Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

verdwenen straatnamen Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Hendrik »

De naam Dofia is al gevallen. Hierbij een paar afbeeldingen waar ik even naar moest zoeken. Het is gelukt. Dit stond in de krant in 1969. De rubriek was: "Grootvaders kiekkeske" . Mijn tante (1908) zond het in en ik had nog de orginele foto en het krantenknipsel. De foto afdruk in de krant was naar hedendaagse begrippen slecht, die heb ik weggelaten, maar de tekst maakt alles duidelijk. Toen ik de foto weerzag dacht ik even aan Wilde Westen, Kleine huis op de prairie, Texas. Nee dus, gewoon Enschede/Lonneker 100 jaar geleden.
Bijlagen
Scan0019.jpg
Scan0018.jpg
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21489
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

Hendrik schreef:De naam Dofia is al gevallen. Hierbij een paar afbeeldingen waar ik even naar moest zoeken. Het is gelukt. Dit stond in de krant in 1969. De rubriek was: "Grootvaders kiekkeske" . Mijn tante (1908) zond het in en ik had nog de orginele foto en het krantenknipsel. De foto afdruk in de krant was naar hedendaagse begrippen slecht, die heb ik weggelaten, maar de tekst maakt alles duidelijk. Toen ik de foto weerzag dacht ik even aan Wilde Westen, Kleine huis op de prairie, Texas. Nee dus, gewoon Enschede/Lonneker 100 jaar geleden.
Interessant dit krantenbericht Hendrik. Ik vraag mij wel af waar dat bos Dolfia ligt of heeft gelegen. Heeft het ook met de wijk Dolphia te maken? Kun je misschien daarover meer vertellen?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21489
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

In mijn bericht van 16-11-2016 is de verdwenen straatnaam Schweizerweg (ook wel Zweitserweg) al genoemd.

Over deze straatnaam wordt het volgende vermeld in het archief verwijderde straatnamen:
Beschrijving
Van de Rijksweg eerst in z.-, daarna in w.-richting tot de Schipholtstraat.
Geschiedenis
De oorsprong van deze benaming is niet te achterhalen (niet officieel vastgesteld). Bij besluit van 11 juli 1927 door voormalig Lonneker vastgesteld als "Dr. Stamstraat". zie: http://straatnamen.enschede.nl/archief/00301/?char=S

De inmiddels overleden historicus W.F. Schweizer weet echter wel waaraan de Schweizerweg zijn naam is ontleent, n.l. naar zijn grootvader, die ongeveer in het jaar 1902 daar op de hoek een huis liet bouwen en er tot zijn dood heeft gewoond. Later heeft dit huis als postkantoor dienst gedaan, waarvan hij op onderstaande foto een ansichtkaatr laat zien. Meer hierover is te vinden in 'n Sliepsteen nr. 1 van 1985, zie: http://cultuurtijdschriften.nl/download ... cid=477837
Bijlagen
W.F. Schweizer met foto Schweizerweg.jpg
W.F. Schweizer met foto Schweizerweg.jpg (262.61 KiB) 10263 keer bekeken
Schweizerweg 51 F. Brom advertentie Tubantia 10-9-1921.jpg
Schweizerweg 51 F. Brom advertentie Tubantia 10-9-1921.jpg (32.86 KiB) 10222 keer bekeken
Schweizerweg Glanerbrug Gebr. de Moor advertentie Tubantia 29-8-1922.jpg
Schweizerweg Glanerbrug Gebr. de Moor advertentie Tubantia 29-8-1922.jpg (30.75 KiB) 10263 keer bekeken
Schweizerweg wordt Dr. Stamstraat krantenbericht 12-7-1927.jpg
Schweizerweg wordt Dr. Stamstraat krantenbericht 12-7-1927.jpg (33.6 KiB) 10263 keer bekeken
Zweitserweg of Schweitzerweg (nu Dr, Stamstraat) hoek Rijksweg.jpg
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Hendrik »

Arie schreef:
Hendrik schreef:De naam Dofia is al gevallen. Hierbij een paar afbeeldingen waar ik even naar moest zoeken. Het is gelukt. Dit stond in de krant in 1969. De rubriek was: "Grootvaders kiekkeske" . Mijn tante (1908) zond het in en ik had nog de orginele foto en het krantenknipsel. De foto afdruk in de krant was naar hedendaagse begrippen slecht, die heb ik weggelaten, maar de tekst maakt alles duidelijk. Toen ik de foto weerzag dacht ik even aan Wilde Westen, Kleine huis op de prairie, Texas. Nee dus, gewoon Enschede/Lonneker 100 jaar geleden.
Interessant dit krantenbericht Hendrik. Ik vraag mij wel af waar dat bos Dolfia ligt of heeft gelegen. Heeft het ook met de wijk Dolphia te maken? Kun je misschien daarover meer vertellen?
Ja Arie, he was gewoon het ontginnen van een stuk heide/bos waar later de wijk Dolfia of Dolphia is gebouwd. Zoals al meerdere keren bleek ging men erg vrij om met de spelling. Ook van namen.
Wat sas as dós was kaans.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door bartg »

Hier nog een straat die er niet meer is maar nog niet in het beroemde boekje staat namelijk de Mr Aalbersestraat
Ned. Staatsman. Geboren in 1871. BeschrijvingVan de Margrietstraat n.-waarts tot de Floraparkstraat.
Geschiedenis
In overleg met het bestuur van de Bouwvereniging 'Ons Huis' genoemd naar Mr. Petrus Josephus Matheus Aalberse, Ned. Jurist en politicus, geb. 27 maart 1891 te Leiden, overl. 5 juli 1948 te 's-Gravenhage. Was van 1918-'25 min. van Arbeid en tevens van 1922-'25 min. van Handel en Nijverheid; hij werd in 1924 benoemd tot min. van Staat. Zijn naam blijft vooral verbonden aan de Arbeidswet van 1919 (26 februari 1923 voormalig Enschede
Bijlagen
13.3 voormalig mr aalbersestraat.JPG
13.3 voormalig mr aalbersestraat.JPG (350.34 KiB) 10218 keer bekeken
13.2. mr. Aalbersestraat vanaf Faberstraat 1987-88.jpg
13.2. mr. Aalbersestraat vanaf Faberstraat 1987-88.jpg (150.13 KiB) 10218 keer bekeken
13.1 mr.aalbersestraat.JPG
13.1 mr.aalbersestraat.JPG (175.74 KiB) 10259 keer bekeken
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21489
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

Hendrik schreef:
Arie schreef:
Hendrik schreef:De naam Dofia is al gevallen. Hierbij een paar afbeeldingen waar ik even naar moest zoeken. Het is gelukt. Dit stond in de krant in 1969. De rubriek was: "Grootvaders kiekkeske" . Mijn tante (1908) zond het in en ik had nog de orginele foto en het krantenknipsel. De foto afdruk in de krant was naar hedendaagse begrippen slecht, die heb ik weggelaten, maar de tekst maakt alles duidelijk. Toen ik de foto weerzag dacht ik even aan Wilde Westen, Kleine huis op de prairie, Texas. Nee dus, gewoon Enschede/Lonneker 100 jaar geleden.
Interessant dit krantenbericht Hendrik. Ik vraag mij wel af waar dat bos Dolfia ligt of heeft gelegen. Heeft het ook met de wijk Dolphia te maken? Kun je misschien daarover meer vertellen?
Ja Arie, he was gewoon het ontginnen van een stuk heide/bos waar later de wijk Dolfia of Dolphia is gebouwd. Zoals al meerdere keren bleek ging men erg vrij om met de spelling. Ook van namen.
De wijk Dolphia dankt haar naam aan het gelijknamige hotel Dolphia dat in 1840 al bestond en iets noorderlijker is gelegen. De toenmalige kastelein zou een dochtertje hebben gehad, dat jong is overleden en de naam Dolphia droeg. zie: http://cultuurtijdschriften.nl/download ... cid=514352
Een ander verhaal gaat dat een van de kasteleins een mooie dochter had. Zij heette Dolphinia. De bezoekers noemden na verloop van tijd de uitspanning zo, zij het bekort tot Dolphia.

De wijk Dolphia ligt halverwege de weg Enschede-Glanerbrug. Nu Gronausestraat maar ook vroeger Gronauseweg (Gronauscheweg) genoemd en dus ook inmiddels een verdwenen straatnaam (waarover later meer). Deze weg heeft Napoleon laten aanleggen en werd ook wel de Napoleonweg genoemd. Zie meer hierover op: http://cultuurtijdschriften.nl/download ... cid=479351 De Napoleonweg is niet genoemd in het gemeentelijk archief van verwijderde straatnamen, dus ik niet dat deze straatnaam officieel was vastgelegd.

Zie meer over de wijk Dolphia op: http://enschedeooit.nl/cultuur/de-wijk-dolphia/
en op: http://www.enschede-stad.nl/wijken.php?wijk=Dolphia

De straatnaam Dolphiaweg bestaat nog wel en loopt van de Gronausestraat z.-waarts tot de Keppelerdijk.
Geschiedenis
Naar de van ouds bestaande uitspanning "Dolphia", gelegen aan de Gronausestraat nabij het begin van deze weg (29 mei 1936). Het gedeelte van de Gronausestraat tot de Ekersdijk werd vroeger "Tweede Lonnekerrondweg" genoemd. bron: http://straatnamen.enschede.nl/straten/00220/?char=D
De Tweede Lonnekerrondweg is dus ook een verdwenen straatnaaam, maar hierover heb ik verder nog niets kunnen vinden.
Bijlagen
Napoleonweg.jpg
Gronausestraat Tuindorp Dolphia.jpg
Gronausestraat De wijk Dolphia aan de rechterkant ,uiterst links Hotel Restaurant Dolphia..jpg
Rijksweg cafe uitspanning Dolphia.jpg
Dolphiaweg Rechts de muur van Verzorgingshuis Verpleeghuis Bruggerbosch.jpg
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4205
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Arie.

Die muur is de muur van het klooster. Ben er zo vaak langs gekomen.
Uit welke bron heb je die foto ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21489
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:Arie.

Die muur is de muur van het klooster. Ben er zo vaak langs gekomen.
Uit welke bron heb je die foto ?
Deze foto komt van het stadsarchief, Documentnummer 070880.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21489
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

In vorige berichten is al enkele keren de Gronauseweg genoemd. Dat is dus ook een verdwenen straatnaam.
De Gronauseweg (oude spelling Gronauscheweg of Gronauschen Weg) was de grensweg tussen de Noord- en Zuid-Esmarke van de Lipperkerkstraat tot de rijksgrens.
Geschiedenis
Naar de stad Gronau in de Bondsrepubliek Duitsland (14 augustus 1889 en 27 april 1899 oud-Enschede, en 10 oktober 1929 voormalig Lonneker). Bij raadsbesluit van 23 juni 1913 is het in oud-Enschede gelegen gedeelte bij de Gronausestraat gevoegd; de bij raadsbesluit van 10 oktober 1929 door voormalig Lonneker vastgestelde Gronauseweg, lopende van de oude grens Enschede-Lonneker tot de Slankweg, is op 29 mei 1936 eveneens bij de Gronausestraat gevoegd. Het overige gedeelte is door voormalig Lonneker op 10 oktober 1929 "Rijksweg" genoemd. bron: http://straatnamen.enschede.nl/archief/00136/?char=G

Er was ook nog een Gronausedwarsstraat en zelfs een 1e en 2e Gronausedwarsstraat. Hierover later meer.
De Gronausestraat loopt nu van de Boulevard 1945 eerst n.o.-waarts, daarna o.-waarts tot de Rijksgrens. Vroeger ook aangeduid als Langehege", "Helweg" en "Brandkolk".
Zie voor meer foto's van de Gronauscheweg ook: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... from=&pto=
Bijlagen
Gronauseweg ca 1900 nu Espoortstraat. handkar.jpg
Gronauseweg tolhuis Slotzicht 1911.jpg
Gronauseweg villa (3).JPG
Gronauscheweg 1907.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4806
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Veteraan »

Welke villa zou dat zijn? Waar heeft die gestaan?
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4806
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Veteraan »

Zou de weg over 50 jaar nóg breder worden?
Bijlagen
Slotzicht aan de Gronausestraat - Toen en Nu.JPG
hans
Member
Member
Berichten: 2738
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door hans »

de wegen worden smaller en de fietspaden breder...
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4205
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Veteraan schreef:Welke villa zou dat zijn? Waar heeft die gestaan?
Het is dezelfde als op die foto met die auto.
In het stuk van Lipperkerkstraat tot de Marthalaan aan de rechte kant. (denk ik).
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4205
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

hans schreef:de wegen worden smaller en de fietspaden breder...
En de fietsen gaan nu net zo snel als de auto's toen.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4806
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Veteraan »

enschedeinansichten schreef:
Veteraan schreef:Welke villa zou dat zijn? Waar heeft die gestaan?
Het is dezelfde als op die foto met die auto.
In het stuk van Lipperkerkstraat tot de Marthalaan aan de rechte kant. (denk ik).
Met streetview kan ik het niet vinden, dus binnenkort maar eens langs fietsen.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4205
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Veteraan schreef:
enschedeinansichten schreef:
Veteraan schreef:Welke villa zou dat zijn? Waar heeft die gestaan?
Het is dezelfde als op die foto met die auto.
In het stuk van Lipperkerkstraat tot de Marthalaan aan de rechte kant. (denk ik).
Met streetview kan ik het niet vinden, dus binnenkort maar eens langs fietsen.
Veteraan dan moet je volgens mij een apparaat hebben om terug in de tijd te gaan. :D

http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... ts_id=3055
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21489
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

Gronausedwarsstraat en 1e en 2e Gronausedwarsstraat zijn verdwenen straatnamen.

De Gronausedwarsstraat liep van de Gronausestraat in z.-richting tot de Boulevard 1945 (4 april 1921 voormalig Enschede, gewijzigd 16 maart 1959).
Geschiedenis
Bij besluit van de raad van voormalig Enschede van 27 april 1899 was voor deze straat de naam "1e Gronausedwarsstraat" vastgesteld. Daarvóór luidde de oude benaming "Broeikast", zie aldaar. Bij besluit van 16 maart 1959 is de omschrijving van het beloop luidende: "van de Gronausestraat eerst in z.-, daarna in w.-richting tot de Veenstraat" gewijzigd. Het in w.-richting lopende gedeelte is aan de Veenstraat toegevoegd. Bij besluit van 8 mei 1972 is deze straat vervallen; voor de op ongeveer dezelfde plaats nieuw aangelegde straat is bij hetzelfde besluit de naam "C.F. Klaarstraat" vastgesteld (zie aldaar).
Voor de C.F. Klaarstraat zie mijn bericht van 18-8-2016.

De 1e Gronausedwarsstraat liep van de Gronausestraat eerst z.-waarts, daarna w.-waarts tot de Veenstraat (27 april 1899 oud-Enschede).
Geschiedenis
Bij besluit van 4 april 1921 gewijzigd in "Gronausedwarsstraat". Volgens het besluit van 14 augustus 1889 luidde de oude benaming "Broeikast" (zie aldaar).

Er was dus ook nog een straatnaam Broeikast. Deze liep van de Gronausestraat eerst z.-waarts, daarna w.-waarts tot de Veenstraat (14 augustus 1889 oud-Enschede).
Geschiedenis
Volgens Joh. Buursink in zijn "Historisch stads-album van Enschede" blz. 67 moet een vroegere bekende stadsdokter zich in zijn verontwaardiging over het grote aantal geboorten in deze arme stadswijk eens hebben laten ontvallen: "het lijkt hier wel een broeikast!". Op 27 april 1899 vastgesteld als "1e Gronausedwarsstraat", welke naam bij besluit van 4 april 1921 is gewijzigd in "Gronausedwarsstraat". bron: http://straatnamen.enschede.nl/archief/00073/?char=B
Bijlagen
Broeikast krantenbericht Tubantia 10-10-1894.jpg
Broeikast krantenbericht Tubantia 10-10-1894.jpg (54.66 KiB) 10159 keer bekeken
Gronausedwarsstraat en Hessenweg krantenbericht Tubantia 11-6-1937.jpg
Gronausedwarsstraat en Hessenweg krantenbericht Tubantia 11-6-1937.jpg (55.74 KiB) 10159 keer bekeken
Veenstraat Het steegje op de voorgrond rechts is de ingang van de Gronausedwarsstraat.jpg
Veenstraat Het steegje op de voorgrond rechts is de ingang van de Gronausedwarsstraat.jpg (134.73 KiB) 10159 keer bekeken
Gronausedwarsstraat sloop De Bontweverij.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21489
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

De 2e Gronausedwarsstraat liep van de Gronausestraat z.-waarts doodlopend (27 april 1899 oud-Enschede).
Geschiedenis
Bij raadsbesluit van 4 april 1921 is deze naam gewijzigd in "Hessenweg" en is de straat doorgetrokken tot de Veenstraat. De 2e Gronausedwarsstraat werd vroeger ook wel met "Meestersweg" aangeduid (zie aldaar).

De Meestersweg liep van de Gronausestraat z.-waarts doodlopend (niet officieel vastgesteld).
Geschiedenis
Bij besluit van 27 april 1899 vastgesteld als "2e Gronausedwarsstraat", welke naam bij besluit van 4 april 1921 is gewijzigd in "Hessenweg" (zie aldaar).

De Hessenweg liep van de Veenstraat tot de Leemsteeg (tegenwoordig Rechterlaan).
Geschiedenis
De Hessenweg was een handelsweg, die de koopstad Deventer met Münster (Dld.) verbond. Daar Enschede aan deze door uitgestrekte heidevelden en ander moeilijk begaanbaar terrrein lopende handelsweg was gelegen, namen reeds in 1344 de hessenwagens - door vier of meer paarden getrokken zware huifkarren - hun weg door of langs de stad. De oorsprong van de benaming "Hessen" staat niet vast, al wordt vrij algemeen aangenomen dat er verband bestaat tussen de hiermede aangeduide wegen en wagens, en het land Hessen in Duitsland, waar veel handelaren een voorname rol in het handelsverkeer op het Westen hebben gespeeld (14 augustus 1889, 27 april 1899 en 4 april 1921 voormalig Enschede, gewijzigd 12 juli 1954, 16 maart 1959, 6 april 1964 en 8 mei 1972). Bij de hernieuwde vaststelling van alle straatnamen op 27 april 1899 werd voor deze straat de naam "2e Gronausedwarsstraat" vastgesteld, waarvan de omschrijving luidde: "van de Gronausestraat z.-waarts doodlopend". Op 28 november 1919 is de straat in verband met de doortrekking naar de Veenstraat aan het openbare verkeer onttrokken en bij besluit van 4 april 1921 is de benaming gewijzigd in "Hessenweg" met als omschrijving: "van de Gronausestraat z.-waarts tot de Veenstraat". Op 16 maart 1959 is het in w.-richting lopende gedeelte er aan toegevoegd. Door de bouw van bejaardenwoningen en een bejaardentehuis van de "Stichting Hervormd Rusthuis" is deze straat bij raadsbesluit van 2 november 1976 vervallen. bron: http://straatnamen.enschede.nl/archief/00150/?char=H
Bijlagen
2e Gronausedwarstraat of Hessenweg krantenbericht Tubantia 27-6-1927.jpg
2e Gronausedwarstraat of Hessenweg krantenbericht Tubantia 27-6-1927.jpg (46.34 KiB) 10157 keer bekeken
Gronausedwarsstraat 1960.jpg
Gronausedwarsstraat 37 met zicht op de Molukkenstraat..jpg
Boulevard 1945 Blijdensteinpark  vroeger Gronausestraat, Helweg, Hessenweg villa Blijdenstein (De Bank) achterzijde.jpg
Hessenweg Nr. 69, Klaas de Vriesschool 1969.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4806
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Veteraan »

Willem, hoe lang duurt het nog voor je de tijdmachine klaar hebt? Nog vóór de kerst?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21489
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

In mijn vorig bericht werd de Meestersweg als vervallen straatnaam in Enschede genoemd. Maar er is ook nog een bestaande Meestersweg en deze loopt in Boekelo van de Weleweg w.-waarts tot de Zoutindustrieweg.
Geschiedenis
Naar het erve "De Meesters" (29 mei 1960). bron: http://straatnamen.enschede.nl/straten/00662/?char=M

De 1e Gronausedwarsstraat is dus nu de nieuwe C.F. Klaarstraat en deze loopt nu van de Boulevard 1945 in n.-richting tot de Espoortstraat.
Geschiedenis
Naar Christiaan Frederik Klaar, geboren 19 maart 1870 te 's-Gravenhage, overleden 28 november 1950 te Enschede, secretaris van de gemeente Enschede van 1900 tot 1936 (8 mei 1972). Bij besluit van de Raad van voormalig Enschede d.d. 27 april 1899 was voor deze straat de naam "1e Gronausedwarsstraat" vastgesteld; bij besluit van de Raad van voormalig Enschede van 4 april 1921 en bij besluit van de Raad van Enschede van 16 maart 1959 was voor deze straat de naam "Gronausedwarsstraat" vastgesteld. bron: http://straatnamen.enschede.nl/straten/00522/?char=C

De oude C.F. Klaarstraat liep van de Haaksbergerstraat o.-waarts tot de Beltstraat. zie mij bericht van 18-8-2016.
Bijlagen
C.F. Klaarstraat 1986 Voormalige Gronausedwarsstraat Hessenweg.jpg
Plaats reactie