Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Oude advertenties uit Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Daniela »

Arie schreef:
hans schreef:het moorsche paleis ...
Zag het vroeger misschien wel een beetje Moors uit.
Het had idd de allure van een 1001 nachten paleis... Bestaat die gevel trouwens nog onder die lelijke gevel van nu?
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Hendrik »

Daniela schreef:
Arie schreef:
hans schreef:het moorsche paleis ...
Zag het vroeger misschien wel een beetje Moors uit.
Het had idd de allure van een 1001 nachten paleis... Bestaat die gevel trouwens nog onder die lelijke gevel van nu?
Ik denk dat vooral het interieur werd bedoeld.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21487
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Hengelosestraat 186 sigarenmagazijn L v.h. Reve advertentie Tubantia 17-2-1941.
Bijlagen
Hengelosestraat 186 sigarenmagazijn L v.h. Reve advertentie Tubantia 17-2-1941.jpg
Hengelosestraat 186 sigarenmagazijn L v.h. Reve advertentie Tubantia 17-2-1941.jpg (51.81 KiB) 7045 keer bekeken
Hengelosestraat 1976 Winkel Fa.van het Reve sigarenmagazijn.jpg
Hengelosestraat 1976 Winkel Fa.van het Reve sigarenmagazijn (2).jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21487
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Pijpenstraat 7 Slijterij De Palmboom advertentie Tubantia 11-6-1920. Later Franzo.
Bijlagen
Pijpenstraat 7 Slijterij De Palmboom advertentie Tubantia 11-6-1920.jpg
Pijpenstraat 7 Slijterij De Palmboom advertentie Tubantia 11-6-1920.jpg (110.5 KiB) 7002 keer bekeken
Pijpenstraat 1965 Slijterij Franzo De Palmboom.jpg
Pijpenstraat 1965 Likeur- en limonadefabriek Franzo.jpg
Pijpenstraat 1975 Hoek Pijpenstraat met opslagruimte slijterij Franzo.jpg
Pijpenstraat 1970 Hoek Beltstraat met slijterij Franzo en daarachter het Belthoes.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Veteraan »

Mijn vader heeft er bijna 40 jaar gewerkt. De distilleerderij zat om de hoek in de Zuiderhagen. Het magazijn 'leunde' tegen het Belthoes. Daar werden de flessen ontdaan van de kurk die er wel eens in werd gedrukt. Daar stond de gloeiende spoelmachine. Er werd gebotteld, geëtiketteerd, etc.
Bijlagen
Pijpenstraat, Sloop textielfabriek Jannink,  rechts wijnhandel en slijterij  Franzo, 1965.jpg
Bögelrieder vanwege de Bögelbitter.jpg
Bögelrieder vanwege de Bögelbitter.jpg (190.32 KiB) 7045 keer bekeken
Franzo op de beurs met o.a. Perla Negra.jpg
pa en Albert bij de afbraak fabriek Pijpenstraat t.o. Franzo  (1).jpg
Franzo  - winkel.jpg
Franzo - winkel.jpg (173.63 KiB) 7000 keer bekeken
Beltstraat, T.h.v. Pijpenstraat zuidelijke richting,  1961, Jannink, Gerhard & Zn magazijn van Franzo, volkswagen bestelbus (1).jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21487
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Mooie foto's Veteraan. Leuk dat jouw vader daar heeft gewerkt. Kregen jullie natuurlijk ook korting op de dranken?
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Veteraan »

Korting???????????
Over de doden niets dan goeds.... :(
Maar als wij, mijn broers en ik, er een woensdagmiddag of zaterdag gewerkt hadden, écht aanpakken!, dan kregen we een glas water met een minidruppeltje limonadesiroop. Meer niet! :cry:
Mijn vader kreeg nooit iets mee, integendeel. Geen vrije maandag - de rest van de week moest hij werken en de enige vrije dag moest de winkel bijgevuld worden, er moest gedestilleerd worden, of wat dan ook. Na winkelsluitingstijd moesten de bestellingen rondgebracht worden. De snipperkaart bestond alleen in het hoofd van 'de baas'. :no: Dus mijn vader zat echt alleen zondags bij ons aan tafel.
Fijne collega's, hoewel ze nooit lang bleven (logisch!) Pa vond het werk fijn en het contact met de mensen, maar achteraf had hij veel beter bij de politie in Kampen kunnen blijven werken. Dan had hij wél een pensioen gehad en normale vakanties en vrije dagen.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Neckar »

Tja Veteraan zo ging dat. Mijn opa werkte 50 jaar bij Wevers (Kolen) als procuratiehouder toen zijn 50 jarig jubileum in aantocht was. Kwam meneer Wevers er achter dat Opa 2 maanden te weinig gewerkt had bij zijn pensioen en kom hem daar door geen jubileumfeest aanbieden. Toen de gezamenlijke Kolenboeren in Enschede hierachter kwamen gaf het grote bonje. Als Wevers het niet zou doen kreeg hij een feest aangeboden van de Enschedese kolenboeren. Wevers kwam schielijk op zijn voornemen terug maar voor mijn Opa hoefde het niet meer. De lol was er af. En wilde de kolenboeren niet op onkosten jagen omdat hun winst toch al niet zo groot was.. Wel heeft mijn Opa een gouden speld gehad van de Nederlandse Kolenunie. Na een werkzaam leven was mijn opa klaar met de firma Wevers.. Later bleek uit de papieren van de Kolenunie dat de Firma Wevers dat er netjes 50 jaar lang !! correspondentie bestond van mijn Opa en de Unie. Zelfs als 15 jarige..
Ik als kleine jongen zat altijd te wachten als hij kwam op 17.30 uur ging zijn sleutel in de voordeur het speelgoed moest dan in de kist en er werd gegeten. Altijd om exact 17.30 uur !!!!!! Mijn vriend mijn Opa.. HM.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21487
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Neckar schreef:Tja Veteraan zo ging dat. Mijn opa werkte 50 jaar bij Wevers (Kolen) als procuratiehouder toen zijn 50 jarig jubileum in aantocht was. Kwam meneer Wevers er achter dat Opa 2 maanden te weinig gewerkt had bij zijn pensioen en kom hem daar door geen jubileumfeest aanbieden. Toen de gezamenlijke Kolenboeren in Enschede hierachter kwamen gaf het grote bonje. Als Wevers het niet zou doen kreeg hij een feest aangeboden van de Enschedese kolenboeren. Wevers kwam schielijk op zijn voornemen terug maar voor mijn Opa hoefde het niet meer. De lol was er af. En wilde de kolenboeren niet op onkosten jagen omdat hun winst toch al niet zo groot was.. Wel heeft mijn Opa een gouden speld gehad van de Nederlandse Kolenunie. Na een werkzaam leven was mijn opa klaar met de firma Wevers.. Later bleek uit de papieren van de Kolenunie dat de Firma Wevers dat er netjes 50 jaar lang !! correspondentie bestond van mijn Opa en de Unie. Zelfs als 15 jarige..
Ik als kleine jongen zat altijd te wachten als hij kwam op 17.30 uur ging zijn sleutel in de voordeur het speelgoed moest dan in de kist en er werd gegeten. Altijd om exact 17.30 uur !!!!!! Mijn vriend mijn Opa.. HM.
Dat was dus een Kolenhandelaar aan de Parkweg die al sinds 1866 in Enschede was gevestigd.
Bijlagen
Kolen-Groothandel Firma A. Wevers Enschede.jpg
Parkweg A. Wevers kolen advertentie Tubantia 11-5-1898.jpg
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Neckar »

Later zaten ze aan de Tromplaan. Mijn Opa is er in 1903/04 begonnen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21487
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Neckar schreef:Later zaten ze aan de Tromplaan. Mijn Opa is er in 1903/04 begonnen.
Daarvan heb ik nog deze advertentie gevonden:
Bijlagen
Tromplaan Kolenhandel Fa. A. Wevers advertentie het Parool 14-8-1945.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21487
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Veenstraat 91-93 slagerij 't Korteland J.H. Witte advertentie Tubantia 7-4-1942.
Bijlagen
Veenstraat 91-93 slagerij 't Korteland J.H. Witte advertentie Tubantia 7-4-1942.jpg
Veenstraat 91-93 Slagerij 't Korteland 1939.jpg
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4205
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

In die huizen links woonden mij tante en oma , zestiger jaren.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Tunneltje
Member
Member
Berichten: 42
Lid geworden op: di mei 24, 2005 12:39 pm
Locatie: Oldenzaal

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Tunneltje »

Nog even over de winkel van Franzo, het pand staat er nog, nu zit de modelbouwzaak Pijplines er in.
Gr, Frank
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21487
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Tunneltje schreef:Nog even over de winkel van Franzo, het pand staat er nog, nu zit de modelbouwzaak Pijplines er in.
Gr, Frank
Dat klopt Frank.
Bijlagen
Pijpenstraat 5-1-2014.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21487
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Oldenzaalsestraat 202 Nijenhuis kaashandel advertentie Twentsch nieuwsblad 28-12-1942.
Bijlagen
Oldenzaalsestraat 202 Nijenhuis kaashandel advertentie Twentsch nieuwsblad 28-12-1942.jpg
Nijenhuis en Zonen kaashandel transportfiets.jpg
Nijenhuis en Zonen kaashandel transportfiets.jpg (76.86 KiB) 6961 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21487
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Haaksbergerstraat 34 J.E. Rokker Juwelier Horlogemaker Goudsmid advertentie Tubantia 19-12-1930.
Bijlagen
Haaksbergerstraat 34 J.E. Rokker Juwelier Horlogemaker Goudsmid advertentie Tubantia 19-12-1930.jpg
Haaksbergerstraat 34 J.E. Rokker Juwelier Horlogemaker Goudsmid advertentie Tubantia 19-12-1930.jpg (44.12 KiB) 6901 keer bekeken
Haaksbergerstraat 34  Winkel van fa. Rokker juwelier 1963.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Veteraan »

Bij Rokker heb ik mijn van zilveren rijksdaalders gespaarde horloge gekocht. Ergens rond 1972...gok ik.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21487
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Beltstraat 1 't Belthoes advertentie Tubantia 4-5-1932.
Bijlagen
Beltstraat 1 't Belthoes advertentie Tubantia 4-5-1932.jpg
Beltstraat 1975 Kruising Haaksbergerstraat-Nijverheidstraat t Belthoes.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21487
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Lipperkerkstraat 50 Broodfabriek De Korenschoof G.J.M. Klokgieters advertentie Tubantia 6-9-1906.
Bijlagen
Lipperkerkstraat 50 Broodfabriek De Korenschoof G.J.M. Klokgieters advertentie Tubantia 6-9-1906.jpg
Lipperkerkstraat 50 Broodfabriek De Korenschoof G.J.M. Klokgieters advertentie Tubantia 6-9-1906.jpg (48.2 KiB) 6853 keer bekeken
Lipperkerkstraat vm koekjesfabriek van Klokgieters.jpg
Lipperkerkstraat vm koekjesfabriek van Klokgieters.jpg (62.04 KiB) 6853 keer bekeken
Plaats reactie