Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Oude advertenties uit Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21487
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Inmaken met Nezo zout. Advertentie". "Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant". Enschede, 30-07-1941 van Kon. Nederlandse Zoutindustrie Boekelo,
Bijlagen
Nezo KNZ Boekelo Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 30-07-1941.jpg
Vroom & Dreesmann receptenboekje voor het inmaken.jpg
Vroom & Dreesmann receptenboekje voor het inmaken.jpg (46.74 KiB) 6691 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21487
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Langestraat hoek Haverstraat C & A Brenninkmeijer Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 11-09-1920.
Bijlagen
Langestraat hoek Haverstraat C & A Brenninkmeijer Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 11-09-1920..jpg
Langestraat hoek Haverstraat C & A Brenninkmeijer Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 11-09-1920..jpg (73.27 KiB) 6676 keer bekeken
Haverstraat hoek Langestraat Presburg schoenen C en A.JPG
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4205
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

C&A heeft op meerdere plaatsen in de binnenstad gezeten.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21487
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Haaksbergerstraat 344 G. de Wilde Advertentie. Twentsch nieuwsblad. Enschede, 06-06-1944. Het pand is herbouwd in 1948.
Bijlagen
Haaksbergerstraat 344 G. de Wilde Advertentie. Twentsch nieuwsblad. Enschede, 06-06-1944.jpg
Haaksbergerstraat 344 G. de Wilde Advertentie. Twentsch nieuwsblad. Enschede, 06-06-1944.jpg (35.04 KiB) 6662 keer bekeken
haaksbergerstraat rijwielzaak de wilde.jpg
haaksbergerstraat rijwielzaak (vroeger de Wilde).jpg
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie schreef:Haaksbergerstraat 344 G. de Wilde Advertentie. Twentsch nieuwsblad. Enschede, 06-06-1944. Het pand is herbouwd in 1948.
Volgens mij zat naast die fietsenwinkel een wapenhandel. Het was een smal pandje, het zou La Strada kunnen zijn, alleen zit voor mijn herinnering de deur aan de verkeerde kant. Ik kocht daar in 1968 mijn patronen totdat ik ontdekte dat je ze voor de helft kon kopen aan de Deurningerstraat. Dat ging toen iets makkelijker dan tegenwoordig, na alle skietpartij’n in den lande :x :hard1:

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4174
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door GerritHondelink »

Pitr de Nerd schreef:
Arie schreef:Haaksbergerstraat 344 G. de Wilde Advertentie. Twentsch nieuwsblad. Enschede, 06-06-1944. Het pand is herbouwd in 1948.
Volgens mij zat naast die fietsenwinkel een wapenhandel. Het was een smal pandje, het zou La Strada kunnen zijn, alleen zit voor mijn herinnering de deur aan de verkeerde kant. Ik kocht daar in 1968 mijn patronen totdat ik ontdekte dat je ze voor de helft kon kopen aan de Deurningerstraat. Dat ging toen iets makkelijker dan tegenwoordig, na alle skietpartij’n in den lande :x :hard1:

Pieter

Als ik het me goed herinner zat links van de wilde inderdaad een wapenhandel later dacht ik kapper dick
en rechts van de Wilde zat Goolkate sigaren en sigaretten.
Gerrit
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Veteraan »

In 1950 zaten op dat rijtje:
Bijlagen
Telefoonboek 1950 - Haaksbergerstraat van 't Wonder tot Kiffen.JPG
Telefoonboek 1950 - Haaksbergerstraat van 't Wonder tot Kiffen.JPG (66.3 KiB) 6647 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Pitr de Nerd »

Veteraan schreef:In 1950 zaten op dat rijtje:
Veteraan, geen wapenhandel toen. Of hij had geen telefoon :D Kiffen zat op de hoek met de Singel, de dochter ervan trouwde met een klasgenoot van me. In het plantsoentje voor die zaak zat volgens mij een schuilkelder of commandpost van de BB. Die zit er misschien nog wel.

Ik weet niet wanneer die wapenzaak verdwenen is, omdat hij veel te duur was ging ik naar de concurrent.

Wat me opvalt in jouw lijstje is de “rare” huisnummering. Die zaken zitten naast elkaar, maar de nummer springen soms met tien of meer omhoog. Zouden ze de bovenwoningen apart genummerd hebben?

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Veteraan »

Het lijkt me dat niet elk adres een telefoon had.
Hoe die nummering werkt, weet ik niet. Bij de lage nummering kwam een a, b etc. Voor. Bijv. 29a en 29b. Misschien boven de zaak.

Die schuilkelder is aan de overzijde van Kiffen. Nee, niet bij Dellemijn, maar bij de apotheek. Wel zo handig, die kon meteen alle medicijnen meenemen. :D
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21487
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Arie schreef:Haaksbergerstraat 344 G. de Wilde Advertentie. Twentsch nieuwsblad. Enschede, 06-06-1944. Het pand is herbouwd in 1948.
Er is toch iets vreemds met deze advertentie. Deze is geplaatst op 6 juni 1944, dus na het bombardement op die huizen aan de Haaksbergerstraat op 22-2-1944 (zie ook bijgaande foto). Volgens de ingemetselde gevelsteen (zie foto hierboven) is het pand herbouwd in 1948 en verder staat de datum 1919 -1944, Ik neem aan dat het pand dan bij het bombardement in 1944 is verwoest en dan toch nog de advertentie van 6-6-1944. Heeft de rijwielzaak de Wilde misschien toch nog op het adres nr, 344 de zaak kunnen voortzetten of is het misschien een ander adres geweest?
@Veteraan kun je dat misschien zien in het adresboek van 1939 waar de rijwielzaak Der Wilde toen zat?
Bijlagen
Haaksbergerstraat 22-2-1944 Getroffen panden na bombardement; kerk links Bethelkerk.jpg
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Pitr de Nerd »

Veteraan schreef:Het lijkt me dat niet elk adres een telefoon had.
Hoe die nummering werkt, weet ik niet. Bij de lage nummering kwam een a, b etc. Voor. Bijv. 29a en 29b. Misschien boven de zaak.

Die schuilkelder is aan de overzijde van Kiffen. Nee, niet bij Dellemijn, maar bij de apotheek. Wel zo handig, die kon meteen alle medicijnen meenemen. :D
Veteraan, ik heb even op Google Streetview gekeken, maar die “sprongen” zitten er nog in. Rijwielhandel Brouwer is 342, rechts daarnaast ligt een huis zonder nummer, en daarnaast is 336. 338 of 340 mankeert. Er zullen er meer zijn, maar niet alle panden hebben huisnummers aan de buitenkant :(

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Veteraan »

Zodra ik gelegenheid heb, zal ik dat stukje Haaksbergerstraat eens "onderzoeken" en de nummers controleren.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21487
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Langestraat 20 Paping Manufacturenhandel advertentie Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 16-10-1936.
Bijlagen
Langestraat 20 Paping Manufacturenhandel advertentie Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 16-10-1936..jpg
Langestraat 20 Paping Manufacturenhandel advertentie Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 16-10-1936..jpg (38.16 KiB) 6588 keer bekeken
Langestraat Paping Voss hoek Haverstraat.jpg
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Pitr de Nerd »

Mooie foto, Arie. Dames met hoofddoek, scooterrijder zonder helm, nog een Haverstraat in plaats van een passage, en de idioterie van autoluwe binnenstad heeft ook nog niet toegeslagen. Plus een verzopen kat in trui rechtsonder (had ik kunnen zijn, ik vergat ook altijd mijn jas) en volgens mijn een Bedford truck op de achtergrond. En iedereen maar wachten tot het licht bij de Hema groen wil worden… :D

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21487
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

advertentie Kuipersdijk 36 Peddi H. Bosch Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 04-10-1941.
Bijlagen
Kuipersdijk 36 Peddi H. Bosch Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 04-10-1941..jpg
Kuipersdijk 36 Peddi H. Bosch Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 04-10-1941..jpg (45.57 KiB) 6575 keer bekeken
Kuipersdijk Verkooplokaal Peddie Bosch.jpg
Kuipersdijk Verkooplokaal Peddie Bosch.jpg (66.72 KiB) 6617 keer bekeken
Kuipersdijk Peddie.jpg
Spelbergsweg hoek Kuipersdijk Peddie 1982.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Veteraan »

Wat was er in 1982 te doen? Zo'n rij mensen voor zo'n onogenlijk verkooplokaaltje....
hans
Member
Member
Berichten: 2738
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door hans »

intocht van sinterklaas ?
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Spruwel »

Of carnaval.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21487
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Buitenweg 13 sigarenmagazijn J. Hemmers vh G.J. Nijhuis Advertentie. Trouw. Enschede, 28-09-1945.
Bijlagen
Buitenweg 13 sigarenmagazijn J. Hemmers vh G.J. Nijhuis Advertentie. Trouw. Enschede, 28-09-1945.jpg
Buitenweg 13 hoek Goormaatdwarsweg Pathmos 29-3-1979.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21487
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Deurningerstraat 23 Fa. B.E. Efftink advertentie Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 16-12-1939.
Bijlagen
Deurningerstraat 23 Fa. B.E. Efftink advertentie Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 16-12-1939..jpg
Deurningerstraat 23 Fa. B.E. Efftink advertentie Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 16-12-1939..jpg (33.31 KiB) 6537 keer bekeken
deurningerstraat smederij Efftink19-7-2011.jpg
Plaats reactie