Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Twentekanaal.

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Twentekanaal.

Bericht door Peter.h »

Had er vandaag over met iemand,toen ik vroeger ong 35á36 jaar geleden met mijn vader ging vissen,er aan het twentekanaal bij de brug houten vissteigers langs het kanaal stonden.
Diegene gelooft me niet,weet iemand hier nog iets van,en natuurlijk foto's zou helemaal mooi zijn.
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Twentekanaal.

Bericht door bartg »

Ik kan me herinneren dat er houten steigers waren bij de brug. Maar of die speciaal voor de vissers waren dat weet ik niet.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Twentekanaal.

Bericht door Peter.h »

Voor het zelfde geld dat ze ergens anders voor bedoelt waren,wij zaten er altijd op om te vissen.Heb ook al gezocht op google,maar niets kunnen vinden.
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Twentekanaal.

Bericht door Pitr de Nerd »

Peter, zeker weten dat die er waren! In 1964 al. Ik woonde aan de Rembrandtlaan vlak bij de jachtwerf van vdVelde, ik had een kano daar liggen. Soms kanode ik naar de Zwaaikom in Hengelo en weer terug, en dan passeerde je die steigertjes wanneer je de Lonnekerbrug voorbij was richting Hengelo. Waarom ik dat nog weet? Omdat je soms een stuk lood naar je harses kreeg van de vissers die vonden dat je teveel lawaai maakte en dat zij het alleenrecht op het kanaal hadden :D Die steigertjes werden beheerd door VIOS, die de visrechten had gepacht.

IK heb nog voor je gezocht in de beeldbank van de gemeente, maar alle foto's op één na houden op bij de Lonnekerbrug. Die ene is van de sluis bij Hengelo en de Hilda(?), het bootje naar de Waarbeek.

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Twentekanaal.

Bericht door Daniela »

is dit wat je bedoeld?
Bijlagen
haven.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Twentekanaal.

Bericht door Arie »

Ik heb nog wel deze foto's:
Bijlagen
Lonnekerbrug Twentekanaal.jpg
Lonnekerbrug in aanbouw1959. Twentekanaal.jpg
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Twentekanaal.

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie, die steigertjes lagen “achter” de brug vanuit Enschede gezien, tussen de Lonnekerbrug en Hengelo, zal ik maar zegge. Op de foto van de brug in aanbouw zie je net achter de rechter dukdalf in de onderdoorgang een soort platform. Dat zou zo’n steigertje kunnen zijn, maar de resolutie van het plaatje is te laag om dat goed te kunnen onderscheiden.

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Twentekanaal.

Bericht door Arie »

Pitr de Nerd schreef:Arie, die steigertjes lagen “achter” de brug vanuit Enschede gezien, tussen de Lonnekerbrug en Hengelo, zal ik maar zegge. Op de foto van de brug in aanbouw zie je net achter de rechter dukdalf in de onderdoorgang een soort platform. Dat zou zo’n steigertje kunnen zijn, maar de resolutie van het plaatje is te laag om dat goed te kunnen onderscheiden.

Pieter
Ook hierop zijn ze niet goed te zien.
Bijlagen
Twentekanaal met brug..jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Twentekanaal.

Bericht door Arie »

Nog een paar foto's van het Twentekanaal met de verborgen steigers.
Bijlagen
Twentekanaal met kapotte Lonnekerbrug.jpg
Twentekanaal.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Twentekanaal.

Bericht door Arie »

Op deze site zijn wel foto's van vissteigers te zien van het Twentekanaal bij Bornerbroek, zie: http://www.voshengelsport.nl/wedstrijd/ ... ngels.html
martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede

Re: Twentekanaal.

Bericht door martinus »

Peter.h schreef:Had er vandaag over met iemand,toen ik vroeger ong 35á36 jaar geleden met mijn vader ging vissen,er aan het twentekanaal bij de brug houten vissteigers langs het kanaal stonden.
Diegene gelooft me niet,weet iemand hier nog iets van,en natuurlijk foto's zou helemaal mooi zijn.
Die vissteigers waren er zeker. Ik ben in de jaren 60 vaak wezen vissen in het kanaal. Bij mijn weten bevonden die steigers zich tussen de rietkragen achter de brug. Als er een vrachtschip langs voer kon je beter je visspullen van de steiger halen i.v.m. de golf die iets later kwam. Een paar keer mijn viskoffer kwijtgeraakt. Ook was er een grote houten aanlegsteiger bij de vuilnisbelt/composthoop op de plek waar nu het stadion is.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Twentekanaal.

Bericht door Peter.h »

Zal eens een mail naar de vios sturen of zij nog foto's hebben.
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Twentekanaal.

Bericht door enschedeinansichten »

Die vis steigers waren veruit mijn favoriete stekje. Vanaf de wal een smalle steiger 40 cm en dan ongeveer 6 meter door het riet met daar een platform van ongeveer een vierkante meter. Bijzonder rustig, mooie vogeltjes in het riet en veel vis. Vissen met een bamboe hengel van Ter Mors aan de lipperkerkstraat. Die waren uit 1 stuk. later 2 of 3 delig, maar waren duurder. Vanuit Enschede dus links achter de brug.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Twentekanaal.

Bericht door Rene »

Komt mij allemaal bekend voor van die steigers en dat hoge riet. Maar kostte denk ik teveel onderhoud. Daarnaast zie ik op de oude foto's een houten afkanting. Die is nu van staal. Dan is het verdwijnen van de steigers niet zo vreemd
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Twentekanaal.

Bericht door Peter.h »

Ze hebben toendertijd volgens mij het kanaal uitgebaggerd en gelijk de waterkant aangepakt.
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Twentekanaal.

Bericht door Neckar »

Wat ik mij afvraag of er foto's bestaan van de militaire dump van direct na de tweede wereldoorlog. Die lag naast het kanaal
en de Kanaalstraat ?? Je hoort er veel verhalen over o.a. onderdelen jatten van legervoertuigen. En grote hoeveelheden voertuigen die daar stonden om te worden verkocht of vernietigd. Ik laat me verrassen.
Groet Neckar.
martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede

Re: Twentekanaal.

Bericht door martinus »

Klopt Herman. Volgens mij staat er een foto in het boekje "de bevrijding van Enschede". Ik zal eens kijken.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Twentekanaal.

Bericht door Arie »

Neckar schreef:Wat ik mij afvraag of er foto's bestaan van de militaire dump van direct na de tweede wereldoorlog. Die lag naast het kanaal
en de Kanaalstraat ?? Je hoort er veel verhalen over o.a. onderdelen jatten van legervoertuigen. En grote hoeveelheden voertuigen die daar stonden om te worden verkocht of vernietigd. Ik laat me verrassen.
Groet Neckar.
Ik herinner mij nog in de jaren 50 de legertrucks van Aalderson aan de Kanaalstraat, die werden omgebouwd tot zandwagens. Een daarvan heft toen nog met kapotte remmen bij de Getfertbrug een dodelijk ongeval veroorzaakt.

Oh ja, was Aalderson er toen al. De huiidige activiteiten zijn nog niet veel veranderd.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Twentekanaal.

Bericht door bartg »

Neckar schreef:Wat ik mij afvraag of er foto's bestaan van de militaire dump van direct na de tweede wereldoorlog. Die lag naast het kanaal
en de Kanaalstraat ?? Je hoort er veel verhalen over o.a. onderdelen jatten van legervoertuigen. En grote hoeveelheden voertuigen die daar stonden om te worden verkocht of vernietigd. Ik laat me verrassen.
Groet Neckar.
Ik kan in mijn "archief" van deze opslag geen foto's vinden.
Maar ik weet honderd procent zeker dat het er was. Zelf heb ik als 12-13 jarige er met vrienden verschillende keren wat weg gehaald. Zoals de prisma's uit de tank daar kon je mooi mee om de hoek kijken en bij de buren over de schutting.
Ook brandspuiten waren geliefd. Tot dat we werden gesnapt en werden opgesloten in een hok.
De ouders werden gewaarschuwd en dat duurde lang want er was geen telefoon dus men moest op de fiets naar het Ribbelt en toen de vaders van het werk terug kwamen op de fiets ons ophalen. Mijn vader was niet gemakkelijk en ik heb aardig wat op m'n donder gehad.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Twentekanaal.

Bericht door bartg »

Toch iets gevonden in het gemeente archief.

Documentnummer: 009389
Beschrijving: Hoek Kanaalstraat. Legerwrakken op dump 'Help yourself'.
Titel: Bruggenmorsweg
Periode vanaf: 31/3/1945
Periode tot: 1/6/1945
Bijlagen
Afbeelding (1).jpg
Afbeelding (1).jpg (99.89 KiB) 15464 keer bekeken
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Plaats reactie