Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

verdwenen straatnamen Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

De Brinkweg is een vervallen straatnaam en deze liep van van de Spelbergsweg z.o.-waarts tot de grens tussen oud-Enschede en voormalig Lonneker.
Geschiedenis
Naar de gronden genaamd "De Holzikerbrink" (14 augustus 1889 en 27 april 1899 oud-Enschede). Op 23 juni 1913 werd de weg bij de Brinkstraat gevoegd en op 29 mei 1936 werd de in voormalig Lonneker gelegen en als "Brinkweg" aangeduide weg tot de Zuid Esmarkerondweg eveneens bij de Brinkstraat gevoegd; voor het overige in die gemeente gelegen gedeelte werd de naam "Roodmolenweg" vastgesteld.

De huidige Brinkstraat loopt nu van de Boulevard 1945 eerst z.-richting, daarna z.o.-waarts over de Hogelandsingel met een uitloper terug tot de Hogelandsingel en vervolgens z.-waarts en tenslotte weer z.o.-waarts tot de Zuid Esmarkerrondweg (voor een betere vindbaarheid stuk Molukkenstraat bij Brinkstraat gevoegd).
Geschiedenis
Naar de gronden genaamd "De Holzikerbrink" (27 mei 1899 voormalig Enschede. Nieuwe omschrijving vastgesteld 23 juni 1913, 29 mei 1936 en 12 juni 1979). Bij raadsbesluit van voormalig Enschede d.d. 23 juni 1913 is het gedeelte van de Spelbergsweg tot de grens van de gemeente, waarvoor bij besluiten van 14 augustus 1889 en 27 april 1899 de naam "Brinkweg" was vastgesteld, en bij besluit van 29 mei 1936 is de in de voormalige gemeente Lonneker gelegen Brinkweg tot de Zuid Esmarkerrondweg, bij deze straat gevoegd. Volgens besluit van 14 augustus 1889 heette het gedeelte tot de Spelbergsweg "Esweg". bron: http://straatnamen.enschede.nl/straten/00144/?char=B

De Roodmolenweg loopt van de Zuid Esmarkerrondweg eerst zuid-oostwaarts, daarna tot de Glanerbeekweg.
Geschiedenis
Naar de lage gronden bij "Het Roodmolen", waardoor deze weg loopt (29 mei 1936). Oude benaming Brinkweg.
Bijlagen
Brinkweg wijzigen in Brinkstraat krantenbericht Tubantia 23-6-1913.jpg
Brinkweg wijzigen in Brinkstraat krantenbericht Tubantia 23-6-1913.jpg (50.19 KiB) 9365 keer bekeken
Roodmolenweg krantenbericht Tubantia 7-5-1936.jpg
Roodmolenweg krantenbericht Tubantia 7-5-1936.jpg (72.11 KiB) 9365 keer bekeken
Roodmolenweg 130 Redmill Stables luchtfoto.jpg
Roodmolenweg 130 Redmill Stables luchtfoto.jpg (76.9 KiB) 9365 keer bekeken
Brinkweg krantenfoto Tubantia 4-2-1935.jpg
Brinkweg krantenfoto Tubantia 4-2-1935.jpg (67.82 KiB) 9365 keer bekeken
Brinkstraat 1950 Links weiland, weg met houtwal en boerderij op achtergrond. Vroeger Brinkweg.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4808
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Veteraan »

Verdwenen straatnamen?
Bijlagen
Verdwenen straatnamen (1).JPG
Verdwenen straatnamen (4).JPG
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Twekkelerveld »

:lach:
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

Veteraan schreef: wo feb 08, 2017 12:14 pm Verdwenen straatnamen?
Ja dat zijn echte verdwenen straatnamen :D
Ik zat toevallig vorig week aan te denken om een nieuwe topic te maken waarbij de huidige straatnaambordjes in beeld worden gebracht met de verklarende tekst erbij. Het straatnamenboekje van de Gemeente Enschede zou daarbij als informatiebron kunnen worden gebruikt. Ik besef dan wel dat dit een gigantische klus gaat worden, maar ik hoop dat vele forumleden hieraan mee willen werken. Dus bij elke wandeling, fietstocht enz. door onze gemeente altijd een camera meenemen en een straatnaambordje fotograferen. De forumleden kunnen dan een reactie plaatsen met een herinnering of informatie over die straat. Het is maar een idee.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4808
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Veteraan »

Dat lijkt me leuk, maar ook erg veel werk.
Trouwens de laatste tijd durf ik niet meer zo goed met een fototoestel op straat te lopen..... het schijnt dat er mensen, met niet zulke zuivere bedoelingen, ook hier en daar plaatjes schieten van huizen.
Nou ja, van straatnaambordjes kan niemand iets verkeerds denken.
hans
Member
Member
Berichten: 2738
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door hans »

spoordijkstraat/weegschaalstraat !
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

Veteraan schreef: wo feb 08, 2017 8:27 pm Dat lijkt me leuk, maar ook erg veel werk.
Trouwens de laatste tijd durf ik niet meer zo goed met een fototoestel op straat te lopen..... het schijnt dat er mensen, met niet zulke zuivere bedoelingen, ook hier en daar plaatjes schieten van huizen.
Nou ja, van straatnaambordjes kan niemand iets verkeerds denken.
Ja, dat is mij ook al eens overkomen dat ik daarvoor werd aangesproken. Ik dacht dat ik toen ook de bijnaam fotograaf zonder grenzen heb verkregen. :)
Voorlopig ga ik eerst nog maar verder met de verdwenen straatnamen. Straks een bericht over de Zuiderbrug of Wethouder H.C. Nijkampbrug.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4808
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Veteraan »

hans schreef: wo feb 08, 2017 8:55 pm spoordijkstraat/weegschaalstraat !
Klopt! :okay:
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4808
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Veteraan »

Arie schreef: wo feb 08, 2017 9:00 pm
Veteraan schreef: wo feb 08, 2017 8:27 pm Dat lijkt me leuk, maar ook erg veel werk.
Trouwens de laatste tijd durf ik niet meer zo goed met een fototoestel op straat te lopen..... het schijnt dat er mensen, met niet zulke zuivere bedoelingen, ook hier en daar plaatjes schieten van huizen.
Nou ja, van straatnaambordjes kan niemand iets verkeerds denken.
Ja, dat is mij ook al eens overkomen dat ik daarvoor werd aangesproken. Ik dacht dat ik toen ook de bijnaam fotograaf zonder grenzen heb verkregen. :)
Voorlopig ga ik eerst nog maar verder met de verdwenen straatnamen. Straks een bericht over de Zuiderbrug of Wethouder H.C. Nijkampbrug.
Het doet me trouwens ook een beetje denken aan wat wij vroeger deden: op de kruising Haaksbergerstraat/Pathmossingel zaten mijn broers en ik autonummerborden op te schrijven. Vooral toen Duitse auto's en bussen terug kwamen van de keukenhof. Man, wat had je dan veel bijzondere kentekens opgeschreven! :yes:
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

De Zuiderbrug komt dus ook voor in het archief verwijderde straatnamen en het straatnamenboekje beschrijft het als volgt: De brug in de Getfertsingel over het emplacement Zuid (2 mei 1938).
Geschiedenis
Bij besluit van 16 maart 1959 is de naam gewijzigd in "Wethouder H.C. Nijkampbrug" (zie aldaar).

Over de Wethouder H.C. Nijkampbrug wordt het volgende beschreven: De brug over het voormalige emplacement Zuid, gelegen tussen de Varviksingel en de Getfertsingel.
Geschiedenis
Naar Herman Christiaan Nijkamp, geboren 9 april 1886 te Enschede, overleden 17 oktober 1963 aldaar. Hij was wethouder van Enschede van 6 september 1927 tot 9 november 1954 en raadslid van deze gemeente van 21 juli 1919 tot december 1956. Ook was hij lid van de Eerste Kamer en van de provinciale Staten van Overijssel. De op 12 mei 1931 voor het verkeer opengestelde brug Zuid werd op 1 april 1945, de bevrijdingsdag van Enschede, door de terugtrekkende Duitsers opgeblazen en bij de heropenstelling in 1954 naar deze wethouder genoemd (16 maart 1959, gewijzigd 8 februari 1960). Bij raadsbesluit van 2 mei 1938 werd aan deze brug de naam "Zuiderbrug" gegeven. bron: http://straatnamen.enschede.nl/straten/01358/?char=W

Zie voor meer foto's van de Weth. Nijkampbrug ook de site van Willem op: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... from=&pto=

De brug werd ook wel Getfertbrug genoemd of Brug Zuid. Over de geschiedenis van de Nijkampbrug is ook een artikel geschreven in 'n Sliepsteen nr. 1194 nr. 37, waarin ook foto's van de zeepkistenraces in 1950 zijn te vinden. Zie op: http://cultuurtijdschriften.nl/download ... cid=483292

Ook uitgebreide informatie en foto's van Brug Zuid zijn te vinden op: http://www.zuiderspoor.nl/index_bestanden/Page1938.htm
Bijlagen
Getfertsingel brug Zuid krantenbericht Het Vrije Volk 25-5-1945.jpg
Getfertsingel brug Zuid krantenbericht Het Vrije Volk 25-5-1945.jpg (58.36 KiB) 9320 keer bekeken
Getfertsingel 1929 Brug Zuid (later Weth. Nijkampbrug) in aanbouw.jpg
Getfertsingel 1950 Brug Zuid (Wethouder Nijkampbrug) vanaf Varviksingel..jpg
Getfertsingel brug Zuid 1950.jpg
Getfertsingel oorlogsmonument op brug.jpg
Getfertsingel oorlogsmonument op brug.jpg (239.96 KiB) 9320 keer bekeken
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Hendrik »

Leuk die foto's van Brug Zuid. Ik heb als 6 jarig ventje met de neus vooraan gestaan bij de heropening an de herbouwde brug. Er zijn toen foto's gemaakt. Ik had een witte overall aan. Nooit ben ik daar ergens foto's van tegengekomen.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

Hendrik schreef: wo feb 08, 2017 9:29 pm Leuk die foto's van Brug Zuid. Ik heb als 6 jarig ventje met de neus vooraan gestaan bij de heropening an de herbouwde brug. Er zijn toen foto's gemaakt. Ik had een witte overall aan. Nooit ben ik daar ergens foto's van tegengekomen.
Jammer genoeg heb ik daarvan geen foto's kunnen vinden. We hebben dit al eens besproken in een andere topic, zie: https://www.enschede-stad.nl/viewtopic. ... ijkampbrug
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

Een mooi filmpje van Rabbits60.nl over de Weth. Nijkampbrug is te vinden op you tube op: https://www.youtube.com/watch?v=A7kOt5TQBxs
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

De verdwenen straatnaam Kerkgang is al eens genoemd in mijn bericht van 16-9-2016. Oudere benamingen voor dit straatje waren ook Kersteeg, Schoolstraatje en Ganck naar Wijntjes.

De Ganck naar Wijntjes liep van het Van Loenshof z.o.-waarts tot het Achter 't Hofje.
Geschiedenis
Naar Gerardus Judocus Wijntjes die van 1716-1736 pastoor van het r.k. kerkhuis was dat tegenover het einde van deze straat lag, ca. 1665 werd gebouwd, bij de brand van 20 mei 1750 in vlammen opging en na herbouw op 11 maart 1842 aan de gemeente werd verkocht, die het tot openbare lagere school inrichtte (niet officieel vastgesteld). Bij besluit van 14 augustus 1889 werd hiervoor de naam "Schoolstraatje" vastgesteld, die bij besluit van 27 april 1899 werd gewijzigd in "Kerkgang". Een oude benamingen was ook "Kerksteeg". Als uitvloeisel van het besluit van 12 juli 1954 is deze straat in verband met de aanleg van de Boulevard 1945 ingaande 1955 vervallen.

Het Schoolstraatje liep van de 3e Langestraat (thans Langestraat)-hoek Van Loenshof tot het Achter 't Hofje.
Geschiedenis
Naar de vroeger tegenover het einde van dit straatje gelegen o.l. school; dit schoolgebouw was oorspronkelijk een r.k. kerkje, dat op 11 maart 1842 door de gemeente werd gekocht, die het tot school inrichtte (14 augustus 1889 oud-Enschede). Bij besluit van 27 april 1899 werd hiervoor de naam "Kerkgang" vastgesteld; oudere benamingen waren ook "Kerksteeg" en "Ganck naar Wijntjes". Als uitvloeisel van het raadsbesluit van 12 juli 1954 is deze straat in verband met de aanleg van de Boulevard 1945 ingaande 1956 vervallen.

De Kerksteeg liep van het van Loenshof z.o.-waarts tot het Achter 't Hofje.
Geschiedenis
Naar het vroeger tegenover het einde van deze steeg gelegen r.k. kerkhuis, waartoe naar de Kerkgang wordt verwezen (niet officieel vastgesteld). Bij besluit van 14 augustus 1889 vastgesteld als "Schoolstraatje" en bij besluit van 27 april 1899 als "Kerkgang" bron: http://straatnamen.enschede.nl/archief/00178/?char=K
Bijlagen
Schoolstraatje krantenbericht Tubantia 10-1-1900.jpg
Schoolstraatje krantenbericht Tubantia 10-1-1900.jpg (42.83 KiB) 9292 keer bekeken
Kerksteeg heette Ganck naar Wijntjes krantenbericht Tubantia 2-12-1916.jpg
Kerksteeg heette Ganck naar Wijntjes krantenbericht Tubantia 2-12-1916.jpg (35.26 KiB) 9292 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

Hierbij weer een voorbeeld van een vervallen en nog bestaande straatnaam, n.l. de Bosweg. De Bosweg bij de Kuipersdijk is verdwenen ivm aanleg van de Varviksingel in 1930. De Bosweg bij de Hengelosestraat bestaat nog.

Dit beschrijft het straatnamenboekje over de vervallen Bosweg: Van de Kuipersdijk z.o.-waarts (27 april 1899).
Geschiedenis
Als gevolg van de aanleg van de Varviksingel bij besluit van 31 maart 1930 vervallen.

De nog bestaande Bosweg loopt van de Hengelosestraat eerst in n.-waarts, dan n.w.-waarts tot de grens van de gemeente.
Geschiedenis
Oude bestaande naam ontleend aan het erve "Boshof" (29 mei 1936). bron: http://straatnamen.enschede.nl/straten/00121/?char=B

Daar waar de Bosweg bij de Hengelosestraat uitloopt stond tegenover De Broeierd vroeger een Tolhuis welke bij een cycloon op 10-8-1925 beschadigd is geraakt.
Bijlagen
Bosweg lopende van de Kuipersdijk naart het vroegere erve Bos krantenbericht Tubantia 25-3-1930.jpg
Bosweg lopende van de Kuipersdijk naart het vroegere erve Bos krantenbericht Tubantia 25-3-1930.jpg (48.31 KiB) 9283 keer bekeken
Hengelosestraat ter hoogte van de Bosweg stond dit Tolhuis tegenover De Broierd pentekening van E. van Beest.jpg
Hengelosestraat Tolhuis na cycloon van 10-08-1925 met 100 omgewaaide bomen.jpg
Hengelosestraat hoek Bosweg 1945 De Sherwood Rangers Yeomanry rukken op bij de Broeierd . De tank rijdt de Bosweg in..jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

De Bruggeweg in Lonneker is een vervallen straatnaam en heet nu de Glanerbruggeweg.

De Bruggeweg liep van de Lossersesweg z.o.-waarts tot de Hoge Boekelerweg.
Geschiedenis
Oude benaming voor de weg van dorp Lonneker naar Glanerbrug (niet officieel vastgesteld). Op 29 mei 1936 vastgesteld als "Glanerbruggeweg".

De Glanerbruggeweg loopt nu van de Lossersestraat z.o.-waarts tot de Hoge Boekelerweg.
Geschiedenis
Oude bestaande benaming voor de weg van dorp Lonneker naar Glanerbrug (29 mei 1936). Werd ook wel "Bruggeweg" genoemd. bron: http://straatnamen.enschede.nl/straten/00345/?char=G
Bijlagen
Glanerbruggeweg krantenbericht Tubantia 15-5-1936.jpg
Glanerbruggeweg krantenbericht Tubantia 15-5-1936.jpg (43.41 KiB) 9322 keer bekeken
Glanerbruggeweg 60.jpg
Glanerbruggeweg 65.jpeg
Glanerbruggeweg 65.jpeg (8.22 KiB) 9269 keer bekeken
Glanerbruggeweg straatnaambord.jpeg
Glanerbruggeweg straatnaambord.jpeg (108.51 KiB) 9269 keer bekeken
glanerbruggeweg.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

De Herman Buddestraat is als straatnaam verdwenen omdat de naam te veel leek op de Lambertus Buddestraat. De straat heet nu van Mislostraat.

De Herman Buddestraat liep van de Alleeweg ongeveer w.-waarts tot de Pijlhovenstraat.
Geschiedenis
Naar de landrichter in het landgericht Enschede (4 maart 1929 voormalig Lonneker). Bij besluit van 27 februari 1939 gewijzigd in "Van Mislostraat" (zie aldaar).

De van Mislostraat loopt nu van de Alleeweg ongeveer w.-waarts tot de Pijlhovestraat.
Geschiedenis
Naar Albert van Mislo, landrichter van het landgericht Enschede in de 14e eeuw (27 februari 1939). Bij besluit van de raad van voormalig Lonneker d.d. 4 maart 1929 was voor deze straat de naam "Herman Buddestraat" vastgesteld. bron: http://straatnamen.enschede.nl/straten/00686/?char=V
Bijlagen
Herman Buddestraat krantenbericht 5-3-1929.jpg
Herman Buddestraat krantenbericht 5-3-1929.jpg (41.83 KiB) 9306 keer bekeken
Herman Buddestraat krantenbericht 17-12-1930.jpg
Herman Buddestraat krantenbericht 17-12-1930.jpg (48.36 KiB) 9253 keer bekeken
Herman Buddestraat wordt van Mislostraat krantenbericht 23-2-1929.jpg
Herman Buddestraat wordt van Mislostraat krantenbericht 23-2-1929.jpg (46.33 KiB) 9253 keer bekeken
Herman Buddestraat plattegrond 1937.jpg
Van Mislostraat.jpg
Van Mislostraat.jpg (74.09 KiB) 9253 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

In het archief verwijderde straatnamen worden ook de Hondenkolk. Dat werd later de Oldenzaalsestraat en nu De Heurne.

De Hondenkolk liep van de Gronausestraat-hoek Langestraat tot de Molenstraat.
Geschiedenis
Volgens de "Geschiedenis van Enschede" van Dr. A. Benthem Gz. zo genoemd naar de laaste rustplaats van honden, paarden en afgemaakt vee, die zich hier vroeger bevond (niet officieel vastgesteld). Bij besluit van 14 augustus 1889 is hiervoor de naam "Oldenzaalsestraat" vastgesteld. bron: http://straatnamen.enschede.nl/archief/00158/?char=H

De Oldenzaalsestraat loopt nu Van de Boulevard 1945 in noordelijke, dan in noordoostelijke, daarna weer in noordelijke richting tot de grens van de gemeente, met een zijtak in oostelijke richting, beginnend ten noorden van perceel nr. 4 (Algemene Bank Nederland) tot de Kortelandstraat.
Geschiedenis
De straat naar de gemeente Oldenzaal (14 augustus 1889 en 27 april 1899 voormalig Enschede; omschrijving gewijzigd bij besluiten van 23 juni 1913, 29 mei 1936 en 12 juni 1978). Bij besluit van de raad van voormalig Enschede d.d. 23 juni 1913 is het gedeelte van de Molenstraat tot de gemeentegrens, waarvoor op 14 augustus 1889 en 27 april 1899 de naam Oldenzaalseweg was vastgesteld en bij besluit van 29 mei 1936 is in de voormalige gemeente Lonneker gelegen "Oldenzaalseweg" bij deze straat gevoegd. De oude benaming voor het eerste gedeelte van deze straat luidde: "Hondenkolk".

De Heurne loopt nu van de Klomp hoek Langestraat in n.-richting tot de Oldenzaalsestraat met een smal toelopende tip tot de Van Lochemstraat.
Geschiedenis
Naar het vroegere stadsdeel "De Heurne" (6 augustus 1974, gewijzigd 12 juni 1978).

Aan de Hondenkolk nr. 19 was ook het geboortehuis van Jan van Heek die later verhuisde naar het pand aan de (nu Oude) Markt. Dit pand staat er nog steeds en nu is daarin gevestigd Rico Latino aan De Heurne 19B.
Bijlagen
Hondenkolk nu Oldenzaalsestraat krantenbericht Tubantia 11-4-1923.jpg
Hondenkolk nu Oldenzaalsestraat krantenbericht Tubantia 11-4-1923.jpg (38.97 KiB) 9228 keer bekeken
Oldenzaalsestraat 1900 vroeger Hondenkolk. Ter hoogte van de Van Lochemstraat in zuidelijke richting, met links café Asveld..jpg
Hondenkolk nu De Heurne. Fragment uit boek Kunst, Katoen en Kastelen van J.H. van Heek (1873-1957).jpg
Oldenzaalsestraat  geboortehuis van Jan van Heek, aan de Hondenkolk.jpg
De Heurne vroeger schouwburg Ons Huis en later bioscoop Metropool en Allerlei winkel  en van Heekshuis nu Rico Latino.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

In mijn vorig bericht werd de Oldenzaalseweg (oude spelling Oldenzaalscheweg) al eens genoemd. Deze straatnaam is dus ook komen te vervallen en heet dus nu de Oldenzaalsestraat.

De Oldenzaalseweg liep van de Molenstraat tot de gemeentegrens.
Geschiedenis
De weg naar de gemeente Oldenzaal (14 augustus 1889 en 27 april 1899 voormalig Enschede; het in voormalig Lonneker gelegen gedeelte was niet officieel vastgesteld). Bij besluit van 23 juni 1913 is het in oud-Enschede gelegen gedeelte, en bij besluit van 29 mei 1936 is het in voormalig Lonneker gelegen gedeelte bij de Oldenzaalsestraat gevoegd. bron: http://straatnamen.enschede.nl/archief/00254/?char=O

Zie voor meer foto's van de Oldenzaalscheweg ook: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... from=&pto=
Ook op topic Wie, Wat, Waar, Vragen over oud Enschede zijn gisteren enkele foto's geplaatst van de vroegere Oldenzaalseweg ter hoogte van de Sint Jozefkerk, zie: https://www.enschede-stad.nl/viewtopic. ... &start=580
Bijlagen
Oldenzaalscheweg wordt Oldenzaalschestraat krantenbericht Tubantia 7-5-1936.jpg
Oldenzaalscheweg wordt Oldenzaalschestraat krantenbericht Tubantia 7-5-1936.jpg (117.32 KiB) 9201 keer bekeken
Oldenzaalsestraat hoek Minkmaatstraat. Vroeger Zwanensteeg en tot 1899 Kijk in 't Gat steeg genoemd..jpg
Oldenzaalsestraat hoek Minkmaatstraat. Vroeger Zwanensteeg en tot 1899 Kijk in 't Gat steeg genoemd..jpg (52.29 KiB) 9254 keer bekeken
Oldenzaalseweg nu Oldenzaalsestraat ca 1900 links Jozefkerk.jpg
Oldenzaalseweg nu Oldenzaalsestraat Villa van Heek ca 1910.jpg
Oldenzaalseweg nu Oldenzaalsestraat Villa van Heek ca 1910.jpg (156.89 KiB) 9201 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: verdwenen straatnamen Enschede

Bericht door Arie »

De Onhof is ook een vervallen straatnaam en deze liep van de Dijkmansteeg (thans Gasfabriekstraat) tot de Buuursinksweg (thans Eeftinksweg).
Geschiedenis
In het raadsbesluit wordt geen verklaring gegeven voor de herkomst van deze naam gegeven (14 augustus 1889 oud-Enschede). Bij de hernieuwde vaststelling van alle straatnamen op 27 april 1899 werd deze weg niet meer genoemd. bron: http://straatnamen.enschede.nl/archief/00255/?char=O

De Buursinksweg is al genoemd in mijn bericht van 23-10-2016 en de Dijkmanssteeg in mijn bericht van 25-10-2016.
Van de straatnaam Onhof heb ik verder niets kunnen vinden. Heeft iemand een plattegrond van voor 1900 waarop deze straat is terug te vinden?
Plaats reactie