Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Oude advertenties uit Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Mooi plaatje Pieter. Doet mij denken aan de motor die mijn vader vroeger had. Maar op onderstaaande foto (waar mijn opa en oma voor de grap op de moter zijn gaan zitten, ziet die motor er toch anders uit. Ik weet wat voor merk het is geweest.
Bijlagen
Opa en Oma Nieterink op de motor.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Haaksbergerstraat 29B Radio-Technisch Bureau Twenthe Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 16-12-1929.
Bijlagen
Haaksbergerstraat 29B Radio-Technisch Bureau Twenthe Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 16-12-1929..jpg
Haaksbergerstraat 29B Radio-Technisch Bureau Twenthe Advertentie. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 16-12-1929..jpg (48.01 KiB) 6535 keer bekeken
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4808
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Veteraan »

Die zag ik op: 24 mei 2016 11:12
:)
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Veteraan schreef:Die zag ik op: 24 mei 2016 11:12
:)
Sorry, ik val in herhaling. Ik had eigenlijk deze advertentie willen plaatsen: Kalanderstraat 15 J. Hendriksen Advertentie. Tubantia. Enschede, 29-05-1909
Bijlagen
Kalanderstraat 15 J. Hendriksen Advertentie. Tubantia. Enschede, 29-05-1909.jpg
Kalanderstraat 15 J. Hendriksen Advertentie. Tubantia. Enschede, 29-05-1909.jpg (42 KiB) 6531 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

Hofstraat dekenfabriek LUNTER & Co.. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 18-07-1927
Bijlagen
Hofstraat dekenfabriek LUNTER & Co.. Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 18-07-1927.jpg
Hofstraat 17 (nu Klokkenplas) H.Lunter en Co Deken Fabriek (gebouw van 1893).jpg
Hofstraat 17 (nu Klokkenplas) H.Lunter en Co Deken Fabriek (gebouw van 1893)(2).jpg
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4214
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Wat is overtrekken van dekens ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:Wat is overtrekken van dekens ?
Misschien een hoes over de donsdekens? Of waren die er toen nog niet?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:Wat is overtrekken van dekens ?
Op het bovenlaken werden vroeger één of meerdere dekens gelegd. Bij de gegoede burgers trof men wollen dekens aan en de minder rijke mensen moesten het met katoenen dekens doen. De dekens werden doorgestikt en overtrokken met bedrukte katoen. Dat gebeurde soms met meerdere lagen over elkaar: als een overtrek was versleten dan werd er een nieuwe stof op genaaid. zie verder: http://www.tweedehandswerk.nl/vijf-oude ... de-dekens/
Bijlagen
Detail-oude-gevoerde-deken.jpg
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Neckar »

Ik weet nog dat wij gestikte dekens hadden met lakens. Het waren zware dingen die niets meegaven. Later werden ze bij ons alleen in de winter gebruikt. Onder gewone dekens met daar tussen lakens was veel lekkerder.. En nu hebben we alleen nog dekbedden. En ook zijn de slaapkamers niet zo koud meer in de winter. Wij hadden vroeger de vriesbloemen op de binnenkant van de ruiten zitten Brrrrrrrrrr.
hans
Member
Member
Berichten: 2738
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door hans »

en in de winter een zeiltje over het voeteneind van het bed vanwege de sneeuw die tussen de dakpannen doorwaaide.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Pitr de Nerd »

En kruiken in bed omdat het anders twee uur duurde voordat je bed warm was. Wat dacht je van lakens die buiten in de vrieskou "gedroogd" waren? Die waren zo klam dat je beter in de koelkast kon slapen. Ook al had je die nog niet :D

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Pitr de Nerd »

hans schreef:en in de winter een zeiltje over het voeteneind van het bed vanwege de sneeuw die tussen de dakpannen doorwaaide.
Hans, daar hadden wij geen last van. Wij hadden al heeeel moderne daken. Eerst kippengaas, dan asfaltpapier en dan pas dakpannen. Dat hield de wind en de sneeuw buiten... :P

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
hans
Member
Member
Berichten: 2738
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door hans »

echte luxe dus !
geen douche of badkuip , zondags in een kuipje in de keuken, als oudste mocht je als eerste , mijn broertje blerde omdat hij niet in het vieze water wilde.
als ik het nu aan de kinderen vertel , lachen ze me uit en denken dat ik kapitän blaubär ben...
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21508
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Arie »

In 1936 waren er rond deze tijd ook al vele regenbuien met onweer. vandaar deze advertentie: Haverstraat 23 Bercon Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 19-05-1936.
Bijlagen
Haverstraat 23 Bercon Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 19-05-1936.jpg
Haverstraat 23 Kirch's Berconhuis advertentie.jpg
Haverstraat 23 Kirch's Berconhuis advertentie.jpg (75.8 KiB) 6491 keer bekeken
Haverstraat 23 Bercon.jpg
Haverstraat vanaf de hoek Burgemeesterstraat richting Langestraat met rechts modezaak Bercon. 1942.jpg
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Rene »

Hendrik schreef:
enschedeinansichten schreef:1939.
advertentie twentsche bank 1939.jpg
Mijn vader ging daar in 1960 heen om geld te lenen voor een TV. Van Philips, bij Adolfs aan de Lipperkerkstraat. Fl. 800,00 voor het kleinste model. Dat was een enorme stap om zo iets te doen. We waren nr. 2 in de straat die TV hadden.

Mijn vader wilde in 1970 een nieuwe tv kopen. Ditmaal een kleuren, 66cm, van het merk Blaupunkt bij de firma Kroep, toen nog aan de Drienerweg. Zoals dat toen ging mocht je het apparaat een paar weken thuis proberen. Na een paar weken ging de tv toch weer terug, de officiële reden was dat m'n vader de kleuren niet goed genoeg vond. Ik denk dat de werkelijke reden was dat hij de prijs te gortig vond, op dat moment fl.3000,-. Daarna hebben we nog 10 jaar een Blaupunkt zwartwit gehad. Toen weer naar Kroep, nu al gevestigd aan de Beltstraat. Nu werd het wel een kleuren, en een echte Bang & Olufsen. Soms moet je even wachten, maar dan heb je ook wat
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door bartg »

Hier eens een personeelsadvertentie uit de Oldenzaalse courant van zaterdag 24 Januari 1903
Bijlagen
oldenzaalse courant 24-01-1903.jpg
oldenzaalse courant 24-01-1903.jpg (50.43 KiB) 6481 keer bekeken
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Pitr de Nerd »

hans schreef:echte luxe dus !
geen douche of badkuip , zondags in een kuipje in de keuken, als oudste mocht je als eerste , mijn broertje blerde omdat hij niet in het vieze water wilde.
als ik het nu aan de kinderen vertel , lachen ze me uit en denken dat ik kapitän blaubär ben...
Hans, wij hadden in de van Leeuwenhoekstraat ook geen bad of douche, er was een soort overmaatse granito waskuip op de eerste verdieping. Mijn vader had daar zelf een warmwater leiding vanaf de keukengeiser naar toe getrokken. Die bak zat ongeveer op aanrechthoogte, daar moest je eerst inklimmen en dan stond ik (1,97 m) met mijn kop tegen het plafond. Acrobatische douche :D Mijn dochter (36) hoort me aan wanneer ik dat vertel maar gelooft me eigenlijk niet :cry:

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
hans
Member
Member
Berichten: 2738
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door hans »

zo,n waskuip met een motor onderin die dan ook als wasmaschine kon worden gebruikt ?

ook in de ochtend maar een leesbril op bij het typen...
Laatst gewijzigd door hans op vr jun 17, 2016 6:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4808
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Veteraan »

Die hadden we ook in 1954 in de duplexwoning aan de Elferinksweg.
Bijlagen
Elferinksweg duplexwoning met granieten lavet.JPG
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4808
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Oude advertenties uit Enschede

Bericht door Veteraan »

Lavet.JPG
Lavet.JPG (31.01 KiB) 6472 keer bekeken
Lavet
http://www.mario-bosch.nl/pendrecht-lavet.htm
Plaats reactie