Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

verdwenen straatnamen Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

In deze topic wil ik proberen aandacht te besteden aan verwijderde en verdwenen straatnamen in Enschede d.m.v. oude afbeeldingen, krantenberichten, advertenties, tekeningen enz. Het archief verwijderde straatnamen van het straatnamenboekje van de Gemeente Enschede zal daarbij een belangrijke bron zijn. zie: http://straatnamen.enschede.nl/archief/
Ik hoop dat de leden van dit forum hieraan willen meewerken en/of reageren.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

Als eerste straat in deze topic de Alsteedsetraat.
Op nr. 12-14 was gevestigd de lasinrichting van de smid Arens. Bij deze smederij Arens heeft zich in september 1949 een ernstig bedrijfsongeval voorgedaan.
Nadere informatie over de Alsteedsestraat, zie: http://straatnamen.enschede.nl/archief/00035/?char=A
Bijlagen
Alsteedsestraat smid Arens. Bij deze smederij Arens heeft zich in september 1949 een ernstig bedrijfsongeval voorgedaan..jpg
Alsteedsestraat smid Arens. Bij deze smederij Arens heeft zich in september 1949 een ernstig bedrijfsongeval voorgedaan..jpg (58.91 KiB) 19117 keer bekeken
Alsteedsestraat 12-14 Lasinrichting J.F. Arens advertentie Tubantie 19-8-1939.jpg
Alsteedsestraat 12-14 Lasinrichting J.F. Arens advertentie Tubantie 19-8-1939.jpg (49.16 KiB) 19117 keer bekeken
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Veteraan »

Goed idee, Arie.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

Veteraan schreef:Goed idee, Arie.
Ja ik moest wel iets nieuws verzinnen om me bezig te kunnen houden met het forum gedeelte van Enschede-stad, want de topic Enschede op suikerzakjes zal binnenkort voor wat mij betreft ophouden, omdat ik bijna door de voorraad suikerzakjes heen ben. Misschien kunnen we daarmee verder gaan met afbeeldingen van lucifersmerken, speldjes, reclameborden of ander verzamelmateriaal van Enschede. Van Willem van Enschedeinansichten heb ik inmiddels al wat ontvangen. Of heeft iemand nog suikerzakjes welke nog niet zijn gepubliceerd?
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Hendrik »

Leuk idee, en waar nodig zal ik mijn herinnering aanwenden. De Alsteedschestraat om te beginnen herinner ik mij nog. Van de Kuipersdijk/Mooienhofstraat naar de kruising Kalanderstraat/Willemstraat/ Berkenkamp en Beukinkstraat.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

Nog een paar foto's van de Alsteedsestraat.
Bijlagen
Alsteedsestraat Café Billard op de hoek met de Berkenkamp.jpg
Alsteedsestraat juli 1955 Hoek Berkenkamp, gezien vanaf winkel van Meierman, metzicht op leegstaande panden van Burgerkosthuis en Pension De Kroon en Herenkapper ( Tönneke ).jpg
Alsteedsestraat t.h.v. schoenmakerij Volksbelang, inkijk in de straat richting van het centrum. 1940.jpg
Alsteedsestraat hoek Willemstraat en Kalanderstraat januari 1944.jpg
Alsteedsestraat 1900.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

Zie ook opmerking van Hendrik in topic Gebied rond het huidige van Heekplein in 1930:

Die Concertzaal was het eerste Gereformeerde kerkje "Jeruël" in Enschede gebouwd omstreeks 1870. Door de onstuimige groei werd het gebouwtje al gauw te klein en werden er grotere kerken gebouwd. In de jaren 30 was piano/orgelhandel Vierdag dus de eigenaar en die had zoals blijkt er een concertzaal van gemaakt. Telkens verrassende dingen komen op dit forum weer boven water.

Ik wil hiervoor ook nog even verwijzen naar: http://www.shsel.nl/uitgaves/n-sliepste ... -verhalen/
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door bartg »

Hier de Dr. Ariënsstraat op het ribbelt.
Het was het 2e complex van Ons Huis gebouwd in 1914 .Het eerste waren de woningen aan de steen weg 1911 gebouwd
in 1973 zijn deze woningen afgebroken .Ongeveer op de plek van de dr. Ariënsstraat is nu het Ericapad
Bijlagen
6.1 dr ariensstraat.jpg
6.1 dr ariensstraat.jpg (239.34 KiB) 19089 keer bekeken
4.oud ribbelt.jpg
4.oud ribbelt.jpg (214.39 KiB) 19165 keer bekeken
5. Complex 2 Ribbeltsweg en omgeving.jpg
5. Complex 2 Ribbeltsweg en omgeving.jpg (191.05 KiB) 19165 keer bekeken
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Hendrik »

Leuk om iets van het Ribbelt te zien. Mijn moeder en mijn tante's hadden het daar vaak over. Mijn moeders geboortehuis, ze was van 1914, staat er op. Ribbeltsweg 26 , uiters links in het midden. Tot begin dit jaar was daar een Turks supermarkje in gevestigd. Mijn moeder en haar zusters hebben de aanleg van de laaressingel en de bouw van de Edo Bergsmabrug meegemaakt. Ze konden er altijd smakelijk over vertellen.
Wat sas as dós was kaans.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Neckar »

Ik weet nog dat mijn vader de Herman van Hoevelstraat altijd de Henderik Drekweg noemde. En dat achter ons de van Mislostraat ook een andere naam had en een heel stuk smaller was. Om de van Mistostraat breder te maken moesten we allemaal een stukje grond missen. Ik dacht 2,5 meter.. Ook was er nog een verdwenen straatje tussen de Pijlhovenstraat en de Toekomststraat.. Ongeveer tegenover de Johan van Rheestraat.
Groet Neckar.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door bartg »

Neckar schreef:Ik weet nog dat mijn vader de Herman van Hoevelstraat altijd de Henderik Drekweg noemde. En dat achter ons de van Mislostraat ook een andere naam had en een heel stuk smaller was. Om de van Mistostraat breder te maken moesten we allemaal een stukje grond missen. Ik dacht 2,5 meter.. Ook was er nog een verdwenen straatje tussen de Pijlhovenstraat en de Toekomststraat.. Ongeveer tegenover de Johan van Rheestraat.
Groet Neckar.
Wij verhuisden begin 1950 van de Ribbeltsweg naar de Hendrik Smeltweg Er was nog geen bestrating en de verhuiswagens liepen in het algemeen vast in de modder.
De weg kreeg al snel de naam Hendrik Drekweg. Dus we hebben twee Hendrik Drekwegen gehad.
Bijlagen
h.smeltweg.00.jpg
h.smeltweg.00.jpg (145.25 KiB) 19101 keer bekeken
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

Allemaal leuke reacties. Het loopt lekker deze topic.
Vandaag aandacht voor een verdwenen straatnaam, n.l. de Losserseweg. Deze straat staat nu bekend als de Oosterstraat. zie hiervoor op: http://straatnamen.enschede.nl/archief/00228/?char=L
Bijlagen
Losserse Weg later Oosterstraat fabrieken.jpg
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door bartg »

Arie schreef:Allemaal leuke reacties. Het loopt lekker deze topic.
Vandaag aandacht voor een verdwenen straatnaam, n.l. de Losserseweg. Deze straat staat nu bekend als de Oosterstraat. zie hiervoor op: http://straatnamen.enschede.nl/archief/00228/?char=L
In mijn jeugd woonden we aan de Ribbeltsweg en gingen aan de Nieuwe Schoolweg naar school.
We gingen niet over de Oosterstraat naar school maar over de Losserseweg. Deze straat heeft nog heel lang in de volksmond Losserseweg geheten
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Hendrik »

Mijn moeder liep als kind met haar broers en zussen ook van de Ribbeltsweg via N'lossesenweg naar de Visserijstraat naar school. Langs bakker Wevers (Wewés) op de hoek van de Rozenstraat. Als men jarig was werd daar een Krekkel (krakeling) gekocht die met een lint op de arm werd gebonden. Kon iedereen zien dat je jarig was. Ik heb wel het idee dat de toenmalige krakelingen niet van het brosse deeg van tegenwoordig werden gemaakt. Dan was zo kapot en in duizend kruimels op de grond.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Veteraan »

Dat heb ik eerder gehoord, van die krakeling op de arm, maar weet niet waar.
Ik vind nu dit:
http://www.bakkerijmuseum.nl/kalwiblo/i ... &h=17&s=60
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door bartg »

Veteraan schreef:Dat heb ik eerder gehoord, van die krakeling op de arm, maar weet niet waar.
Ik vind nu dit:
http://www.bakkerijmuseum.nl/kalwiblo/i ... &h=17&s=60
Ik ken dit verhaal ook van horen zeggen .Ik heb het zelf niet meegemaakt.
Maar hier nog een verdwenen straat waar waarschijnlijk nog nooit iemand van gehoord heeft De straat heet" OORLOG'.
Het was een zij straatje van de Kuipersdijk ongeveer tegenover de Soendastraat waar nu Runnersword zit
Bijlagen
Spelbergsweg%201943_%20Achter%20de%20huizen%20aan%20de%20Kuipersdijk%20is%20de%20Christelijk%20Gereformeerde%20kerk%20aan%20de%20Borneostraat_.jpg
Spelbergsweg%201943_%20Achter%20de%20huizen%20aan%20de%20Kuipersdijk%20is%20de%20Christelijk%20Gereformeerde%20kerk%20aan%20de%20Borneostraat_.jpg (101.35 KiB) 18984 keer bekeken
kuipersdijk plattegrond.jpg
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

bartg schreef:
Veteraan schreef:Dat heb ik eerder gehoord, van die krakeling op de arm, maar weet niet waar.
Ik vind nu dit:
http://www.bakkerijmuseum.nl/kalwiblo/i ... &h=17&s=60
Ik ken dit verhaal ook van horen zeggen .Ik heb het zelf niet meegemaakt.
Maar hier nog een verdwenen straat waar waarschijnlijk nog nooit iemand van gehoord heeft De straat heet" OORLOG'.
Het was een zij straatje van de Kuipersdijk ongeveer tegenover de Soendastraat waar nu Runnersword zit
Ja de straatnaam Oorlog heeft daadwerkelijk bestaan en bij besluit van 29 mei 1936 is deze straat vervallen. zie: http://straatnamen.enschede.nl/archief/00257/?char=O
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Veteraan schreef:Dat heb ik eerder gehoord, van die krakeling op de arm, maar weet niet waar.
Ik vind nu dit:
http://www.bakkerijmuseum.nl/kalwiblo/i ... &h=17&s=60
Nou bakkers van Enschede, een mooi kans om een oud koekje te bakken. Gat in de markt ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door hans »

zijn er nog fotos van de reumerschoolstraat ?
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door bartg »

Ook zo'n mooi oud stukje Enschede wat verdwenen is .Het Faberplein.
Het was ons knikkerpleintje. Gelegen op de hoek van de Faberstraat en de Margrietstraat
Op de foto kijk je de dr Ariënsstraat in
Bijlagen
faberplein.jpg
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Plaats reactie