Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

verdwenen straatnamen Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:U vraagt en wij draaien. :)
Bedankt Willem :okay:
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

Een verdwenen straatnaam is de Haaksbergerweg. Diat is dus nu de Haaksbergerstraat maar liep vroeger volgens het straatnamenboekje van de Koningstraat tot de grens met de gemeente Haaksbergen. Hoerbij nog enkele ansichtkaarten met de benaming Haaksbergerweg.
Bijlagen
Haaksbergerweg nu Haaksbergerstraat fabriek Jannink.jpg
Haaksbergerweg nu Haaksbergerstraat fabriek Jannink.jpg (91.63 KiB) 9661 keer bekeken
Haaksbergerweg nu Haaksbergerstraat1904.jpg
Haaksbergerweg nu Haaksbergerstraat1904.jpg (90.78 KiB) 9661 keer bekeken
Haaksbergerweg nu Haaksbergerstraat1910.jpg
Haaksbergerweg nu Haaksbergerstraat.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

Bron van deze kaarten en zie nog meer foto's op: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... from=&pto=
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

De Hengeloscheweg is ook een verdwenen straatnaam. Deze liep vanaf de Deurningerstraat tot de gemeentegrens en is dus nu de Hengelosestraat. zie voor meer foto's op: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... from=&pto=
Bijlagen
Hengelosche weg ca. 1900 nu Hengelosestraat.jpg
Hengelosche weg nu Hengelosestraat  villa.JPG
Hengelosche weg nu Hengelosestraat 't Wageler (2).JPG
Hengelosche weg nu Hengelosestraat  't Wageler.JPG
Hengelosche Weg nu HengelosestraatI1).JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

De straatnamen maar ook de straten in De Krim zijn verdwenen door de aanleg van de Boulevard 1945. Vandaag de Oranjestraat.
Bijlagen
Oranjestraat. De Krim 1920 bakfiets.jpg
Oranjestraat. De Krim 1930.jpg
Oranjestraat De Krim ereboog. Dit was ter ere van het bezoek van Koningin Wilhelmina, prins Hendrik en prinses Juliana op 2 sept. 1929 aan Enschede brachten..jpg
Oranjestraat vanaf Kuipersdijk richting Diezerstraat.jpg
Oranjestraat. Bloemenhuis De Hollandsche Lelie De Krim 1932.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

De Diezerstraat (niet te verwarren met de nog bestaande Diezestraat) is ook een verdwenen straat en straatnaam uit de Krimbuurt. Door het besluit van 12 juli 1954 is deze straat in verband met de aanleg van de Boulevard 1945 ingaande 1956 vervallen; oude benamingen "Poortmanshekkeweg" en "Langs de Krim".
Bijlagen
Diezerstraat Volkskoffiehuis De Volksvriend.jpg
Diezerstraat Volkskoffiehuis De Volksvriend.jpg (32.99 KiB) 9600 keer bekeken
Diezerstraat, de nog oudere brandweerkazerne. Linksvoor Mauritsstraat en linksachter Frederik Hendrikstraat. Rechts het volkskoffiehuis, op de achtergrond de Krim en links de brandweer.1929.jpg
Diezerstraat 1910 schoorsteen badhuis van Heek aan de Zuiderhagen.jpg
Diezerstraat Woningen in De Krim.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

De Mauritsstraat liep van de Diezerstraat tot de Lindelaan en is dus ook een verdwenen straat uit de Krimbuurt.
Bijlagen
Mauritsstraat afbraak afdakswoningen 1932.jpg
Mauritsstraat afbraak afdakswoningen 1932.jpg (73.17 KiB) 9578 keer bekeken
Mauritsstraat ca 1910.jpg
Mauritsstraat okt. 1931 De Krim. De afbraak in volle gang; op de achtergrond het volkskoffiehuis..jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

In de verdwenen Krimbuurt was er ook nog de Lindelaan. Deze liep van de Kuipersdijk-hoek Alsteedestraat z.w.-waarts tot de Beltstraat. De straat is genoemd naar de hier staande lindebomen (27 april 1899 oud-Enschede). Bij besluit van 14 augustus 1889 was hiervoor de naam "Krimpleintje" vastgesteld. Als uitvloeisel van het besluit van 12 juli 1954 is deze laan na voltooiing van de Boulevard 1945 vervallen. Op het Stadsveld is er nog de bestaande Lindestraat.
Bijlagen
Lindelaan De Krim krantenbericht De Tijd 14-6-1926.jpg
Lindelaan, hoek Mauritsstraat; paard en wagen met Graats Wiggers, De Krim 1930.jpg
Lindelaan richting Diezerstraat; op de achtergrond het volkskoffiehuis. De Krim 1930.jpg
Lindelaan juli 1955 Zicht op enige oude panden in de buurt De Krim.jpg
Lindelaan achtergrond winkelpanden hoek Borneostraat en Beltstraat.jpg
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Neckar »

Prachtige foto's maar mijn dochter, die over mijn schouder mee keek, Pa waar waren die oude huizen ???. Natuurlijk als 68 jarige heb ik hier, achter op de fiets van mijn moeder met de voeten in de fietstas, gefietst om schoenen te halen bij een schoenhandel daar ergens. Maar waar was dat nu eigenlijk. De stratennamen ken ik natuurlijk maar om nu zo uit mijn hoofd te vertellen dat was daar en daar wist ik ook het antwoord niet.. Toen zei ze pa er moet eigenlijk een kaart van de oude situatie over de nieuwe situatie komen voor duidelijkheid. Mijn antwoord die is er wel !! Ja maar dan moeten die oude foto,s een plaats krijgen eventueel met een rode stip of iets dergelijks. Hoe moet ik mijn 14 jarige dochter iets uitleggen wat voor mij als geboren Enschedeer al moeilijk om er een beeld van te vormen aldus mijn 42 jarige dochter.

Het is blijven hangen en nu ik de mooie foto's zie van de Oranjestraat, Diesestraat enz. enz. Moet ik aan haar vraag denken..
Hoe moet mijn dochter dit aan mijn kleindochter uitleggen ???
Of is de geschiedenis van Enschede alleen voor mensen die dit allemaal als kind mee hebben gemaakt. Ik denk dat als we de geschiedenis willen promoten of tenminste transparant willen maken daar voor moeten zorgen. Nu kan het nog !!!

Respect voor de mooie modellenreeks van Meneer Platvoet betreffende het Zuiderspoorcomplex. Hoe mooi zou het zijn een model te hebben van oud Enschede van voor de brand met zijn wal en gracht. Misschien zijn er wel medelezers die er ook wel eens overgedacht hebben. Zou zo iets onze hobby Oud Enschede en haar geschiedeis niet veel duidelijker maken en beter promoten. Ik denk het wel. Vroeger had je de oudheidkamer in het Rijksmuseum vaak ben ik er geweest om te kijken naar de overblijfselen van onze oude stad en dat kleine brilletje in dat gesmolten glas van een fles. Ik had het graag laten zien aan mijn kleindochter maar het zit in dozen opgeslagen voor ons nageslacht in een kelder of magazijn in de Welle. Om nu wat te zien heb je een ladder nodig of het is er gewoon niet. Jammer. Hoe moet ik dat uitleggen aan mijn kleinkinderen !! Nee dat bewaren ze voor het nageslacht ??????????????? Welk nageslacht ?? HM.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Hendrik »

Neckar, die schoenen kreeg je waarschijnlijk bij Wagelaar aan de Alsteedschestraat. Of Heijne aan de Kalanderstraat.
Wat sas as dós was kaans.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Neckar »

Nee het was Wagelaar. Daar gingen velen heen..
Groet Neckar.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door bartg »

Neckar schreef:Nee het was Wagelaar. Daar gingen velen heen..
Groet Neckar.

Neckar je kunt in grote lijnen zeggen dat de krim lag tussen de huidige Kuipersdijk -van Heekplein en Beltstraat
Dus waar Het laboratorium staat en het oude postkantoor. De Edo Bergmanlaan was vroeger de Lindelaan
en het laatste stuk Kuipersdijk ,zoals wij die nu kennen., hete Alsteedsestraat
Op de foto boven je bericht is de sigarenwinkel,nu kapsalon, op de hoek Beltstraat-Borneostraat goed te zien
Bijlagen
O15 1912.tif
(311.02 KiB) 3 keer gedownload
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Veteraan »

Vanmorgen sprak ik Arie - toevallig - en vertelde hem dat ik me aan de hand van zijn geplaatste foto's probeerde voor te stellen hoe het zou moeten zijn als ik er midden in stond.
Deze kaart geeft een redelijk beeld, want je ziet hoe de situatie was achter de Beltstraat. Maar dan probeer ik ook dat Koffiehuis te plaatsen. Dat lag meer richting Stadhuis toch?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

Hierbij ook nog een plattegrond van de oude Krimbuurt gelegd over ongeveer de huidige straten rond de boulevard.
Bijlagen
plattegrond De Krim vroeger en nu.jpg
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door hans »

top !
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Veteraan »

Klasse!
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

We blijven nog even in De Krim en dus vandaag aandacht voor de verdwenen Frederik Hendrikstraat. Die liep van de Diezerstraat tot de Lindelaan.
Bijlagen
Frederik Hendrikstraat. De Krim 1930.jpg
Frederik Hendrikstraat 1930 Achter woningen in De Krim, hoek Diezerstraat. Op de achtergrond het volkskoffiehuis..jpg
Frederik Hendrikstraat achtertuinen De Krim 1930 achterin huizen Diezerstraat.jpg
Frederik Hendrikstraat De Krim.jpg
De Krim Frederik Hendrikstraat ca 1900.jpg
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door hans »

als je daar toch als kind moest opgroeien...
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Veteraan »

Diep triest. Op foto 3 "achtertuinen"... daar zou je een kind niet eens willen laten spelen of de was drogen.
Het lijkt wel een decor voor de armoede in de Charles Dickens verhalen. En dan te bedenken dat het in ons eigen Enschede is én - erger - nog niet eens zo lang geleden.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Neckar »

Deze platte grond heb ik al eens eerder lang zien komen. Maar dan iets duidelijker in kleur..
Kijk dit plattegrondje maakt voor jonge mensen de zaak wel veel duidelijker. Iemand moet toch dit ding hebben gemaakt of ook misschien is het ergens verkrijgbaar..
Groet Neckar.
Plaats reactie