hengelosestraat zolderbrand villa Kleiboer okt. 1955.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

Naast de villa Ledeboer of Kleiboor stond het Hotel cafe restaurant Twenthe aan de Molenstraat 3. In de oorlog is daar nog het kringhuis van de N.S.B. geweest. Ook dit pand is dus gesloopt.
Bijlagen
Molenstraat 1-3 hoek Hengelosestraat villa Kleiboer en hotel Twente tegenover spoorwegovergang.jpg
Molenstraat 1-3 hoek Hengelosestraat villa Kleiboer en hotel Twente tegenover spoorwegovergang.jpg (53.3 KiB) 17121 keer bekeken
Molenstraat 3 Vanaf Hengelosestraat richting Oldenzaalsestraat, met links villa 't Stroink later hotel Twenthe 1902.jpg
Molenstraat 3 hoek Hengelosestraat-Parkweg (Statiionsplein) spoorwegovergang villa stroink later hotel Twenthe.jpg
Molenstraat 3, Hotel Café Restaurant Twenthe.(2).jpg
Molenstraat 3 Hotel café restaurant Twente. Voorheen kringhuis N.S.B.  1-2-1970.jpg
Molenstraat 3 Hotel café restaurant Twente. Voorheen kringhuis N.S.B. 1-2-1970.jpg (125.99 KiB) 17121 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

Acidor heeft ons uitgedaagd om foto's van niet meer bestaande gebouwen ven Enschede te plaatsen. Ik heb er dus al een aantal geplaatst, maar ik hoop toch ook dat andere leden van dit forum hieraan hun bijdrage willen leveren.
Vandaag wat foto's van het oude station Staatsspoor dat aan de Parkweg heeft gestaan. Het trapje aan de Parkweg herinnert daar nog aan.
zie voor meer foto's ook de site van enschedeinansichten.nl op: https://www.enschedeinansichten.nl/zoek ... taatsspoor
Bijlagen
Parkweg oude station(3).jpg
Parkweg station staatsspoor cafe restaurant.jpg
Parkweg oude station met trapje  1941.jpg
Parkweg oude station S.S. 1922.jpg
Parkweg oude station 1920.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

Vlak bij station Staatsspoor was er ook nog een station Noord voor de spoorlijn naar Oldenzaal via Lonneker. Deze was aan de Hengelosestraat en de busbaan richting Roombeek loop dus over de vroegere spoorlijn.
Bijlagen
Hengelosestraat 91 Station Noord afgebrand 16-8-1989.jpg
Hengelosestraat 91 Station Noord afgebrand 16-8-1989.jpg (143.92 KiB) 17042 keer bekeken
Hengelosestraat 91 Station Noord. 22-5-1980.jpg
Hengelosestraat 91 station Noord 1979.jpg
Hengelosestraat 91 station Noord 1979.jpg (71.49 KiB) 17042 keer bekeken
Hengelosestraat 87-93 Station Noord, cafe De Tunnel 1920.jpg
Hengelosestraat 91 station noord (3).jpg
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Daniela »

Ongelofelijk zonde! Mijn moeder zei het vroeger al, dat ze alles sloopte hier toen ze hier net kwam wonen.

Er stond ook nog een ander soort klooster, achter het nog bestaande klooster Wonne toch? Op de plek waar nu Atak etc staat.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

Daniela schreef: za aug 29, 2020 9:26 am Ongelofelijk zonde! Mijn moeder zei het vroeger al, dat ze alles sloopte hier toen ze hier net kwam wonen.

Er stond ook nog een ander soort klooster, achter het nog bestaande klooster Wonne toch? Op de plek waar nu Atak etc staat.
Vanaf de Parallelweg richting klooster Larinksticht (nu De Wonne) stond wel dit rijtje huizen volgens deze foto van 1890. Maar of daar nog een klooster heeft gestaan, weet ik niet.
Bijlagen
Kloosterstraat Larink-sticht klooster 1890 Met zicht vanaf Parallelweg richting centrum .jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

Achter het klooster stond nog wel deze meisjesschool. Die dus ook niet meer bestaat.
Bijlagen
Noorderhagen 25 Brinkgaarden Larinksticht klooster met meisjesschool 1964.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door Arie »

Dit staat er dus ook niet meer. Noorderhagen 25 Jacobusschool en kleuterschool 't Kwebbeltje in het Larinksticht
Bijlagen
Noorderhagen 25 Jacobusschool en kleuterschool 't Kwebbeltje in het Larinksticht.jpg
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Niet meer bestaande gebouwen

Bericht door bartg »

laringsticht.jpg
laringsticht.jpg (178.4 KiB) 17001 keer bekeken
Op deze tekening is duidelijk te zien dat de school welke bij het Larinksticht hoorde volledig losstond van het Klooster
Voor aan bij de ingang van de Noorderhagen was direct de ingang van de kleuterschool ( de dubbeltjesschool) en aan het eind de kwartjesschool
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Plaats reactie