Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Erve Stokhorst

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

@Lulu: inderdaad!
@Robert:
Ik ken het Stokhorst ook niet als boerderij. Zou even in een oude atlas moeten kijken. Er is bij het winkelcentrum wel de oude oprijlaan met stok-horst op de pilaren aan weerszijden van de toegang. Misschien was Stokhorst een buitenplaats? Die kan weer vernoemd zijn naar een grondstuk. Stokhorst is een typische naam met topografische betekenis. Stok zou volgens Van Deinse kunnen slaan op de slagboom in de doorgang in de landweer die daar vroeger lag, net als slagman, slaghekke en goolkate (van göllen, roepen, wat de bewaker van de doorgang moest doen in geval van nood). Horst is een lichte verhoging in het landschap toch?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Errik op wo okt 06, 2004 2:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

http://home.zonnet.nl/theo.van.sark/historie.htm

Het kan wel eens interessant zijn. Ribbelt dus een erf...
lulu de bourgoise

Bericht door lulu de bourgoise »

@ errik

mooie foto hoor van die laan met al die bomen!!! Ik heb het volgens mij nog nooit gezien!! Waar zit het precies dan???
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Zoals nog in Losser kan worden gezien.

Afbeelding

@Lulu: Leidt nergens naar toe. Die laan is het enige overblijfsel van het landgoed.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Op de kadastrale kaarten van 1832 komt geen Stokhorst voor, op de kaart van 1922 staat Stokhorst iets ten oosten van de plek van Villa Stokhorst (van Bazel). De oprijlaan zou van Erve Kolthof of Spiele kunnen zijn geweest.


Van een nieuwe Stokhorst-Ribbelt site: (http://www.ribbelt-stokhorst.nl)
De temporaire geschiedenis van 't Ribbelt/Stokhorst is bij de meeste wijkbewoners redelijk tot zeer goed bekend. De eerste huizen van de nieuwbouwwijk Stokhorst werden ook maar zo'n kleine vijfentwintig - dertig jaar geleden opgeleverd. Maar ver voor deze tijd woonden er op dit stukje grond reeds mensen. In de namen van de horsten vinden wij boerderijen en erven die hier of hier in buurt hebben gelegen. Spiele, Kolthof en Weldink zijn erven die gelegen hebben in het huidige Park Stokhorst. Breteler, Amelink en Weemhoff zijn erven die "ver" buiten onze wijk hebben gelegen.

De geschiedenis van dit stukje grond is verbonden met de geschiedenis van de marken Esmarke en Lonnekermarke en de gemeenten Enschede en Lonneker. De kreet: "Kadastraal bekend Gemeente Lonneker, sectie Q. nr ... " of woorden van gelijke strekking klinkt menigeen bekend in de oren.
de kloomp'maj anhoalen
lulu de bourgoise

Bericht door lulu de bourgoise »

@ robert, maar ik neem aan dat je er nog wel kunt komen!!??? Wie heeft anders die foto genomen dan>>> of heb je het uit een of ander archief??? :)
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Die foto is genomen langs de Hoge Boekelerweg... Tegenover de entreeweg naar het vroegere zwembad. Daar kun je gewoon komen.
lulu de bourgoise

Bericht door lulu de bourgoise »

Thnxxxx IMZADI>>> ga ik een keer een kijkje nemen!!!
DrMarten

Bericht door DrMarten »

Errik schreef:@Lulu: inderdaad!
@Robert:
Ik ken het Stokhorst ook niet als boerderij. Zou even in een oude atlas moeten kijken. Er is bij het winkelcentrum wel de oude oprijlaan met stok-horst op de pilaren aan weerszijden van de toegang. Misschien was Stokhorst een buitenplaats? Die kan weer vernoemd zijn naar een grondstuk. Stokhorst is een typische naam met topografische betekenis. Stok zou volgens Van Deinse kunnen slaan op de slagboom in de doorgang in de landweer die daar vroeger lag, net als slagman, slaghekke en goolkate (van göllen, roepen, wat de bewaker van de doorgang moest doen in geval van nood). Horst is een lichte verhoging in het landschap toch?

Afbeelding
Mooie foto, maar van je uitleg klopt helaas weinig :) De poort op de foto is de voormalige toegangspoort naar Erve Spiele (Dit is de naam die op de poort staat), waar bij de bouw van de wijk de Spielehorst naar is vernoemd.
Stokhorst is vernoemd naar Villa Stokhorst. Een textielvilla even buiten de Stad. Deze zie je liggen als je via de Oldenzaalsestraat de stad uit rijdt en dan even voorbij de achterkant tennishallen naar rechts kijkt.
Villa Stokhorst schijnt zijn naam te danken te hebben aan het woord "Storkhorst"wat zoveel betekent als ooievaarsnest. In hoeverre dit te maken heeft gehad met familiewapens, het feit dat er een ooievaarsnest op die plek stond, of iets anders weet ik niet.
Robert

Bericht door Robert »

DrMarten schreef:Mooie foto, maar van je uitleg klopt helaas weinig :) De poort op de foto is de voormalige toegangspoort naar Erve Spiele (Dit is de naam die op de poort staat), waar bij de bouw van de wijk de Spielehorst naar is vernoemd.
Stokhorst is vernoemd naar Villa Stokhorst. Een textielvilla even buiten de Stad. Deze zie je liggen als je via de Oldenzaalsestraat de stad uit rijdt en dan even voorbij de achterkant tennishallen naar rechts kijkt.
Villa Stokhorst schijnt zijn naam te danken te hebben aan het woord "Storkhorst"wat zoveel betekent als ooievaarsnest. In hoeverre dit te maken heeft gehad met familiewapens, het feit dat er een ooievaarsnest op die plek stond, of iets anders weet ik niet.
Wat is je bron als ik vragen mag? Errik's opmerkingen acht ik altijd hoog. Stokhorst daar is de meeting op 13 juni al geweest, dus dat er zo'n villa staat is ons wel bekend.
Verder gaf Winus dus ook al aan dat de oprijlaan mogelijk naar 't erve Spiele was geweest.
chapter42

Bericht door chapter42 »

hehe ik acht drmarten altijd vrij hoog :) omdat ik hem ken van persoon en omdat hij er wegkomt ;)
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Het kwam mij ook al vreemd voor dat er Stok-Horst op die toegangspoort gestaan zou hebben. Erve Spiele is veel logischer.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Oeps! Jullie hebben helemaal gelijk! Ik haal allerlei dingen door elkaar. Dat krijg je als je tegelijk met een werkstuk en met Enschede-posts bezig ben. :oops:

Maar wat dat Storkhorst betreft ben ik niet meteen overtuigd. Ik vond Van Deinses verband met de landweer namelijk erg aardig. En dat er verbasteringen optreden zal kloppen, maar een connectie tussen ooievaars en het familiewapen van de Janninks of een vroegere bewoner van die plek is mij ook niet bekend.

Overigens kwam ik tijdens een korte zoektocht via google wel te weten dat het Stokhorst op de 14e plaats staat van rijkste wijken van Nederland. Het gaat om wijken met meer dan 100 vermeldingen in het elite miljonairsbestand (wat dat dan ook mag zijn...).
http://www.elite-research.org/index2.html?/wijken.htm
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
DrMarten

Bericht door DrMarten »

Errik schreef:Oeps! Jullie hebben helemaal gelijk! Ik haal allerlei dingen door elkaar. Dat krijg je als je tegelijk met een werkstuk en met Enschede-posts bezig ben. :oops:

Maar wat dat Storkhorst betreft ben ik niet meteen overtuigd. Ik vond Van Deinses verband met de landweer namelijk erg aardig. En dat er verbasteringen optreden zal kloppen, maar een connectie tussen ooievaars en het familiewapen van de Janninks of een vroegere bewoner van die plek is mij ook niet bekend.
We hebben ooit een straatfeest gehad (met de Weemhoffhorst), althans met een deel van de straat, met fietspuzzeltocht etc. Daarvoor had iemand die ook erg begaan was met de geschiedenis van de stad een aantal vragen bedacht. Daaronder ook de vragen waar de namen Stokhorst en Weemhoffhorst vandaan kwamen. Hij heeft dit helemaal uitgezocht en kwam met de uitleg dat Stokhorst afkomstig was van Storkhorst. Storkhorst stond iig voor Ooievaarsnest. Zoals ik eerder al aangaf, weet ik niet hoe het verder met dat nest zat. Misschien dat er zo´n ding op het erf van de villa stond o.i.d.
Overigens kwam ik tijdens een korte zoektocht via google wel te weten dat het Stokhorst op de 14e plaats staat van rijkste wijken van Nederland. Het gaat om wijken met meer dan 100 vermeldingen in het elite miljonairsbestand (wat dat dan ook mag zijn...).
http://www.elite-research.org/index2.html?/wijken.htm
Dan zijn ze aardig gezakt. Een aantal jaar geleden stonden ze nog in de top 10. (Panorama onderzoek geloof ik)
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Horst is nest. Dat wist ik niet. De Horstlanden zijn dan de nestlanden? Kan kloppen aangezien de stadsweide daar ook lag, veel ruimte voor vogels etc. Ik zal dat -horst eens nazoeken... Ik dacht dat het om een hoger gelegen stukje grond ging.
Blijft toch leuk hè, die naamkunde?
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
DrMarten

Bericht door DrMarten »

Errik schreef:Horst is nest. Dat wist ik niet. De Horstlanden zijn dan de nestlanden? Kan kloppen aangezien de stadsweide daar ook lag, veel ruimte voor vogels etc. Ik zal dat -horst eens nazoeken... Ik dacht dat het om een hoger gelegen stukje grond ging.
Blijft toch leuk hè, die naamkunde?
Als je het woordenboek erop naslaat dan kan het allebei. Horts is een stuk grond, meestal met laaghout begroeid of erdoor omgeven, maar een horst kan ook een nest zijn.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Hmm. Ik wil, omdat ik geen andere voorbeelden ken van -nest namen, toch bij mijn eerdere bewering blijven. Stokhorst is genoemd naar de doorgang van de Oldenzaalsestraat in de landweer. De stok slaat dan op de slagboom, horst op een verhoging in het landschap. Maar of ik ook gelijk heb, blijft een vraag.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
chapter42

Bericht door chapter42 »

adelaarshorst.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Het stadion van Go Ahead? Ja, daar heb je d'r één...
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
chapter42

Bericht door chapter42 »

hehe, fliegerhorst.

ik zou zeggen we wonen 5 km. van duitsland, dan telt niet alleen de ned. taal.
Plaats reactie