Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Raad de plek

Over de rijke historie van de stad.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Raad de plek

Bericht door bartg »

Dit is de Haaksbergerstraat vanaf de singel stadinwaarts
ongeveer 1950
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Dat is goed Bart :okay:
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Hebben jullie een duidelijk punt dat herkenbaar is?
Als ik ervan uit ga dat de bocht (rechts) bij de Apotheek is, dan moet links Kiffen zitten, maar daar is geen ronding naar de Janninksweg.
Of is het op de hoogte van het Veldkamppad?
Welke panden staan dan nog overeind op de foto's?
Oh ja, en de straatnaam die op het bordje staat boven de etalage waar de fietsen voor staan - lijkt uit een "voor en achternaam" te bestaan. Ik kan daar geen 'Haaksbergerstraat' uit halen.
Bijlagen
Haaksbergerstraat vanaf de Singel stadinwaarts.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Voot zover ik weet stond het pand van Kiffen vroeger meer naar links, dus helemaal op de hoek van de Pathmossingel. Dit pand is in de oorlog gebombardeerd en op die hoek is nu nog steeds een soort plantsoen. Het is dus wel de Haaksbergerstraat volgens het Gemeentearchief. zie:
beelddocument
Fotonummer:000196
Titel: Haaksbergerstraat
Beschrijving: Noordoostzijde t.h.v. Getfertsingel
Datering: apr-1949
Trefwoord: Tijdsbeeld
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Hierbij de foto van het pand van Kiffen. zie:
beelddocument
Fotonummer:001844
Titel: Haaksbergerstraat
Beschrijving: Zicht op verwoeste pand van Kiffen: bombardement van 22-2-1944
Datering: 1944
Trefwoord: Bombardement, Kiffen
Bijlagen
kiffen.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Mijn excuses als ik overkwam alsof ik bewijzen wilde. Zo bedoelde ik het niet.
Maar het straatnaambordje op jouw foto lijkt niet erg op 'Haaksbergerstraat' en dit soort bordjes zitten meestal op een begin van een straat of hoekhuis. Kiffen was gebombardeerd, dus waar zit dat bordje dan en waarom lijkt het niet op 'Haaksbergerstraat'.

Soms zou ik willen dat we bij elkaar konden komen - bijvoorbeeld in het archief van het Stadhuis. En daar veel (alle) foto's kunnen thuis brengen. Grote plattegrond erbij. Dat moet geweldig zijn. Niet alleen voor ons maar misschien daarna - goed voorbereid - voor nog veel meer mensen. Ik denk daarbij aan de mensen die nu ik bejaardenhuizen en zorgcentra wonen.

Door mijn vrijwilligerswerk heb ik veel contact met ouderen. Vanochtend nog gesproken met een vrouw die én de Gaskrim heeft gekend als een stuk van haar leven (door omstandigheden daar terecht gekomen en er ook weer uitgeklommen is) én het één en ander kon vertellen over een familielid van een textielbaron. En een 93-jarige mevrouw die alles nog helder op een rij heeft en uit haar hoofd veel straatnamen en situaties kon beschrijven. Ik wilde pen en papier grijpen en haar meeslepen naar een kaart ..... maar de situatie was er niet naar. Allemaal n.a.v. het boekje van Hilly Olthuizen

Zouden we "dia"-shows kunnen geven in die bejaardenhuizen? Misschien dat de bewoners nog veel informatie kunnen geven die ontbreekt. Het nageslacht moet toch op de hoogte zijn/blijven? Of ben ik nu te nostalgisch bezig?
Laatst gewijzigd door Veteraan op wo feb 15, 2012 9:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Ja, Arie, het moet wel kloppen. Waarom zou ik de boel niet vertrouwen :oops: ?
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Tjonge, die foto van het bombardement - in dit geval bij Kiffen - hakt er wel in. Ik heb in de Janninksweg gewoond en ken de omgeving goed. Mijn ouders vonden hun woning - nieuwbouw na de oorlog - in 1956 iof 1957 - heel modern. In plaats van een lavet was er een echte badkamer met douche en wastafel.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Veteraan ik vind juist dat je heel goed bezig bent en ga zo ook door :okay: Ik vind je reacties ook altijd mooi en het is ook maar goed dat je niet alles accepteert, want het gemeentearchief is ook niet altijd juist. Dat kon je wel weer zien met de foto van het zgn Hema afbraak pand. Heel goed dat bijv. Hendrik, Willem en Bart er nog zijn, die e.e.a. nog goed uit hun verleden weten. Er zijn vast nog wel meer forumleden die veel van de geschiedenis weten. Vroeger waren Errik en Robert hierbij heel actief. Ik heb dat een beetje minder, maar ik heb er wel grote belangstelling voor. Ik heb op dit forum al eens eerder vermeld dat het belangrijk is dat de wetenschap van de forumleden goed kan worden vastgelegd door te reageren op de diverse topiconderwerpen.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Hé Arie, dat doet me goed. Jouw reactie geeft me moed.
Via het Enschede-panel kan ik mijn mening geven, maar dat is anders. Daar gaat het over actuele zaken. Ook kwam er via dat panel een uitnodiging om op het Stadhuis mee te komen praten over de toekomst van het Stadhuis. Dat is belangrijk, maar hedendaags.
Het "voorbije" (in het Engels zo mooi "Bygone" genoemd) daar moeten we snel bij handelen, want de mensen die het nóg weten zijn echt oud! Ik werd me hier pas van bewust toen mijn eigen ouders er niet niet waren. Opvallend, hoeveel je juist dan aan hun zou willen vragen.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Alle foto’s die ik in schoendozen en sigarendoosjes vind, bekijk ik alsof ik ze voor het eerst zie. Ik probeer alle informatie vast te leggen. Scannen en beschrijven. Want over 50 jaar zijn er weer andere mensen die deze aarde bewonen. Zij hebben dan natuurlijk massa’s informatie, want alle data-dragers van vandaag nemen alle info mee. Maar juist die informatie die nu nog niet beschreven staat DAAR gaat het om. Want de generatie voor de onze heeft alles van horen zeggen en heeft het doorverteld. Zo ging dat vroeger. Aan ons de taak om alles vast te leggen, desnoods dubbelop!
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Raad de plek

Bericht door enschedeinansichten »

Op die eerste foto van Arie zie je twee nieuwe panden, die komen op die nieuwe foto weer terug als het derde en vijfde pand.

@Veteraan
Mijn moeder is bijna 82 en weet alles nog precies, zij woonde op Pathmos.
Er is mij door begeleiders van ouderen wel eens gevraagd om een voorstelling te maken, maar omdat ik nog een druk eigen bedrijf heb kom ik daar niet aan toe.
Er is wel een groep mensen die lezingen verzorgen met oude foto's, o.a. zit daar Albert van Rechteren in die gaan ook langs bejaardenhuizen. Het is wel zo dat die mensen het meest weten van de oorlog en er na.
Zo 'n plaatje als wat ik geplaatst had van de Marktstraat uit 1900 zegt hun ook niet veel.
Vaak neem ik wel een van mijn vele oude boeken mee en die maken dan binnen een paar weken een rondje bejaardenhuis.
Als ze dan terug komen is er soms een reep chocola bij.
Ik had deze week een boek van 45 jaar Ziekenzorg meegenomen ze kon zelfs namen noemen van de mensen die in de keuken op de foto stonden.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Dus het werkt wel op die manier, Willem.
Dat is mooi.
Mocht ik iets kunnen betekenen (omdat jij nog werkt) dan hoor ik dat graag.
Alles wat vandaag nog gedaan kan worden, moeten we niet uitstellen tot miorgen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Even tussendoor een nieuwe raadfoto. Voor iedereen wel te raden :)
Bijlagen
raad 002.JPG
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Goolkatenweg 119.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Weer goed geraden :banaan:
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Raad de plek

Bericht door bartg »

Hier een raadplaat uit het nog niet zo grijze verleden.


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Vincent1971 »

Laares?
Een goed begin heeft geen einde
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Raad de plek

Bericht door bartg »

Nee, het is niet de laares.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Plaats reactie