Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Raad de plek

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4818
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Als ik me een voorstelling kan geven waar hoek Berkenkamp-Alsteedsestraat op een kaart te vinden moet zijn ....
Het begint te duizelen ....zoek zoek zoek
waar is die rot hond gebleven!
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Raad de plek

Bericht door bartg »

Ongeveer waar nu de dagmarkt is
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4818
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Dus volgens jou, Bart, moet rechts achter de huizen op de foto het stadhuis staan?
Of heb ik de hoek nu helemaal verkeerd?
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Raad de plek

Bericht door bartg »

Ja, dat klopt
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2293
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Hendrik »

Het pand rechts is de sigaren/sigarettenzaak van Bennink op de hoek van de Kalanderstraat, rechts de winkel van de fotozaak van Ulzen. Van Ulzen ging naar de Spelbergsweg en Bennink naar de nieuwbouw aan de Raadhuisstraat. De nieuwbouw op de achtergrond is niet de rij waar nu C&A zit maar waar Bakker Jagers en Theo Borchert, nu Borchert schoenen zit. C&A kwam veel later. De schoorsteenpijpen zijn van Jannink en de Nijverheid. Jannink zat op de plek van de Zuidmolen en de Bieb en de Nijverheid op het terren waar nu het politieburo staat.
Ik houd van oud Enschede, maar wat ik nu beschrijf roept niet echt nostalgie bij mij op. Om kort te zijn, het was één grote rotzooi wat daar stond, vooral Jannink een grote stinkzooi. Niet alles was mooi.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4818
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Dus nu kijk ik vanaf de dagmarkt richting de Pijpenstraat. Zie C&A in aanbouw.
Ja, het begint te dagen....
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4818
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Hendrik schreef:Het pand rechts is de sigaren/sigarettenzaak van Bennink op de hoek van de Kalanderstraat, rechts de winkel van de fotozaak van Ulzen. Van Ulzen ging naar de Spelbergsweg en Bennink naar de nieuwbouw aan de Raadhuisstraat. De nieuwbouw op de achtergrond is niet de rij waar nu C&A zit maar waar Bakker Jagers en Theo Borchert, nu Borchert schoenen zit. C&A kwam veel later. De schoorsteenpijpen zijn van Jannink en de Nijverheid. Jannink zat op de plek van de Zuidmolen en de Bieb en de Nijverheid op het terren waar nu het politieburo staat.
Ik houd van oud Enschede, maar wat ik nu beschrijf roept niet echt nostalgie bij mij op. Om kort te zijn, het was één grote rotzooi wat daar stond, vooral Jannink een grote stinkzooi. Niet alles was mooi.
Oh, wat is het nu herkenbaar geworden.
Ik wil je toch een beetje tegenspreken Hendrik, want ik geloof dat ik zelfs die oude smeerboel een keer terug zou willen zien.
Ik ben van 1954 en heb dus misschien niet bewust veel van die armoe meegemaakt, hoewel wij het thuis niet breed hadden. Er werd niet geklaagd of gemopperd, dus hoorde het zo. Tevredenheid en blij zijn met elkaar, alles delen met mijn broers, daar ben ik mee grootgebracht.
Bijlagen
Centrum kaart Google maps.JPG
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2293
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Raad de plek

Bericht door Hendrik »

Veteraan schreef:
Hendrik schreef:Het pand rechts is de sigaren/sigarettenzaak van Bennink op de hoek van de Kalanderstraat, rechts de winkel van de fotozaak van Ulzen. Van Ulzen ging naar de Spelbergsweg en Bennink naar de nieuwbouw aan de Raadhuisstraat. De nieuwbouw op de achtergrond is niet de rij waar nu C&A zit maar waar Bakker Jagers en Theo Borchert, nu Borchert schoenen zit. C&A kwam veel later. De schoorsteenpijpen zijn van Jannink en de Nijverheid. Jannink zat op de plek van de Zuidmolen en de Bieb en de Nijverheid op het terren waar nu het politieburo staat.
Ik houd van oud Enschede, maar wat ik nu beschrijf roept niet echt nostalgie bij mij op. Om kort te zijn, het was één grote rotzooi wat daar stond, vooral Jannink een grote stinkzooi. Niet alles was mooi.
Oh, wat is het nu herkenbaar geworden.
Ik wil je toch een beetje tegenspreken Hendrik, want ik geloof dat ik zelfs die oude smeerboel een keer terug zou willen zien.
Ik ben van 1954 en heb dus misschien niet bewust veel van die armoe meegemaakt, hoewel wij het thuis niet breed hadden. Er werd niet geklaagd of gemopperd, dus hoorde het zo. Tevredenheid en blij zijn met elkaar, alles delen met mijn broers, daar ben ik mee grootgebracht.
Ik denk niet dat we een groot meningsverschil hebben. Ook ik zou alles nog wel eens terug willen zien, maar ja, dat wordt dagdromen. Ons resten slechts de foto's. Weet je, in Enschede werd vroeger (19e eeuw vroeg 20e eeuw) niet aan ruimtelijke ordening gedaan. Het gevolg was dat in de oude stad mooi en lekijk naast elkaar stond. En in de tijd dat wij groot geworden zijn, ik ben van 1948, in de jaren 50 en 60 dus was alles wat oud was afkeurenswaardig. Men had totaal geen oog voor mooie oude panden. Het was de tijd van de wederopbouw en de vooruitgang. Weg met het oude. Dat was niet een typisch Enschede's verschijnsel. In heel Nederland heerste deze geest. Het gevolg was wel dat als men plannen maakte en er stond iets in de weg , mooi of lelijk, weg er mee. Maar ik blijf er bij dat op de plek waar nu de Boulevard 1945 ligt niet echt veel moois verloren is gegaan. Als kind heb ik de afbraak en de nieuwbouw van alles meegemaakt. Ik ben geboren aan de Semarangstraat, Willem Wilmink,s ouderlijk huis grensde aan onze achtertuin. Als ik dan via de Semarangstraat naar de Floresstraat loop en dan de Brinkstraat. Dan de hoek waar begin jaren '50 de Chr. Gereformeerde Renatekerk gebouwd is. Aan de overkant de nieuwe winkel van slagerij Vogel, nu een coffieshop. Daarnaast de gymzaal van de Hogere Technische school. Die school waar nu de Alpahtoren staat stond er al voor er van Boulevard sprake was. We wandelen verder over het voorplein van die nieuwe kerk en kruisen de Ledeboerstraat. Toen en nu ook nog een smalle straat met toen dichte bebouwing. We steken over en komen op de Berkenkamp. Dat was voor de oorlog volgens mijn vader een jodenbuurtje met veel armoedige joodse handelaren. In de oorlog platgebombardeerd. Na de oorlog werden er nog regelmatig blindgangers opgegraven. Aan het eind van de Berkenkamp links op de hoek van de Alsteedsestraat was cafe 't Tonken. aan de overkant het grote ronde pand van woninginrichting Schoo. Schoo liet nieuw bouwen op de hoek van Heekplein Raadhuisstraat, waar nu 't Kruidvat zit. In het grote Schoo pand zat ook Wagelaar founituren die later naar de noodwinkels aan het Van Loenshof ging en weer later naar de Kalanderstraat. Dan de hoek om naar de Willemstraat. Daar zat Stuiver feestartikelen, van Ulzen Fotograaf en Meijer haarden en kachels. Willemstraat oversteken en je bent bij Bennink's sigaren/sigaretten. Kalanderstraat oversteken en je bent bij Hofman kapper terug richting het cafe en je bent bij een drogist dan Mijeran fruit en slager Wesseling op de hoek van de Kortelandstraat. Ik hoop dat men het nog kan volgen maar ik heb er als kind gespeeld en alles zien afbreken. Zo nou stop ik anders schiet ik vol nostalgie.
Laatst gewijzigd door Hendrik op za feb 04, 2012 4:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat sas as dós was kaans.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Raad de plek

Bericht door bartg »

Hendrik ik voel met je mee
Ik ben dan van voor de oorlog maar als ik zo dit soort plaatjes zie dan kan ik zo weer door de buurt wandelen en zie alles weer voor mij.Ik ken niet alle winkels maar enkelen waren natuurlijk beeld bepalend zoals Schoo en het cafeetje.
Hier nog een mooi plaatje om nog eens door de buurt te wandelen.
Is van ,denk ik , jaren 30. De restanten van de krim staan er nog.


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21577
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Wel of geen nostalgie, het is weer goed geraden :banaan:
De beschrijving van het gemeentearchief bij deze foto is:
beelddocument
Fotonummer:000266
Titel: Willemstraat
Beschrijving: Hoek Kalanderstraat richting Zuiderhagen
Datering: 1953
Trefwoord: Zinger, D
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21577
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Bart noemde nog de Alsteedsestraat en Willemstraat. Deze foto is de hoek daarvan en vertoont de afbraak in 1953. Ik denk het pand van Schoo is, maar misschien kan Hendrik hierover meer vertellen?
Hendrik ik vind het mooi dat je nog zoveel uit je jeugdjaren weet, vooral de namen van winkels, straten enz. Ik heb dat eigenlijk niet zo, maar ik ben ook in de wijk Pathmos opgegroeid. Daar waren niet zoveel winkels. Ik weet nog wel de eerste zelfbedieningzaak Hedo (van Heddendorp) aan de Usselerweg. Ik moet daar nog wel een foto van hebben. Ik zoek hem nog op
Bijlagen
000267.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4818
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Het is buiten nog -15 graden. Dus ik heb binnen een wandeling gemaakt. En wel op de foto en Google maps ernaast. Wat een verandering. Maar met jullie verhalen en beschrijvingen erbij wordt het telkens duidelijker.
Ook valt me op dat de Renatakerk is er nog niet, er staat een molen. Dat moet dan de Rietmolen zijn.
Aan de Ledeboerstraat staat een pand dat als enige mooi is ingekleur. Rood dak.
Het wordt tijd dat we met behulp van oude foto's en kaarten een drie-dimensionele wandeling kunnen maken door oud-Enschede. Zou zoiets niet mogelijk zijn? Met computers is alles mogelijk, waarom dit dan niet? Of wel?
Hendrik, Arie, Bart, Willem, steken jullie de hand op als jullie mee willen doen? :)
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4233
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Raad de plek

Bericht door enschedeinansichten »

Arie schreef:Ik weet nog wel de eerste zelfbedieningzaak Hedo (van Heddendorp) aan de Usselerweg. Ik moet daar nog wel een foto van hebben. Ik zoek hem nog op
http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... from=&pto=
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21577
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Mooi enschedeinansichten. Bedankt voor het plaatsen van deze foto :okay:
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4818
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

En weer zie ik de foto van Simon de Wit (Hedo)…… (bedankt Enschedeinansichten .. eh Willem) even een paar jaar terug: We woonden aan de Elferinksweg (daar ben ik geboren) waar de heer Spit met zijn transportfiets met grote mand voorop de boodschappen aan huis kwam brengen. Toen we gingen verhuizen naar de Janninksweg bleef hij ons bezoeken. Mijn moeder vond dat al te mal, dus mijn oudste broer ging met mij achterop de fiets naar Ome Spit in zijn kruidenierswinkeltje aan de G.J. van Heekstraat (t.o. sportveld – dichtbij de Pijlhovenstraat), vanaf de Janninksweg moesten we natuurlijk onder het Bouwhuistunneltje door, waar ik extra stil moest zitten. Dan langs de fabriek met het verticale hekwerk …

Wij hadden in de Janninksweg een coöperatie kruidenier (Workel) op de hoek van de Johannes ter Horststraat en aan onze andere zijde was een kruidenier Hobbelink (later Groothuis), op de hoek met de Jan Harm Boschstraat was een groenteboer Huisman en een paar huizen verderop Ome Gerrit en tante Lies Hogevonder met hun sigaren en sigarettenwinkel waar je ook terecht kon voor één vel postpapier met één envelop. Als ik er Silky kwam kopen voor mijn vader, werd mij niet naar een ID-kaart gevraagd, ik zou overigens niet geweten hebben wat dat was. Daarna kwam bakker Heersink waar gist gekocht werd en nog iets verder worstenmaker Boltjes (eigenlijk zat die aan de Blekerstraat).

Al met al geen reden om naar Simon de Wit te gaan. Maar we wilden ook wel eens goedkope sinaasappels kopen….. Langs Wachterveld manufacturenzaak in de Buitenweg waar sokken en ondergoed voor het halve gezin gekocht werd, want de andere helft werd bij Scheele aan de Zwedeweg gekocht.

Zo bekeken was rondom gelegenheid genoeg om alle boodschappen te doen. Om de hoek op de Haaksbergerstraat zat Kiffen-drogisterij en foto, Dellemijn-fournituren, nog een groenteboer en een slager, De Gruyter, Voogd-schoenwinkel, Platvoet (voor je inkt en kroontjespennen) de rest komt later denk ik, want het wordt steeds duidelijker.

Jullie kunnen ook zoveel namen noemen van winkels en bedrijven in het centrum. Knap vind ik dat.

Nu lijkt het wel Amerika, bijna moet je met de auto naar een industrieterrein omdat daar van die giga-zaken staan waar je van wasmachine tot pepermuntjes alles met een giga-grote boodschappenkar kunt kopen. Nee, dank je wel, geef mij de kleine zaken maar. Nog zien te redden wat te redden valt.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21577
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Veteraan schreef: vanaf de Janninksweg moesten we natuurlijk onder het Bouwhuistunneltje door, waar ik extra stil moest zitten. Dan langs de fabriek met het verticale hekwerk …

Ach, het Bouwhuistunneltje
Bijlagen
bouwhuistunnel28-10-1973.JPG
bouwhuistunnel28-10-1973.JPG (45.89 KiB) 6928 keer bekeken
bouwhuistunnel1950.JPG
bouwhuistunnel1950.JPG (48.45 KiB) 6928 keer bekeken
bouwhuistunnel1977.JPG
bouwhuistunnel1977.JPG (49.32 KiB) 6928 keer bekeken
bouwhuistunnel30-8-1973.JPG
bouwhuistunnel30-8-1973.JPG (59.35 KiB) 6928 keer bekeken
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4818
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

Arie !!! :okay: :okay: Wat gaaf. Ja, zo was het.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4818
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Veteraan »

En dan nog wat. Ja, van de hak op de tak, noemen ze dat...

De Krim en de Gaskrim .....
Nu zie ik dus waardoor ik aldoor zo in de war raakte als De Krim werd genoemd.
De Krim die ik ken(de) was onder de "Hoge Brug". Daar gingen we overheen als we naar Diekman liepen en soms de trap van de brug afliepen (wat we niet mochten, dus wél deden). Daar was het gezellig met veel mensen op stoelen op de achterste poten leunend tegen de vensterbank. In een onderhemd zittend op een voddenkar. Oude fietsen, tafels, van alles was er te zien. Honden en kleine kinderen liepen op straat of op een braak liggend veldje.
Volgens mij liepen er honderden spoorrails .... en het rook er naar pas gezaagd hout ?? Of was dat veel later?? Polman??
De Krim is dus eigenlijk waar het G.J. van Heekplein nu is ....
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21577
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Raad de plek

Bericht door Arie »

Bedoel je de huizen aan de Eeftinksweg? Hierbij een foto. Misschien heeft Hendrik er nog een verhaal bij :)
Bijlagen
000248.jpg
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Raad de plek

Bericht door bartg »

Hier een platte grondje van de Krim.
De kuipersdijk liep vroeger tot aan de Beltstraat en wat op de platte grond Alsteedestraat is is nu ook Kuipersdijk
De Edo Bergsmalaan is ongeveer op de plek van de Lindelaan
De beltstraat heeft nog zijn originele loop
Het pand van fotograaf Carles Kuiper is zo ongeveer het enige pand van de originele Beltstraat.
De plaat moet eigelijk rechtop staan maar dat neemt te veel ruimte in.

Afbeelding

Uploaded with [URL=http://imageshack.us]ImageShack.us[/
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Plaats reactie