Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Telefoonboek 1950

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4198
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door enschedeinansichten »

Het telefoonboek was alleen op internet beschikbaar als kopieën en niet als uitgetypte tekst.
Ik heb samen met Eva het geheel uitgetypt en toen op mijn site gezet.
Ik heb het niet over rechten of zoiets maar wel over het fatsoen. Iemand die er zeer veel tijd aan heeft besteed kun je toch op zijn minst vragen of je het gebruiken mag.
Misschien een ouderwetse gedachte maar ja dat past gelukkig wel bij mij.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
ruud

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door ruud »

enschedeinansichten schreef:Het telefoonboek was alleen op internet beschikbaar als kopieën en niet als uitgetypte tekst.
Ik heb samen met Eva het geheel uitgetypt en toen op mijn site gezet.
Ik heb het niet over rechten of zoiets maar wel over het fatsoen. Iemand die er zeer veel tijd aan heeft besteed kun je toch op zijn minst vragen of je het gebruiken mag.
Misschien een ouderwetse gedachte maar ja dat past gelukkig wel bij mij.
Nee hoor, geen ouderwetse gedachte. Mijn eerste post in dit topic was een verkapte vraag om toestemming. Ik zal uiteraard verwijzingen opnemen naar je site. Mijn doel is om oud Enschede in kaart te brengen, met namen en adressen, maar ook verwijzingen naar foto's en meer informatie. Zodat iedere enschedeer straks bijvoorbeeld een familie of straatnaam kan intypen en dan kan zien wat daar wanneer geweest is en wat er verder over online staat (verwijzingen naar bijvoorbeeld ansichten op jouw site, foto's, filmpjes waarin de straat voorkomt, etc).

Staan de orginele kopieen nog ergens online? Ik help overigens graag mee als er meer informatie te digitaliseren valt.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4198
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door enschedeinansichten »

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4198
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door enschedeinansichten »

Het zoeken in telefoonboek op mijn site is eigenlijk heel eenvoudig.

In Google type je gewoon "enschedeinansichten (bv) hofstraat" in en alles komt te voorschijn.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door Veteraan »

enschedeinansichten schreef:Het zoeken in telefoonboek op mijn site is eigenlijk heel eenvoudig.

In Google type je gewoon "enschedeinansichten (bv) hofstraat" in en alles komt te voorschijn.
Ja, Willem, het is al handig. Moet het nóg handiger? Of wil Ruud het wiel uitvinden? :lol:

Ruud, kun je tegen grapjes?
Ja of nee .... in beide gevallen mag je ons meer vertellen over jouw plannen en in welk beheer dat hele gebeuren is c.q. komt.
Is het jouw hobby, of heb je andere belangen?
Kortom, we zijn niet nieuwsgierig, maar wel benieuwd...... :D
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21480
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door Arie »

Van het telefoonboek 1915 bestaat ook al een topic: forum/viewtopic.php?f=9&t=1154
ruud

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door ruud »

Veteraan schreef:
enschedeinansichten schreef:Het zoeken in telefoonboek op mijn site is eigenlijk heel eenvoudig.

In Google type je gewoon "enschedeinansichten (bv) hofstraat" in en alles komt te voorschijn.
Ja, Willem, het is al handig. Moet het nóg handiger? Of wil Ruud het wiel uitvinden? :lol:

Ruud, kun je tegen grapjes?
Ja of nee .... in beide gevallen mag je ons meer vertellen over jouw plannen en in welk beheer dat hele gebeuren is c.q. komt.
Is het jouw hobby, of heb je andere belangen?
Kortom, we zijn niet nieuwsgierig, maar wel benieuwd...... :D
Ik kan wel tegen grapjes. Ik zal wat meer vertellen:

Ik heb inmiddels op http://www.ditwasenschede.nl een hele vroege versie staan van wat ik van plan ben. Het is nu nog bijna niets (met ook alleen maar de namen met een A en een stukje B). Het doet verder ook nog niet veel

Allereerst is dit is alles in eigen beheer en zijn er geen belangen van derden. Ik verdien er ook niets aan, het kost me alleen maar geld (hosting en domeinnaam). Het is niet mijn doel om geld te verdienen met jullie werk. Sterker nog, ik ben erg blij met jullie werk.

Mijn beeld voor ditwasenschede.nl is dat je daar kunt zoeken op straatnamen en bedrijfs en familienamen. Het doel is er om er naast het telefoonboek van 1950 ook meer gegevens in te stoppen, zoals het telefoonboek van 1915 en nog oudere informatie. Daarnaast wil ik het het liefst koppelen aan Google Maps en oudere kaartjes en aan foto's

Waarom ik dat wil? Omdat je dan een site hebt waarop je kunt zien hoe Enschede er vroeger bij lag en zich ontwikkelde. Je kunt bijvoorbeeld op een kaartje zien hoe de Raadhuisstraat eruit zag in 1915 en in 1950. Je ziet dan wellicht dat er nog dezelfde winkels gevestigd zijn. Maar als je verder gaat redeneren (en er meer gegeven aan koppelt) zou je ook kunnen zien hoe een bepaald gezin zich verplaatst door Enschede. Dat ze bijvoorbeeld in 1915 aan de Haaksbergerstraat woonde en daarna blijkbaar zijn verhuisd oid. Je kunt het dan nog verder redeneren en het koppelen aan bijvoorbeeld de mobiele applicatie Layer, zodat je door je mobiele telefoon kunt kijken als je ergens op straat loopt en kunt zien wie er daar woonde en hoe het eruit zag. Dit is echter niet morgen gelijk klaar.

Kortom: ik denk dat er mooie dingen te maken zijn door nieuwe techniek(ik ben docent software ontwikkeling op Saxion) te koppelen aan deze mooie historische data.

Ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen en er ook het nut van in zien
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door Veteraan »

Ruud, zoals je kunt zien, ben ik nog niet zo lang in dit forum aan het meebabbelen. Ik heb op geen enkel front "recht van spreken". De site is van Winus. En wij wandelen mee. De één heeft een belangrijke inbreng, de ander kijkt een beetje rond. En natuurlijk alles wat er tussen zit.
Zo te zien ben je geen domme jongen …. Gelukkig kun je tegen dit soort opmerkingen. :D
Willem, van www.enschedeinansichten.nl, heeft al een prachtige uitgebreide site. Ik hoop en neem aan, dat je die hebt bekeken. Hij heeft ook een nieuwe site over de stadbrand van 1862. Het lijkt derhalve bijna logisch om aan te bieden die sites verder uit te breiden, of te linken. Want alles dubbelop maken, maakt één van de dubbele sites overbodig. Dat is niet erg netjes, vooral niet als je informatie van die site gebruikt.
Begrijp je dat we liever niet met kromme tenen, stilletjes willen afwachten hoe dit gaat verlopen? :roll:
Misschien dat open overleg - smoel-tot-smoel - nodig is. Zou je daar vóór of tegen zijn?
Misschien ben ik nu een bemoeial … tja, tik me dan maar op m’n vingers.
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door Peter.h »

Ik had even een vraag,zie in het telefoonboek staan aannemersbedrijf C.F Sluymer Lasondersingel 148,is dit toevallig familie v/d huisarts die zijn praktijk had aan de Lasondersingel 164?
Kan het op internet zo snel niet vinden,het kan zijn dat ie net na 1950 de praktijk had.
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door Spruwel »

Toen een tijdje geleden het telefoonboek van 1950 ingetikt werd heb ik aangeboden te helpen. Onder de voorwaarde dat de data hier beschikbaar komt voor iedereen die er mee kan doen wat hij of zij wil. Als aanzet heb ik het telefoonboek van 1915 in dit formaat gezet (nog niet helemaal perfect overigens) en hier op het forum.
Nu staat het op enschedeinansichen.nl en dat is natuurlijk een passende plek. Maar eerlijk gezegd heb ik, gezien eerdere posten op dit forum over overgenomen inhoud, geen zin om daar aan mee te werken. De mening die enschedeinansichten daarover heeft zijn niet zo de mijne en ik vind het nogal eens hypocriet.
Ik help dus graag mee maar dan wel vanuit een open gedachte. Deze informatie leent zich daar namelijk uitstekend voor.

Wat betreft de straten: je kunt de straten met bijbehorende coordinaten hier op de site van de gemeente vinden. Oude en verdwenen straten staan hier niet bij maar het gros zal wel kloppen.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4198
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door enschedeinansichten »

Spruwel" Als aanzet heb ik het telefoonboek van 1915 in dit formaat gezet (nog niet helemaal perfect overigens) en hier op het forum. Nu staat het op enschedeinansichen.nl en dat is natuurlijk een passende plek."

Als deze twee zinnen kloppen en ook zo bedoeld zijn dan is het niet juist.

De gegevens van het telefoonboek 1915 staan al een paar jaar op mijn site en in jouw uitleg zou dat de door jouw getypte versie zijn.
Dat is niet juist.

Het is prima dat je een andere mening hebt over openbaar zijn, mijn uitleg is dat als het op mijn site staat het toegankelijk is
voor iedereen, maar dat betekent niet door iedereen te gebruiken op andere site's.

Verder zul je toch moeten begrijpen dat die site ontzettend veel tijd kost en ook nog een eens ontzetten veel geld.
Dan is het toch logisch dat je dat niet zonder toestemming door iedereen laat gebruiken.

De ideeën waar jullie mee komen zijn door ons ook al bedacht maar omdat de site nog steeds in ontwikkeling is nog niet uitgevoerd door tijdgebrek. Ook diegene die de site maakt doet dit in zijn vrije tijd en gratis.
De Achteruitkijkspiegel had ook een kaartsysteem wat je kon aanklikken. En Kampen heeft ook zo'n site.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
ruud

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door ruud »

enschedeinansichten schreef: De ideeën waar jullie mee komen zijn door ons ook al bedacht maar omdat de site nog steeds in ontwikkeling is nog niet uitgevoerd door tijdgebrek. Ook diegene die de site maakt doet dit in zijn vrije tijd.
Ik ontwikkel ook mijn site in mijn vrije tijd. Sterker nog, ik ben er een weekje geleden mee gestart. Ik beheer al diverse websites en weet aardig mijn weg in het ontwikkelen ervan. Ik heb overigens bij het aanbieden van informatie vaak juist dat ik het aanbied voor anderen zodat zij er leuke dingen mee kunnen doen. Ik bied foto's, filmpjes en andere dingen aan op internet die iedereen gratis mag gebruiken en waar ik ook een boel tijd in heb gestopt. Zo heeft de Tubantia en RTVOost regelmatig foto's van mij gebruikt. Gratis en voor niks. Ik bied ze ook aan met een licentie die dat mogelijk maakt. Ik vind dat erg belangrijk.

Voor mijn site is mijn andere optie om de telefoonboek documenten van http://de-wit.net/bronnen/tel1950/ te gebruiken en om te zetten naar tekst. Ik denk dat ik dat met de juiste OCR tools redelijk snel zou kunnen.

Als je het niet prettig vind dat ik de door jullie ingetypte gegevens gebruik ga ik over op andere bronnen, zoals dat telefoonboek van 1915 wat Spruwel in een mooi format aanbied en het OCRen van de documenten uit 1950. Laat het dan weten, dan houd ik op met de gegevens van Enschedeinansichten en zoek ik andere wegen.

Ik vind het alleen wel jammer. Mijn energie en gedrevenheid om deze informatie in een mooi doorzoekbaar systeem toegankelijk te maken zakt wel wat. Ik had gehoopt dat we daar allemaal profijt van zouden kunnen hebben.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door Spruwel »

enschedeinansichten schreef:Spruwel" Als aanzet heb ik het telefoonboek van 1915 in dit formaat gezet (nog niet helemaal perfect overigens) en hier op het forum. Nu staat het op enschedeinansichen.nl en dat is natuurlijk een passende plek."

Als deze twee zinnen kloppen en ook zo bedoeld zijn dan is het niet juist.

De gegevens van het telefoonboek 1915 staan al een paar jaar op mijn site en in jouw uitleg zou dat de door jouw getypte versie zijn.
Dat is niet juist.
Je hebt gelijk, het staat er wat ongelukkig zo.
Ik doelde met name op het telefoonboek van 1950 welke op dat moment nog verwerkt/overgetikt moest worden, die heb je nu op je site staan. Die 1915 editie was een eerste aanzet en voor mij een probeersel om te kijken wat het beste werkt.
Wat mij betreft zou een digitale versie van het oude telefooboek in een gestructuurde vorm, zoals de csv, aangeboden moeten worden voor iedereen. Jou idee daarover is toch meer gesloten.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21480
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door Arie »

Telefoonboek 1950:
Krabbe, H.G., Assur., Lipperkerkstraat 110

Gemeentearchief:
Fotonummer 004183
Titel Lipperkerkstraat
Beschrijving Nr. 110, sigarenwinkel Krabbe
Collecties fotoarchief
Datering 1958
Bijlagen
Lipperkerkstraat 110 1958.jpg
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4198
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door enschedeinansichten »

Veel van die foto's hebben ze gekregen i.v.m. de aanvraag van reclame op de gevel.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21480
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door Arie »

Telefoonboek 1950:
Resink & Co., Fa., Damesstoffen en Dames- en herenkleeding, Haverstraat 10

Gemeentearchief:
Fotonummer 008173
Titel Haverstraat
Beschrijving T.h.v. splitsing Stadsgravenstraat in noordelijke richting.
Collecties fotoarchief
Datering 1928
Trefwoorden Resink & Co
Bijlagen
Haverstraat 1928.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21480
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door Arie »

Telefoonboek 1950:
Obdeijn, H.G.- en verfw., kunsth., enz. Oldenzaalsestraat 87

Gemeentearchief:
Fotonummer 000020
Titel Oldenzaalsestraat
Beschrijving Vanaf Hoge Bothof richting Kalanderstraat
Collecties fotoarchief
Datering 1971
Trefwoorden Obdeijn
Bijlagen
Oldenzaalsestraat Obdeijn.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21480
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door Arie »

Telefoonboek 1950:
Dam, U. Meubel-en kunsth., Gronausestraat 26

Gemeentearchief:
Fotonummer 000043
Titel Veenstraat
Beschrijving Vanuit De Klomp richting Boulevard
Collecties fotoarchief
Datering 1971
Trefwoorden Dam
Bijlagen
Veenstraat.jpg
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door bartg »

Telefoonboek 1950

J.Slager en Zn. NV Eerste Twentsche Sanitair Groothandel Mooienhofstraat 6

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21480
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Telefoonboek 1950

Bericht door Arie »

Telefoonboek 1950:
Brink, Gebr. ten D. en h.kleedingmag., Haverstraat 13

Gemeentearchief:
Fotonummer 000082
Titel Haverstraat
Beschrijving T.h.v. van ten Brink richting Burgermeesterstraat
Collecties fotoarchief
Datering apr-1943
Trefwoorden Brink, ten, Kemper
Bijlagen
Haverstraat 1943.jpg
Plaats reactie