Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Billitonstraat

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Billitonstraat

Bericht door Arie »

Hendrik schreef:
enschedeinansichten schreef:Deze kaart heb ik vorige week gekocht. Is waarschijnlijk niet wat je zoekt maar het komt in de buurt.
De bijlage timorstraat.JPG is niet meer beschikbaar
Met deze foto doe je mij een enorm plezier. Pure jeugdherinneringen! Het is de kruizing Javastraat Brinkstraat met rechts zicht in de Timorstraat. In mijn jeugd waren in het ronde pand gevestigd. vlnr. Bakker met de juiste naam Bakker :lol: , dan slagerij Cooperatie De Landbouw (staat in de lichtbak op het balkon), dan, in de tijd van de foto een kapperszaak, dan de kruidenierszaak van Ter Mors. De doorkijk in de Timorstraat gaat tot het Baliplein. Dan het grasveld op de voorgrond, daar werd later de zaak van Wendrich gebouwd. Huishoudelijke artikelen en radio's. TV's heb ik er nooit in de etalage gezien. Naast Wendrich die op de hoek zat kwam in mijn tijd Henny Reimerink met allerhande electronica. Radio/tv/bandrecorders enz. Later ging die naar de Haaksbergerstraat.
De linkerkant van de foto is nog interessanter. Op de hoek staat de villa van aannemer Van Egteren. met aan de brinkstraatkant 2 afdakswoningen. Mijn vader heeft in de oorlog gezien dat die villa en de 2 afdakswoningen bij een bombardement een voltreffer kregen. Wij woonden namelijk aan de Semarangstraat. Aan de achterkant keek je op het van Egterenhuis. Mijn moeder was altijd boos op hem dat hij niet wilde schuilen tijdens bombardementen heeft ze wel eens verteld. Mevr. van Egteren heeft later verteld dat ze net de kelderdeur dicht hadden gedaan toen de bom viel. Iets verderop links de Javastraat in stond het oudershuis van Willem Wilmink. Onze achtertuinen grensden aan elkaar. Even dacht ik dat de foto gemanipuleerd was, maar waarschijnlijk staat de stadhuistoren in de verte in de bouwsteigers. datering, 1932? Op 10 oktober 1943 speelde zich iets richting stad aan de Brinkstraat een familiedrama af (een van de vele). Op de hoek van de Lombokstraat hadden mijn tante en oom een groentezaak. Die 10e oktober kwam mijn tante en 2 van haar kinderen en de schoonmoeder van mijn tante om door het (vergissings) bombardement met fosforbommen.
Wat zo,n foto aan herinneringen teweegbrengt! Vreugde :cheer: en verdriet :cry:
Sorry voor het lange verhaal maar dit moest even.
Hierbij nog een foto van Brinkstraat juni 1964 T.h.v. Javastraat richting centrum, rechts electra Wendrich
Bijlagen
Brinkstraat juni 1964 T.h.v. Javastraat richting centrum, rechts electra Wendrich.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Billitonstraat

Bericht door Arie »

Brinkstraat 173 Wendrich electro Brinkstraat 175 Wendrich Sigarenmagazijn advertentie Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 31-10-1936.
Bijlagen
Brinkstraat 173 Wendrich electro Brinkstraat 175 Wendrich Sigarenmagazijn advertentie Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant. Enschede, 31-10-1936.jpg
Plaats reactie