Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Oude advertenties uit Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Veteraan »

Zelfs de pepermuntjes in het kerktasje van oma roken én smaakten naar 4711.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Burgemeesterstraat 16 Twentsche Radio Onderneming Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 31-08-1929
Bijlagen
Burgemeesterstraat 16 Twentsche Radio Onderneming Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 31-08-1929.jpg
Burgemeesterstraat 16 Twentsche Radio Onderneming Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 31-08-1929.jpg (64.62 KiB) 9563 keer bekeken
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Hendrik »

Wien neerlands bloed door 'd aderen vloeit
Van vreemde smetten vrij
enz. enz.
Dat is wat je noemt racistisch, een gesminkte zwarte piet niet.
Het is al heel wat jaren geleden dat dit lied gezongen werd op een oranjeavond in de Noorderkerk aan de Lasondersingel. Ik was er bij, ....kon het niet over mijn lippen krijgen. Maar.... tot in de jaren 30 was dit ons officiele volkslied.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Pitr de Nerd »

Ach Hendrik, je moet dat lied in de tijd waarin het gezongen werd zien. Onze Oosterburen hadden Deutschland über Alles, en daar dacht toen ook niemand wat van. Zelfs het Wilhelmus heeft van die “rarigheden” in de tekst.

Ik neem aan dat jij net al ik op een nette Christelijke School hebt gezeten. De bombastisch nationalistische liedjes die wij in die tijd leerden zouden nu niet misstaan bij het Stormfront. Erger nog: de teksten van die liedjes vind je op die sites : ( Hoe ik dat weet? Ik zocht pas naar dit schone lied:

Waar de blanke top der duinen
Afgezet met prikkkeldraad
En waar ied’re honderd meter
Een bord „Verboden Toegang” staat.

Juich ik aan ‘t vervuilde strand
Met een bekeuring in mijn rechterhand
‘k Heb u liiiief, mijn Nederland!
‘k Heb u liiiief, mijn Nederland!


Je komt dan op sites terecht waar je als beschaafde Nederlander niks te zoeken hebt.

Kortom: probeer niet de huidige ideeën af te beelden op de tijd voor de Tweede Wereldoorlog. Gaat niet werken.

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door hans »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Noorderhagen 54a Spaarbank Providentia Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 10-08-1931.
Bijlagen
Noorderhagen 54a Spaarbank Providentia Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 10-08-1931..jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

A. Brands en Zonen Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 03-06-1935
Bijlagen
A. Brands en Zonen Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 03-06-1935.jpg
A. Brands en Zonen Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 03-06-1935.jpg (42.7 KiB) 9521 keer bekeken
Haverstraatpassage vroeger Burgemeesterstraat v.m. pand A. Brands & Zonen.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Keppelerdijk Watersportpark Klein Zandvoort Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 16-07-1937
Bijlagen
Keppelerdijk Watersportpark Klein Zandvoort Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 16-07-1937.jpg
Keppelerdijk zwembad Klein Zandvoort.jpg
Keppelerdijk zwembad Klein Zandvoort.jpg (67.75 KiB) 9496 keer bekeken
Keppelerdijk zwembad Klein Zandvoort(2).jpg
Keppelerdijk zwembad Klein Zandvoort(2).jpg (57.74 KiB) 9496 keer bekeken
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Rene »

Wel eens geweest in de zomers '82,'83 en '84. Maar ik ben niet zo'n zwemmert dus zal zulk soort gelegenheden niet snel uit mezelf opzoeken.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Pitr de Nerd »

Ach ja. Klein Zandvoort. Jeugdherinnering. Het ziet er nu iets anders uit. Wat ik me ervan herinner is dat ik het water niet in wilde toen we er ooit met school naar toe gingen omdat de drollen in het water dreven. Het is volgens mij ergens begin 60er jaren gesloten vanwege de “hygiëne”, althans het gebrek er aan. Later is het heropend als het zwembad van de camping ernaast.

Eind 70er jaren trainden we daar met de duikvereniging (TYROS). Achter het zwembad lag een vijver waarin gevist werd, en iemand had de top van een angstig dure werphengel vastzitten onder water. Ik ben de lijn onder water gevolgd met ademlucht, en kwam bijna klem te zitten in een ouderwets fornuis wat daar onder water lag. Want “visibility zero”. Maar ik heb de top wel gevonden. In die kachel :D

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Watersportpark Smulders Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 28-09-1934.
Bijlagen
Watersportpark Smulders Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 28-09-1934..jpg
Watersportpark Smulders Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 28-09-1934..jpg (46.15 KiB) 9475 keer bekeken
Oude Deventerweg 1946 Mensen in het Openluchttheater bij steenbakkerij Smulders.jpg
Oude Deventerweg 1946 steenfabriek Smulders kinderen en moeders in Openluchttheater met soufleerhutje.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Ik dacht dat Heddendorp alleen een supermarkt had aan de Usselerweg onder de naam Hedo, maar volgens deze advertentie uit het jaar 1934 werd er aan de Usselerweg door B.J. Heddendorp ook bedrijfskleding verkocht. Usselerweg B.J. Heddendorp Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 17-04-1934.
Bijlagen
Usselerweg B.J. Heddendorp Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 17-04-1934..jpg
Usselerweg B.J. Heddendorp Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 17-04-1934..jpg (68.43 KiB) 9450 keer bekeken
Usselerweg hoek Dr. Kosterstraat HEDO 1956.jpg
Usselerweg hoek Dr. Kosterstraat HEDO 1956.jpg (48.46 KiB) 9489 keer bekeken
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Nee het was niet een Supermarkt maar een warenhuis, ook kleding pannen en potten en kinderwagens.
Later was dat de zelfbediening Simon de Wit. Het woord zelfbediening is niet meer bekend onder de jeugd.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:Nee het was niet een Supermarkt maar een warenhuis, ook kleding pannen en potten en kinderwagens.
Later was dat de zelfbediening Simon de Wit. Het woord zelfbediening is niet meer bekend onder de jeugd.
Ook aan de overkant op Usselerweg 53 was er zo'n warenhuis, genaamd "De Condor".
Bijlagen
Usselerweg 53 De Condor Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 31-10-1928.jpg
Usselerweg 53 De Condor Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 31-10-1928.jpg (31.86 KiB) 9440 keer bekeken
Usselerweg 53 De Condor Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 26-11-1932.jpg
Usselerweg 53 De Condor Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 26-11-1932.jpg (43.32 KiB) 9440 keer bekeken
Usselerweg 53 De Condor Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 14-08-1930..jpg
Usselerweg 53 De Condor Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 14-08-1930..jpg (37.91 KiB) 9440 keer bekeken
Usselerweg 53 DE CONDOR. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 12-08-1927..jpg
Usselerweg 53 DE CONDOR. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 12-08-1927..jpg (44.41 KiB) 9440 keer bekeken
Usselerweg hoek Buitenweg de Condor (Pathmos).JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Zuiderhagen 79 Gemeentelijk Electriciteits Bedrijf GEB Advertentie. Het vrije volk. Amsterdam, 02-08-1945
Bijlagen
Zuiderhagen 79 Gemeentelijk Electriciteits Bedrijf GEB Advertentie. Het vrije volk. Amsterdam, 02-08-1945.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Kalanderstraat 7 .t Pijpenhuis Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 28-11-1939
Bijlagen
Kalanderstraat 7 .t Pijpenhuis Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 28-11-1939.jpg
Kalanderstraat 7 .t Pijpenhuis Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 28-11-1939.jpg (32.44 KiB) 9411 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Koningstraat 32-34 Hinze & Krijthe Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 29-04-1932.
Bijlagen
Koningstraat 32-34 Hinze & Krijthe Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 29-04-1932..jpg
Koningstraat 32-34 Hinze & Krijthe Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 29-04-1932..jpg (54.49 KiB) 9393 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie schreef:Koningstraat 32-34 Hinze & Krijthe Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 29-04-1932.
Mooie vondst, Arie! Die dingen zijn maar twee jaar gemaakt, 98cc tweetakt eencilinder. Voor de prijs die ze vragen krijg je nu niet eens een achterspatbord van zo’n ding. :P

Die prijs is trouwens aardig hoog, in Engeland was de nieuwprijs volgens mij 15 guineas, iets meer dan honderd gulden of daaromtrent.

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Pitr de Nerd »

Ik vond nog een Engelse advertentie van zo'n motorfiets:
gloria.jpg
Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Plaats reactie