Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Raad de plek

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4801
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

In het telefoonboek van 1915:
Rozendaal, I., Koopman, Hengeloschestraat 60
frank n

Re: Raad de plek

Bericht door frank n »

Fabrikantenwoningen. Langs de uitvalswegen en in villaparken ten oosten en westen van de binnenstad staan de stadsvilla's van de belangrijkste textielfabrikanten. De in 1855 gebouwde vrijstaande villa Espoortstraat 182 voor H.G. Blijdenstein werd in 1883 ingrijpend verbouwd waarbij zij haar neoclassicistische karakter kreeg. De dakkapellen stammen van de verbouwing uit 1912. Het eclectische herenhuis met aangebouwd kantoor Hengelosestraat 42-44 werd in 1891-'92 gebouwd naar plannen van H.P. Timmer voor B.J. van Delden,



het herenhuis annex bank Hengelosestraat 60 kwam in 1900 gereed naar plannen van R. van der Woerd voor I.I. Rozendaal.



De eclectische villa Hengelosestraat 40 werd in 1902 gebouwd op de plaats van de afgebrande spinnerij ‘'n Grooten Stoom’. Het pand in de vorm van een Italiaanse villa kwam tot stand naar plannen van K. Muller voor L. van Heek. Van 1921 tot 1934 heeft het als raadhuis van Lonneker gediend. In 1907 ontwierp K. Muller ook het herenhuis Piet Heinstraat 1 in ‘Um 1800’-vormen voor H. ter Kuile. Door de sloop in 1907 van het uit 1874 stammende huis van H. van Heek, aan het begin van de (Korte) Hengelosestraat, ontstond de Brammelerstraat, die toegang geeft tot het naar plannen van J.J.L. Bourdrez aangelegde villapark de Stadsmaten. Ter compensatie liet zoon J.H. van Heek in 1907 elders het Witte Huis (Oldenzaalsestraat 125) bouwen naar plannen van A.G. Beltman. Het pand, in neoclassicistische vormen, heeft een ingangspartij met pilasterstelling van dorische en ionische pilasters, bekroond door een fronton. Het bijbehorende theehuisje (Staringstraat 33) met corinthische hoekzuilen werd in 1913 gebouwd naar ontwerp van Beltman en was geïnspireerd op een paviljoen van de Trinkhalle in Marienbad. In de Stadsmaten ontwierp A.G. Beltman enkele grote villa's in neoclassicistische stijl: M.H. Tromplaan 1 uit 1907 voor J. Scholten, Nijverheidstraat 2 uit 1907 voor M.L. van Gelderen (dat nu onderdeel uitmaakt van het politiebureau) en in 1910, meer met Engelse invloeden, De Groote Schuur (M.H. Tromplaan 23) voor J.B. Blijdenstein. Op andere plekken ontwierp hij nog het landhuis De Tol (Hengelosestraat 700) uit 1906, voor N.G. van Heek met parkontwerp van de hand van P.H. Wattez, in 1909 Marthalaan 5 voor B.J. Blijdenstein en nog in 1921 Kortenaerstraat 71 voor K.W. Ledeboer. Ook andere ontwerpers lieten zich niet onbetuigd: regionale bij het herenhuis De Stadsweide (Ripperdastraat 8) uit 1910, naar

[p. 141]
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21425
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Het is inderdaad het pand aan de Hengelosestraat 60. Dit was o.m. het voormalig kantoor van de Inspectie der Registratie en Successie (onderdeel van de Belastingdienst). Ik heb daar gewerkt van augustus 1962 tot de opheffing in mei 1968. De inspectie is toen verplaatst naar Almelo en later naar Zwolle. Een onderdeel van de Duitse bezetting was daar gevestigd in de laatste jaren van de oorlog. Na de oorlog is daar nog een wervingsbureau van het Nederlandse leger geweest en in latere jaren de Dienst der Domeinen. Nu is daar een opvang van het kinderdagverblijf gevestigd.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4171
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Raad de plek

Bericht door enschedeinansichten »

Jongens :) mooi werk.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21425
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Waar?
Bijlagen
raad de plek.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4801
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Deze weet iik. Ik fiets er erg vaak langs. Maar ik zeg nog niks....
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21425
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Veteraan schreef:Deze weet iik. Ik fiets er erg vaak langs. Maar ik zeg nog niks....
Dat dacht ik wel. Ga maar eerst er een nachtje over slapen :sleep:
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Kubus »

Ook een leuke manier om een oude spoorlijn in herinnering te houden... :D
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21425
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Ik denk dat Kubus het wel weet, maar hierbij toch nog een nadere aanwijzing. Graag vermelding van de lokatie of straatnaam.
Bijlagen
raad.jpg
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Hendrik »

Enschede blijft verrassen, ik heb werkelijk geen idee.
Wat sas as dós was kaans.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Twekkelerveld »

Ik weet em ook, maar ik ga het ook niet zeggen, want ik heb geen tijd om een nieuwe foto te plaatsen en maken. :oops:
frank n

Re: Raad de plek

Bericht door frank n »

Zal ik het dan maar zeggen Goolkatenweg spoorwachtershuisje omgebouwd tot
woonhuis hier liep vroeger het spoor langs van rigtersbleek/oosterveld.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21425
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

frank n schreef:Zal ik het dan maar zeggen Goolkatenweg spoorwachtershuisje omgebouwd tot
woonhuis hier liep vroeger het spoor langs van rigtersbleek/oosterveld.
Het is juist Frank :okay:
Bijlagen
Goolkatenweg.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21425
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Spruwel »

Die blauwe kooien op de achtergrond gaven wel de doorslag :-)
Op diezelfde site staat ook een hoofdstuk grootse plannen met prachtige voorbeelden van projecten die half zijn uitgevoerd. Met de uitleg erbij krijgen luchtfoto's van de lokaties meer diepgang.
Deed me trouwens denken aan een metrotunnel in Cincinnati die bijna een eeuw geleden (half) is gebouwd maar nooit gebruikt.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4801
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Mooie sfeervolle foto, Arie. Vooral die donkere lucht maakt het diep.
frank n

Re: Raad de plek

Bericht door frank n »

Het volgende raadplaatje succes maar weer.
Bijlagen
raadplaats.JPG
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4801
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Waar blijf mijn privacy?
Nu komt iedereen langs mijn nederige stulpje om foto's te maken. Jakkes, al die vulgaire figuren met zo'n fototoestel om hun nek hangend.... bah! Als ze maar niet over het hek gaan hangen of proberen binnen het hek te komen. Dan stuur ik Sophie, mijn Chihuahua, op die engerds af.


:lol:
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Vincent1971 »

Hoge Boekelerweg
Een goed begin heeft geen einde
Plaats reactie