Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Oude advertenties uit Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Veteraan »

De ingang zit aan de zijkant van het pand.
Als ik voor 3 cent gist moest kopen, kreeg je dat in een vetpapiertje en dan onderweg een kwart daarvan opeten. Het was niet lekker, maar ook niet vies. Gewoon apart.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Hendrik »

Veteraan schreef: ma jun 04, 2018 5:47 pm De ingang zit aan de zijkant van het pand.
Als ik voor 3 cent gist moest kopen, kreeg je dat in een vetpapiertje en dan onderweg een kwart daarvan opeten. Het was niet lekker, maar ook niet vies. Gewoon apart.
En,.... ben je nog gerezen? :lol:
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Veteraan »

:lol:
Ik kan me niet herinneren dat ik er iets van gemerkt heb. Waarschijnlijk gedroeg ik me niet als een deegproduct dat stil en warm moest rijzen. :lol:
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21483
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Janninksweg 60 Meinema's Warenhuis advertentie Tubantia 26-1-1950.
Bijlagen
Janninksweg 60 Meinema's Warenhuis advertentie Tubantia 26-1-1950 .jpg
Janninksweg 60.JPG
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Veteraan »

Hé, ik wist niet dat Meinema een Warenhuis had. Zolang ik me kan herinneren was het een antiekwinkel. Later "3 in 1" d.w.z. antiek, oud en nieuw.
Misschien kun je antieke spullen ook 'waren' noemen en je winkel wordt dan een warenhuis.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21483
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Veteraan schreef: di jun 05, 2018 11:05 am Hé, ik wist niet dat Meinema een Warenhuis had. Zolang ik me kan herinneren was het een antiekwinkel. Later "3 in 1" d.w.z. antiek, oud en nieuw.
Misschien kun je antieke spullen ook 'waren' noemen en je winkel wordt dan een warenhuis.
Naast de antiekwinkel zat op Janninksweg 58 Levensmiddelenbedrijf F.J. Hobbelink aangesloten bij C.I.K.E.L. volgens onderstaande advertentie Tubantia 2-11-1949.
Later zat in het pand Janninksweg 58 een cafetaria zoals op onderstaande foto is te zien.
Bijlagen
Janninksweg 58 Levensmiddelenbedrijf F.J. Hobbelink C.I.K.E.L. advertentie Tubantia 2-11-1949.jpg
Janninksweg 58 Levensmiddelenbedrijf F.J. Hobbelink C.I.K.E.L. advertentie Tubantia 2-11-1949.jpg (46.82 KiB) 4622 keer bekeken
Janninksweg 58 rechts cafetaris op achtergrond  transport Vliet Jonge .jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21483
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Veteraan schreef: vr jun 01, 2018 6:20 pm Dat huis toont geen sporen meer van een kapsalon.
Zoveel winkels en zaken (ook van één genre) in één straat, want naast de fietsenwinkel van Nijhof zat voorheen kapper Achterberg. Naast Meinema Antiek was voorheen ook een kruidenier gevestigd, werd later een cafetaria. Dus ook twee kruideniers konden naast elkaar bestaan.

Volgens mij heeft de Janninksweg nu alleen Mario's tweewielers (super goed!) en kapper Fame.
Op onderstaand foto van het pand Janninksweg 127 hoek Keperstraat ziet het er nog wel als een kapperszaak uit.
Bijlagen
Janninksweg 127 rechts Keperstraat pand dames herenkapper .jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Veteraan »

Tjonge, wat een informatie. Hobbelink !! ja, die was ik bijna vergeten. Daarna zat Groothuis daar als kruidenier. Vervolgens een hele rits cafetaria's.

Die "slechte" foto is van een dia van mij.
Aangezien ik de lange oprit naar de fabriek waar je zo heerlijk kon rolschaatsen op de betonstrips in metalen randen op mijn geheugenprintje heb staan, vergat ik ook nog eens dat het onderdelen van Sanders waren die vervoerd werden.
Op het bord was de T van Vlietjonge een hoofdletter. Vliet & de Jonge, N.V. v.d., IJzerh., Blekerstraat 178,
Die transporten waren spectaculair. Soms werden dagen tevoren de bomen gesnoeid, hekjes verwijderd, soms een lantaarnpaal. Iedereen kreeg een brief in de brievenbus met het verzoek de auto elders te parkeren.
Politie kwam al vroeg door de straat.
Met de Kerst kreeg ieder een banketstaaf van Sanders? of van Vliet & de Jonge?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21483
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Veteraan schreef: di jun 05, 2018 2:33 pm Tjonge, wat een informatie. Hobbelink !! ja, die was ik bijna vergeten. Daarna zat Groothuis daar als kruidenier. Vervolgens een hele rits cafetaria's.

Die "slechte" foto is van een dia van mij.
Aangezien ik de lange oprit naar de fabriek waar je zo heerlijk kon rolschaatsen op de betonstrips in metalen randen op mijn geheugenprintje heb staan, vergat ik ook nog eens dat het onderdelen van Sanders waren die vervoerd werden.
Op het bord was de T van Vlietjonge een hoofdletter. Vliet & de Jonge, N.V. v.d., IJzerh., Blekerstraat 178,
Die transporten waren spectaculair. Soms werden dagen tevoren de bomen gesnoeid, hekjes verwijderd, soms een lantaarnpaal. Iedereen kreeg een brief in de brievenbus met het verzoek de auto elders te parkeren.
Politie kwam al vroeg door de straat.
Met de Kerst kreeg ieder een banketstaaf van Sanders? of van Vliet & de Jonge?
Veteraan ik heb ook nog deze foto van de Janninksweg gevonden, waarop te zien is dat het toen nog een straat was met klinkers. Is er verder nog iets over deze foto te vertellen? Ik heb ook gezien dat er een confectiefabriek in deze was. Is die ook op deze foto te zien?
Bijlagen
Janninksweg 88 Confectiefabriek G.E. Oosterveld Hinderwet krantenbericht Tubantia 17-2-1939.jpg
Janninksweg 88 Confectiefabriek G.E. Oosterveld Hinderwet krantenbericht Tubantia 17-2-1939.jpg (45.41 KiB) 4618 keer bekeken
Janninksweg .JPG
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Veteraan »

Volgens mij is de Janninksweg pas na 1980 geasfalteerd.
Toch zou ik deze foto van jou geen jaartal durven geven.
Janninksweg gezien vanaf de hoek Blekerstraat.JPG
Die confectie zat (dacht ik) tussen Boltjes en het huis naast Bakker Heersink. Van bovenaf zie je de nieuwbouw die ervoor in de plaats is gekomen nadat het lang braak heeft gelegen.
Bijlagen
Janninksweg tussen Blekerstraat en J.H. Boschstraat.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21483
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Janninksweg 88 confectieatelier Oosterveld advertentie Tubantia 28-12-1939.
Janninksweg 88 Japonnenatelier G.E. Oosterveld advertentie Trouw 10-3-1965.
Bijlagen
Janninksweg 88 confectieatelier Oosterveld advertentie Tubantia 28-12-1939.jpg
Janninksweg 88 Japonnenatelier G.E. Oosterveld advertentie Trouw 10-3-1965.jpg
Janninksweg 88 Japonnenatelier G.E. Oosterveld advertentie Trouw 10-3-1965.jpg (30.77 KiB) 4609 keer bekeken
Janninksweg 88 rechts confectie Oosterveld van Modeca.jpg
Janninksweg 88 rechts confectie Oosterveld van Modeca.jpg (40.27 KiB) 4609 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21483
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Er was nog een confectiebedrijf aan de Janninksweg.
Janninksweg 88 Japonnenatelier G.E. Oosterveld advertentie Trouw 10-3-1965.
Bijlagen
Janninksweg 96 Confectiefabriek J. Brasz H.Jzn. advertentie Tubantia 29-6-1931.jpg
Janninksweg 96.JPG
hans
Member
Member
Berichten: 2737
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door hans »

op 114 heeft een pindabranderij gezeten van broen, daarna een rommelhal en een garage...
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21483
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

hans schreef: di jun 05, 2018 6:30 pm op 114 heeft een pindabranderij gezeten van broen, daarna een rommelhal en een garage...
Ik heb helaas geen advertenties van de pindabranderij Broen kunnen vinden.
Wel van Janninksweg 151 B. Bonvanie Jr. Graan- en Fouragehandel advertentie Twentsch nieuwsblad 26-5-1944.
Bijlagen
Janninksweg 151 B. Bonvanie Jr. Graan- en Fouragehandel advertentie Twentsch nieuwsblad 26-5-1944.jpg
Janninksweg 151 B. Bonvanie Jr. Graan- en Fouragehandel advertentie Twentsch nieuwsblad 26-5-1944.jpg (25.48 KiB) 4579 keer bekeken
Janninksweg 151.JPG
Janninksweg 151 Horstlanden-Veldkamp.jpg
Janninksweg 151 Horstlanden-Veldkamp.jpg (63 KiB) 4579 keer bekeken
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Veteraan »

Nou Arie, reuze bedankt voor zoveel Janninksweg-nieuws en foto's!
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21483
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Veteraan schreef: wo jun 06, 2018 8:17 am Nou Arie, reuze bedankt voor zoveel Janninksweg-nieuws en foto's!
Graag gedaan Veteraan. Ik het wel leuk om e.e.a. uit te zoeken.
Er waren vroeger nog meer winkels en bedrijven aan de Janninksweg. Door het bombardement in 1944 is nogal wat verdwenen, zoals is te zien op onderstaande foto's.
Zo ook de kruidenierszaak van Morsink aan de Janninksweg 30.
Volgens onderstaande advertentie eerst aan de Janninksweg 28 later 30 J. Morsink koloniale waren advertentie Tubantia 12-4-1929.
En na het bombardement is de kruidenierszaak Morsink verplaatst naar de Esdoornstraat volgens onderstaande advertentie Esdoornstraat 1 J. Morsink & Zn kruidenierszaak voorheen Janninksweg 30 advertentie Twentsch nieuwsblad 24-3-1944.
Bijlagen
Janninksweg 28 later 30 J. Morsink koloniale waren advertentie Tubantia 12-4-1929.jpg
Janninksweg 30 J. Morsink kruidenier advertentie Tubantia 31-12-1940.jpg
Esdoornstraat 1 J. Morsink & Zn kruidenierszaak voorheen Janninksweg 30 advertentie Twentsch nieuwsblad 24-3-1944.jpg
Esdoornstraat 1 J. Morsink & Zn kruidenierszaak voorheen Janninksweg 30 advertentie Twentsch nieuwsblad 24-3-1944.jpg (87.48 KiB) 4591 keer bekeken
Janninksweg gezien vanaf de Tweede Veldkampstraat en Veldkampdwarsstraat (later J. ter Horststraat), op het braakliggend terrein werd later de Prins Willemschool gebouwd.jpg
Veldkamp 1946 Gezien vanaf de hoek Janninksweg - Haaksbergerstraat; op de achtergrond de Jozefkerk.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Veteraan »

Frappant dat Janninksweg 30 nu niet meer bestaat. Van 28 springt het over naar 32. Toch is er geen woning tussenuit.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21483
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Veteraan schreef: wo jun 06, 2018 6:01 pm Frappant dat Janninksweg 30 nu niet meer bestaat. Van 28 springt het over naar 32. Toch is er geen woning tussenuit.
Dat klopt Veteraan. Hierbij nog wat foto's van de panden Janninksweg 22 t/m 28, die dus na het bombardement in 1944 zijn gebouwd. In het oude pand Janninksweg 24 was voor het bombardement ook een winkel van Richter, een handelaar in radio's en stofzuigers volgens onderstaande advertentie: Janninksweg 24 Radio Richter advertentie Tubantia 17-9-1938.
Na het bombardement in 1944 is deze zaak verplaatst naar Janninksweg 1 volgens onderstaande advertentie: Janninksweg 1 Richter stofzuigers advertentie Tubantia 23-8-1947.
Bijlagen
Janninksweg 24 Radio Richter advertentie Tubantia 17-9-1938.jpg
Janninksweg 24 Radio Richter advertentie Tubantia 17-9-1938.jpg (46.97 KiB) 4557 keer bekeken
Janninksweg 1 Richter stofzuigers advertentie Tubantia 23-8-1947.jpg
Janninksweg 22-24.JPG
Janninksweg 26 1980.jpg
Janninksweg 28 1977.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Veteraan »

De huizen tussen de Jan Harm Boschstraat en de Johannes ter Horststraat zijn ook van ná de oorlog, evenals de namen van die straten, want dat waren verzetsmannen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21483
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Veteraan schreef: wo jun 06, 2018 7:05 pm De huizen tussen de Jan Harm Boschstraat en de Johannes ter Horststraat zijn ook van ná de oorlog, evenals de namen van die straten, want dat waren verzetsmannen.
Ja dat klopt. De Jan Harm Boschstraat was vroeger de Tweede Veldkampstraat. Zie hierover mijn bericht van 15-10-2016 in topic verdwenen straatnamen op: viewtopic.php?f=9&t=27282&p=163920&hili ... at#p163920 ook daar in zijn enkele oude advertenties te vinden van de 2e Veldkampstraat.
De Johannes ter Horststraat was vroeger de Veldkampdwarsstraat. Zie hierover mijn bericht 14-10-2016 in topic verdwenen straatnamen op: viewtopic.php?f=9&t=27282&p=163916&hili ... at#p163916
ook daar zijn enkele oude advertenties te vinden van de Veldkampdwarsstraat.
Plaats reactie