Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Is dit Enschede?

Over de rijke historie van de stad.
Plaats reactie
marianne

Is dit Enschede?

Bericht door marianne »

Ben benieuwd of er iemand is die hier wat in herkend..
Heb t gevoel door de ronde gevel rechts en de vele ronde gevels in Enschede dat ik misschien in de buurt ben na een zoektocht van een jaar of 2..
Ben benieuwd..
Het is een potlood tekening van Ghr.Jalhaij.
Iemand? De foto is wat klein ik moest t bestand verkleinen en daar had ik nog geen verstand van...dit is mij gelukt..t is zo rond 1930 volgens mij en r staat een koopman met aardappels in zn kar..
IMG_0468.jpg
IMG_0468.jpg (55.45 KiB) 8961 keer bekeken
Bijlagen
IMG_0469.jpg
IMG_0469.jpg (15.44 KiB) 8978 keer bekeken
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Is dit Enschede?

Bericht door enschedeinansichten »

Ik kan er niets bekends in zien.
De ronde muur werd in de Enschedese binnenstad veel gebruikt naar vertellen omdat dan de brandslangen niet knikten (?).
Ik kan mij ook niet dit soort uitbouwen herrinneren bij winkel en het trapje is mij ook niet duidelijk, zou kunnen wijzen op hoogte verschillen in de straat maar die waren er volgens mij niet.
De koopman met aardappelen lijkt mij iets te stads in Enschede werden natuurlijk door de mensen zelf aardappelen verbouwd en verder brachten de boeren ze zelf naar de mark. Ook de kleding van de man is volgens mij voor Enschede een beetje te netjes, zelfs geen klompen.
Ik hoop dat ik het verkeerd zie, dit soort pandjes zouden (denk ik) alleen aan de Haverstraat, laatste stukje Langestraat (bij de Klomp) en de Kalanderstraat kunnen staan, rekening houdend met de ronde muur.

Als je in Enschede woont zou je eens 's middags bij de Stichting Historische Sociëteit Enschede-Lonneker kunnen binnnen lopen daar zijn op bepaalde middagen wel kenners aanwezig, volgens mij ook op maandag.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Is dit Enschede?

Bericht door Errik »

Dit is zeker niet in Enschede. Ziet er uit als een hoekje in een Hollandse stad, waarschijnlijk Amsterdam.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Dimitri
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 1:11 pm
Locatie: Enschede

Re: Is dit Enschede?

Bericht door Dimitri »

Even een oude topic omhoog halen, want ik ben ontzettend benieuwd of Enschede überhaupt dit soort woningen kende?
marianne

Re: Is dit Enschede?

Bericht door marianne »

Ben r inmiddels achter dat het in de Jordaan is in Amsterdam... In de Egelantiersstraat. :) Was op het verkeerde been gezet toen ik deze grote tekening erfde, er werd bij gezegd dat het wel eens Nijmegen ,Enschede in die buurt kon zijn. Was er achter gekomen door de gevelsteen op het rechtse pand, De schrijvende hand.
Bedankt voor de reacties! :hi:
Egelantiersstraat52_2_GR.jpg
Egelantiersstraat52_2_GR.jpg (141.32 KiB) 7527 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Is dit Enschede?

Bericht door Arie »

Dimitri schreef:Even een oude topic omhoog halen, want ik ben ontzettend benieuwd of Enschede überhaupt dit soort woningen kende?
Er zijn in Enschede wel huizen met trapgevels. zie:
Bijlagen
NOORDERHAGEN.JPG
NOORDERHAGEN.JPG (118.41 KiB) 7532 keer bekeken
walstraat.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Is dit Enschede?

Bericht door Veteraan »

En de trapgevel van de Multatulistraat ... met de fraaie naam: pax intrantibus
Bijlagen
Multatulistraat.JPG
Multatulistraat.JPG (63.78 KiB) 7518 keer bekeken
Gebruikersavatar
Dimitri
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 1:11 pm
Locatie: Enschede

Re: Is dit Enschede?

Bericht door Dimitri »

Arie schreef:
Dimitri schreef:Even een oude topic omhoog halen, want ik ben ontzettend benieuwd of Enschede überhaupt dit soort woningen kende?
Er zijn in Enschede wel huizen met trapgevels. zie:
Ah kijk deze zocht ik! Ik denk dat een van de mooiere geveltjes is die historie uitstralen die we nog hebben.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Is dit Enschede?

Bericht door Rene »

Veteraan schreef:En de trapgevel van de Multatulistraat ... met de fraaie naam: pax intrantibus

Laat ik daar nu net vanavond langs gelopen zijn. Een opmerkelijk pandje daar in de buurt, maar van de andere kant wel weer passen daar net achter de Jozefkerk.
Een of eigenlijk twee andere panden die me daar vanavond ook eigenlijk pas voor de eerste goed opvielen waren onderstaande twee.
Vaak ben ik hier al langs gereden maar nog nooit was me opgevallen dat achter de voormalige gemoderniseerde gevels nog 2 panden staan die wel heel erg oud zijn.
en vreemd zoals deze destijds verbouwd zijn. Alleen de gevel is aangepast, enigszins uitgebouwd, maar de rest erachter exact hetzelfde gebleven zoals het ooit was.
Zou graag nog eens de originele gevels willen zien.

HB Blijdensteinlaan 22

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&client ... CBYQ8gEwAA
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Is dit Enschede?

Bericht door Veteraan »

Rene schreef:
Veteraan schreef:En de trapgevel van de Multatulistraat ... met de fraaie naam: pax intrantibus
HB Blijdensteinlaan 22

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&client ... CBYQ8gEwAA
Het enige dat ik kan toevoegen is dat in het telefoonboek van 1950 staat:
Stallmeyer, Mej. M.J.B., Wijkverpleegster, Wit-Gele Kruis, H.B. Blijdensteinlaan 22,
Plaats reactie