Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Artistiek Enschede

Over de rijke historie van de stad.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Herken je er wel in :) .
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Hoera!
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Zelfs m'n ma vind 't sprekend Errik. :P
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Weer een stapje verder richting Homo Universalis... :D
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Judje-1986
Member
Member
Berichten: 23
Lid geworden op: wo jul 13, 2005 8:37 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Judje-1986 »

Ik ken je dan wel niet. Maar ik vind het erg mooi gemaakt.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Heb mijn lieve moeder ook maar meteen vereeuwigd. Als de verf nat is, moet je 't smeren, niet waar?
't Mondje moet misschien nog wat bijgewerkt worden.

Afbeelding
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

In dat geval.

Afbeelding

Hmm... joa. ;)
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Pff, die prutser van een Da Vinci? Wacht maar tot mijn roman "De Errik elegie" uitkomt, dan zal je nog wat meemaken! :beer:
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Sinds wanneer ben jij zo druk met verf in de weer, Errik?
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Bezigheidstherapie... :cry:
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Cremer: ‘Rock-’n-roll in plaats van Wilminks sinterklaasversjes’
Door Ben Lensink

ENSCHEDE - Hoezo een Cremermuseum? Wijlen Willem Wilmink is Enschede’s enige echte ‘zoon’, dus komt alleen de volksdichter daar voor in aanmerking. Natuurlijk weet schilder/schrijver Jan Cremer dat deze discussie ter stede soms de kop op steekt. Cremer zelf ziet het zo: ‘Kies je voor rock-’-n roll of voor sinterklaasversjes?’
In het oude Balengebouw in Roombeek wordt het straks ‘rock-’-n roll’, verzekert Cremer. De in Enschede geboren provocateur neemt deze donderdagmiddag poolshoogte in z’n toekomstige museum, waar vandaag het Balenfestival begint. Met in z’n kielzog twee Amsterdamse architecten die zich ook bemoeiden met de noodlocatie voor Het Stedelijk, vertegenwoordigers van Heineken en woningcorporatie De Woonplaats.
De verbouwing begint in de loop van dit jaar. Binnen enkele weken draagt de gemeente het gebouw over aan de nieuwe eigenaren, ondernemer Gerrit Kleine Snuverink en De Woonplaats. Cremer heeft alles al in z’n hoofd. ‘Het museum wordt uitdagend en provocatief. Het gonst straks van bijzondere activiteiten. Er is oude en nieuwe kunst te zien. Werk uit het Gemeentemuseum in Den Haag, het Van Goghmuseum, het Amsterdamse ‘Rijks’ en uit internationale galerieën. Er komen kunstmarkten en -beurzen als Contempory Art Twente (CAT), alteliers, symposia, concerten, theatervoorstellingen en veilingen.’
Ouderwets op dreef blaast Cremer letterlijk hoog van de toren van het Balengebouw. Het Cremer wordt veel meer dan alleen een laagdrempelig museum met zijn werk, manuscripten en nog veel meer. Een culturele metropool in het Nederlands-Duitse grensgebied, vat de kunstenaar samen. Cremer weet al wanner het bijzondere project klaar moet zijn: ‘In 1988 was mijn eerste grote expositie in het Rijksmuseum Twenthe. Tien jaar later was het drie weken durende Cremerfestival in Enschede. Dan is het toch mooi om in 2008 Het Cremer te openen.’
Vanaf het dak van het Balengebouw schiet Cremer een paar foto’s. Slechts de kerktorens herkent’ie uit z’n jeugd. De Grolsch-fabriek wordt in rap tempo gesloopt. De Enschedese bierbrouwer gaf te kennen niet geïnteresseerd te zijn in Het Cremer. Net als de architecten, is de commercieel manager van Heineken razend enthousiast over het gebouw, de plek en het concept.
Cremer zelf heeft de buik vol van Grolsch. ‘In 1988 wilden ze geen bijdrage leveren aan de SDU-catalogus van mijn expositie in het rijksmuseum en ook het festival van tien jaar later zagen ze niet zitten. Grolsch blaast wel hoog van de toren, maar weet cultuur niet op waarde te schatten. Ik ben twee keer weggestuurd en dat gebeurt me geen derde keer. Daarom heb ik verboden met Grolsch in zee te gaan.’
TCT
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Geript van Enschede a/zee:

Naomi heeft een boek geschreven. Schrijven is een ontspannende en therapeutische bezigheid. Het helpt de gedachten te ordenen en de zaken in perspectief te zien. Ik kan het iedereen dan ook aanraden. Daar staat tegenover dat ik het de meeste mensen zou afraden hun schrijfsels uit te geven. Dat geldt helaas ook voor Naomi.
Niet doen meid, niet iedereen kan schrijven als Lydia Rood.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Een oplage van 80 stuks wordt wel 'n collectorsitem. ;)
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik heb het boek onder de aandacht van de Amsterdamse geschiedenisstudenten gebracht. Nu gaat het vast storm lopen!
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Tony S.
Member
Member
Berichten: 432
Lid geworden op: wo jun 07, 2006 8:23 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Tony S. »

Mijn naam is Naomi, en ik ben 21 jaar oud.
Al op jonge leeftijd wist ik dat ik schrijfster wou worden :D

Ik heb geschreven over situaties die zich in het leven van de mens voor doen. Het gaat over de confrontatie met de dood, het in aanraking komen met geweld en het ervaren van (mislukte) liefdes.

Meid,ga eens een keer lekker stappen,en leef je uit :banaan:
Een lang wief is een ladder in huus!
Robert

Bericht door Robert »

Stad rijp voor kennis- centrum nieuwe kunst
ENSCHEDE - Een kenniscentrum voor 'nieuwe kunst' maakt het voor buitenlandse kunstenaars extra interessant om voor gastateliers naar Enschede te komen. AKI-directeur Peter Sonderen pleit voor een centrum rond nieuwe toepassingen van textiel en andere materialen. 'De kennis in de regio is ruimschoots aanwezig.'

De speerpunten binnen het gemeentelijk cultuurbeleid zijn helder: de aandacht richt zich op muziek en beeldende kunst. Binnen die laatste categorie heeft de mediakunst weer een streepje voor. 'Dat zou je veel breder kunnen trekken', oordeelt Sonderen. Naast de nieuwe media denkt de Aki-directeur bijvoorbeeld aan nieuwe materialen, toegespitst op de textiel. 'Je hebt steeds meer intelligente textiel, zoals kleding met bepaalde reacties op lichaamswarmte. Doelstelling van een nieuw kenniscentrum is dat kunstenaars in aanraking komen en kennis maken met nieuwe materialen.' Ook in Enschede speelt het fenomeen gastateliers, waarbij kunstenaars en studenten aan kunstacademies uit alle delen van de wereld hier een tijdje wonen en werken. Voor Sonderen is de grote vraag: hoe creëer je een aantrekkelijk klimaat waardoor Enschede aantrekkelijk wordt voor de buitenlandse kunstenaar. De keuze voor nieuwe toepassingen in de textiel ligt in deze regio voor de hand. Met TNO Textile, Ten Cate, Materia.nl, Textile technology, de UT, Saxion Hogeschool en De Maere in de nabijheid, valt er volgens Sonderen iets moois van te breien. Bovendien zijn er tal van andere nieuwe materialen waar kunstenaars mee uit de voeten kunnen. Eindhoven heeft een kenniscentrum voor bronsgieten en druktechnieken en in Den Bosch staat het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC). Internationale kunstenaars komen er voor een periode van drie maanden werken. De selectie is behoorlijk streng, want de kwaliteit moet gewaarborgd. Iets soortgelijks als de kunstcentra in de Brabantse steden, ziet Sonderen wel zitten in Enschede. Bij kunstcentrum Villa De Bank in het Blijdensteinpark loopt al een soortgelijk initiatief, het Pépinière-programma voor jonge internationale kunstenaars die op de verdieping van de villa enkele maanden werken en vervolgens het resultaat tentoonstellen in de Villa of een andere plek in de stad.
TCT
Robert

Bericht door Robert »

Jan Cremer, de man, de bestseller en het museum
door Ben Lensink

ENSCHEDE - Het is vandaag op de kop af 67 jaar geleden dat Jan Cremer 'met de helm op' ter wereld kwam in Enschede, 'de grauwe fabrieksstad met een zorgelijke bevolking'. Op z'n zestiende ontvluchtte hij de stad om er nu - als 65-plusser - terug te keren.

Afbeelding

Voorgoed. Het oude Balengebouw in de wederopbouwwijk Roombeek ondergaat volgend jaar namelijk een 'extreme make-over' en wordt - kort maar krachtig: Cremer. "Omschrijf het maar als een spraakmakend centrum van de muzen", lacht Cremer vanuit Amsterdam. Behalve de hoofdstad, Umbrië en Parijs neemt de kunstenaar/schrijver voortaan Enschede op in z'n pendeldienstschema. Met regelmaat trapt de spraakmakende seniorenrebel straks z'n Harley Davidson 750cc aan om koers te zetten naar Enschede. " Trots ben ik erop dat ik in die stad geboren en getogen ben", herhaalt Cremer in een prachtig, eigenzinnig 'verleidingsboekje' waarmee het Amsterdamse adviesbureau Van Dooren geldschieters over de streep moet halen.
"Over geld ga ik niet; ik ben artistiek adviseur achter de schermen." Waarmee Cremer bedoelt dat hij de creatieve touwtjes stevig in handen heeft. Velen zien de komst van het Cremer als een welkome artistieke impuls voor de stad, voor anderen mag Enschede's verloren zoon verloren blijven.

Cremer zelf kan het nu niet snel genoeg gaan. "Het Balengebouw is een prachtig monument. Er is al een perfecte oplossing bedacht voor een prachtige uitbouw aan de zijkant. Dat komt bij het horecadeel aan." Cremer laat de verdere uitwerking van de spectaculaire schetsontwerpen met een gerust hart over aan de 'energieke, moderne architecten' van Zwarts & Jansma in Amsterdam. Horecatycoon Bert van der Leden - met vestigingen van de Supperclub in Amsterdam en tal van andere landen - gaat zich met de invulling van het café-restaurant bemoeien. "De inrichting wordt in de sfeer van hotel New York in Rotterdam of Panama in Amsterdam. Toegankelijk voor iedereen, liefst 24 uur per dag. Met héél goed biologisch-dynamisch voedsel, als het even kan afkomstig uit Twente. Bezoekers kunnen verder kiezen uit een internationale kaart met Franse, Russische, Italiaanse en Hongaarse gerechten." Bij het Cremer komt een ambachtelijke bakkerij (Jan Cremer was in z'n Enschedese jongensjaren een blauwe maandag bakkersknecht) waar dagelijks verse broodjes worden gebakken. "Zodat iedereen er 's morgen in alle vroegte kan ontbijten en even een krantje lezen voordat ie naar universiteit, school of werk gaat." En er verrijst een eigen brouwerij waar straks een (Cremer?-)biertje wordt gebrouwen."

'Cremer' krijgt van alle kanten nadrukkelijk een Jan Cremer-stempel. " Het heeft míjn naam en moet dus míjn goedkeuring hebben." De bijzondere horecaformule is, verzekert Cremer, slechts een onderdeel van het 'kunsthuis'. Er worden lezingen en voordrachten gehouden, er zijn zes keer per jaar wisselexposities en verder literaire tentoonstellingen van en over schrijvers, balletuitvoeringen, eenakters en tv-shows, theater, film en fotografie. Kortom: wat speelt zich straks níet in het Cremer af.
"Als het maar spraakmakend is!" Spraakmakend, Cremer heeft er patent op en dat is een kunst op zich. Enschede zal het merken, verzekert hij.
TCT

Aardig verhaal, maar van die uitbouw word ik niet enthousiast.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Moet dat echt, die enorme blow-up op de gevel?
Ben wel erg benieuwd naar het horecaconcept.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Leuk toch. :)
de kloomp'maj anhoalen
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Errik schreef:Moet dat echt, die enorme blow-up op de gevel?
Ben wel erg benieuwd naar het horecaconcept.

Heb nog eens goed naar die gevel gekeken, in het echt .
En al was ik meteen al positief over de uitbouw en de muurschildering (welke vaak tot de verbeelding spreken), zo was ik wel even nieuwsgierig of hier nu een prachtige gevel mee ontsierd zou worden .
Maar wees opgelucht, dat deel van de gevel was niet echt het paradeplaatje van het verder prachtige pand :) .
Dus als ze straks die wand gaan schilderen, dan is ook het laatste iets wat minder opvallende deel tot het verleden .

Misschien zeg ik nu iets wat je al lang bekeken hebt, maar rechts zie je dus dat het een relatief saaie muur is zonder fraaie raampartijen .
Dus een beschildering van die muur moet niet tot een probleem behoren, zo'n schildering heeft in mijn ogen wel iets artistieks .
Afbeelding
Plaats reactie