Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Billitonstraat

Over de rijke historie van de stad.
Twentenaar90
Member
Member
Berichten: 9
Lid geworden op: za feb 01, 2014 12:29 pm

Billitonstraat

Bericht door Twentenaar90 »

Wie kan mij helpen aan ansichtkaarten of oude foto`s van de Billitonstraat 24 te Enschede. De familie L Weldink woonde daar
sinds hun trouwen in 1921. Ik weet dat hun achtertuin grensde aan de kerk, en dat er tussen een klein doorgangetje was naar
de Atjeh straat.
Ik kan eigenlijk nergens oude foto`s vinden van de Billitonstraat 24, ook niet in de familie albums.
Dus vandaar deze oproep.



Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Billitonstraat

Bericht door Arie »

Ik heb in het Gemeentearchief wel deze foto kunnen vinden van de Billitonstraat maar ik weet niet of het pand nr. 24 hierbij op staat.
zie gemeentearchief foto:
Fotonummer:008988
Titel: Billitonstraat
Beschrijving: Vanaf Wooldriksweg richting Bankastraat.
Datering: 1978
Trefwoord: Cafetaria
Bijlagen
Billitonstraat 1978 Vanaf Wooldriksweg richting Bankastraat..jpg
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Billitonstraat

Bericht door enschedeinansichten »

Deze kaart heb ik vorige week gekocht. Is waarschijnlijk niet wat je zoekt maar het komt in de buurt.
timorstraat.JPG
timorstraat.JPG (59.25 KiB) 13108 keer bekeken
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Twentenaar90
Member
Member
Berichten: 9
Lid geworden op: za feb 01, 2014 12:29 pm

Re: Billitonstraat

Bericht door Twentenaar90 »

Arie schreef:Ik heb in het Gemeentearchief wel deze foto kunnen vinden van de Billitonstraat maar ik weet niet of het pand nr. 24 hierbij op staat.
zie gemeentearchief foto:
Fotonummer:008988
Titel: Billitonstraat
Beschrijving: Vanaf Wooldriksweg richting Bankastraat.
Datering: 1978
Trefwoord: Cafetaria

Hallo Arie


Dank je wel voor de foto, pand nr 24, is bijna aan het eind van de straat. Mijn man kan zich herinneren, dat de cafetaria daarvoor een
ijssalon was.
Twentenaar90
Member
Member
Berichten: 9
Lid geworden op: za feb 01, 2014 12:29 pm

Re: Billitonstraat

Bericht door Twentenaar90 »

enschedeinansichten schreef:Deze kaart heb ik vorige week gekocht. Is waarschijnlijk niet wat je zoekt maar het komt in de buurt.
timorstraat.JPG


Hallo

Bedankt voor de genomen moeite om te reageren, het gaat ons specifiek om de Billitonstraat, daar is mijn schoonmoeder geboren,
zij leeft helaas niet meer, en er zijn geen foto`s van de straat of van huisnummer 24. Vandaar onze zoektocht naar haar verleden.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Billitonstraat

Bericht door Arie »

Misschien zijn deze 2 foto's uit het gemeentearchief van de Bankastraat ook wel interessant.
Bijlagen
Bankastraat vanaf de Billitonstraat in oostelijke richting met op de rechterhoek een kruidenier. juli 1943.jpg
Bankastraat 1978 Vanaf Kuipersdijk richting Billitonstraat.jpg
Twentenaar90
Member
Member
Berichten: 9
Lid geworden op: za feb 01, 2014 12:29 pm

Re: Billitonstraat

Bericht door Twentenaar90 »

Arie schreef:Misschien zijn deze 2 foto's uit het gemeentearchief van de Bankastraat ook wel interessant.


Hallo


Ben ontzettend blij met de foto`s. Dank je wel.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Billitonstraat

Bericht door Hendrik »

enschedeinansichten schreef:Deze kaart heb ik vorige week gekocht. Is waarschijnlijk niet wat je zoekt maar het komt in de buurt.
timorstraat.JPG
Met deze foto doe je mij een enorm plezier. Pure jeugdherinneringen! Het is de kruizing Javastraat Brinkstraat met rechts zicht in de Timorstraat. In mijn jeugd waren in het ronde pand gevestigd. vlnr. Bakker met de juiste naam Bakker :lol: , dan slagerij Cooperatie De Landbouw (staat in de lichtbak op het balkon), dan, in de tijd van de foto een kapperszaak, dan de kruidenierszaak van Ter Mors. De doorkijk in de Timorstraat gaat tot het Baliplein. Dan het grasveld op de voorgrond, daar werd later de zaak van Wendrich gebouwd. Huishoudelijke artikelen en radio's. TV's heb ik er nooit in de etalage gezien. Naast Wendrich die op de hoek zat kwam in mijn tijd Henny Reimerink met allerhande electronica. Radio/tv/bandrecorders enz. Later ging die naar de Haaksbergerstraat.
De linkerkant van de foto is nog interessanter. Op de hoek staat de villa van aannemer Van Egteren. met aan de brinkstraatkant 2 afdakswoningen. Mijn vader heeft in de oorlog gezien dat die villa en de 2 afdakswoningen bij een bombardement een voltreffer kregen. Wij woonden namelijk aan de Semarangstraat. Aan de achterkant keek je op het van Egterenhuis. Mijn moeder was altijd boos op hem dat hij niet wilde schuilen tijdens bombardementen heeft ze wel eens verteld. Mevr. van Egteren heeft later verteld dat ze net de kelderdeur dicht hadden gedaan toen de bom viel. Iets verderop links de Javastraat in stond het oudershuis van Willem Wilmink. Onze achtertuinen grensden aan elkaar. Even dacht ik dat de foto gemanipuleerd was, maar waarschijnlijk staat de stadhuistoren in de verte in de bouwsteigers. datering, 1932? Op 10 oktober 1943 speelde zich iets richting stad aan de Brinkstraat een familiedrama af (een van de vele). Op de hoek van de Lombokstraat hadden mijn tante en oom een groentezaak. Die 10e oktober kwam mijn tante en 2 van haar kinderen en de schoonmoeder van mijn tante om door het (vergissings) bombardement met fosforbommen.
Wat zo,n foto aan herinneringen teweegbrengt! Vreugde :cheer: en verdriet :cry:
Sorry voor het lange verhaal maar dit moest even.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Billitonstraat

Bericht door Arie »

Mooi verhaal Hendrik en bedankt dat je dit met ons wilt delen. Wat zo'n foto allemaal wel niet kan vertellen. Dat maakt ons forum ook zo interessant en dat moet behouden blijven.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Billitonstraat

Bericht door Veteraan »

Helemaal mee eens, Arie. Sorry, Barney!
Bij elk verhaal een foto, of een foto bij elk verhaal, ga door Hendrik.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Billitonstraat

Bericht door enschedeinansichten »

Hendrik, ik heb de kaart nog niet binnen maar als hij binnen komt zal ik kijken naar het jaartal. Ken je misschien de fam. Klein Haneveld die de kaart destijds heeft verstuurd ?
Mooie uitleg, ik wist wel dat het een speciale kaart was. :)
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
frank n

Re: Billitonstraat

Bericht door frank n »

Mooi Hendrik die oude verhalen misschien is het een idee om dit onder te brengen in een nieuw topic.
Zeg maar 1of 2 keer in de week een foto de plaat en z,n verhaal.
Met name de wat oudere forumgenoten (ben zelf maar een broekie van 1976) weten zoveel te vertellen.
In het begin met topics als raad de plek kreeg je bij sommige foto,s mooie verhalen van vroeger.
Neem nou wat Hendrik hiervoor heeft neergezet is mooi,en arie heeft wat leuks geplaatst in topic volkspark, krijg je het allemaal in verschillende topics.
Als je een keer dingen wilt terug lezen staat alles verspreid in verschillende topics.
Voorbeeld met bartg met dat verhaal onder de vloer met dat wapen,oja waar stond dat ook alweer?.
Mooi die echte verhalen van vroeger.
Het is maar een suggestie,misschien ben ik wat te dromerig over hoe het vroeger allemaal was.
Aan de hand van foto,s krijg je wel een beeld maar niet hoe het echt was.
Als je de website neemt van www.totzoverenschede.nl en je neemt de foto,s van Ton Harmsen daar staan meer dan 1600 foto.s op van periode 60/70 daar zou ik en met mij misschien nog wel meer mensen dingen over willen weten en/of vertellen dat past dan prima in dit topic.
Zucht het is maar een idee maar daar zijn forums ook voor toch.
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Billitonstraat

Bericht door Neckar »

Dat verhaal met dat wapen onder de vloer was van mij en nog enkele verhalen meer. Ik heb ze geplaatst om het een en ander los te maken en om anderen ook te prikkelen om eens iets te schrijven. Maar ik weet het lezen is gemakkelijker dan je story te vertellen.. En dan blijft het er meestal bij. En blijkbaar hebben veel lezers nooit wat meegemaakt. Misschien is een nieuw topic een oplossing maar het kan toch ook onder " Het gebeurde in Enschede !!"
Vooral de oorlogsverhalen van de oudere lezers onder ons moeten eigenlijk niet verloren gaan..
Groet Neckar.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Billitonstraat

Bericht door hans »

vaak heb je wel eens wat meegemaakt waar ook anderen bij betrokken waren , en namen noemen is niet altijd zo gemakkelijk....
Neckar
Member
Member
Berichten: 371
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 10:38 pm

Re: Billitonstraat

Bericht door Neckar »

Correct maar je hoeft ze ook niet te noemen en vaak leven de betrokkenen ook niet meer.
Maar dat past op dit forum ook niet we zijn toch allemaal nette mensen !!
Groet Neckar.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Billitonstraat

Bericht door Hendrik »

enschedeinansichten schreef:Hendrik, ik heb de kaart nog niet binnen maar als hij binnen komt zal ik kijken naar het jaartal. Ken je misschien de fam. Klein Haneveld die de kaart destijds heeft verstuurd ?
Mooie uitleg, ik wist wel dat het een speciale kaart was. :)
Nee, ik ken geen familie Klein Haneveld. Maar wellicht ken ik de geadresseerde. Staat er nog meer tekst op?
Wat sas as dós was kaans.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Billitonstraat

Bericht door Hendrik »

Soms maken foto's veel herinneringen los. Maar net wat Hans zegt, het noemen van namen is iets om terughoudend in te zijn. Ik weet ook veel uit de 2e hand over de oorlog. Mijn ouders en oom's en tante's
konden smakelijk vertellen. Ik heb al heel veel opgeschreven voor mijn kinderen en kleinkinderen. Een hele familie geschiedenis van zowel vaders als moederskant. Ongeveer 50 A 4tjes vol. Ik ben gekomen tot 1947. Ik ben zelf van 1948 en hoe gek dat ook is, vanaf ongeveer die tijd wordt het autobiografisch en dat is veel moeilijker.
Maar als er weer een foto voorbij komt, wellicht geeft dat inspiratie. :okay:
Wat sas as dós was kaans.
frank n

Re: Billitonstraat

Bericht door frank n »

Bedankt voor de reactie,s misschien kunnen we inderdaad in het topic :Het gebeurde in enschede
af en toe een foto plaatsen en dan komen de verhalen misschien wel los.
Groet frank
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Billitonstraat

Bericht door enschedeinansichten »

Hendrik schreef:
enschedeinansichten schreef:Hendrik, ik heb de kaart nog niet binnen maar als hij binnen komt zal ik kijken naar het jaartal. Ken je misschien de fam. Klein Haneveld die de kaart destijds heeft verstuurd ?
Mooie uitleg, ik wist wel dat het een speciale kaart was. :)
Nee, ik ken geen familie Klein Haneveld. Maar wellicht ken ik de geadresseerde. Staat er nog meer tekst op?
Hij is verzonden naar de Fam. Riphagen in Apeldoorn.
Ik denk aan het stempel te zien dat de kaart van 1936 / 37 is.
Er staat de Landbouw op de winkel.
Timorstraat 2.jpeg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Billitonstraat

Bericht door Hendrik »

Nee, een familie Riphagen ken ik ook niet. Maar een stempel van '37 '38 kan natuurlijk best. Zulke ansichtkaarten blijven lang in omloop. Eind Jaren 30 was overigens dat hoekje gras al bebouwd met de winkel van Joh. Wendrich.
Tussen de bakker en het vooruitstaande winkel/woonhuis van bloemist Bolhaar staat nog 1 Jaren 30 huis. Daar woonde een aannemer van bestratingswerk. Mijn moeder stond een keer in de slagerij van De Landbouw en ook de buurvrouw uit genoemd huis stond daar. Ze vertelde in geuren en kleuren dat ze hoge bloeddruk had. De dokter had haar een zoutloos dieet voorgeschreven. Ook moest ze zoutloos brood eten. "Och dat kuj best et'n, aj d'r nen plak pekelvlees opdoot". Gierend van de lach kwam moeder thuis. 'k denk niet dat de bloeddruk veel is gezakt :D
Wat sas as dós was kaans.
Plaats reactie