Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Twentekanaal.

Over de rijke historie van de stad.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Twentekanaal.

Bericht door hans »

beter !
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Twentekanaal.

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef: ma jun 18, 2018 9:09 pm Hans hij ligt al in Hengelo. En nog verder vlag.jpg 8)
Willem ga je weer varen? Ik wens je dan ook een behouden vaart.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Twentekanaal.

Bericht door enschedeinansichten »

Arie schreef: di jun 19, 2018 9:01 am
enschedeinansichten schreef: ma jun 18, 2018 9:09 pm Hans hij ligt al in Hengelo. En nog verder vlag.jpg 8)
Willem ga je weer varen? Ik wens je dan ook een behouden vaart.
Naar Berlijn.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Twentekanaal.

Bericht door Arie »

Aanleg Twentekanaal in beeld in nieuwe NTR-serie
ENSCHEDE – De NTR komt met een nieuwe zesdelige geschiedenisserie. In aflevering twee van de reeks ‘Een bezeten wereld. Nederland tussen de oorlogen’ is er aandacht voor de aanleg van het Twentekanaal. zie verder: https://www.tubantia.nl/almelo-e-o/aanl ... z3pG9FAYYk
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Twentekanaal.

Bericht door hans »

in het boek over joseph sylvester , aka menthol , staat dat hij die leden van de hengelose boksclub meed , die tewerkgesteld waren bij het graven van het twenthekanaal , die hadden aanzienlijk meer in de mouwen dan de gemiddelde hengeloer in die jaren , toen hij 1 keer tegen een van die 8 heren bokste kreeg hij zoveel klappen dat hij subiet zijn lidmaatschap opzegde en de bokssport vaarwel zegde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Twentekanaal.

Bericht door enschedeinansichten »

Arie die uitzending over het kanaal is zeer matig en het wringt een beetje.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Twentekanaal.

Bericht door Arie »

App moet zorgen voor vollere schepen op Twentekanaal
Gepubliceerd: Zaterdag 05 oktober 2019 13:24

App moet zorgen voor vollere schepen op Twentekanaal
Hoe voller de schepen, hoe minder er nodig zijn. Om leegvaart in het Twentekanaal tegen te gaan bundelen Rijkswaterstaat Oost-Nederland, Havenbedrijf Twente en de provincie Overijssel de krachten in een app, waarin schippers hun ruim kunnen aanbieden.

De app, met de naam 4Shipping, werd deze week gelanceerd. Doel ervan is doorstroming en beladingsgraad van binnenvaartschepen op de Twentekanalen te verbeteren, om zo de kanalen meer en beter te benutten. Het is namelijk zonde, zo vinden de partners, dat er meerdere half lege schepen varen. In de app kunnen binnenvaartschippers nu eenvoudig vracht zoeken of een ruim aanbieden op het Twentekanaal. '

Wachttijden
Met een track en trace functie is voor verladers zichtbaar waar de vracht zich bevindt. De schipper krijgt informatie over de route, de verwachte aankomsttijd, wachttijden bij sluizen, ligplaatsen en relevante voorzieningen. Tegelijkertijd geeft het beleidsmakers informatie over ontwikkeling in goederenstromen, vaarbewegingen en bezetting van ligplaatsen. Die informatie is op de site van Havenbedrijf Twente te zien.

Het is het begin van het aanleggen van een digitale infrastructuur voor de gebruikers van de Twentekanalen. De komende tijd komt wordt 4Shipping uitgebreid met meer informatie en andere vaargebieden in Nederland en daarbuiten. ‘We verwachten hiermee een robuuste bijdrage te leveren aan de duurzame economische ontwikkeling van regio Twente, waarbij het aandeel goederenvervoer over water zal stijgen’, laat de provincie Overijssel weten.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Lenneke Lingmont
bron: http://enschede.1twente.nl/app-moet-zor ... em?1144378
Bijlagen
App moet zorgen voor vollere schepen op Twentekanaal.jpg
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Twentekanaal.

Bericht door enschedeinansichten »

Ik heb een filmpje gemaakt i.v.m. het 85 jarig bestaan van het Twentekanaal.

https://youtu.be/1PJXDJeAuMM
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Twentekanaal.

Bericht door Veteraan »

Steengoed Willem!
Een rijk geïllustreerd hoorspel of een film voorzien van pakkende geluiden, waardoor je er echt bij bent. Zelfs de Nimrod in de sneeuw.
Heel erg mooi gemaakt. Gefeliciteerd met zo´n schitterende film.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Twentekanaal.

Bericht door Arie »

Schitterend dit beeldmateriaal over het Twentekanaal met toepasselijke geluiden. Ik heb er van genoten. Ik zie er na uit om weer eens een vaartochtje met jullie te mogen meemaken. Maar eerst door deze moeilijke tijd zien te komen.
Zeer bedankt Willem.
Gebruikersavatar
GerritHondelink
Member
Member
Berichten: 4152
Lid geworden op: do feb 13, 2014 11:00 pm

Re: Twentekanaal.

Bericht door GerritHondelink »

Heel erg mooi Willem.
Heb er van genoten.
Grote klasse.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Twentekanaal.

Bericht door Arie »

Ik heb nog even een vraag over de zijtak in Enschede van het Twentekanaal. Is die toen tgelijkertijd gegraven of pas later? Ik kan mij herinneren dat in de jaren 50 nog veel zand lag in de wijk Twekkelerveld. Was dat van de zijtak? Ik vond nog deze foto uit de jaren 50 van de Siriusstraat met het ophogen van de grondlaag op Twekkelerveld met uitgegraven zand van de aanleg van de zijtak van het Twentekanaal.
Bijlagen
Siriusstraat 1950 Ophogen van de grondlaag op Twekkelerveld met uitgegraven zand van de aanleg van de zijtak van het Twentekanaa.jpg
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Twentekanaal.

Bericht door enschedeinansichten »

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Twentekanaal.

Bericht door Arie »

Eerste Enschedese Havendag: 4 juni
zo 28 mei,

Almelo heeft ze al jaren, maar Enschede krijgt er nu ook eentje, een heuse Havendag. De eerste Enschedese Havendag wordt gehouden op zondag 4 juni. Twentlantis, één van de creatieve broedplaatsen, zorgt voor de organisatie. Het evenement, vol met sportieve activiteiten, creativiteit en innovatie, vindt plaats op de Zuidkade bij de Enschedese Watersportvereniging, bij het Twentekanaal.

Enschede – Het is de eerste Enschedese Havendag, maar eigenlijk zou het evenement al eerder gehouden worden. In september 2022 ging er een streep door. “Op 18 september zouden we de eerste Enschedese Havendag houden, maar twee dagen voor de tijd werd het afgelast. Vanwege de lage waterstanden zat er blauwalg in het water’’, vertelt Yvonne Schmidt van Twentlantis. Op zondag 4 juni gaat het wel door. Dat er een chemisch bedrijf in Delden toxische stoffen in het kanaal heeft geloosd, maakt niet uit. Schmidt: “Er zit een sluis tussen.’’

Een trekpleister wordt de demonstratie van de flyboarders. “Die jongens hebben een show in elkaar gezet waarin ze laten hoe ze de lucht in gaan.’’ Ook de Solar Boat van de studenten van de UT en het Saxion is te bewonderen. “En ze gaan ook een stuk varen’’, zegt Schmidt. Een activiteit waar bezoekers aan mee kunnen doen is yoga op een supboard. Iets anders is een waterfietsrace. Schmidt: “Wie wil die beker van de eerste Enschedese Havendag nou niet winnen?’’

De duikclub komt met een duikcontainer waar 17 kuub water in zit. Bezoekers kunnen meedoen aan een computerspel dat onder water wordt gespeeld. Om de inwendige wens te versterken is de naastgelegen snackbar beschikbaar. Een shantykoor uit Borne zorgt voor de muzikale invulling. De Havendag begint om 10.00 uur en duurt tot 17.00 uur. “In verband met het geringe aantal parkeerplaatsen zullen wij het waarderen dat bezoekers zo veel mogelijk op de fiets aanwaaien’’, aldus Schmidt. ‘’Hoeveel bezoekers er worden verwacht? Het is lastig te zeggen. We gaan wel reclame maken. Op zaterdag 27 mei lopen we in duikpakken door de binnenstad, een promowalk.’’

Met deze Havendag zet Twentlantis de Enschedese haven op de kaart, stelt Yvonne Schmidt. “Om er in de toekomst meer dan een industriehaven aan over te houden. Wij proberen iedereen een mooie dag te bezorgen en vooral te laten zien hoe innovatief Enschede is. De haven krijgt heel weinig aandacht. Hoe leuk is het dat we nu een Havendag houden. Al met al wordt het een bonte dag.’’ De Havendag is mede mogelijk dankzij Gemeente Enschede en sponsor Tonzon. (www.EnschedeseHavendag.com).
bron: https://www.huisaanhuisenschede.nl/nieu ... dag-4-juni
De eerste Enschedese Havendag wordt zondag 4 juni gehouden. Rechts Yvonne Schmidt, links Janneke Woltjer.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Twentekanaal.

Bericht door Arie »

Programma Enschedese Havendag 4 Juni 2023 van 10:00 tot 16:00, zie: https://www.enschedesehavendag.com/programma/
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Twentekanaal.

Bericht door enschedeinansichten »

In de jaren 50 had mijn opa een vrachtschip van 75 ton genaamd De Zwaluw.
Mijn opa heette Thomas van der Tuuk en mijn vader is Jan van der Tuuk. Tot
augustus 1957 hebben zij op de Zwaluw gewoon. Het schip lag achter de
woonboten avn Jan Altena en diens zoon. Van het pontje van Altena en diens
woonboot heb ik wel foto's in de krant kunnen vinden. Ik ben echter op zoek
naar een foto van De Zwaluw. Het schip werd in augustus 1957 te koop
aangeboden en uiteindelijk gesloopt. Is er nog iemand die De Zwaluw heeft
gekend en Thomas en zijn familie? Zij verhuisden naar de Jupiterstraat, De
Sahara genoemd. Als kind ben ik daar nog in 1969 geweest.

Alex van der Tuuk
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Twentekanaal.

Bericht door Arie »

Enschede verkent mogelijkheden voor woningbouw langs het Twentekanaal
Je kunt in Enschede op veel bijzondere plekken wonen, maar wonen aan het water een onontgonnen gebied. Daar komt misschien wel verandering in. De politiek speelt met het idee om huizen langs het Twentekanaal te bouwen. Een onderzoek moet uitwijzen of dat kan.

Corine Engelbarts 05-03-24
Twentekanaal Hier ziet Ton ten Vergert paalwoningen verrijzen. Of op de parkeerplaats of net boven de fietsbrug. 5-3-2014.jpg
Hier ziet Ton ten Vergert paalwoningen verrijzen. Of op de parkeerplaats of net boven de fietsbrug. © Lars Smook
zie: https://www.tubantia.nl/enschede/ensche ... ~a0a89f6f/
Plaats reactie