Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Raad de plek

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21483
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Veteraan, kijk ook eens even op deze site: http://gaskrim-enschede.hyves.nl/adres/
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Peter.h »

Schitterende verhalen :okay:
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Dat zou de Eeftinksweg best kunnen zijn geweest. Maar volgens mij waren er meer kleine straatjes. Meteen als je van de trap van de brug afkwam.
Werd dat echt de Gaskrim genoemd of noemde men die buurt omdat daar het gasfabriek had gestaan (of toen nog stond?).
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Hendrik »

Arie schreef:Bedoel je de huizen aan de Eeftinksweg? Hierbij een foto. Misschien heeft Hendrik er nog een verhaal bij :)
Ja, dat verhaal is er! Alleen niet over de gaskrim maar over de flat op de achtergrond. Die flat is het gebouw op de hoek Kuipersdijk Varviksingel, ook grenzend aan de Diekmanstraat. Het deel wat op de foto zichtbaar is is het deel op de hoek Kuipersdijk, Diekmanstraat. Op de achtergrond is de toren van de Vredeskerk aan de singel, Dr. Joh Wagenaarstraat zichtbaar. Op een mooie zomeravond in de jaren 60 was er een storm die de mensen van die flat en vele anderen in de stad lang zal heugen. Van de vleugel langs de Kuipersdijk vloog namelijk het complete dak eraf. Het stortregende er ook geweldig bij en het water kwam als een waterval van de trap af. De mensen op de bovenetage waren in één klap letterlijk dakloos. Ik weet nog dat er ook een speler van Sportclub Enschede, of was het al FC Twente? woonde. Alles doorweekt. En dat er geen doden of gewonden vielen is een wonder, want ook de stenen schoorstenen bleven niet staan en vielen in de kamers/slaapkamers.
Overigens in die gaskrim, die alleen zo genoemd werd omdat het in de buurt van de voormalige gasfabriek stond, kwamen we nooit. Het deugde er niet volgens mijn ouders. Dat was nog in de tijd dat je als ouder verder geen uitleg hoefde te geven, je vroeg gewoon niet door.
Als je met het gezicht naar de brug stond was er links van de brug het Don Bosco huis. Een RK jeugdhuis. Meer weet ik er eigenlijk niet van. Achter dat pand van Don Bosco had je de gaskrim. Mijn jongere zussen werden door RK vriendinnetjes uit de straat wel een meegevraagd naar het Don Boscohuis. Mijn moeder gaf toestemming omdat ze de ouders van die vriendinnetjes vertrouwde maar ze vond het maar zo,zo.
Als je aan de rechterkant van de brug liep was je in de Taludstraat. Met goede jaren 30 woningen. Ze staan er nog maar sinds de brug is afgebroken in de jaren 90 zijn de bewoners qua uitzicht er goed op vooruitgegaan. Liep je door dan kwam je bij het eind van de Getfertweg uit. Daar was een onderdoorgang naar..de Gaskrim. Een eindje rechts woont nu mijn zoon in de rij nieuwe huizen die achter die nieuwe flat staat.
Wat sas as dós was kaans.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Raad de plek

Bericht door bartg »

Voor de liefhebbers .
Hilly Olthuizen heeft, als ex bewoner, een mooi boekje geschreven over de Gaskrim
Het heet, De Gaskrim 'van berucht tot beroemd'
Zover ik weet is het vorig jaar in eigen beheer uit gegeven.
bestellen ? h.olthuizen@ziggo.nl
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21483
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Veteraan schreef:.
Volgens mij liepen er honderden spoorrails .... en het rook er naar pas gezaagd hout ?? Of was dat veel later?? Polman??
Hierbij een foto van die spoorrails. Zie voor meer foto's op: http://gaskrim-enschede.hyves.nl/fotos/ ... _HUBHeader
Bijlagen
598790844_6_4FXN.jpg
598790844_6_4FXN.jpg (80.02 KiB) 7421 keer bekeken
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Arie schreef:Veteraan, kijk ook eens even op deze site: http://gaskrim-enschede.hyves.nl/adres/
Jongens, dit is een halve eeuw geleden, maar het lijkt weer 'wakker' te zijn geworden. Wat een prachtige verhalen en heldere foto's. Ook de linken naar andere sites met nog meer verhalen en foto's ...

Hendrik, dat van die flat waar het dak vanaf waaide, dat heb ik mijn ouders later horen vertellen, waarschijnlijk naar aanleiding van soortgelijk noodweer. Mooi verhaal van de omgeving van de brug en de gaskrim.

Gek, dat je niet half weet hoeveel er vanachter de computer te beleven is. De wereld is echt onder handbereid.

Het meest geniet ik van de verhalen en de herinneringen. Daar schuilt zoveel gevoel in. Zoals ook Benno Hendriks (Bappie) het één en ander beschrijft. Dergelijke verhalen tref je ook in zigeunerkampen aan. Trouw aan elkaar en zorgen voor elkaar. Net als in bepaalde wijken en buurten dat nog steeds voorkomt. Naarmate de 'import' toeneemt, hoe meer het afneemt. Jammergenoeg.

En Arie, wat goed dat je die honderden spoorrails tevoorschijn hebt getoverd.

Al met al heb ik het topic "Raad de plek" behoorlijk overhoop gehaald en jullie met teveel afwijkende vragen lastig gevallen. Maar ik ben wel heel erg blij met zoveel levendige informatie! :okay: Top allemaal!
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

bartg schreef:Voor de liefhebbers .
Hilly Olthuizen heeft, als ex bewoner, een mooi boekje geschreven over de Gaskrim
Het heet, De Gaskrim 'van berucht tot beroemd'
Zover ik weet is het vorig jaar in eigen beheer uit gegeven.
bestellen ? h.olthuizen@ziggo.nl

Bedankt Bart, maar het mailadres werkt niet (meer).
Delivery to the following recipient failed permanently: h.olthuizen@ziggo.nl Technical details of permanent failure: Google tried to deliver your message, but it was rejected by the recipient domain.

Misschien komt er een omweg.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4198
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Raad de plek

Bericht door enschedeinansichten »

Als je het gedeelte rond dat spoor wilt zien dan mag een bezoek aan de miniatuurbaan van dhr. Platvoet aan de Pijpenstraat niet ontbreken. Ik ben er vorige week zaterdag geweest, wat een prachtige klus.

http://www.zuiderspoor.nl/index.htm
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

artikel gevonden. Het emailadres is dus olthuizen@gmail.com.
Bijlagen
Artikel in de weekkrant over Hilly Olthuizen 11-2-2009  (2).JPG
Artikel in de weekkrant over Hilly Olthuizen 11-2-2009 (2).JPG (125.24 KiB) 7416 keer bekeken
Artikel in de weekkrant over Hilly Olthuizen 11-2-2009  (1).JPG
Artikel in de weekkrant over Hilly Olthuizen 11-2-2009 (1).JPG (65.81 KiB) 7416 keer bekeken
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

enschedeinansichten schreef:Als je het gedeelte rond dat spoor wilt zien dan mag een bezoek aan de miniatuurbaan van dhr. Platvoet aan de Pijpenstraat niet ontbreken. Ik ben er vorige week zaterdag geweest, wat een prachtige klus.

http://www.zuiderspoor.nl/index.htm
Dubbel goede tip, Arie.
Mijn vader heeft bijna 35 jaar in dat pand gewerkt. Toen was het de slijterij van Franzo "De Palmboom".
Dus ik zal zeker binnenkort dat Zuiderspoor gaan bewonderen. Ik hoop dat je er foto's mag maken.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4198
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Raad de plek

Bericht door enschedeinansichten »

Veteraan schreef:Dubbel goede tip, Arie.
Arie ???? :)
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

enschedeinansichten schreef:
Veteraan schreef:Dubbel goede tip, Arie.
Arie ???? :)

Nee, sorry, Willem! :oops:
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Enschedeinansichten - Willem, het kwam waarschijnlijk omdat Arie die foto van die "honderden" spoorrails plaatste.
Excuses.
Al die informatie, het struikelt over elkaar heen. Wat een overdaad aan verhalen en foto's. Heerlijk!
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Nu ga ik de zolder op, zoeken tussen oude boeken en in koffers waar 'bewaarspullen' in zitten. Ik geloof dat ik me iets herinner .......
Tot morgen!
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21483
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Voor meer foto's van het Zuiderspooremplacement en brandstoffenhandel Platvoet, zie ook de genealogische site en volgende pagina's van Platvoet op http://www.platvoet.info/index_bestanden/Page1064.htm
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21483
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Ook een mooi verhaal over de Weth. Nijkampbrug is terug te vinden op http://www.rabbits60.nl/oudenschede.htm
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4805
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Arie schreef:Voor meer foto's van het Zuiderspooremplacement en brandstoffenhandel Platvoet, zie ook de genealogische site en volgende pagina's van Platvoet op http://www.platvoet.info/index_bestanden/Page1064.htm
Daar ga ik beslist binnenkort naartoe.

Ook bedankt voor jouw andere tip , namelijk over de Weth. Nijkampbrug. Wat gaaf die filmpjes! Over Diekman, Pathmos, Schouwburg Irene, de Drentse buurt met opnames van de Usselerweg waar ik nooit meer een foto van had gezien en van de 'Hoge Brug" met de stenen trap, de roestige, afgebladderde leuningen, die onderdoorgang die griezelig was, misschien juist omdat we er niet mochten komen.

Overigens, ik heb bericht gekregen van Hilly Olthuizen, ze heeft nog boekjes te koop. Dus als het lukt heb ik er deze week één te pakken. Wel zo leuk nu we helemaal in de Hoge Brug en de naaste omgeving zijn gedoken.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21483
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Het wordt weer tijd voor een nieuwe raadfoto. Wie volgt?
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Raad de plek

Bericht door bartg »

Hier dan een nieuwe plaat.
Ik den niet dat het moeilijk is.


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Plaats reactie