Pagina 3 van 4

Re: De tram in Enschede

Geplaatst: ma mar 11, 2019 6:51 pm
door Arie
Veteraan schreef: ma mar 11, 2019 5:22 pm Zie ik op de bovenste foto de voorloper van de rollator? Of is het een kinderwagen?
Lijkt mij wel een kinderwagen of een soort boodschappenwagen

Re: De tram in Enschede

Geplaatst: ma mar 11, 2019 7:18 pm
door Veteraan
De kinderwagen hadden hogere wielen, zoals rechts op de foto.
Zou dit toch een boodschappenkarretje c.q. rollator zijn? Nog niet eerder gezien op oude foto's.

Re: De tram in Enschede

Geplaatst: di mar 12, 2019 3:40 pm
door Arie
De tram in de Langestraat.

We gaan weer verder met de tram vanaf de Markt via de Langestraat naar kruispunt De Klomp bij de Gronausestraat.
zie voor meer foto's van de tram in de Langestraat op: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... from=&pto=

Re: De tram in Enschede

Geplaatst: wo mar 13, 2019 3:18 pm
door Arie
De tram in de Fronausestraat (nu De Klomp).

De tram ging vanuit de Langestraat over kruispunt De Klomp naar de Gronausestraat (nu de Klomp) richting Lipperkerkstraat.

Re: De tram in Enschede

Geplaatst: wo mar 13, 2019 3:20 pm
door Arie
vervolg tram in de Gronausestraat (nu De Klomp)

Re: De tram in Enschede

Geplaatst: do mar 14, 2019 10:37 am
door Arie
tram in de Gronausestraat (nu Espoortstraat)

Van kruispunt De Klomp ging de tram over de Gronausestraat richting Lipperkerkstraat en boog af naar de Gronausestraat (nu Espoortstraat) richting Marthalaan. Daar op de hoek bij de villa Ravenhorst was een tramhalte en tevens een wisselplaats waar de trams elkaar konden passeren. Zo'n wisselplaats was er ook in de Langestraat bij het stadhuis.

Re: De tram in Enschede

Geplaatst: do mar 14, 2019 1:10 pm
door Arie
De tram in de Gronausestraat richting Glanerbrug.

Vanaf de Marthalaan ging de tram verder over Oliemolensingel naar de Gronauseweg (nu Gronausestraat) richting Glanerbrug langs villa Wooldrik en cafe Lindenhof (waar een halte was) en tolhuis Slotzicht.

Re: De tram in Enschede

Geplaatst: vr mar 15, 2019 2:58 pm
door Arie
De tram in de Rijksweg (nu Gronausestraat) en eindhalte bij de grensovergang in Glanerbrug.

Vanaf de halte cafe Lindenhof aan de Gronausestraat ging de tram verder naar Dolphia. Daar was ook een halteplaats, maar daarvan heb ik geen afbeeldingen kunnen vinden. Vervolgens ging de tram verder over de Rijskweg (nu Gronausestraat) naar de eindhalte bij het klooster tot de grensovergang in Glanerbrug. Zie voor foto's daarvan ook mijn bericht hiervoor van 3 maart 2019.

Re: De tram in Enschede

Geplaatst: vr mar 15, 2019 3:00 pm
door Arie
De tram bij de eindhalte in Glanerbrug. Zie ook foto's van 3-3-2019 en foto's op: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... from=&pto=

Re: De tram in Enschede

Geplaatst: di mar 19, 2019 10:32 pm
door enschedeinansichten
De tram komt tot leven !!!! :banaan: :banaan: :banaan: :banaan: https://www.tramwegstichting.nl/TET/1.php

Re: De tram in Enschede

Geplaatst: di mar 19, 2019 10:44 pm
door enschedeinansichten

Re: De tram in Enschede

Geplaatst: zo jan 31, 2021 11:27 pm
door enschedeinansichten

Re: De tram in Enschede

Geplaatst: ma feb 01, 2021 5:44 pm
door Veteraan
In sprong in het verleden. Super!
Toch nóg echter bij bewegende beelden. Misschien omdat we al zoveel foto's hebben.

Re: De tram in Enschede

Geplaatst: za okt 02, 2021 7:13 pm
door Arie
Museumfabriek Enschede dit weekend in het teken van de tram, die na 90 jaar mogelijk terugkeert
In 1933 reed hij voor het laatst, maar als het aan een groep vrijwilligers ligt gaat het toch weer gebeuren: er zijn vergevorderde plannen om weer een tram te laten rijden in Enschede. Een tramwagen is er al: de ruim 110 jaar oude TET 1. Dit weekend wordt in de Museumfabriek volop aandacht geschonken aan het project, waarvoor onder meer via crowdfunding geld wordt ingezameld.
In 1900 werd er voor het eerst gesproken over een tramlijn in Enschede. Het duurde uiteindelijk nog acht jaar voordat de eerste wagens van de Twentsche Elektrische Tramweg Maatschappij reden: in 1908 vertrok de eerste tram van Enschede naar Glanerbrug. De trambaan had een breedte van 1 meter en week daarmee af van het conventionele spoornet in ons land. Plannen om de lijn door te trekken richting Duitsland en Almelo kwamen nooit van de grond.

Vanaf het moment dat de lijn werd geopend wisten de reizigers de tramlijn goed te vinden. De verbinding voorzag duidelijk in een behoefte, vooral voor textielarbeiders. Al vrij snel werden er goederenwagens aan het wagenpark toegevoegd, zodat ook pakketten konden worden vervoerd. Tot aan het uitbreken van de eerste wereldoorlog was er voor de tramlijn geen vuiltje aan de lucht.

Grote plannen, einde in zicht
Dat veranderde in 1914. Door het uitbreken van de oorlog, werd ook de grens met Duitsland gesloten. Dat had direct gevolgen voor de tramlijn en het reizigersvervoer kelderde. In de jaren daarna werden nog wel plannen gemaakt om het bedrijf nieuw leven in te blazen, maar dit had maar weinig effect. Zelfs het gemeentebestuur van Enschede werkte aan de plannen mee. De lijn zou fors worden uitgebreid en men wilde een netwerk in heel Overijssel aanleggen. In de stad Enschede werd zelfs ruimte gereserveerd voor nieuwe trambanen. Ze kwamen er echter nooit en het bleef bij die ene lijn naar Glanerbrug.

In 1923 werd besloten om naast trams ook met autobussen te gaan rijden. Die waren in praktijk veel flexibeler, sneller en bovendien goedkoper. Het aantal reizigers in de tram bleef dalen, totdat de aanleg van een nieuwe weg het einde inluidde. Voor het verbreden van de weg, moest de trambaan worden verplaatst. Het trambedrijf had daar het geld niet voor en besloot de lijn te sluiten: in 1933 reed de tram voor het laatst.

De tram tijdens een proefrit in Glanerbrug (Foto: Miniatuurbussen.nl)De tram tijdens een proefrit in Glanerbrug (Foto: Miniatuurbussen.nl)
Terwijl de TET verderging als busmaatschappij, werden de tramwagens verkocht. Vrijwel alle wagens werden in de jaren daarna gesloopt, maar één wagen wist de dans te ontspringen. Tramwagen 1 belandde in Overdinkel en werd gebruikt als tuinhuisje. Het stond ruim 80 jaar in weer en wind in de tuin, maar werd goed onderhouden. In 2016 werd de wagenbak ontdekt én aangekocht door een groep tramfanaten.

Nieuwe plannen
De voormalige tramwagen is sindsdien ondergebracht bij de Tramweg Stichting in Nagele. Daar is een eerste aanzet gegeven tot het herstel van de oude tramwagen, die inmiddels in Overloon daadwerkelijk is gestart.

Maar als het aan de vrijwilligers ligt blijft het daar niet bij. In 2025 bestaat Enschede 700 jaar en wat zou er nou mooier zijn dan een rijdende tram door de stad? Erik Kroese is één van de drijvende krachten achter de terugkeer van de tram. Hij zou het doodzonde vinden als er na de restauratie niets met de tram gedaan wordt. "De huidige eigenaar, een tramstichting, wil de tram op termijn afstoten. En dan zou 'ie in een loods verdwijnen en zien we hem nooit meer. Dat zou doodzonde zijn."

Tram 1 tijdens de restauratie (Foto: Miniatuurbussen.nl)Tram 1 tijdens de restauratie (Foto: Miniatuurbussen.nl)
Kroese ziet samen met andere enthousiastelingen liever dat de tram weer daadwerkelijk gaat rijden. Samen met Jan Astrego wil hij de tram laten rijden op de Cultuurmijl, het traject tussen de binnenstad van Enschede via het Rijksmuseum naar de wijk Roombeek. Er zijn inmiddels meerdere gesprekken over het plan gevoerd en vooralsnog lijkt men enthousiast. "De Museumfabriek is al enthousiast. En de stedenbouwkundigen willen zelfs een stap verder gaan: doortrekken naar het centrum van Enschede."

Gaan we dit beeld ooit nog terugzien in Enschede? (Foto: Miniatuurbussen.nl)Gaan we dit beeld ooit nog terugzien in Enschede? (Foto: Miniatuurbussen.nl)
Maar voor het zover is moet er nog behoorlijk wat werk verzet worden. Voorlopig zal de tram eerst bij de Museumfabriek worden geplaatst en dan wellicht ook een klein stukje rijden. Het aanleggen van de daadwerkelijke tramlijn, dat ziet Kroese als een project voor de toekomst.

Blijft over de vraag waar de naam TET is gebleven. De bedrijfsnaam is in 1997 verdwenen, toen het bedrijf fuseerde met de Gelderse Vervoer Maatschappij tot Oostnet. Dat duurde niet lang, want al na twee jaar werd Oostnet onderdeel van Connexxion.
bron en meer foto's zie op: https://www.rtvoost.nl/nieuws/2013642/M ... terugkeert

Re: De tram in Enschede

Geplaatst: za okt 02, 2021 7:18 pm
door Arie
Tijdens het Weekend van de Wetenschap kan je gratis het Museum bezoeken en valt er veel te ontdekken. Namelijk:

Een tram in het museum
Instappen! Vroeger stapte je niet op de bus, maar ging je met de elektrische tram. De eerste trams reden in 1908 door Enschede. De tram reed van Enschede naar Glanerbrug. Het beginpunt was bij de halte ‘Volkspark’. Historische Sociëteit Enschede-Lonneker droomt ervan deze tram nieuw leven in te blazen. Ze vertellen je graag alles over de historie van de tram en hun toekomstplannen. In het auditorium van De Museumfabriek is er een heuse trambaan te zien met rijdende miniatuurtrams, kan je kijken naar oude videobeelden van de tram en kan je plaats nemen achter de opnieuw gebouwde voorkant van de tram.
zie:
https://www.demuseumfabriek.nl/content/ ... nschapnbsp

Re: De tram in Enschede

Geplaatst: za okt 02, 2021 7:25 pm
door Arie
dit weekend in het museumfabriek (vroeger Twentse Welle) dus gratis toegang. zie meer op: https://www.weekendvandewetenschap.nl/a ... -enschede/

Re: De tram in Enschede

Geplaatst: za okt 02, 2021 9:28 pm
door Hendrik
Ben er vanmiddag ook geweest, zeer leerzaam en een mooi plan om de gerestaureerde tramwagen naar Enschede te krijgen. Rijdend en wel van De Museumfabriek tot op de oude Markt.

Re: De tram in Enschede

Geplaatst: wo feb 15, 2023 11:19 am
door Arie
Stekker gaat eruit, tram TET 1 komt definitief niet terug naar Enschede: ‘Niet meer trekken aan een dood paard’
Een dood paard, noemt Dick Buursink het. „We komen er niet verder mee.” Tram TET 1, het enig overgebleven trammetje in zijn soort, komt niet terug naar Enschede. De gemeente wil niet meebetalen. „Als het een schilderij zou zijn, zou iedereen vinden dat het terug moet komen.”

Lilian ten Donkelaar 14-02-23,
Langestraat wissel tram.jpg
Langestraat wissel tram.jpg (88.6 KiB) 1225 keer bekeken
Trammetjes van de TET in de Langestraat in Enschede, begin vorige eeuw. Op ééntje na zijn ze allemaal verdwenen. © Stichting Historische Kring Enschede-Lonneker

Tram TET 1 is een bijzonder exemplaar, want er is er nog maar één van. Die reed bovendien een eeuw geleden tussen Enschede en Glanerbrug, dus zou het niet mooi zijn om het gerestaureerde trammetje terug naar Enschede te halen? Maar het gaat allemaal niet door. Er is geen geld, en de gemeente komt ook niet over de brug. Tot verdriet van een groep Enschedeërs die zich daar de afgelopen jaren de blaren voor op de tong hebben gepraat.

Kosten zijn te hoog
Probleem is dat het trammetje geen eigendom is van iemand of iets in Enschede. De tram is van de Tramweg-Stichting, die heeft hem ooit overgenomen van de toenmalige eigenaar in Overdinkel. De tram staat nu in een loods in Overloon. Daar wordt hij stukje bij beetje gerestaureerd. De stichting had de tram best aan Enschede willen verkopen, maar de kosten zijn alles bij elkaar zo hoog dat de gemeente het moet betalen. „Ik heb een ton gevraagd aan de gemeente”, zegt Buursink.

Die ton kwam niet, en nu is de tijd op. „De Tramweg-Stichting moet voor 1 maart een plan indienen voor de rest van de restauratie.” Er ligt een toezegging voor 50.000 euro, maar dat is niet genoeg. Buursink en de zijnen hadden al iets geregeld met een bedrijf in Boekelo, dat de rest van de restauratie zou doen. En museum TwentseWelle wilde de tram wel huisvesten. Maar zonder geld geen tram.

‘Hoort in Enschede’
Buursink baalt ervan. „Die tram hoort gewoon in Enschede. Nu staat hij nu in een onverwarmde hal in Overloon en er werkt één man aan. Vorige week heeft hij de vloer erin gelegd, maar hij doet het in zijn eentje. Het is een wonder dat hij het zover gebracht heeft. Dat schiet niet op. Wij hadden het eigenlijk al rond, het transport ook. Die 50.000 euro ligt er en de restauratie zou in Boekelo binnen een paar maanden klaar zijn.”

Oud schilderij
Maar zonder een bedrag of zelfs maar een garantstelling van de gemeente voor een ton, valt er niks te halen. „Ik hoop dat de gemeenteraad er nog iets aan wil doen. Dat die zegt: dit is ons iets waard. Over twee jaar viert Enschede 700 jaar stadsrechten en de tram zou een heel mooi cadeau zijn. Ik heb het ook al tien keer gezegd, maar als niemand iets doet, dan houdt het op.” Buursink vindt het een gemiste kans. „Als het om een oud schilderij van Enschede zou gaan, zou iedereen zeggen: dat moet naar Enschede.”

Minstens één bewoner van de Museumlaan haalt wel opgelucht adem. Die had al bij voorbaat bezwaar gemaakt tegen wilde plannen om het trammetje weer op rails door zijn mooie straat te laten tingelen. Die droom van de lokale historici is nu verder weg dan ooit. bron: https://www.tubantia.nl/enschede/stekke ... ee6827cd06

Re: De tram in Enschede

Geplaatst: wo feb 15, 2023 3:08 pm
door Arie

Re: De tram in Enschede

Geplaatst: wo feb 15, 2023 3:37 pm
door Arie
Jos (80) restaureert tram uit 1900, zie video op: https://www.youtube.com/watch?v=zI6L57oTSNg